Pendla i gbg 14km (per väg)

Vorin

Medlem
Hej Gänget,

Helt ny här på forumet, så behöver hjälp med råd. Jag skall cykelpendla 2-3 dagar i veckan 14km enkel väg (blir förmodligen snabbare än bussen i gbg). Jag hade inte tänkt skaffa Elvarianten för cykeln skall stå runt nordstan så då lär den försvinna + att jag gillar träningsmomentet (och har dusch i båda sidorna).

Har inga problem att cykla i vind/regn så inte så känslig. Men jag behöver köpa mig en cykel (förmodligen en begagnad) budgeten är snarare vad cykeln kostar per år än x pengar, men såklart säker och duglig och inte allt för stöldbegärlig. Cykelbana typ hela vägen till, sista 3km är innerstan. Oftast kommer jag ha med jobbdator och ombyte.

Önskar alltså råd på ett par "happyride rekommenderar" begagnade cykeltyper som håller värde bra och som för en bra framåt (med bibehållen glädje).
Önskar även råd på hjälm och lås om någon sitter på det samtidigt.

Tack på förhand för er som svarar!

Hej Gänget,

Helt ny här på forumet, så behöver hjälp med råd. Jag skall cykelpendla 2-3 dagar i veckan 14km enkel väg (blir förmodligen snabbare än bussen i gbg). Jag hade inte tänkt skaffa Elvarianten för cykeln skall stå runt nordstan så då lär den försvinna + att jag gillar träningsmomentet (och har dusch i båda sidorna).

Har inga problem att cykla i vind/regn så inte så känslig. Men jag behöver köpa mig en cykel (förmodligen en begagnad) budgeten är snarare vad cykeln kostar per år än x pengar, men såklart säker och duglig och inte allt för stöldbegärlig. Cykelbana typ hela vägen till, sista 3km är innerstan. Oftast kommer jag ha med jobbdator och ombyte.

Önskar alltså råd på ett par "happyride rekommenderar" begagnade cykeltyper som håller värde bra och som för en bra framåt (med bibehållen glädje).
Önskar även råd på hjälm och lås om någon sitter på det samtidigt.

Tack på förhand för er som svarar!
Beggat. En cykel du sitter bra/okej på. Ska den nötas på spelar inte skicket på drivlina osv så stor roll. Det ska bytas ändå. En cykel med "servicebehov" går att pruta på.
Kan du meka själv blir det mesta möjligt.
Gillar du bockstyre eller inte?
För en pendlarcykel (med ett lågt värde) ligger värdet i att den är billig (och förhoppningsvis inte blir stulen).
Jag skulle välja en cykel som har/kan ha bra skärmar.
Jag köper en hjälm som passar mitt huvud. Gillar skärm (för årstider då solen står lågt).

Beggat. En cykel du sitter bra/okej på. Ska den nötas på spelar inte skicket på drivlina osv så stor roll. Det ska bytas ändå. En cykel med "servicebehov" går att pruta på.
Kan du meka själv blir det mesta möjligt.
Gillar du bockstyre eller inte?
För en pendlarcykel (med ett lågt värde) ligger värdet i att den är billig (och förhoppningsvis inte blir stulen).
Jag skulle välja en cykel som har/kan ha bra skärmar.
Jag köper en hjälm som passar mitt huvud. Gillar skärm (för årstider då solen står lågt).
Tack för svar!

Aldrig testat bockstyre, hade varit najs med en tjänst där man kunde hyra 3x typer av cykel en per vecka och testa alternativen, är bockstyre vanligt?

Har ju garage så enklare grejer kan jag göra, men kommer nog skicka in på service ibland

72ceb55f2e434e789a0fb20226c97b10

White SC Lite 24 8999:- -30% ~6299:-
Shimano Cues med Linkglide som håller längre.
Hydrauliska skivbromsar för mobilzombies i centrum.
Utrymme för breda däck
Fästpunkter för stänkskärmar och pakethållare
Inte lika stöldbegärlig som cyklar från mer kända varumärken.

Biltema 27-0643/KAYOBA TY328/Asaklitt 31-2166/Oxford Magnum är prisvärt! De svenska är SBSC godkända och rekommenderas därför av SSF vilket många försäkringar kräver medan Oxford Magnum anmärkningsvärt är hela Sold Secure Pedal Cycle Diamond (Motorcycle Gold).
Asaklitt vann Testfaktas test av cykellås samt Hem & Hyras Test.

Screenshot_20230113-150902_2.png

Jag är hyffsat nöjd med mitt Asaklitt 31-2166 som jag använder som en av flera bygellås på en fin hybrid utanför Campus (bara Clas Ohlson fanns på gångavstånd och eftersom mitt gamla lås försvann med förra cykeln så blev det att gå till just Clas Ohlson, annars är ju Biltemas lås lite billigare...) Ibland händer det att nyckeln har svårt att gå ned hela vägen, men tar man det bara lugnt så brukar det lösa sig snabbt. Hade kanske dock inte vågat ha låset (i och med att vissa recensenter säger sig inte ha lyckats låsa upp det efter en tids användning) om cykeln är det absolut enda sättet att ta sig hem, men med kollektivtrafik och hyrcykel som alternativ är jag inte allt för orolig. Jag har alltid fått upp låset omgående. Fästet är lite skramligt och att låset träs genom det kräver lite manövrerutrymme om det skall monteras inne i ramen (kanske inte aktuellt i det här fallet dock...)

Jag tror att det är samma OEM som Bell Catalyst 750?

16mm bygel gör att få bultsaxar klarar av att klippa upp det, även om det såklart går fort med en hydraulisk bultsax eller vinkelslip. Skall låset klara av vinkelslip får man köpa Litelok eller Hiplok D1000 som tyvärr kostar därefter. Det är ändå sällan cykelställen håller så bra så vill någon ta cykeln tillräckligt gärna så gör de väl de. Viktigaste är ju att se till att de hellre tar cykeln som står bredvid.

Specialized Align II fick 4:a i Folksams test & 5⭐ i Virginia Tech Bicycle Helmet Ratings vilket är riktigt bra för priset. Bra val om den passar.

Biltema har ett par riktigt billiga MIPS hjälmar. Inte så bra passform på mitt huvud som annars funkar med det mesta. Men de kan vara värda att prova!

Senast ändrad:
Tack för svar!

Aldrig testat bockstyre, hade varit najs med en tjänst där man kunde hyra 3x typer av cykel en per vecka och testa alternativen, är bockstyre vanligt?

Har ju garage så enklare grejer kan jag göra, men kommer nog skicka in på service ibland
De som gillar bockstyre gillar bockstyre, om man säger så. Jag gillar inte bockstyre (men kan cykla med bockstyre om det behövs). Ger lite tightare frontarea vilket är skönt i motvind, tex.
Ger också en annan position som jag tycker är sämre på stig och i stan.
Det du behöver kunna är inte komplicerat. Det lär du dig nog med några youtubeklipp.

Tack för många bra svar, jag får nästan åka till en cykelbutik och testa bockstyre vs inte. Och skärmar/stänkskydd måste man ju ha men det köper man alltid löst och sätter på själv alltså?

Tack för många bra svar, jag får nästan åka till en cykelbutik och testa bockstyre vs inte. Och skärmar/stänkskydd måste man ju ha men det köper man alltid löst och sätter på själv alltså?
Inte nödvändigtvis, det finns en del cyklar därute som är färdigutrustade.
I ena änden Monark Karin, i andra tex https://www.cube.eu/se-en/cube-nulane-pro-fe-grey-n-black/1059b4c5915b2cae6f080c435d4190e7
För egen del valde jag fetbort bockstyre för pendling.

Tack för många bra svar, jag får nästan åka till en cykelbutik och testa bockstyre vs inte.
Stark rekommendation på att knata in på Childstore, de har bra utbud av cyklar i den här genren och är superhjälpsamma.

Och skärmar/stänkskydd måste man ju ha men det köper man alltid löst och sätter på själv alltså?
Vissa cyklar har skärmar från fabrik, men annars ordnar ju butiken det åt dig om du vill.

Vad gäller bocktstyrets vara eller icke vara vid pendling på måttliga avstånd (säg max 1 timme enkel väg), är det nog mkt riktigt primärt tycke och smak. Personligen ser jag ingen anledning att välja bort bockstyre vid pendling, i alla fall så länge man håller sig på hyggligt snällt underlag. Stigcykling har jag inte koll på.

Om du har tillgång så finns det ett ypperligt nytt cykelgarage i Nordstan som så här långt verkar säkert. Men det förutsätter nog att ditt kontor ligger i Nordstan (för att få tillgång dit).

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp