Tillbaka efter krasch

Nene74

Aktiv medlem
Tillbaka efter krasch
Tyvärr så gick jag i backen rätt rejält för ett par veckor sedan. Lite större plastbitar från en bil kom in i klungan och jag fick in dom i hjulet eller väjde för dom. Gick över styret i hög fart. Detta resulterade i frakturer på revben, skulderblad och en ryggkota.
Sjukgymnasten jag träffade igår trodde att det kunde ta upp till ett år innan jag kunde träna ordentligt. En rätt deppig prognos.
Jag fattar ju att det är individuellt men undrar ändå om någon har erfarenhet av att komma tillbaka från en krasch. Trainer när frakturerna är läkta? Styrketräning? Hur gör jag för att komma tillbaka i form?
Att inte träna alls på många månader skulle förmodligen göra mig helt tokig!

Tillbaka efter krasch
Tyvärr så gick jag i backen rätt rejält för ett par veckor sedan. Lite större plastbitar från en bil kom in i klungan och jag fick in dom i hjulet eller väjde för dom. Gick över styret i hög fart. Detta resulterade i frakturer på revben, skulderblad och en ryggkota.
Sjukgymnasten jag träffade igår trodde att det kunde ta upp till ett år innan jag kunde träna ordentligt. En rätt deppig prognos.
Jag fattar ju att det är individuellt men undrar ändå om någon har erfarenhet av att komma tillbaka från en krasch. Trainer när frakturerna är läkta? Styrketräning? Hur gör jag för att komma tillbaka i form?
Att inte träna alls på många månader skulle förmodligen göra mig helt tokig!
Nu trasade jag bara sönder knät men det är träligt att inte göra nåt alls , men du kanske ska lite lugnt som gummiband och å lätt styrka , jag satte fast gummibanden i tvfåtöljen å hade en hantel där oxå .
Krya kämpa

Tillbaka efter krasch
Har inte drabbats av någon krasch, och tränar bara lite lagom på somrarna, så du får säkert bra tips på träning av andra.

Tränar bara på sommarhalvåret, vintern håller jag igång genom cykla till affären, och lite intervall på hemvägen.

Men.
I våras opererades jag med 8 veckor utan någon ansträngning efter det, och ytterligare några veckor innan jag ens fick sitta på cykeln. Sen jag började träna cykel så har jag nog aldrig haft uppehåll på mer än en vecka.

Efter viloperioden så drog jag på mig en muskelbristning i övre vadmuskeln. Det satt i i flera veckor, så fick ta det lugnt i ytterligare nån månad med försiktig cykling.

Min poäng. Jag har tränat cykel i 10 år, aldrig haft någon känning från cyklandet annars. Så håll igång benen på något sätt. Speciellt om du är lite till åren. För min del var det väldigt segt att inte kunna träna p.g.a. bristningen, det hade jag förmodligen sluppit om jag hållit igång på något sätt, benböj/gå i trappor, anything.

Att jag hade tappat i kondition efter op var inte hela världen, det som var segt var bristningen när jag väl kunde träna igen. Dessutom cyklade jag ganska lugnt första rundan men fick ändå en bristning.

Tillbaka efter krasch
Låter som att det skulle gå att sitta på en trainer/motionscykel rätt snart, bara beroende på ev. smärta i revbenen vid ansträngning.
Även styrketräning lär vara bra för läkning, men inte så mycket att det gör ont, typ.

Tillbaka efter krasch
Jag har kraschat rätt mycket på motorcykel (motocross) och brutit lite av varje, bland annat skulderblad, ben, revben, fingrar, poppat tummen ur led, fått hjärnskakningar etc. Min erfarenhet är att man så tidigt som möjligt ska börja röra på allt så man inte "rostar fast". Följ sjukgymnastens råd och gör övningarna. Det viktigaste är att få till rörelse. Efter ett tag kan du börja bygga styrka igen. Ta då låga vikter och kör många gånger istället. Typ tre set av varje övning tills musklerna är slut fast med låg vikt. Spelar ingen roll om du får köra 20 eller 40 repetitioner i varje set innan du är färdig. Var inte för snabb med att öka vikten.

Tillbaka efter krasch
När du kan sitta utan smärta så går det nog bra med trainer på låg belastning. Börja så tidigt som möjligt men ta små steg. Förhoppningsvis får du kontakt med en bra sjukgymnast via vården, men var beredd på att de istället kan bli väldigt mycket upp till dig själv.

Tillbaka efter krasch
Jag tänker variation blandat med specifik träning. Se till att göra rehabövningarna, även om det kan vara skittråkigt. Rörlighetsövningarna är viktigare än att bli stark. Har du inte rörligheten så blir det jobbigt med ansträngningar över tid. Du kan ganska enkelt bli stark, och det kanske är roligare än att nöta på att få bättre rörlighet.
Men...rörligheten är basen.

Jag bröt armen...så jag vet...

Tillbaka efter krasch
Ok, rent specifikt då: Utmana rörligheten. Lägg på lite belastning...låt det ta tid.
Antar att du har fått bra tips och schema för rehab för att komma tillbaka till cyklingen.

Tillbaka efter krasch
Jag pajade ryggen för två månader sedan, och fyfan vad man känner att man blir svag snabbt.

Det värsta är att jag får så lite info om saker, och det är minst en månad kvar tills jag kommer till sjukgymnast.

Så kör på med det lilla jag vågar och kan. Framför allt tålyft och försikiga squats.

Utvalda delar av benen är nog nästan starkare nu eftersom dom får kompensera för det ryggen inte för göra.

Tillbaka efter krasch
Jag bröt armarna våren 2020 (höger armbåge, vänster handled).

Vården sa då att det tar 6 veckor innan skelettet har läkt tillräckligt för att inte gå upp. Innan dess fick jag inga rehabövningar.

Så fort jag kunde de första veckorna var jag ute och gick, kuperade skogspromenader och sånt. Det hjälpte huvudet lika mycket som kroppen.

Din vårdkontakt lär kunna säga om du får gå längre sträckor iom att du har skadat en ryggkota. När det är ok så är det något att börja med.

Tillbaka efter krasch
Jag bröt armarna våren 2020 (höger armbåge, vänster handled).

Vården sa då att det tar 6 veckor innan skelettet har läkt tillräckligt för att inte gå upp. Innan dess fick jag inga rehabövningar.

Så fort jag kunde de första veckorna var jag ute och gick, kuperade skogspromenader och sånt. Det hjälpte huvudet lika mycket som kroppen.

Din vårdkontakt lär kunna säga om du får gå längre sträckor iom att du har skadat en ryggkota. När det är ok så är det något att börja med.
Då kommer ju följdfrågorna. Gipsade dom fast en toarulle i ena armen?

Tillbaka efter krasch
Skulderbladet bröt jag för snart ett år sedan, efter blivit påkörd. Så det vet jag, på ett ungefär, hur det känns.
Bröt i samband två revben också. Har brutit/skadat en del annat, under yngre år, under andra aktiviteter. Handled och fot, bl.a.

Om du har svårt att komma ner och upp ur sängen, kan det vara smart att fästa ett rep eller liknande i fotsidan av sängkanten, så kan du liksom dra upp dig försiktigt med den oskadade sidan av kroppen.

Tyckte just komma upp ur sängen var bland det jobbigaste efter skulderblad+revbensfrakturer.
Om du käkar morfin, så försök lägg ner det så fort som möjligt. Och gå över till panodil+ipren.

Vid endast skulderblads+revbensfraktur, så kan man ju t.ex. träna fot lite lätt och vad. Som nämnts ser jag. Går att göra hemma och fyller en funktion för cykling.

Även underarmar och händer kan man antagligen träna lite lätt, ganska kort inpå.

Stå på ett ben, lite som balansövning, men se till att rumpmuskler är spända också. Bra för balans, höft och fot.

