Manurhin2
Aktiv medlem
Visa din misär!
Klart man kan, ingen kunskap om överlevnad mmKan man använda isopropanol som sårtvätt?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Klart man kan, ingen kunskap om överlevnad mmKan man använda isopropanol som sårtvätt?
Ja alltså det svider som satan så någon nytta gör det väl, men frågan är väl om det duger eller om man bör pallra sig iväg till ett kvällsöppet apotek och köpa något riktigt.Klart man kan, ingen kunskap om överlevnad mm
Ingen vidare bra ide.Kan man använda isopropanol som sårtvätt?
Koksaltlösning kan du göra själv. Kokar du den och låter den svalna så är den både steril och isoton.Ja alltså det svider som satan så någon nytta gör det väl, men frågan är väl om det duger eller om man bör pallra sig iväg till ett kvällsöppet apotek och köpa något riktigt.
Inte i öppna sår för jissi namn. Inte heller sprit i öppna sår - det är inte coolt att det svider, det betyder bara att du skadar vävnad.
Läker bättre så.Var tvungen att åka och köpa kompresser så det blev en flaska klorhexedin. Sved betydligt mindre ??
Nog bra att kolla upp. Jag skadade tummen på liknande sätt i april. Har fortfarande känningar. Jag tänkte att det inte var nån fara. Att det säkert läker av sig själv.Välte på fingret på skogsrundan igår.Visa bilaga 725734
Var med om nåt liknande, nu blir lillfingret inte rakare än såhärNog bra att kolla upp. Jag skadade tummen på liknande sätt i april. Har fortfarande känningar. Jag tänkte att det inte var nån fara. Att det säkert läker av sig själv.
Oj, mitt kanske inte är så illa ändå ?Var med om nåt liknande, nu blir lillfingret inte rakare än såhär
Visa bilaga 725755
Likt dig (?) hade jag värre skador i den kraschen, det tog några dagar innan jag ens upptäckte att jag hade skadat fingret (och fått en spricka handleden).Oj, mitt kanske inte är så illa ändå ?
(Bortsett från hur grisrosa det är pga väldigt stilla inomhussommar)
Visa bilaga 725758
Ah nej, jag hade full koll på att fingret var trasigt, det var det jag gick till akuten för.Likt dig (?) hade jag värre skador i den kraschen, det tog några dagar innan jag ens upptäckte att jag hade skadat fingret (och fått en spricka handleden).
Mjukdelar läker så satans långsamt, särskilt om man är vuxen.. 2 år senare trycker jag fortfarande ifrån soffan med knogarna (knuten näve) istället för handflatan när jag reser mig från soffan, trots att min handled har varit ok i snart ett år, det blev helt enkelt en reflex som det inte har funnits någon direkt anledning att jobba bort.Joråsåatt. Nu har det gått drygt 12 veckor sen min krasch i Järvsö när jag skadade handen. Sjuttielva läkarbesök senare och ett antal röntgenundersökningar kom man slutligen fram till att inget var brutet och ingen sena var av. Bra så i och för sig. Men tydligen rätt ordentliga skador på mjukdelarna så handkirurgen meddelade att jag får vara beredd på minst 6 månader innan jag är helt återställd. Minst.
Så nu knaprar jag Naproxen och Alvedon mest hela dagarna för att stå ut med smärtan och försöker motivera mig att göra själsdödande rehabövningar (styrketräning för tummen medelst gummisnodd mellan fingrarna...). Men till jul är jag nog bra igen!! Hurra! (Brukar ju vara perfekta förutsättningar för cykling då!) ?
Fick Svinkoppor från mina knäskydd för nåt år sen.Var tydligen svinkoppor jag hade när det lilla såret bara blev större och större ?Visa bilaga 725782
Tack för omtanken, jag har nära nog full rörlighet (för svullet för full böjning) och inte så ont som det ser ut att göra så inget vitalt verkar vara fel.Nog bra att kolla upp. Jag skadade tummen på liknande sätt i april. Har fortfarande känningar. Jag tänkte att det inte var nån fara. Att det säkert läker av sig själv.
Vette fan vad jag fått det från.Fick Svinkoppor från mina knäskydd för nåt år sen.
Var noga med att bara tvätta det såret enskilt och om du får det på fler ställen så använd separata sårtvättar. smörj in med anticeptiskt och hoppas. Mitt höll på i nästan två månader innan jag lyckades förmåda vårdcentralen att ge mig antibiotika!
