[Artikel] Orbea Occam - Lätt stigcykel för aktiva cyklister.

Redaktionen

Medlem
FRE01220-2000x1333.jpg

Under vår cykeltestarhelg i våras testade vi ett gäng stigcyklar, det var inga regelrätta tester utan mer rundor som motsvarade det som andra besökare hann med under helgen, en första glimt av vad cyklarna har att erbjuda. Mer än att sparka på däcken

Läs hela artikeln:

Svårt att hänga med i vad som är artikel och vad som är annons.
Hur som helst, 12,5kg är verkligen lätt 2024. Vore superintressant med en artikel där man reder ut vad som väger på motsvarande lika rapp 15kg stigcykel

Först och främst tycker jag däck och hjul borde elimineras när man testar cykler.

Hur som helst, 12,5kg är verkligen lätt 2024. Vore superintressant med en artikel där man reder ut vad som väger på motsvarande lika rapp 15kg stigcykel

Först och främst tycker jag däck och hjul borde elimineras när man testar cykler.
Kändes mer som en annons för mig :)

DH-däck med cushcore fur alles! ??

Näe, det var mest en annons.
De nämner den integrerade kabeldragningen genom headset, men inte alla problem det orsakar...
Jag tycker det verkar vara en riktig skitkonstruktion och skulle aldrig köpa den ramen.
Trist om man åker iväg några dagar och så har en bromsslang nötts och börjar läcka och man ska meka med detta i fält...

Här är en tråd på Redit där man ser hur det kan se ut efter ett tag (förvisso en Oiz, men det är samma konstruktion):

Även Theloamwolf tar upp problemet
Där säger Orbeas representant att det är inget problem, eftersom de flesta av deras kunder inte äger cykeln när det är dags att byta styrlager...
"Orbea feels confident that most riders will no longer own their bike by the time this high-quality bearing needs to be replaced."

Men de tar inte upp hur krångligt det blir vid service. Det går ju inte att ta ur gaffeln för service utan att krångla med detta.
Dessutom är Headset cover HS01-A-01 av plast och den är visst lätt att den snäpper av:
https://www.pinkbike.com/news/first-ride-orbea-occam-sl-and-lt-2024.html#cid3633751
"The base plate of holding this headset together regularly snaps in 2, which is featured on the Orbea Wild, Orbea Rise and now on the Occam as well. Which makes swapping out this piece for a new one, a nice round on the merry go round. You are in for a full dismount of the shifting, dropper, and rear brake (and bleed if you work too quick) depending how it's routed. Easily an 15 to 30 minutes extra work for.. aesthetics / 'weight saving'?"

Så, den får vara hur lätt och poppig den vill, men det finns nog fortfarande andra roliga cyklar på marknaden som är hållbarare och enklare att serva. Även om det kan vara trivsamt i verkstaden ibland, så hellre robusta och lättservade konstruktioner för mig och lite mer tid i skogen.

Tillbaka
Topp