Dropper i kolfiberram?

Dropper i kolfiberram?
Hej forum,

Jag har en Giant XtC Advanced 29er från 2016 med kolfiberram och funderar på möjligheterna att sätta i en dropper post i den. Är det genomförbart och i sådant fall vad är det jag bör tänka på? Finns det vissa specifika som lämpar sig bättre för den typen av ram? Värt att nämna är att det är extern kabeldragin i dagsläget.

Dropper i kolfiberram?
Om det är extern dragning så får du välja en dropper med extern dragning eller göra minst ett hål i ramen. Jag har borrat hål i en alu-ram, om du känner dig trygg med att göra hål i din kolfiberhoj får du själv avgöra. Väljer du en extern så ta ändå en med vajer till ett styrreglage (inte bara en spak under sadeln), du kommer fippla med stolpen hela tiden när du vant dig.

I övrigt behöver du ha koll på hur lång stolpe du kan montera i din ram. Där spelar nuvarande sadelhöjd, max instick i ramen och dina preferenser roll.

Lycka till!

Dropper i kolfiberram?
Är det värt att konvertera till singeldrev fram bara för att få plats med dropper? Har gått i de tankarna ändå då jag aldrig rör framväxeln ändå.
Kostnaden beror på vad du har och kan nöja dig med. Gamla 10vxl kan ha för liten kassett men jag tycker själv 11-46 11s duger bra.
11s shimano har dessutom samma vev för 1x och 2x så då är det egentligen bara en ne klinga som behövs och ev ny kassett...

Men jag tror det kan gå att lösa dropper. Finns olika typer av reglage på över och under sida.... mitt är väl standard o sitter där växel skulle sitta

Dropper i kolfiberram?
Kostnaden beror på vad du har och kan nöja dig med. Gamla 10vxl kan ha för liten kassett men jag tycker själv 11-46 11s duger bra.
11s shimano har dessutom samma vev för 1x och 2x så då är det egentligen bara en ne klinga som behövs och ev ny kassett...

Men jag tror det kan gå att lösa dropper. Finns olika typer av reglage på över och under sida.... mitt är väl standard o sitter där växel skulle sitta
Förra ägaren lyckades klämma in en ringklocka bredvid framväxeln. Om jag skippar den så borde knappen för dropper få plats. Jag får mäta lite imorgon och kolla! Tack för alla svar!

Tillbaka
Topp