Bromsskivor - större bak?

Healons

Aktiv medlem
Halloj!

Nån som testat att köra den större skivan bak ist för fram.

Tycker att det eg verkar vettigast, jag använder bak mkt oftare utförs och man borde få bättre modulation med mindre skiva fram, bett är det ju ändå i framändan av cykeln

Sen att det kommer se för jävligt ut är ju en annan fråga ?

Läste om nåt enduro-proffs som körde så. O andra sidan tror jag det var med de nya Maven bromsarna. Lät vettigt det han sa….

Fundering, gör du verkligen så?
Jag har blivit lärd att ställa farten med fram och bromsa med bak. Då behöver nog fram kylas mer. Sen kan jag förstå att det känns som en bromsar mer bak för det är där det sladdar...

Fundering, gör du verkligen så?
Jag har blivit lärd att ställa farten med fram och bromsa med bak. Då behöver nog fram kylas mer. Sen kan jag förstå att det känns som en bromsar mer bak för det är där det sladdar...
Ibland mer fram. Men i bikepark och längre brantare / stökigare nedfarter använder jag absolut mest bak (tror jag)

Större bakskiva kommer att leda till att det blir enklare att blockera bakhjulet och få det sladda, vilket hjälper med varken kontroll över cykeln eller högre inbromsning.

Det sker negativ feedback mellan cykelns decelerering (fartminskning) och reaktionskraften mellan bakdäcket och marken. Friktionsgränsen (friktions maximalt värde efter vilket det börjar sladda) beror linjärt på reaktionskraften. Därför blir bak bromsen inte kraftigare med större skiva. Det gäller samma friktionskraftsgräns i båda fallen, över vilket börjar bakhjulet att sladda (observera att läget är annorlunda på framhjulet då där har man positiv feedback mellan decelerering och reaktionskraft → friktionsgränsen).

Om man inte alls kan få bakhjulet att sladda med mindre bakskiva, då kommer en större bakskiva hjälpa att nå högre bromseffekt med samma fingertryckskraft. Över den gränsen hjälper den inte.

Har man problem med överhettning och brake fade blir det dock en annan historia. En större skiva kommer troligen hjälpa att hantera värme.

Ibland mer fram. Men i bikepark och längre brantare / stökigare nedfarter använder jag absolut mest bak (tror jag)
Alltså det där med att man "skall bromsa med frambromsen" är ju nåt som bara är... fel. Gör okulärbesiktningar av bromsskivorna på lämpliga DH-startfält och jag lovar dig att i stort sett alla bakskivor kommer vara blåa av överhettning.

Så jag stödjer dig. Dock så är det väl så att många ramar tar max 200 i aktern så där får man väl se upp lite.

Stalle

Varför 'istf för'? Att gå upp i storlek bak låter vettigt med tanke på hur du normalt använder dina bromsar till fartkontroll men att samtidigt gå ner i storlek fram ser jag ingen poäng med, snarare nackdelar. Om du verkligen behöver stanna på kort sträcka så är det frambromsen som löser den uppgiften.

Max storlek fram eftersom störst kraft behövs där och max storlek bak för kylning?
Läste i en bike check att sam hill hade resin fram också.
"Rubber in front, metal in the back". Tror det bli lite tystare också

Alltså det där med att man "skall bromsa med frambromsen" är ju nåt som bara är... fel. Gör okulärbesiktningar av bromsskivorna på lämpliga DH-startfält och jag lovar dig att i stort sett alla bakskivor kommer vara blåa av överhettning.

Så jag stödjer dig. Dock så är det väl så att många ramar tar max 200 i aktern så där får man väl se upp lite.

Stalle
Fast man bromsar ju inte nödvändigtvis bak, i bemärkelsen att sakta in, mer att den agerar roder eftersom bromsverkan är rätt begränsad bak när det lutar utför. Men däremot släpas den ju betydligt mer vilket ger mycket mer värme under åket. Så att peta dit en större skiva för att hantera värme kan vara rimligt.