Bulgarian split squat, tycker jag är mer snäll och skonsam övning mot rygg. Går att göra många repetitioner om man vill och kan utmana sig själv. SKulle kunna funka som rehab-övning. Köra hemma med ena benet upp mot soff- eller sängkant hemma.

Fråga fysioterapeut för säkerhets skull. Och läkaren.

Rygg verkar lite mer komplicerat och, tror jag, mer viktigt att fråga läkare och fysioterapeut.

Gå på löpband. Cykla på stationär cykel på gym.

Tillbaka efter krasch
Förstörde knät för två år sen, tog ett år av rehab innan jag kunde komma igång på riktigt igen.

Är väl egentligen bara två saker jag kan tipsa om, följ ditt rehabschema och hitta en ny hobby. Psyket får även det en smäll när man inte kan syssla med det som man helst vill göra, så ha något kul att göra tills du är tillbaka.

Tillbaka efter krasch
Jag har kraschat rätt mycket på motorcykel (motocross) och brutit lite av varje, bland annat skulderblad, ben, revben, fingrar, poppat tummen ur led, fått hjärnskakningar etc. Min erfarenhet är att man så tidigt som möjligt ska börja röra på allt så man inte "rostar fast". Följ sjukgymnastens råd och gör övningarna. Det viktigaste är att få till rörelse. Efter ett tag kan du börja bygga styrka igen. Ta då låga vikter och kör många gånger istället. Typ tre set av varje övning tills musklerna är slut fast med låg vikt. Spelar ingen roll om du får köra 20 eller 40 repetitioner i varje set innan du är färdig. Var inte för snabb med att öka vikten.

Kan bara betona detta. Det är fascinerande hur mycket rätt träning hjälper en tillbaka till 99%, och också hur dålig kroppen är på att komma dit UTAN ihärdig rörelseträning. Får den vara ifred vill den inget hellre än att stelna ihop för gott. Men som sagt gör det med lagom försiktig ökning av belastning så det inte blir bakslag istället.

Se den här resan tillbaka som din utmaning ett tag framöver snarare än att utmana dig på cykel. Belöningen blir cykling en annan gång.

Tillbaka efter krasch
Vad gör man när läkaren säger åt en att göra ingenting på 3 månader då?

Det känns som att det är väldigt uppdelat i "läka först, sjukgymnast sen", läkaren vågar inte ens berätta att man får gå ur sängen typ.

Tillbaka efter krasch
Men du har altså på riktigt fått börja med rehab trots fraktur på ryggkota?

Vad "får" du göra?
Är mest nyfiken, och tänker inte applicera på mig själv.
Frakturen på ryggen är liten och sitter på ett taggutskott. Den är det minsta problemet.
Just nu är det ”endast” rörelse övningar för högersidan. Ingen belastning.

Tillbaka efter krasch
Nu trasade jag bara sönder knät men det är träligt att inte göra nåt alls , men du kanske ska lite lugnt som gummiband och å lätt styrka , jag satte fast gummibanden i tvfåtöljen å hade en hantel där oxå .
Krya kämpa
Olika grader...
"Nu trasade jag bara sönder knät..."

Alltså, men helvete vad det låter som misär.

Krya på er alla skadade !

P.s. Hälsningar från fru-sjukgymnast.
1. Rörlighet och sömn
2. Styrka

Tillbaka efter krasch
Jag kraschade för 1 månad sen, fraktur i övre humerus så inte fullt lika trasig, men har kanske ändå lite färska tips.

Innan jag fick rehabövningar så tränade jag random grejer bara för att hålla uppe nån slags rutin och känna att ”man gör nåt”, typ greppstyrka med en gripper, stretcha för flexibilitet.. så även om resten av armens muskler förtvinar så sker det framsteg nånstans på kroppen ? Det hjälpte lite mentalt.

Får fortfarande inte träna med belastning på några veckor och trainer var inte bekvämt att sitta på i början heller, men nu funkar det.

Tillbaka
Topp