Köpråd pendlarcykel

Singlespeeder

Aktiv medlem
Köpråd pendlarcykel
Söker en pendlarcykel i lite ”alt-bike”-stil. Har ca 25 km till jobb och räknar att cykla nästan dagligen. Vill gärna ha en snabbare/aggressiv cykel, som kan användas för träning med kompisar vid tillfälle och då vara kul att cykla på. Lite all-round vore väl trevligt då. Utanpåliggande växlar. Jag tror att budget är 30k. Räknar med att köpa rejäla lås… Varit i kontakt med en cykelreparatör som rekommenderar Pelago. Finns en Pelago stavanger som verkar vara en fin allround-cykel för 30k, värd sina pengar? Är relativt ny på bättre pendlingscykel då jag mest kört på singlespeed och shimano alfine. I djungeln vänder jag mig därför till er :-)

Edit: i tillägg är jag 193 cm och 86-90 kg.

Senast ändrad:
Köpråd pendlarcykel
Pelagon är säkert utmärkt för ändamålet. Totalvikten gör väl att man kan misstänka småtrista hjul, men gör ju inget på vintern. Personligen gillar jag 2x fram, men det är jag. Köp om du gillar!

Köpråd pendlarcykel
Pelagon är säkert utmärkt för ändamålet. Totalvikten gör väl att man kan misstänka småtrista hjul, men gör ju inget på vintern. Personligen gillar jag 2x fram, men det är jag. Köp om du gillar!
Tack! Ja jag funderar också på surly t.ex. midnight special som en kompis tipsade om. Men vet inte vart jag kan köpa ifrån? Vikten på 12 kg är lite i överkant helt klart. Där jag ska cykla är platt, skåne, så lär vara rätt lugnt. Kul med en backpackingcykel, även om jag inte hr några planer på det (än).

Köpråd pendlarcykel
Tack! Ja jag funderar också på surly t.ex. midnight special som en kompis tipsade om. Men vet inte vart jag kan köpa ifrån? Vikten på 12 kg är lite i överkant helt klart. Där jag ska cykla är platt, skåne, så lär vara rätt lugnt. Kul med en backpackingcykel, även om jag inte hr några planer på det (än).
Det må vara relativt platt men ibland blåser det. Mest mot.
2X fram är inte fel.

Köpråd pendlarcykel
Kul, kanske inte riktigt vad jag söker. Men helt kolfiber, ramlar in på en lättare 8 kg. Ser snabb ut!
Tyckte det passade in på din beskrivning: "Vill gärna ha en snabbare/aggressiv cykel, som kan användas för träning med kompisar vid tillfälle och då vara kul att cykla på. Lite all-round vore väl trevligt då. Utanpåliggande växlar. Jag tror att budget är 30k."
Vad är det som inte funkar med den länkade cykeln? Så kan du få bättre förslag.

Köpråd pendlarcykel
Tyckte det passade in på din beskrivning: "Vill gärna ha en snabbare/aggressiv cykel, som kan användas för träning med kompisar vid tillfälle och då vara kul att cykla på. Lite all-round vore väl trevligt då. Utanpåliggande växlar. Jag tror att budget är 30k."
Vad är det som inte funkar med den länkade cykeln? Så kan du få bättre förslag.
Ja du kanske har helt rätt. Jag är nog velig. Komponenterna på den cykeln är nog bra för det jag vill utföra. Svårt att jämföra tycker jag. Får läsa lite och se om jag får att det pirrar i magen. Kanske gillar jag trekking cykeln i Pelago ifall man vill montera något rack, eller göra den mer diskret för mindre stöldrisk. En canyon i silver kanske drar lite mer uppmärksamhet, kan vara där skon klämmer, därav önskan om alt-cykel stuk. :-)

Köpråd pendlarcykel
Har du cyklat bockstyre förut? Om du inte har mycket erfarenhet av att cykla lvg så bör du gå till en bikefitter innan du köper något. Riktigt trist att köpa en cykel för 30k bara för att inse att den har fel geometri.

En annan cykel att kolla på kan vara Mason Bokeh 3. Snygg aluram och hjul från Hunt. En fördel jämfört med Pelago är att du vid beställning faktiskt kan speca saker som bredd på styre och längd på styrstam.