Hade då typ 3 eller fyra drabbade områden. (du kanske redan vet det, men det här är fan ptsd triggande)
Hoppas att smittan inte är luftburen, jag har varit tillräckligt sjuk(för resten av livet) ?Vette fan vad jag fått det från.
Riktigt irriterande att det gått från 5mm i diameter till 25 mm på en vecka.
Har gjort som dom sa på vårdcentralen och tvättat det med tvål o vatten flera gg om dagen.
Är det större imorgon ringer jag vårdcentralen igen. Är ju snart skinnflådd på hela armen om de skall fortsätta såhär ?
Nej den smittar bara vid kontakt. Så om jag pillar på såret och på nån annan utan att tvätta händerna så smittar det. Tror inte vi hade nån närkontakt förra helgen ?Hoppas att smittan inte är luftburen, jag har varit tillräckligt sjuk(för resten av livet) ?
Skönt, jag kommer inte ihåg allt och vi drack ju en hel del?Nej den smittar bara vid kontakt. Så om jag pillar på såret och på nån annan utan att tvätta händerna så smittar det. Tror inte vi hade nån närkontakt förra helgen ?
Fick det i ansiktet och händerna för några år sen.Var tydligen svinkoppor jag hade när det lilla såret bara blev större och större ?
tror det kan fås av jordbakterier i skrapsår etc, vet att jag hörde Tony hawk och Jason ellis prata om det som väldigt vanligt hos skejtare i deras podd ungefär när jag var drabbad, men hittade inget mer belägg för det.Vette fan vad jag fått det från.
Har gjort som dom sa på vårdcentralen och tvättat det med tvål o vatten flera gg om dagen.
Är det större imorgon ringer jag vårdcentralen igen. Är ju snart skinnflådd på hela armen om de skall fortsätta såhär ?
Och det gick ju inte alls att låta bli.. men vill ändå kasta mig ut i skogen typ.
Läste först ”90% av mitt blod” och blev en smula förskräckt.Och det gick ju inte alls att låta bli
Jag har nog tappat 50% av min styrka och 90% av mitt mod, och det lilla modet som finns kvar kan inte leverera pga saknad styrka.
Men det är coolt att man ändå kan cykla ändå. Och stötar känns betydligt mindre än jag trodde, fast ryggen är så mördad, det bådar gott för framtiden.
Det hade varit jättejobbigt.Läste först ”90% av mitt blod” och blev en smula förskräckt.
Min uppfattning hittills är ändå "värt det" trots allt.@N_sandstrom och @detvanligavartaget
Krya på er! Jäkla osis.
Hoppas på att det nu går fortare att läka än vad planen säger.
Fan inte bra att läsa i tråden för självförtroendet. All misär...
Var f.ö. ute och cyklade med båda barnen igår och bägge vurpade otb i hög fart.
Som tur är de i skolan idag med blott blåmärken och bulor.
Jobbigt för samvetet idag "det hade kunnat varit värre" men en fin kväll igår trots allt.
B! Men alltid med ryggskydd. Och kanske stigval med eftertanke....Tredje försöket på cykel.
Det är bara att inse att "lugn stigcykling" är en lögn jag hittat på själv, det går helt enkelt inte att skärpa sig.
Ryggen känns märkligt bra medans jag rör mig i skogen, men ingen tvekan om att det smärtar sen.
Så vad göra?
A. Lyssna på läkaren och ställ cykel
B. Cykla hela tiden
C. Sälj Birden o skaffa en grävvelTredje försöket på cykel.
Det är bara att inse att "lugn stigcykling" är en lögn jag hittat på själv, det går helt enkelt inte att skärpa sig.
Ryggen känns märkligt bra medans jag rör mig i skogen, men ingen tvekan om att det smärtar sen.
Så vad göra?
A. Lyssna på läkaren och ställ cykel
B. Cykla hela tiden
De tipsade inte om Microcid-kräm på vc? (Eller den billigare kompisen LHP?)Vette fan vad jag fått det från.
Nej vanlig tvål och vatten sa dom. Men efter att ha läst lite på nätet har jag börjat tvätta med klorhexidin och då har det börjat gå tillbaka liteDe tipsade inte om Microcid-kräm på vc? (Eller den billigare kompisen LHP?)
Oj.Inga annonser i forumet!
// Admin