Jag tror det beror på vad man menar med att bromsa mer. De flesta med mc kort tror nog på att bromsa kraftigare fram.... Men om sam hill erkänner att han släpar med bak så kan jag också göra det

Vet inte om er men jag brukar alltid bromsa med både bromsarna samtidigt. Hur kraftfördelningen mellan de två hjulen oftast blir vet jag inte (troligen får bakbromsen större andel på sig). Men under de korta tillfällen när jag önskar att ha bättre bromskraft bak, önskar jag lika starkt (och panikartat) att ha det bättre på framdelen också.

Fast man bromsar ju inte nödvändigtvis bak, i bemärkelsen att sakta in, mer att den agerar roder eftersom bromsverkan är rätt begränsad bak när det lutar utför. Men däremot släpas den ju betydligt mer vilket ger mycket mer värme under åket. Så att peta dit en större skiva för att hantera värme kan vara rimligt.
Roder?

Stalle

Är det verkligen bara Shimano som har bromsskivor och -klossar med kylning? Det är ju som noterat ovan inte alltid önskvärt att gå upp i storlek bak då det blir lättare att låsa bakhjulet, men det är ju det enda man har att ta till när skivan överhettar. Sedan vetefasen om jag tycker att större skiva modulerar sämre, man får vara lättare på fingret men jag tycker samtidigt att man får mer kontroll.

Är det verkligen bara Shimano som har bromsskivor och -klossar med kylning? Det är ju som noterat ovan inte alltid önskvärt att gå upp i storlek bak då det blir lättare att låsa bakhjulet, men det är ju det enda man har att ta till när skivan överhettar. Sedan vetefasen om jag tycker att större skiva modulerar sämre, man får vara lättare på fingret men jag tycker samtidigt att man får mer kontroll.
Absolute Black tillverkar belägg med flänsar till SRAMs system:
Några original med kylflänsar har jag inte sett från SRAM.

Den som på en båt?

1723628629560.png

Jag tror inte att det menades "ratten".

Den som på en båt?

Visa bilaga 719101

Jag tror inte att det menades "ratten".
Precis. Bakhjulet är ju mer för att styra och kontrollera cykeln än för att reglera farten i nån större utsträckning. Försöker man bromsa i det syftet släpper det ju mest bara.

Sen bromsar jag också rätt mycket med båda för det mesta, men det släpas mer med bak och punktbromsas mer fram.

jag hoppas folk har tillräckligt bra kordination för att inte behöva köpa mindre skiva bak för att dom är rädda att råka låsa hjulet.

Brakeace har skrivit och diskuterat lite:

+1
I tillägg till det ovan används frambromsen framförallt på raka partier för att snabbt ta ned farten inför nästa klurighet. Däremot kan man ofta hålla lite på bakbromsen även genom stöket, för att styra och göra småjusteringar av farten. Den bakre bromsen används ofta, men mestadels på låg andel av sin kapacitet. Den främre används mer sällan, men då på en jämförelsevis högre andel av sin kapacitet.

Så inte förvånande om det slits mer bak, men man behöver definitivt ordentlig bromsverkan fram också.

Ja jag tänkte då främst på värmen bak, inte på bromskraften=större... mindre fram tänkte jag att bromskraften finns ordentligt av redan men kanske smoothare modulation med mindre skiva + inte samma värmeutveckling fram som bak, win win?

Men i grunden var det mest en fundering varför det är som det är , stor fram liten bak. När tvärtom verkar mest logiskt? ... kanske

Senast ändrad:
Ja jag tänkte då främst på värmen bak, inte på bromskraften=större... mindre fram tänkte jag att bromskraften finns ordentligt av redan men kanske smoothare modulation med mindre skiva + inte samma värmeutveckling fram som bak, win win?

Men i grunden var det mest en fundering varför det är som det är , stor fram liten bak. När tvärtom verkar mest logiskt? ... kanske
De flesta har inte problem med värme men vill ha mer kraft + att som sagt max oftast är större fram. Jag har 203 fram & bak och skulle tveka att sätta 220 bak.

Bromsskivornas uppgift är via friktion omvandla rörelseenergi till värmeenergi och sedan avge den som värmestrålning.

A: Om man bromsar bort X mängd energi under kort tid (hård inbromsning) utvecklas mer värme som kräver en tillräckligt stor skiva för att effektivt strålas bort.

B: Om man bromsar bort X mängd energi under länge tid (långsammare inbromsning) utvecklas inte lika hög värme eftersom skivan har mer tid på sig att avge värmestrålningen.

Allt annat lika behövs en större skiva i exemplet A än B.

Bromsskivornas uppgift är via friktion omvandla rörelseenergi till värmeenergi och sedan avge den som värmestrålning.

A: Om man bromsar bort X mängd energi under kort tid (hård inbromsning) utvecklas mer värme som kräver en tillräckligt stor skiva för att effektivt strålas bort.

B: Om man bromsar bort X mängd energi under länge tid (långsammare inbromsning) utvecklas inte lika hög värme eftersom skivan har mer tid på sig att avge värmestrålningen.

Njae, alltså. Det du beskriver är deras funktion. 'Uppgiften' är att få stopp på fanskapet =D

Apropå att bromsa bort energi så kan man få intrycket av ovanstående att det bästa är att släpa på bromsarna enligt B för att undvika överhettning men en parameter som glöms bort i det är att överföringen av värmet till omgivningen går snabbare desto större temperaturskillnaden är. Det man därför bör göra för att maximera värmeavgången är att bromsa hårt (enligt A) med en broms åt gången. Värma upp den till precis under det att vätskan i bromsen kokar och sedan låta den svalna medan man använder den andra. Och skulle man råka gå över kokpunkten så har man fortfarande chans att få stopp på cykeln med den svalare bromsen. Har man däremot släpbromsat länge med båda bromsarna finns risk att de kommer upp i koktemperatur samtidigt.

Njae, alltså. Det du beskriver är deras funktion. 'Uppgiften' är att få stopp på fanskapet =D

Apropå att bromsa bort energi så kan man få intrycket av ovanstående att det bästa är att släpa på bromsarna enligt B för att undvika överhettning men en parameter som glöms bort i det är att överföringen av värmet till omgivningen går snabbare desto större temperaturskillnaden är. Det man därför bör göra för att maximera värmeavgången är att bromsa hårt (enligt A) med en broms åt gången. Värma upp den till precis under det att vätskan i bromsen kokar och sedan låta den svalna medan man använder den andra. Och skulle man råka gå över kokpunkten så har man fortfarande chans att få stopp på cykeln med den svalare bromsen. Har man däremot släpbromsat länge med båda bromsarna finns risk att de kommer upp i koktemperatur samtidigt.
Var cyklar du där det både går att utveckla den sortens värme och bromsa på det sättet? ?

Ni vet väl hur jävla bergigt Uppsala är va, va?
Från högsta till lägsta punkt kan man faktiskt få bromsen strax över fisljummet. Sådeså

Vid just en inbromsning.

Men ingen racingförare håller dock med om detta i verkligheten.
Kort, hårt och då kyla mellan svängarna överhettar mindre än att ligga och fisbromsa.

Verkar det som de har koll?

Man kunde tänka sig mindre kraftigare bromsar men större skiva bak - men som sagt samma storlek funkar ju.

Även rotor med bättre kylning bak som @HåkanC hade kan man tänka sig.

Sen tror jag bara att det är ett "problem" på gravity.
Tvivlar på att det är varmare bak vid annan cykling om man bromsar effektivt. Dvs mer fram.

Verkar det som de har koll?

Man kunde tänka sig mindre kraftigare bromsar men större skiva bak - men som sagt samma storlek funkar ju.

Även rotor med bättre kylning bak som @HåkanC hade kan man tänka sig.

Sen tror jag bara att det är ett "problem" på gravity.
Tvivlar på att det är varmare bak vid annan cykling om man bromsar effektivt. Dvs mer fram.
Det glömde jag skriva. Tänkte utförsåkning primärt

Tillbaka
Topp