Gravelcykel med x2 som klarar minst 50mm däcksbredd med 622mm fälg?

Marten D

Aktiv medlem
Nyfiken på vilka modeller det finns med plats för 50mm eller bredare däck med 622mm fälg? Frågar åt en kompis.

Några märken jag hittade, bla. Felten finns i en billigare variant. Fyll gärna på listan:

https://www.canyon.com/sv-se/gravelcyklar/adventure/grizl/cf-slx/

https://www.feltbicycles.com/en-us/...arbon/breed-advanced-grx820.color.00879A.html

https://eu.enve.com/products/mog-complete-bike

https://www.santacruzbicycles.com/en-EU/bikes/stigmata

https://www.giant-bicycles.com/se/revolt-advanced-2

https://3t.bike/products/racemax-rival-axs-2x12-700c

1725451576802.jpeg

Vet inte om nuvarande modell fixar det, men White GX Pro har jag klämt in 2.1" bak och 2.2" fram på, så där finns åtminstone utrymme (~55mm bak och 60mm fram). ?

Edit: Detta var alltså på den gamla varianten, som hade Tiagra 2*10 växlar. Dessutom verkar GX Pro inte finnas längre i sortimentet så den får strykas ur listan.

Senast ändrad:
Vet inte om nuvarande modell fixar det, men White GX Pro har jag klämt in 2.1" bak och 2.2" fram på, så där finns åtminstone utrymme (~55mm bak och 60mm fram). ?

Edit: Detta var alltså på den gamla varianten, som hade Tiagra 2*10 växlar. Dessutom verkar GX Pro inte finnas längre i sortimentet så den får strykas ur listan.
Jag hade själv den modellen. Mycket nöjd för de pengarna den kostade. Men det satsas lite mer krut på det som söks. Något i kolfiber nu.

Divergen klarar också 50 galant utan risk för skrap.
Jag har den själv och den klarar inte 50mm med 25mm innermått på fälgen, så vida det inte handlar om slicks. Eventuellt om man har en smal fälg. Specialized Diverge är specad upp till 47mm. Det ser trångt ut över det, även då jag mäter, så är det på gränsen.

Läser på nätet: "I’m running a 50mm and I have slight wear on the front fork, I have now started using tape to protect it. 48mm will be fine if you make sure that you protect your fork."

Men du kanske har egna erfarenheter av den perfekta kombinationen av däck och fälg. I så fall får du gärna dela med dig av dessa! Jag är mer än villig att ändra uppfattning.

Jag har den själv och den klarar inte 50mm med 25mm innermått på fälgen, så vida det inte handlar om slicks. Eventuellt om man har en smal fälg. Specialized Diverge är specad upp till 47mm. Det ser trångt ut över det, även då jag mäter, så är det på gränsen.

Läser på nätet: "I’m running a 50mm and I have slight wear on the front fork, I have now started using tape to protect it. 48mm will be fine if you make sure that you protect your fork."

Men du kanske har egna erfarenheter av den perfekta kombinationen av däck och fälg. I så fall får du gärna dela med dig av dessa! Jag är mer än villig att ändra uppfattning.
Intressant, ska höra med kompisen vad han har för fälgbredd men jag vet att han kört 50mm på minst 2 olika fälgar och det är inte nära skrap.

Edit, det kan absolut vara det här med slicks för han har aldrig haft med nåt högre mönster utan det är typ slicks eller minimala nabbar som gällt.

Senast ändrad:
Den här? Blir lite dyrare med 2x:

Den här? Blir lite dyrare med 2x:
Terrel Adventure påminner om Specialized Diverge, fast till kraftigt reducerat pris...

1725872436898.png

Tittade på min BASSO Palta (med tummstock). 50 mm klarar den 100% men kanske inte bredare.

Grizl tar 50mm. 2.1” går in, men leder till skrap om man står upp och bryter på 25mm fälg. Imho finns det inte så många bra, lätta och snabba däck på 50mm sen man inte får tag på Furious Fred längre. Så jag skulle ändra frågeställningen till vilka gravelhojar med 2x som tar 2.1-2.2” däck. Den enda jag hittat hittills stavas Reilly Reflex, sjukt läcker, men kostar ganska så mycket.

