Garmin Edge och Fenix, hur gör ni?

Ooohlof

Medlem
(Har ännu ej en Garmin Edge, därav mina frågor)

Hur gör ni som både har Garmin Edge cykeldator och en Garmin klocka för att registrera er cykeltur. Startar man båda så får man väl två aktivteter? Eller startar ni bara på cykeldatorn, eller tappar man då något "data" som bara registreras på handleden?

Tacksam för inspel i frågan. Beskriv gärna hur du gör, och varför.

Hur gör ni som både har Garmin Edge cykeldator och en Garmin klocka för att registrera er cykeltur. Startar man båda så får man väl två aktivteter? Eller startar ni bara på cykeldatorn, eller tappar man då något "data" som bara registreras på handleden?

Jag använder antingen eller. Ibland sänder jag puls från Fenixen till Edgen. Man tappar mig veterligen inget givet att båda enheterna har barometrisk höjd.

Värt att notera är att Garmin connnect inte riktigt förstår att man har två enheter så träningsstatusen redovisas per enhet istället för sammanslaget. Spelar ingen jätte roll för mig men det känns ändå ganska kass att det inte slås ihop…

Som @Pastor Hannes.
Tror min Fenix 7 kan vara lite lite sämre på plottning av rundan än min Edge 1040, och därmed hastigheten. Beror på hur petig man är om det stör.

När jag köpte min Fenix så tänkte jag att jag kunde ha den på typ fikarundor, köpte ett sånt där styrfäste för den. Men sen kom jag på att då tar den inte pulsen, duh! Så för mig gäller 1040 och puls från Fenix på fikarundor, men puls från pulsband när jag tränar.

Startar turen på cykeldatorn och sänder endast puls från klockan till datorn.

Å ena sidan tycker jag inte att jag är tillräckligt seriös för att behöva pulsband, å andra sidan blir jag i hemlighet riktigt irriterad att jag plågat mig upp för en backe med ett hjärta nära implosion och klockan fortfarande inte hittat pulsen utan visar sådär 85bpm...

Första 20ish minuterna fattar den inte att man anstränger sig. Det får en att fundera hur bra det egentligen fungerar på riktigt. (Fenix 5 plus)

Edge när jag cyklar, Fenix när jag gör allt annat. Inte båda samtidigt för då blir det dubbelt.
Kör pulsband oavsett vilken jag använder. Puls från Fenix när jag cyklar är värdelöst, går inte att lita på så det är inget alternativ.

Önskar att Garmin någon gång kommer kunna synka träningstatistik mellan enheter. De vill ju sälja fler enheter så det borde ligga i deras intresse.

Angående puls från Fenix. Det verkar vara rätt olika erfarenheter av det har jag sett i olika trådar. Allt från värdelöst till hyfsat.

Det kan bero på vilken gen av pulssensor man har. Jag har en Fenix 7, tror det är en nyare gen av pulssensor på Fenix 7 Pro och Fenix 8.

För min del funkar det hyfsat med puls från Fenix 7, är lite fördröjning så hänger inte riktigt med vid intervallträning, eller annat när pulsen går upp snabbt. Men helt ok när det inte är så noga med topparna.

Har hänt mig en enda gång att pulsen visade helt fel, den fortsatte visa runt 80 när jag var uppe i typ 120, efter någon minut hickade den igång. Det är ju väldigt individuellt hur det funkar, beroende på hudtyp etc. Tror inte jag är jätteenkelt konstruerad för puls vid handleden. Enda referensen jag har är en Lidl-sportklocka jag testade, men lämnade tillbaka, den hittade aldrig pulsen. Tror den måste ha funkat för några iaf, tveksamt om den skulle sålts annars.

Så, hur det funkar med puls från t.ex. Fenix vet man inte förrän man testat...

Dagens kanske knäppaste tips: se till att pulsklocka är fuktig mellan sensor och hyn, dvs lite spott på sensorn och då mäter den bättre - men riktigt bra blir det nog aldrig för cyklister....

Jag startar aktiviteter samtidigt på Fenix och Edge och när jag är redo så sparar jag aktiviteten från klockan och om allt verkar vara i ordning så stänger jag av cykeldatorn utan att spara aktiviteten. Litar mer på klockan men behöver cykeldatorn för navigering, Varia och backup om nåt strular med klockan.

Har en Fenix 3 med pulsband samt en Edge 820. På längre pass eller lopp brukar jag köra båda två, pulsbältet är parkopplat med båda enheterna, funkar utmärkt. Annars mest Fenixen.

Det 820 klarar men som Fenixen inte fixar är kopplingen till AXS-bakväxeln. Så om jag är sugen på växlingsstatistik är det 820 som gäller.

Min Fenix3 rapporterar gärna 10-15% mer höjdmeter än 820, vet inte vilken som egentligen har rätt men tror Fenixen brukar ligga närmast eventuella officiella siffror från lopp.

Jag startar aktiviteter samtidigt på Fenix och Edge och när jag är redo så sparar jag aktiviteten från klockan och om allt verkar vara i ordning så stänger jag av cykeldatorn utan att spara aktiviteten. Litar mer på klockan men behöver cykeldatorn för navigering, Varia och backup om nåt strular med klockan.
Vad är det som gör att du litar mer på en klocka än en cykeldator vid cykling?

Jag har alltid klockan på mig, men kör aktiviteten på cykeldatorn vid cykling (för det mesta) och då med pulsband. Förståt inte vitsen att logga aktiviteten på klockan istället när man ändå har datorn på cykeln Men jag missar kanske något

Vad är det som gör att du litar mer på en klocka än en cykeldator vid cykling?

Jag har alltid klockan på mig, men kör aktiviteten på cykeldatorn vid cykling (för det mesta) och då med pulsband. Förståt inte vitsen att logga aktiviteten på klockan istället när man ändå har datorn på cykeln Men jag missar kanske något
Har haft problem med batteriet där aktiviteten inte kunde sparas pga död cykeldator trots att den var fullladad.

Loggar med cykeldator vid cykling och allt annat med klockan.
Undantaget är CX-tävling, där jag startar pass på klockan och använder cykeldatorn som extended display. Får då med mig loggningen vid ev cykelbyte.

Har haft problem med batteriet där aktiviteten inte kunde sparas pga död cykeldator trots att den var fullladad.

Ok men då hade det ju varit bra att skriva att du gör så just för att din enhet är kass :)
Ser inte heller vitsen med att dubbellogga - Edge vid cykling, klockan åker med på handleden, Fenix för löpning.

Tillfällen där jag av praktiska skäl inte har Edge för att logga cykling, som om man ska på någon spontan transportcykling på "våga ställa på stan-cykeln" eller liknande, så är det inte heller särskilt viktigt för mig att ha den datan så då loggar jag inte alls helt enkelt.

Förr i tiden, då var folk så djävulskt dumma i huvudet. Men hursom, då när jag kompletterade klockan med dator konstaterade jag att pulsbandet kopplat till Edge gav sånär som nåt slag precis samma resultat som klockan på armen, båda max och medel och kurva. Men det är irriterande att det blir två aktiviteter så nu är det bara dator med pulsband när det cyklas och bara klocka när allt annat görs.

En sidofråga: om tränar med Zwift, hur loggar ni då?

Jag brukar logga allt till klockan (Epix 2), dvs pulsbälte, effektmätande pedaler med kadens och di2. Jag har tänkt skaffa cykeldator. Så frågan ni diskuterar kommer bli aktuell för mig snart...

Men när jag Zwiftade i vintras, så syncade jag Zwift till Garmin Connect... Då fick man lattjokartan med namn, distans, höjmeter ftån Zwift, effekt och kadens från Kickr v5 och mappade pulsbältet mot Zwift (notera att jag inte mappade upp mina effektmätande pedaler). Självklart hade jag kunnat köra även på klockan, men då är vi tillbaka på dubbla aktiviteter. Nackdelen med Zwift sync verkar vara att jag tappar info som v02max, body batteri osv, dvs det som är mera "unikt" (i brist på bättre ord) Garmin...

Just nu funderar jag alltså på att logga vinterns Zwiftande i Garmin (Epix2 eller kommande dator) och tappa Zwift inffomationen...

Men hur gör ni andra? Med Zwift loggande aktivitet? Enbart dator/klocka eller Zwift med sync?

En sidofråga: om tränar med Zwift, hur loggar ni då?

Jag brukar logga allt till klockan (Epix 2), dvs pulsbälte, effektmätande pedaler med kadens och di2. Jag har tänkt skaffa cykeldator. Så frågan ni diskuterar kommer bli aktuell för mig snart...

Men när jag Zwiftade i vintras, så syncade jag Zwift till Garmin Connect... Då fick man lattjokartan med namn, distans, höjmeter ftån Zwift, effekt och kadens från Kickr v5 och mappade pulsbältet mot Zwift (notera att jag inte mappade upp mina effektmätande pedaler). Självklart hade jag kunnat köra även på klockan, men då är vi tillbaka på dubbla aktiviteter. Nackdelen med Zwift sync verkar vara att jag tappar info som v02max, body batteri osv, dvs det som är mera "unikt" (i brist på bättre ord) Garmin...

Just nu funderar jag alltså på att logga vinterns Zwiftande i Garmin (Epix2 eller kommande dator) och tappa Zwift inffomationen...

Men hur gör ni andra? Med Zwift loggande aktivitet? Enbart dator/klocka eller Zwift med sync?
Jag kör allt genom Zwift till Strava. Då får jag med allt. Puls, watt, distans, kadens och den tecknade kartan, och allt loggas rätt i Strava.

Jag kör med Polar OH1+ (armband, har den på överarmen) när jag använder min Garmin Epix Gen 2 klocka för cykelpendling eller löpning. Polar H10 bröstband när jag tränar med min snabbracer med Wahoo Bolt V2 cykeldator samt för Zwift för den delen.

Tycker att Polar OH1+ är otrolig smidig, finns väl någon nyare variant också, Polar Verity Sense. Hur mycket bättre/exaktare dessa "armband" är jämfört med inbyggd pulsmätning i tex Garmin Fenix eller Epix klockorna vet jag dock inte... ? ?

Edge när jag cyklar landsväg och grus. Klockan vid pendling och typ alla andra aktiviteter. Aldrig båda samtidigt.
Har man en Garmin klocka men en Wahoo cykeldator kan dubbelloggning vara bra. Åtminstone om man vill få in allt sitt träningsdata till Garmin Connect (och klockan) för analysernas skull (annars spelar det noll roll). Finns möjligen någon suspekt tredje parts app för iPhone som alternativ men vem f-n har en iPhone? ?

Cykel ute : Garmin Edge . Zwift : Fenix . Kajak,löp , promenader : Fenix

Suger ändå att Garmin 2024 inte får ihop belastningen från edge o Fenix i appen för att ge rekommendationer.
Även om rekommendationerna med bara en enhet är åt skogen de med. Hårdvara kan de, mjukvara inte. Det är sen gammalt

Mycket intressant, så integrationen mellan Zwift till Garmin Connect får alltså inte med alla metrics/värden (till Garmin Connnect)? Undrar om det gör att en del av analyserna Garmin Connect pysslar med därför blir missvisande under vintern när man Zwiftar mycket? För just Garmins skull vore det alltså bättre att logga Zwift aktiviteten via antingen sin Garmin klocka (eller Garmin cykeldator om man nu skulle ha det...)?

Mycket intressant, så integrationen mellan Zwift till Garmin Connect får alltså inte med alla metrics/värden (till Garmin Connnect)? Undrar om det gör att en del av analyserna Garmin Connect pysslar med därför blir missvisande under vintern när man Zwiftar mycket? För just Garmins skull vore det alltså bättre att logga Zwift aktiviteten via antingen sin Garmin klocka (eller Garmin cykeldator om man nu skulle ha det...)?
Det blir ju lika dåligt som ute.
Får du inte med samma data till din Wahoo?
Alla mina pass går via connect, ute, styrka, zwift mm

Lika dåligt som ute? Sorry men nu tappade du mig, hur menar du då (så jag lär mig något)?

Jag kanske gör fel helt enkelt när jag kör Zwift, det är det jag försöker få förståelse för eller något liknande?

Det blir ju lika dåligt som ute.
Får du inte med samma data till din Wahoo?
Alla mina pass går via connect, ute, styrka, zwift mm
Jag har inte haft min Garmin Epix så länge men börjar väl sakta men säkert vänja mig... ? ? Jag dubbelloggar sedan en tid tillbaka när jag cyklar med snabbracern, dvs använder både min Wahoo Bolt v2 (cykeldator) och min Garmin Epix klocka just för att få med allt data till Garmin Connect så att Garmins analyser ska bli relevanta/korrekta. (Orsaken till att jag numera gör så är att det existerar inte någon bra integration mellan Wahoo och Garmin Connect förutom eventuellt någon suspekt tredjeparts app för iPhone användare men vet inte om man ens då får man alla metrics/värden som Garmin Connect behöver.)

När det gäller Zwift har jag hittills förlitat mig på Zwifts egna koppling/integration till Garmin men om jag förstår inlägget ovan från @Cykelnybörjare korrekt så tar inte den integrationen med allt data/metrics till Garmin Connect?

Jag har haft denna koppling mellan Zwift till Garmin, hittas under Account/Connections på zwift sajten:
1726077477235.png

Senast ändrad:
Jag har inte haft min Garmin Epix så länge men börjar väl sakta men säkert vänja mig... ? ? Jag dubbelloggar sedan en tid tillbaka när jag cyklar med snabbracern, dvs använder både min Wahoo Bolt v2 (cykeldator) och min Garmin Epix klocka just för att få med allt data till Garmin Connect så att Garmins analyser ska bli relevanta/korrekta. (Orsaken till att jag numera gör så är att det existerar inte någon bra integration mellan Wahoo och Garmin Connect förutom eventuellt någon suspekt tredjeparts app för iPhone användare men vet inte om man ens då får man alla metrics/värden som Garmin Connect behöver.)

När det gäller Zwift har jag hittills förlitat mig på Zwifts egna koppling/integration till Garmin men om jag förstår inlägget ovan från @Cykelnybörjare korrekt så tar inte den integrationen med allt data/metrics till Garmin Connect?

Jag har haft denna koppling mellan Zwift till Garmin, hittas under Account/Connections på zwift sajten:
Visa bilaga 725698
Det kan ha gått fort när jag skrev om zwift, kommer inte ihåg.
Lika kasst som ute menas att Connect generellt är kass på träningsstatus, det har avhandlas flera ggr förut.

Det kan ha gått fort när jag skrev om zwift, kommer inte ihåg.
Lika kasst som ute menas att Connect generellt är kass på träningsstatus, det har avhandlas flera ggr förut.
Ja, det är ändå TrainingPeaks jag tittar på i första hand men jag kan tycka att nu när jag köpte en Garmin klocka för drygt 5 lapp kan det ändå kännas bra att Garmin Connect får in korrekt indata från alla mina träningspass. Dvs både när jag cyklar med snabbracer, pendlar, springer och Zwiftar.

Ja, det är ändå TrainingPeaks jag tittar på i första hand men jag kan tycka att nu när jag köpte en Garmin klocka för drygt 5 lapp kan det ändå kännas bra att Garmin Connect får in korrekt indata från alla mina träningspass. Dvs både när jag cyklar med snabbracer, pendlar, springer och Zwiftar.
Om inte nya klockans pulsmätare är revolutionerande bra för en klocka så hade jag isf kopplat mitt pulsband till den.

Om inte nya klockans pulsmätare är revolutionerande bra för en klocka så hade jag isf kopplat mitt pulsband till den.

Vi diskuterar om lite olika saker samtidigt i tråden nu, blir lite rörigt. Just när det gäller pulsmätning under träning så använder jag aldrig klockans inbyggda pulsmätning förutom under promenader och golf. ?

Nu sist reagerade jag på det som @Cykelnybörjare skrev om Zwift ovan, det var intressant information för mig och jag tror han har rätt.

Detta som han skrev:
"
1726079475091.png

"

Kanske inte hänger med riktigt, men trodde Garmin Connect var ett slags nav, och tog in data från både t.ex. 1040 och Fenix(7). Och träningsdata beräknas på det "hopslaget". Men det är alltså inte så?

Har för mig att "återhämtningstid" ändras även på 1040 om jag loggar en runda på Fenixen. Men det är kanske annat ni menar?

Kanske inte hänger med riktigt, men trodde Garmin Connect var ett slags nav, och tog in data från både t.ex. 1040 och Fenix(7). Och träningsdata beräknas på det "hopslaget". Men det är alltså inte så?

Yes, tror väl det fungerar utmärkt (eller åtminstone "ok") så länge som du använder Garmin produkter only. (y) Det är lite som med Apple, håll dig till samma överprissatta sovjetiska ekosystem så fungerar det toppen.

(Vi gled in lite här på hur Garmin Connect integrerar (eller inte integrerar alternativt halvbra) med tex Wahoo och Zwift. Det är vad vi gör på happy, vi förvirrar och går OT ?.)

