Hur skruvar man av pedalarmen på spinningcykeln?

Adam K-sson

Medlem
Hej. Vill skruva av min gamla pedalarm på min spinningcykel för att kunna installera pedalarm med effektmätare. Men, hur skruvar man av pedalarmen? Med den yttre muttern som på bilden nedan?:
IMG_20240812_172103.jpg

Eller genom att skruva av muttern som sitter på insidan av pedalarmen, som på bilden nedan?:
Namnlös.jpg

Jag vill ju inte göra fel, så att jag skruvar ut kullagret tex. Tacksam för hjälp! /Adam

Jag tycker det är lite svårt att se om det där är en vanlig fyrkantsaxel eller inte. Spinning/motionscyklar har ju ibland speciallösningar.

Men en större fråga är väl om du verkligen har en effektmätare som passar den axeln, det är högst tveksamt.

Pfaff visar i alla fall vilket verktyg du skall ha. Här får du även en länk. https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelverktyg/vevarmsavdragare-2000038271
+1 på att det nog är mycket svårt att hitta en vevarm med effektmätare som följer vilken standard den där infästningen kan tänkas vara.

finns effektmätare ens till fyrkantsaxel? enklare att satsa på köpa pedaler med mätare ist

Senast ändrad:
Hej allihopa snälla människor som svarat. Jag fick precis låna en sådan avdragare som ni föreslog av en vän. Men, sedan såg jag att ni skrev att man ska skruva ut muttern först. Så, då måste jag låna lite fler verktyg, jag har inga hylsor hemma nämligen, he-he.

Sedan skriver ni att det ändå kanske inte går att hitta rätt vevarm med effektmätare. Japp, det här blir inte enkelt. Jag ska göra allt för att hitta en sådan vevarm. Jag skulle gärna installera pedal med effektmätare istället som ni också föreslår, för att det är enklare än att hitta rätt vevarm. Men, familjen accepterar inte clip-less, och vill ha fotkorg istället. Så, därför måste jag i så fall hitta en effektmätarpedal som har en fotkorg, och det finns ju inte. Eller så måste jag själv bygga till en fotkorg till en effektmätarpedal. Inte lätt det heller. Så, jag har lite utmaningar. ;-) Vi har inte heller plats för ytterligare en spinningcykel hemma heller... Pust.

Jag återkommer när jag ser om jag åtminstone lyckas ta av vevarmen! Eller om jag behöver mer hjälp med det.

Tack allihopa. HÄlsningar Adam

Noll sannolikhet att du kommer hitta en effektmätare som passar på den där axeln. Ser ju inte heller ut som att det ens används någon vanlig vevlagerstandard, endast lösa maskinlager pressade rakt in i ramen. Skulle tro att det blir väldigt svårt att använda någon annan effektmätare än pedaler.

Hej allihopa snälla människor som svarat. Jag fick precis låna en sådan avdragare som ni föreslog av en vän. Men, sedan såg jag att ni skrev att man ska skruva ut muttern först. Så, då måste jag låna lite fler verktyg, jag har inga hylsor hemma nämligen, he-he.

Sedan skriver ni att det ändå kanske inte går att hitta rätt vevarm med effektmätare. Japp, det här blir inte enkelt. Jag ska göra allt för att hitta en sådan vevarm. Jag skulle gärna installera pedal med effektmätare istället som ni också föreslår, för att det är enklare än att hitta rätt vevarm. Men, familjen accepterar inte clip-less, och vill ha fotkorg istället. Så, därför måste jag i så fall hitta en effektmätarpedal som har en fotkorg, och det finns ju inte. Eller så måste jag själv bygga till en fotkorg till en effektmätarpedal. Inte lätt det heller. Så, jag har lite utmaningar. ;-) Vi har inte heller plats för ytterligare en spinningcykel hemma heller... Pust.

Jag återkommer när jag ser om jag åtminstone lyckas ta av vevarmen! Eller om jag behöver mer hjälp med det.

Tack allihopa. HÄlsningar Adam
Jag hade inte ens besvärat mig med att plocka av armen. Med 99.9% säkerhet hittar du ingen effektvev, inte ens om det skulle vara en helt vanlig fyrkantsinterface på vevarmen

OM effektmätning är så viktigt så är det att övertyga familjen om att det är pedaler som gäller. Även om de inte gillar clipless så finns det mig veterligen inte heller någon typ av spd-kombipedal med effektmätning. Att bygga en "korg" till en spd eller spd-sl pedal är ju ganska onödigt, du kan ju ändå inte använda en vanlig sko på pedalen. En möjlighet skulle kanske vara att köpa en sån "pedalplatta" till SPD, sen i sin tur montera på en korg på det då. Men med tanke på vad exempelvis Garmin rally eller motsvarande pedaler kostar så är du snart uppe i att köpa en smart bike eller annan spinningcykel med effektmätning

Dvs något sånt här:
1723799259539.png

https://www.aliexpress.com/item/1005003750190975.html

Hej allihopa. Tack igen. Ja, jag försökte hitta en lösning, men det gick inte alls att hitta någon vevarm som har samma inskruvningsstandard som min spinningcykel. Så, suck, en ny spinningcykel med inbyggd effektmätning blir nog den enklaste lösningen, men då får det sparas pengar ett tag innan man har råd med det.

Tack vare att jag kunde skruva av vevarmen, kunde jag i alla fall serva axeln, som gnisslade. Så, det var ändå inte förgäves. En uppfräschad spinningcykel blev det i alla fall!

Tillbaka
Topp