Willier har nån modell *) som klarar 52 mm men nog inte 2X av nån underlig anledning.

Edit *) Adlar

Senast ändrad:
Grizl tar 50mm. 2.1” går in, men leder till skrap om man står upp och bryter på 25mm fälg. Imho finns det inte så många bra, lätta och snabba däck på 50mm sen man inte får tag på Furious Fred längre. Så jag skulle ändra frågeställningen till vilka gravelhojar med 2x som tar 2.1-2.2” däck. Den enda jag hittat hittills stavas Reilly Reflex, sjukt läcker, men kostar ganska så mycket.
Reilly Reflex känns framtidssäkrad, ett par år minst. Blir dock rätt kostsam med alla fräna villhöver prylarna.

Klarar 50 mm på papperet, sitter "bara" 40 mm orginal (Schwalbe gone) Har inget skjutmått, men ca 15 mm, ytterkant däck<> gaffel/bakstaget
Låter som att det ska gå bra att få in mtb däck som är 55mm breda om det är 15mm utrymme som minst med 40mm däck, det gör att cykeln är ännu mer intressant för mig :)

Låter som att det ska gå bra att få in mtb däck som är 55mm breda om det är 15mm utrymme som minst med 40mm däck, det gör att cykeln är ännu mer intressant för mig :)
Beror på fälgens innerbredd och hur nära du vågar riskera att däcket nöter sönder kolfibern och sprutet från lera och grus med tiden slipar. "4mm racer and 6mm MTB all the way around is the ISO standard for bike/tire clearance" Cyklar man i lera, kan det krävas mycket mer! Bara att testa...

Beror på fälgens innerbredd och hur nära du vågar riskera att däcket nöter sönder kolfibern och sprutet från lera och grus med tiden slipar. "4mm racer and 6mm MTB all the way around is the ISO standard for bike/tire clearance" Cyklar man i lera, kan det krävas mycket mer! Bara att testa...
Absolut, men om vi utgår ifrån att originaldäcken mäter 40mm och att det är 15mm utrymme där det är som minst, så borde det vara 7,5mm tillgodo med ett däck som mäter 55mm.
Givetvis så kan minsta utrymmet flyttas med hänsyn till att omkretsen ökar hos det bredare däcket och i praktiken så kan det därför bli helt andra marginaler.

Som referens så har jag kört 51mm breda däck på min Nuroad från 2022, det funkade tills det blev lerigt, där hade jag inte mer än 2-3mm utrymme där det var som tightas och det var uppenbart för lite🤥

Absolut, men om vi utgår ifrån att originaldäcken mäter 40mm och att det är 15mm utrymme där det är som minst, så borde det vara 7,5mm tillgodo med ett däck som mäter 55mm.
Givetvis så kan minsta utrymmet flyttas med hänsyn till att omkretsen ökar hos det bredare däcket och i praktiken så kan det därför bli helt andra marginaler.

Som referens så har jag kört 51mm breda däck på min Nuroad från 2022, det funkade tills det blev lerigt, där hade jag inte mer än 2-3mm utrymme där det var som tightas och det var uppenbart för lite🤥
Tack, sambon har också en Nuroad från 2022. Men hon anser att hon aldrig behöver mer än 40mm. Men så har hon aldrig cyklat i ett träsk... Hehe.

Nu har jag cyklat alla mina standard rundor (10) utom 1, super nöjd med Cube Nuroad C62 Pro. Grym, ram och geometri, snabb och rolig! Tagit en del pers utan att försöka, men mindre watt än på mtb'n! På bra grusvägar i bocken när man laddar på, helt sjukt vad snabb den är! Ocg grym känsla. Helt störd skön styrning, kan svänga runt hörn, och är exakt som en Ferrari på gruset! Funkar bra med 40 mm, utom på enstaka partier med stor sten eller grov kross. Stökiga traktorvägar går inte ha samma fart som med fs mtb, men på de tre ställena finns alternativ på alla utom 1.Sitter grymt bra,bra känsla,lite kortare vevarmar är nog bra oxå172,5. Cyklat på de flesta underlag från stig till lös sandväg med häst trafik. På en kort runda (30 km)var det väl 7 olika underlag.
20250526_162208.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp