Nybörjare söker Racer

nwids

Medlem
Nybörjare söker Racer
Hej!

Jag söker tips å råd på en bra start racer. Målet är på sikt att köra Vättern, men till att börja med blir det rundor i Stockholmsområdet (framförallt landsväg men också lite grus).

Vad ska jag tänka på när jag köper cykeln? Jag är 183cm, väger 76kg och har en budget på 8000-10000.

Dela er kunskap!
Tack

Nybörjare söker Racer
Är Vätternrundan slutmålet eller bara en början på en fortsatt cykling? Och vilken typ av cykling, solo eller i grupp, långa eller korta turer, tävling eller enbart motion och nöjescykling?

Cykling är alldeles för brett för att allmänt kunna ge råd om vilken cykel som skulle kunna passa, första steget är att tänka igenom vad och hur cykeln skall användas.

Nybörjare söker Racer
Är Vätternrundan slutmålet eller bara en början på en fortsatt cykling? Och vilken typ av cykling, solo eller i grupp, långa eller korta turer, tävling eller enbart motion och nöjescykling?

Vättern är slutmålet, men vill också fortsätta för nöjet där efter (och innan). Jag siktar på cirka 20-40 km i veckan. Framförallt solo.

Nybörjare söker Racer
Mina tips:
  • Köp begagnat
  • Shimano 105-utrustad räcker, bättre spec än så är ett plus
  • Satsa på tiodelat eller elvadelat - stort utbud av kassetter
  • Se till att du har två klingor fram (inte one-by)
  • Aluminium, kolfiber eller stål spelar ingen roll
  • Du behöver inte skivbromsar på landsväg i Sverige, men se till att det är hyfsat moderna, styva fälgbromsar med dual pivot
  • Lägg en del av pengarna på en bra sadel och lättrullade däck (finns mängder med trådar om detta)

Nybörjare söker Racer
Vättern är slutmålet, men vill också fortsätta för nöjet där efter (och innan). Jag siktar på cirka 20-40 km i veckan. Framförallt solo.
Inte angående cykeln, men jag skulle rekommendera mer träning om du ska cykla Vätternrundan. Visst, det går att ta sig runt utan någon träning också, men ett antal pass på 10+ mil innan tycker jag är lämpligt. Bra också att träna tillsammans med andra så att du lär dig cykla effektivt och säkert i grupp.

Nybörjare söker Racer
Med även grusvägar på menyn är det framförallt hur breda däck som går in i ramen jag hade tittat på, förutom då såklart att det är rätt storlek, bra skick osv.

Råd för att träna cykla långt är ett kapitel för sig, finns andra trådar om Vätternrundan :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp