Mountainbike köpråd (för primärt cykling på enklare stigar) (max budget 9 tusen)

Mountainbike köpråd (för primärt cykling på enklare stigar) (max budget 9 tusen)
Hejsan!
Har nyligen flyttat till en studentlägenhet som jag bor i på veckorna och skulle behöva (vilja)
köpa en mtb hit. Har "hemma" (dvs inte i studentlägenheten) både en Orbea Laufey H10 (cirka 15k) som jag använder när jag cyklar i skogen (även en del grusvägar)
samt en Serious Rockville Disc 27.5 (cirka 3-5k, kommer ej ihåg exakt pris på den modellen, dvs en budget mtb, ja h10 kanske också räknas som en budget mtb men ni förstår vad jag menar :) ) som jag använder mer i vardagen, typ cykla till affären, även lite grusvägar osv.

Generellt trivs jag väldigt bra på båda två, självklart är h10 bättre generellt, speciellt i skogen. Men nu är det så här att jag inte vill ta med någon av dessa cyklar till studentlägenheten, men skulle så gärna vilja ha en cykel här och kunna cykla på i veckorna. Har inget mtb spår i närheten (eller finns ett relativt nära men inget jag tänkt på primärt, utan "riktiga" mtb leder får det bli på helgerna med h10:an). Men har ett fint motionsspår direkt utanför huset, underlaget består mest av grus, dock är det väldigt
mycket backar (åtminstone vad jag kan se, har inte gått hela). Så det är här jag primärt tänkt cykla om jag inte lyckas hitta något spår i skogen.

Jag vet att jag absolut INTE kan eller vill spendera lika mycket som för Laufey (Fattig student) speciellt inte då Rockvillen jag har hemma skulle duga till mitt ända mål här och kostar betydligt mindre (modellen säljs dock inte längre så den är helt utesluten). Så tänker att jag har en budget någonstans mitt emellan dvs typ 5000-8000 kr helst. På rockville har jag 3 framklingor (Om det heter så, är en riktig noob, men ni förstår säkert vad jag menar) medan på h10:an är det bara 1, vilket jag funderar på att prioritera på detta köp (men inte hugget i sten).
Har hittat följande som jag har fastnat lite för. (Btw är 163 cm lång och skulle vilja köpa en cykel inom den närmsta veckan så den begagnade marknaden är inte jätte aktuellt)

Har ni någon åsikt om dessa, eller kan rekommendera någon annan?

Är super tacksam för alla åsikter :D

Mvh Cordelia

Active flow 10 och big trial 200 tycker jag verkar fina. Nog mer än som behövs på motionsspår

...Men har ett fint motionsspår direkt utanför huset, underlaget består mest av grus, dock är det väldigt
mycket backar (åtminstone vad jag kan se, har inte gått hela). Så det är här jag primärt tänkt cykla om jag inte lyckas hitta något spår i skogen.
...
Hej!
Jag har tyvärr inga tips vad gäller valet av cykel, men vill påpeka att cykelträning i motionsspår som framförallt är avsedda för löpning inte brukar vara så populärt. Men det kanske inte är den typen av spår? Ville bara påpeka det ifall det skulle påverka ditt val av terräng och därmed cykel.
Lycka till med cykelköp och studier.

Hej!
Jag har tyvärr inga tips vad gäller valet av cykel, men vill påpeka att cykelträning i motionsspår som framförallt är avsedda för löpning inte brukar vara så populärt. Men det kanske inte är den typen av spår? Ville bara påpeka det ifall det skulle påverka ditt val av terräng och därmed cykel.
Lycka till med cykelköp och studier.
menar du att det inte är någon "rolig" cykling eller vad man ska säga. Eller att de gående inte gillar det?
Enligt kommunens hemsida så det tillåtet att cykla i dessa spår. Eller vrf är det inte populärt? Har själv aldrig testat. Men oavsett så vill jag köpa en cykel hit även om det slutar med att det blir mest asfalt och föredrar att cykla på mtb oavsett underlag :D (bryr mig inte att ta mig fortast från punkt A till B)

menar du att det inte är någon "rolig" cykling eller vad man ska säga. Eller att de gående inte gillar det?
Enligt kommunens hemsida så det tillåtet att cykla i dessa spår. Eller vrf är det inte populärt? Har själv aldrig testat. Men oavsett så vill jag köpa en cykel hit även om det slutar med att det blir mest asfalt och föredrar att cykla på mtb oavsett underlag :D (bryr mig inte att ta mig fortast från punkt A till B)
Jag menade att gående och löpare brukar tycka att det är läskigt med cyklister som ju håller mycket högre fart. Men om kommunen säger att det är tillåtet att cykla i spåret så är det väl bara att köra (med hänsyn förstås). 👍

