UCI World Tour (och WWT, .Pro osv)

Såg att Stiga Kagevi vann första etappen (4.5 km tempo) i Polen runt för damer.

Finns att se på D+/Eurosport men det var en halvdan produktion. Däremot en underbar podiumceremoni där en märkbart obekväm men glad Stina inte riktigt visste hur man öppnade en skumpaflaska.

Hemskt och extremt sorgligt med olyckan i Österrike Runt idag där den Norske cyklisten André Drege i Team Coop tyvärr avled av sina skador.

EM-silver till Söderqvist! Fantastiskt ?
Är medveten om att vädret ändrades lite mellan att U23 och eliten körde, men ändå - Söderqvist femte snabbaste tid:

KlassRiderTeamTid
MU
SEGAERT Alec
Belgium35.06
ME
AFFINI Edoardo
Italy35.15
ME
KÜNG Stefan
Switzerland35.24
ME
CATTANEO Mattia
Italy35.34
MU
SÖDERQVIST Jakob
Sweden35.36

Davide Formolo diskad från Tour of Luxemburg. Efter etapp tre där han cyklat i "otillåten position på cykeln". Han var loss med Mauri Vansevenant när det hände. Vansevenant gick ifrån på slutet och vann etappen. Fomolo kom in som tvåa, strax före MvdP som vann spurten i den lilla klungan. Jag tänkte att det där ser ju lite tveksamt ut när det hände, men trodde nog inte han skulle bli diskad för det. Helt onödig grej, tjänade ju ingenting på det. Även om det känns en smula hårt borde de väl veta bättre än att riskera att ligga och tänja på gränserna så där.

Davide Formolo diskad från Tour of Luxemburg. Efter etapp tre där han cyklat i "otillåten position på cykeln". Han var loss med Mauri Vansevenant när det hände. Vansevenant gick ifrån på slutet och vann etappen. Fomolo kom in som tvåa, strax före MvdP som vann spurten i den lilla klungan. Jag tänkte att det där ser ju lite tveksamt ut när det hände, men trodde nog inte han skulle bli diskad för det. Helt onödig grej, tjänade ju ingenting på det. Även om det känns en smula hårt borde de väl veta bättre än att riskera att ligga och tänja på gränserna så där.

Exakt sådär gjorde Pello Bilbao när han kom tvåa i GP Montreal förra helgen.

Inte World Tour-lopp men WT-cyklister så hoppas denna, som jag tyckte var lite rolig, är ok i tråden.
IMG_7577.png

Har det avhandlas på happy eller nån som hängt med på varför Formolo blev diskad förra veckan ? Han satt ju inte på ramen , var det för han hade axlarna/bröstet på styret ?

Bilagor

• Screenshot_20240926_202229_Facebook.jpg
    Screenshot_20240926_202229_Facebook.jpg
    196.9 KB · Besök: 48
  • Screenshot_20240926_202234_Facebook.jpg
    Screenshot_20240926_202234_Facebook.jpg
    182.9 KB · Besök: 41
Carl cagevik och Jakob söderqvist kör u23 vm i morgon annars . Kan nån hänga med tro ? Ser man det på SVT eller Youtube?

Verkar inte vara så mkt förbannelse med världsmästartröjan denna gång.

1728152441348.png

Andersson 33:a i damernas lopp, 2:44 efter vinnande Longo Borghini.

Fin historia med Taco. Han har ju varit borta ett drygt år innan började cykla igen i somras. Lite tyst om vad det berott på. Men orsaken var "post-concussion syndrome" efter vurpan på Flandern 2023. Vann ju Elfstedenrace för några veckor sedan, så nu verkar han vara tillbaka i gammalt fint slag.

Dags för sista monumentet för året, Il Lombardia. Ser ut att vara lite lättare avslutning än senast loppet hade målgång i Como då de inte tar vändan upp till Civiglio.

Gissar att Pogi är sugen på en seger till innan det är dags att avsluta denna tävlingssäsong. Kommer han att försöka sig på en längre solokörning eller väntar han till San Fermo från vars topp det är halvmilen till mål?

Vilka är huvudutmanarna?

Ska inte ett monument föräras med en egen tråd ? https://www.ilombardia.it/en/

Utöver det så är det väl Pogis lopp att förlora och gör han inte det, utan tar 4e vinsten i rad, anar jag att loppet - liksom årets VM - blir en ganska tråkig historia. Vi har sett Pogis imponerande prestationer förut men utan någon riktig utmanare så blir det blasé, på gränsen till uttjatat.

Men låt oss (mig) inte ta utgången för given, vem skulle kunna överraska och slå oddsen ?

Pidcock är iaf inte ”en av resten” då han inte blev uttagen för Ineos och något säger mig att han inte cyklar för dem nästa säsong heller

Utöver det så är det väl Pogis lopp att förlora och gör han inte det, utan tar 4e vinsten i rad, anar jag att loppet - liksom årets VM - blir en ganska tråkig historia. Vi har sett Pogis imponerande prestationer förut men utan någon riktig utmanare så blir det blasé, på gränsen till uttjatat.

Men låt oss (mig) inte ta utgången för given, vem skulle kunna överraska och slå oddsen ?
Låt inte mig hindra. 😏

Spelbolagen verkar inte tro på ngn överraskning.
IMG_7715.png

Känns som att det är ifall någon annan i UAE som skulle kunna vinna i så fall. En attack av Sivakov/Yates/Hirschi i någon uppförsbacke tidigare under loppet och sedan Pogacar som enkelt ligger på rulle bakom alla som försöker jaga skulle kunna döda allt arbete där bakom.

Ineos verkar vara en klubb som på väg totalt implodera. Även om det nu är någon form av intern konflikt där de anser Pidock gör fel så gör det inget bättre för laget heller att straffa Pidcock på detta vis. Framförallt utan någon kommentera om varför utan bara lägga locket på om allt utåt.

Jag känner mig rätt osugen inför nu. Har nog aldrig känts så klart på förhand vem som kommer vinna. Något form av värre haveri känns som det enda som kan påverka den på förhandla klara utgången.
Men men en cykeltävling på fina vägar i Italien är alltid sevärd oavsett hur det går sportsligt.

Senast ändrad:
Tror inte något avgörande kommer att inträffa före stigningen upp till Colma di Sormano som börjar med 54 km kvar. Sen får vi se om någon vågar göra något där. Är drygt tre mil från toppen av den stigningen till San Fermo-backen. Å andra sidan är ju San Fermo inte superhård.
1728727306373.png

Ineos verkar vara en klubb som på väg totalt implodera. Även om det nu är någon form av intern konflikt där de anser Pidock gör fel så gör det inget bättre för laget heller att straffa Pidcock på detta vis. Framförallt utan någon kommentera om varför utan bara lägga locket på om allt utåt.

Jag känner mig rätt osugen inför nu. Har nog aldrig känts så klart på förhand vem som kommer vinna. Något form av värre haveri känns som det enda som kan påverka den på förhandla klara utgången.
Men men en cykeltävling på fina vägar i Italien är alltid sevärd oavsett hur det går sportsligt.
Han har teamkaptenlön, leverar långt långt under. Byter han team får han nog se sin lön rejält yxad.

Tillbaka
Topp