Spacekitty
Aktiv medlem
Garmin edge 1050. Nu lanserad!
Den funktionen har Wahoo också men den fungerar inte på ett vettigt sätt.. Kan du panorera runt i kartan samtidigt som du har spåret inlagt?
Självklart.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den funktionen har Wahoo också men den fungerar inte på ett vettigt sätt.. Kan du panorera runt i kartan samtidigt som du har spåret inlagt?
Ja. Du kan välja att alltid ha norr uppåt och bara visa ditt spår.
Bläddra fram önskad rutt och ladda in den, men starta inte navigation. Välj i stället Settings och kryssa i Always Display. Gå sedan ut till kartvyn så syns rutten som ett blått streck.Jag hade önskat att det fanns en dator som kunde visa ett spår på kartan och en själv som en prick, men utan "navigering" så att säga.
Det man skulle kunna önska är att det gick att sätta per profil. Jag vill ha TbT på asfalt och breadcrumbs i skogen.
Eller är det bara jag som är SBS?
Var sätter jag in pengarna?Självklart.
Var sätter jag in pengarna?
Bra fråga, den finns på Garmins hemsida men går inte att köpa. Tar någon/några veckor innan de får in den. Inte ok.Var sätter jag in pengarna?
Attans. Det hade ju varit klart händigt annarsDet går inte per profil.
Jag har haft den några veckor. Den är väl inget revolutionerande jämfört med tidigare Garminprodukter, men typ lite bättre på allt. Förutom skärmen, som är jättemycket bättre.Någon som fått hem enheten och kan dela med sig av sina intryck av 1050n?
Då min Wahoo roam fick sig en törn i en krasch i höstas så går en inte längre att använda. Eftersom roamen känns lite ålderdomlig och den nya ACE verkar ganska undermålig, sneglar jag mot en Garmin.
De stora modellerna (1040/1050) är ju trevliga för inte minst navigering. Men min fråga är hur de är på en MTB där det skakar, hoppar och far. Pallar fästen och dyligt för vikten av dessa pjäser? Eller är en 840 att föredra?
Jag har en 1040+ som varit med om ganska mycket, jag var rätt att den skulle trilla av i början faktiskt och hade ett tag en sådan liten rem. Men.... totalt onödigt (99% iaf). Den sitter bra. Särskilt på Garmins egna fästen, de är riktigt stabila och det finns säkert tredjeparts som är lika bra iofs.De stora modellerna (1040/1050) är ju trevliga för inte minst navigering. Men min fråga är hur de är på en MTB där det skakar, hoppar och far. Pallar fästen och dyligt för vikten av dessa pjäser? Eller är en 840 att föredra?
Eller slå i asfalten så att den spricker, det hände för mig.Hängades i remmen och slå i ram och styre flera gånger eller hamna i gräset direkt.![]()
Hade inte någon ramlat ned från taket då?Jag lade min 830 på biltaket och såg studsa bakom bilen när jag gasade ut på E6:an. Det hade inte hänt om jag satt fast den på någon med den lilla remmen.
Nu känns det som att du anmärker på ord...Hade inte någon ramlat ned från taket då?
Det hade ju gjort ont på någon.![]()
9:30 är längsta (Abloc Winter Challenge häromveckan, bröt). Gott om batteri kvar. Minns inte på rak arm, men tror jag hade +50% kvar med marginal.Så inga buggar än, har ngn loggat långt pass +12h?
Cyklade du efter rutt, rutt bara på karta "always display" eller bara som logg?9:30 är längsta (Abloc Winter Challenge häromveckan, bröt). Gott om batteri kvar. Minns inte på rak arm, men tror jag hade +50% kvar med marginal.
9:30 är längsta (Abloc Winter Challenge häromveckan, bröt). Gott om batteri kvar. Minns inte på rak arm, men tror jag hade +50% kvar med marginal.
Rutt, puls, kraftmätning. Skärmen på hela tiden (automatisk ljusstyrka).Cyklade du efter rutt, rutt bara på karta "always display" eller bara som logg?
Smart, ska börja sätta fast min i railsen när jag lägger den på taket!Jag lade min 830 på biltaket och såg den studsa bakom bilen när jag gasade ut på E6:an. Det hade inte hänt om jag satt fast den på något med den lilla remmen.
Ja. Svinbra.Ni som haft 1050 ett tag och använder den primärt för navigering, är ni nöjda?
Hur är kartan?Ja. Svinbra.
Lite osäker på om jag kör med Garmins eller OpenStreetMaps kartor. Kör mest i hyfsat bebyggda trakter och har alltid funkat bra.Hur är kartan?
Vilken model hade du innan som du jämför med?Lite osäker på om jag kör med Garmins eller OpenStreetMaps kartor. Kör mest i hyfsat bebyggda trakter och har alltid funkat bra.
Skärmen är typ en miljon gånger bättre än deras andra modeller. Så mycket lättare att se småvägar och stigar bra.
Hade 1030 och senast 840 innan jag bytte.Vilken model hade du innan som du jämför med?
Visst är det bra med ringklocka, men det har ju i praktiken funnits i över 8 årRingklockan på 1050 fungerar iaf ypperligt! Känns lite fånigt att säga det, men det är en av de bästa funktionerna med 1050 (har kopplat ringklockan till en av mina bonus-växelknappar).![]()
Tack för den! Mapdashboarden verkar ju suveränJag gissar att denna gäller de flesta Edge? Gjorde underverk på min 1040 i alla fall.