Jag menade att gående och löpare brukar tycka att det är läskigt med cyklister som ju håller mycket högre fart. Men om kommunen säger att det är tillåtet att cykla i spåret så är det väl bara att köra (med hänsyn förstås)

denna verkar ju intressant, någon som har någon erfarenhet av denna. Köpte nämligen en begagnad mtb (tror den var från typ bygghema, var en cultsport) för typ 2000kr (3k ny pris) för trodde den duger väl för att cykla på en ngn liten grusväg. Men aldrig cyklat på en obekvämare och sämre cykel😂😂 så är lite skeptisk till byggvaruhusen, men det kanske jag inte behöver vara?

(Självklart får man det man betalar för men då den i princip var i samma prisklass som den ”sämre” mtb jag redan äger trodde jag dem skulle vara någorlunda lika i kvaliten, men den från bygg hemma var betydligt sämre)

Men ska kanske försöka åka till Biltema och se om den finns monterad så man iallafall kan test sitta och kanske ta något tramptag👍🏻

Jag menade att gående och löpare brukar tycka att det är läskigt med cyklister som ju håller mycket högre fart. Men om kommunen säger att det är tillåtet att cykla i spåret så är det väl bara att köra (med hänsyn förstås). 👍
Ja, tror inte det blir något problem, är inte ute efter att cykla så snabbt eller sätta personrekord utan vill bara ut och få lite friskluft och motion. Så har inga problem att ta det lugnt och självklart visa hänsyn då de gående även har företräde 😊👍🏻

Active flow 10 och big trial 200 tycker jag verkar fina. Nog mer än som behövs på motionsspår
Active flow 10 kan vara ett alternativ big trial 200 kanske är någon tusenlapp för dyr. Det är svårt, vill köpa en cykel som ändå är rolig och håller att cykla på flera år (helst där andra hands värdet sjunker väldigt mycket då jag troligtvis säljer den när jag pluggat klart). Men vill samtidigt inte betala mer än jag måste när cykeln mest ska användas i ett motionsspår.

Active flow 10 kan vara ett alternativ big trial 200 kanske är någon tusenlapp för dyr. Det är svårt, vill köpa en cykel som ändå är rolig och håller att cykla på flera år (helst där andra hands värdet sjunker väldigt mycket då jag troligtvis säljer den när jag pluggat klart). Men vill samtidigt inte betala mer än jag måste när cykeln mest ska användas i ett motionsspår.
Big trial såldes så lågt som 7000 förra hösten.
Nån xxl hoj kommer att funka också

Den där biltema skulle inte jag köpa. Behövs ingen geometritabell för att se att den är rena katastrofen i skogen.

jag tror den är bättre. Risken är att HTA är runt 70 men det funkar på motionspår

Men kan inte jämföras med flow 10 om man är ute efter lite mer cykel

Hmm okej, får kanske bli en sån faktiskt. Har du (eller någon annan) någon grov uppskattning hur mycket den faller i värde på säg cirka 3 år (om den hålls i bra skick).
50% får man gissa. Fördelen är mest om du får för dig att köra mer än grus eller vill uppgradera. Mycket från laufey passar tex troligen. Det gäller inte för xc comp

Jag tycker det. För att vara tydligen så har jag inte sett den i verkligheten. Det är en ny spelare och kvalitet okänd.

Vet att det är oschysst att föreslå utanför övre gränsen för pris. Men för en tusenlapp över får du:
- Det kanske mest kända märket av alla
- Sänkbar sadelstolpe (kostar nog mer än 1000 kr löst)
- Universellt växelöra UDH
- Gaffelvinkel, som diskuterats flitigt i tråden, på 64 grader.

Vet att det är oschysst att föreslå utanför övre gränsen för pris. Men för en tusenlapp över får du:
- Det kanske mest kända märket av alla
- Sänkbar sadelstolpe (kostar nog mer än 1000 kr löst)
- Universellt växelöra UDH
- Gaffelvinkel, som diskuterats flitigt i tråden, på 64 grader.

MB31 för samma pris har betydligt trevligare specs. Om man kollar utanför budget..

MB31 för samma pris har betydligt trevligare specs. Om man kollar utanför budget..
Nu blev det svårt… 😅😅. Tror denna rekommenderades även när jag skulle köpa min laufey men valde bort den då jag inte gillade färgen heheh. Men var ju en fin rabatt nu, känns lite risky att köpa en ”ny spelare” dvs flow 10. Men frågan är ju om jag verkligen vill lägga 10k + pedaler + hjälm för att cykla på en grusväg😂. Men samtidigt vill jag ju ha möjlighet att ta ut den på en tur i skogen om jag hittar något spår i närheten.

Jag kan ingenting om komponenter osv hur stor skillnad är det mellan mb31 och flow10 på pappret?
Jag tycker det. För att vara tydligen så har jag inte sett den i verkligheten. Det är en ny spelare och kvalitet okänd.

Nu blev det svårt… 😅😅. Tror denna rekommenderades även när jag skulle köpa min laufey men valde bort den då jag inte gillade färgen heheh. Men var ju en fin rabatt nu, känns lite risky att köpa en ”ny spelare” dvs flow 10. Men frågan är ju om jag verkligen vill lägga 10k + pedaler + hjälm för att cykla på en grusväg😂. Men samtidigt vill jag ju ha möjlighet att ta ut den på en tur i skogen om jag hittar något spår i närheten.

Jag kan ingenting om komponenter osv hur stor skillnad är det mellan mb31 och flow10 på pappret?
Väldigt mycket bättre gaffel och resten också. Men det är en riktig cykel och dubbelt så dyr som xc comp. Frågan är vilken som är bäst att slänga runt på ett studentområde.

Väldigt mycket bättre gaffel och resten också. Men det är en riktig cykel och dubbelt så dyr som xc comp. Frågan är vilken som är bäst att slänga runt på ett studentområde.
Ingen av dem, får ta in den i lägenheten och ha den i duschen… första natten jag hade en cykel här snodde dem sadeln… för finns inget ”privat” cykelförråd :/.

Men tänkte mest hur stor skillnad det är mellan active flow 10 för cirka 8k
Och allebike mb31 för cirka 10k
Är nog dem jag velar mellan

Ingen av dem, får ta in den i lägenheten och ha den i duschen… första natten jag hade en cykel här snodde dem sadeln… för finns inget ”privat” cykelförråd :/.

Men tänkte mest hur stor skillnad det är mellan active flow 10 för cirka 8k
Och allebike mb31 för cirka 10k
Är nog dem jag velar mellan
Flow ser jag som en väldigt billig cykel med en oklar men säkert enkel gaffel. Fördelen är att ramen har modern geo och boost standard. Om ramen inte har kvalitetsproblem så kan du uppgradera den till samma nivå som H10. Comp XC blir aldrig mer än vad den är.

Mb31 är fullt i klass med Laufey om man inte absolut vill ha 140mm slag. Exakt vilken nivå får man titta på.

(båda är snyggare än Lauefey.....?)

Flow 10 har bara 42 som största drev bak. MB31 har 51. 1an på Flow motsvarar alltså 3an på MB31. Jag tycker det är väldigt skönt att ha en riktigt lätt växel att lägga i.

Framgaffeln på Flow har jag aldrig hört talas om. MB31 har från den mest kända tillverkaren av alla.

MB31 har sänkbar sadelstolpe. Även om man, som jag, inte använder den till det den ska användas till. Så är det väldigt skönt att kunna sänka sadeln när man tex ska stanna och dricka eller greja med mobilen eller liknande.

Tillbaka
Topp