Senast ändrad:
Jag ser Connect som ”sanningen” och platsen för träningsdata, och Strava som ansiktet utåt samt logg av utrustning mm. Således loggar jag allt med garminprodukter och därifrån går det till Strava per automatik.
Vid inomhuscykling loggar jag fortsatt med Edgen, men samtidigt så har jag zwift eller fulgaz eller vad man nu pysslar med länkat till strava så man får karta etc. Dubletten från garmin tar jag då helt enkelt bort. (Och har INGEN koppling mellan zwift/fulgaz och garmin…)

Vid inomhuscykling loggar jag fortsatt med Edgen, men samtidigt så har jag zwift eller fulgaz eller vad man nu pysslar med länkat till strava så man får karta etc. Dubletten från garmin tar jag då helt enkelt bort. (Och har INGEN koppling mellan zwift/fulgaz och garmin…)
Yes, exakt, jag kommer göra så fortsättningsvis när jag Zwiftar, enda skillnaden att jag har en Garmin Epix Gen 2 klocka (ingen Edge). Vad har du för smarttrainer? Lite nyfiken på om du tar effekten från smarttrainers inbyggda effektmätning eller från pedalerna?

Senast ändrad:
Yes, exakt, jag kommer göra så fortsättningsvis när jag Zwiftar, enda skillnaden att jag har en Garmin Epix Gen 2 klocka (ingen Edge). Vad har du för smarttrainer? Lite nyfiken på om du tar effekten från smarttrainers inbyggda effektmätning eller från pedalerna?
En flux2 som matar både Edge och PC via ANT. Samma med pulsbandet.

Har för mig att "återhämtningstid" ändras även på 1040 om jag loggar en runda på Fenixen. Men det är kanske annat ni menar?
Jag är tveksam till det. Under sommaren blir det enbart löpning och då med Fenix. Så när semestern är slut och jag börjar cykla med min Edge så blir återhämtningstiden på Edge flera dygn trots att jag löptränat 3-4 ggr/vecka 5-10km per pass. Om jag för skojs skull dubbelloggar pass så blir återhämtningstiden olika.
Jag misstänker då att återhämtningstiden räknas ut lokalt i enheten., inte på Garmin connect.

Jag är tveksam till det. Under sommaren blir det enbart löpning och då med Fenix. Så när semestern är slut och jag börjar cykla med min Edge så blir återhämtningstiden på Edge flera dygn trots att jag löptränat 3-4 ggr/vecka 5-10km per pass. Om jag för skojs skull dubbelloggar pass så blir återhämtningstiden olika.
Jag misstänker då att återhämtningstiden räknas ut lokalt i enheten., inte på Garmin connect.
Ja allt räknas ut på enheterna, därför är det viktigt att man synkar dom några varv INNAN aktivitet så att de har samma "startpunkt". Som grädde på moset så skiljer det lite mellan "generationer" på hur grunkorna räknar också, tex min Forerunner 965 var inte överens med den gamla Edge 1030+, men 1040 som jag har nu visar lika.

Okej, så lika bra att fråga då - och kom ihåg jag är blåbär på detta - så jag gör rätt om/när jag skaffar en Edge cykeldator:

Hur skall man "migrera" från en klocka (Garmin Epix 2 i mitt fall) till att börja använda en Garmin Edge 1040/1050/eller någon annan cykeldator? Och kommer man få "allt" i cykeldatorn, VO2Max osv, eller finns det bara i klockan?

Min baktanke är att inte använda Garmin Epix 2 i över huvudet taget, utan bara använda Edge när jag cyklar. Redan idag är det så att jag inte sover med klockan, och det gillar nog inte Garmin om man säger så, och den sitter förvisso på handleden stor del av dagen, men inte alltid. Blir hmm mer och mer anti loggning om jag säger så. Så genom att byta från Epix till Edge, så loggas bara cyklingen ja - men det är trots allt det jag vill logga och just idag känns det som om det räcker för min del.

Min kropp ger mig massor av roliga kurvbollar, så ingen poäng att "vara slav under mätaren" resten av tiden - inget stämmer i alla fall....

Det ska väl bara vara att tuta och köra, men sätt Edgen som den huvudsakliga träningsmojängen då.
Epix och 1040 är samma "generation" så de ska räkna lika, om du ställer in wifi på 1040n så verkar den synka två gånger per dag när den ligger på hyllan också.

Capture.JPG

Tillbaka
Topp