Raservdelar Canyon Torque

Daniel E

Medlem
I helgen gick en plastbricka i styrhuvudet sönder på min Canyon Torqure 29 AL 6. Jag har en tävling i helgen och Canyons kundtjänst är sämre än Tele2!!!
Vet någon var man ASAP kan få tag på reservdel GP7173-01 enl bild nedan så är jag evigt tacksam.
1727094184176.png

Enl sprängskissen nedan är det nr 2.
1727094274096.png

// Daniel

Svårt att fatta vad det är för dimensioner på deras styrlager. Jag har nog några kompressionsringar från andra Acros-styrlager men skiljer sig nog på diametern.

Vet inte hur mycket kompressionsringarna skiljer sig åt, men enligt Acros är det ett is41-headset: https://acros-components.com/en/canyon
Så ett alternativ kan ju vara att byta hela lagret, om du inte kan hitta just den delen?
T.ex. detta kanske hinner till dig innan torsdag? Annars kanske det finns en LBS som har ett helt lager i lager och kan fixa det snabbt.

Senast ändrad:
Klen tröst om du har bråttom till helgen....Men jag fick detta svar angående headset för Torque CF från Acros.

Hey

thanks for reaching out!

Your bike has an IS52 ICR IS52 headset installed. Here you have the option of riding a normal cockpit with normal spacers. However, our headset cover is also made of fiber. Attached you will find a picture of what this could look like.

Here the parts:

IS52 lower part: is52 headset lower part | headsets | core | products | acros sport GmbH (acros-components.com)
IS52 upper part: is52-upper part for integrated cable routing (ICR) | headsets | core | products | acros sport GmbH (acros-components.com)
IS52 headset cover: is52 headset cover - integrated cable routing | headsets | core | products | acros sport GmbH (acros-components.com)
Spacer 1 1/8: spacer-set, aluminium, od34 | headsets | core | products | acros sport GmbH (acros-components.com)

For tougher enduro and bikepark use, I recommend our aluminum compression ring: compressionring icr aluminium + IPS for integrated cabel routing | headsets | core | products | acros sport GmbH (acros-components.com)

Klen tröst om du har bråttom till helgen....Men jag fick detta svar angående headset för Torque CF från Acros.

Hey

thanks for reaching out!

Your bike has an IS52 ICR IS52 headset installed. Here you have the option of riding a normal cockpit with normal spacers. However, our headset cover is also made of fiber. Attached you will find a picture of what this could look like.

Here the parts:

IS52 lower part: is52 headset lower part | headsets | core | products | acros sport GmbH (acros-components.com)
IS52 upper part: is52-upper part for integrated cable routing (ICR) | headsets | core | products | acros sport GmbH (acros-components.com)
IS52 headset cover: is52 headset cover - integrated cable routing | headsets | core | products | acros sport GmbH (acros-components.com)
Spacer 1 1/8: spacer-set, aluminium, od34 | headsets | core | products | acros sport GmbH (acros-components.com)

For tougher enduro and bikepark use, I recommend our aluminum compression ring: compressionring icr aluminium + IPS for integrated cabel routing | headsets | core | products | acros sport GmbH (acros-components.com)
Tack för tipsen Ambienzz. Inget jag hinner få till helgen.
Men detta kan vara vinterns uppgradering för det är 2:a ggr denna går sönder för mig.

Vet inte hur mycket kompressionsringarna skiljer sig åt, men enligt Acros är det ett is41-headset: https://acros-components.com/en/canyon
Så ett alternativ kan ju vara att byta hela lagret, om du inte kan hitta just den delen?
T.ex. detta kanske hinner till dig innan torsdag? Annars kanske det finns en LBS som har ett helt lager i lager och kan fixa det snabbt.
Tack för tipset. Även ambientzz nämde Acros. Så det får nog bli såna lager till vintern.

Tack för tipsen Ambienzz. Inget jag hinner få till helgen.
Men detta kan vara vinterns uppgradering för det är 2:a ggr denna går sönder för mig.
Inte samma på AL

AL ska ha IS41 upptill och IS52 nedtill

@Daniel E jag kan möjligen ha ett övre styrlager passande din hoj.. Ska kolla
Jag gissar att det är konan upptill, den är väl i plast vill jag minnas

Edit:
Här. Passar torque al 29.
1000015973.jpg

Senast ändrad:
Inte samma på AL

AL ska ha IS41 upptill och IS52 nedtill

@Daniel E jag kan möjligen ha ett övre styrlager passande din hoj.. Ska kolla
Jag gissar att det är konan upptill, den är väl i plast vill jag minnas

Edit:
Här. Passar torque al 29.
Visa bilaga 728652
Det stämmer att det är konan upptill som lämnat in.
Var i landet finns du och delarna? (Jag har ev något på G lokalt, men är bra att veta i alla fall.)

Jag har gett upp på Acros headsets sen länge, kom på mina två senaste cyklar, jag har kört med dem tills lagren gett upp och bytt till nått som är robustare och enklare att serva. Har du bråttom så har förhoppningsvis någon lokal cykelbutik nått på hyllan att byta till.

Allmänna rekomendationen verkar vara Cane Creek 70 serien, eller Hope, de gör headsets i nästan alla standarder, har inga plastdetaljer som går sönder och lager som är rimligt enkla att få tag på och byta.

Allmänna rekomendationen verkar vara Cane Creek 70 serien, eller Hope, de gör headsets i nästan alla standarder, har inga plastdetaljer som går sönder och lager som är rimligt enkla att få tag på och byta.

Finns det en specifik anledning att rekommendera Cane Creek 70 och inte 40? Jag har både och ännu inte märkt någon skillnad i praktiken. Kankse håller 70 längre, men prisskillnaden är stor.

EDIT: borde tillägga att jag är nöjd med Cane Creek styrlager (och mindre nöjd med Acros)

Cane Creek har flera IS52 styrlager. Passar de inte?
Fick detta som svar: "

Thank you for reaching out! Unfortunately we don't currently produce a solution for your bike, we aren't making an IS52 upper. I don't know what fork came with it originally but when I looked up your bike it appears that it also came with an 1 1/8-1.5" tapered fork so at least you know the Canyon headset will fit https://acros-components.com/en/canyon unfortunately I don't have any other guidance than that. I'm not sure who else produces a headset that works with this setup."

Men kanske finns andra som har?

"Nu har han väl ändå fel" tänkte jag, men nej det har du ju inte, och det gäller visst min CF-spräckis också 😮

Inte tänkt på att dom är så oversized. Men lär överleva ramen då kanske.
Själva lagret är väl bara att byta till ett annat från godtycklig tillverkare när det är dags? Det är väl bara kona, dust cap osv som är lite knepigare men normalt sett håller de ju, även de i plast..

Osäker
Fick detta som svar: "

Thank you for reaching out! Unfortunately we don't currently produce a solution for your bike, we aren't making an IS52 upper. I don't know what fork came with it originally but when I looked up your bike it appears that it also came with an 1 1/8-1.5" tapered fork so at least you know the Canyon headset will fit https://acros-components.com/en/canyon unfortunately I don't have any other guidance than that. I'm not sure who else produces a headset that works with this setup."

Men kanske finns andra som har?
Enligt länken till Acros så ser det ut att vara samma till Torque CF som till Spectral CF för 2022. Original kom Spectralen med nån hellösning under namnet G5 med en hel stack gnirkande plastspacers under stammen.

Jag och många andra har bytt ut hela övre headsetet mot detta från Ritchey. Finns billigare från Tysken.
Passar det till Torquen också kanske?

Finns det en specifik anledning att rekommendera Cane Creek 70 och inte 40? Jag har både och ännu inte märkt någon skillnad i praktiken. Kankse håller 70 längre, men prisskillnaden är stor.

EDIT: borde tillägga att jag är nöjd med Cane Creek styrlager (och mindre nöjd med Acros)
70 ska vara samma konstruktion som 110, med bättre lösning på tätningarna än 40 och bättre lager. 110 är tillverkad i USA och antagligen i lite finare aluminiumlegering. Så jag hoppas att 70 lagren kommer rosta sönder långsammare än 40 och jag cyklar hellre än skruvar ;)

Å andra sidan ska lagret ska vara samma dimensioner som 40 så det man kan uppgradera när man slitit ut 40 lagret. Och kan vara så att det inte går att köpa enskilda 70 headsets utan man måste köpa kitt med över och underdel och då sticker ju priset iväg om man bara behöver överdelen.

Tillbaka
Topp