Edit: ang. Pelago vs. Canyon. Canyonen är antagligen det logiska alternativet. Men bland köper man cykel baserat på andra kriterier är vikt/spec/pris, så en lite tyngre men betydligt vackrare Pelago i stål kan verkligen vara helt rätt :)

Köpråd pendlarcykel
Har du cyklat bockstyre förut? Om du inte har mycket erfarenhet av att cykla lvg så bör du gå till en bikefitter innan du köper något. Riktigt trist att köpa en cykel för 30k bara för att inse att den har fel geometri.

En annan cykel att kolla på kan vara Mason Bokeh 3. Snygg aluram och hjul från Hunt. En fördel jämfört med Pelago är att du vid beställning faktiskt kan speca saker som bredd på styre och längd på styrstam.

Edit: ang. Pelago vs. Canyon. Canyonen är antagligen det logiska alternativet. Men bland köper man cykel baserat på andra kriterier är vikt/spec/pris, så en lite tyngre men betydligt vackrare Pelago i stål kan verkligen vara helt rätt :)
Fina grejer! Jag kollade upp bikefit och skrev för att boka tid för det. Låter helt rimligt att göra.

Jo det är väl så att canyonen är mer logiska alternativet. Pelagon är en vacker cykel. Får fundera lite!

Köpråd pendlarcykel
Fina grejer! Jag kollade upp bikefit och skrev för att boka tid för det. Låter helt rimligt att göra.

Jo det är väl så att canyonen är mer logiska alternativet. Pelagon är en vacker cykel. Får fundera lite!
Jag har en Bokeh (1:an. Skillnaden är i huvudsak flera fästen på 3:an)och den är en fantastisk cykel för alla förhållanden, även med packning för resor.
Den ryms dock knappast inom din budget som ny men poppar gärna upp begagnat, oftast på facebookgruppen ’Mason Owners #fastfar’
Lite meck att importera privat från UK (där de oftast finns) men väl värd besväret.

Köpråd pendlarcykel
Kombinationen pendla och kul på träning med kompisar är något svår. Den första cykeln bör åtminstone ha stänkskärmar och helst pakethållare, det är ju varken så kul eller snyggt.

Med det sagt, du ska ha en stålräser med plats för >35mm däck. Då kan du pendla tvärfort och cykla över den mesta terrängen utan problem.

Fairlight Strael är väl drömmen. Ritchey Road Logic också, men lite mindre plats för feta däck. Genesis, Soma, All-City är också andra jag hade tagit en titt på.

Köpråd pendlarcykel
Kombinationen pendla och kul på träning med kompisar är något svår. Den första cykeln bör åtminstone ha stänkskärmar och helst pakethållare, det är ju varken så kul eller snyggt.

Med det sagt, du ska ha en stålräser med plats för >35mm däck. Då kan du pendla tvärfort och cykla över den mesta terrängen utan problem.

Fairlight Strael är väl drömmen. Ritchey Road Logic också, men lite mindre plats för feta däck. Genesis, Soma, All-City är också andra jag hade tagit en titt på.
Jag tänker också stålräser eller krom. Blir många mil efter ett tag och erfarenhet av aluminium är att det går sönder med tid. Detta var också vad jag fick fram av en trevlig cykelmekaniker som jag lär serva cykeln hos. Tror du är inne på rätt spår med möjlighet till bredare däck. Det blir då mer åt gravel hållet.

Fina cyklar både fairlight strael och ritchey road logic.

Köpråd pendlarcykel
Jag tänker också stålräser eller krom. Blir många mil efter ett tag och erfarenhet av aluminium är att det går sönder med tid. Detta var också vad jag fick fram av en trevlig cykelmekaniker som jag lär serva cykeln hos. Tror du är inne på rätt spår med möjlighet till bredare däck. Det blir då mer åt gravel hållet.

Fina cyklar både fairlight strael och ritchey road logic.
Jag tänkte mest på stålhoj eftersom du sökte en "alt-bike" och mig veterligen existerar inte alt bikes i andra material än stål och titan.

Det är skönare att pendla på breda slicks, och du kan köra det mesta gruset så länge det är torrt.

Bor du nära Göteborg så åk förbi Veloform och Childstore, den förstnämnda har/kan fixa allt möjligt, sistnämnda har åtminstone All City.

Köpråd pendlarcykel
Vågar man ha Di2 på en året om pendlare?
Jag hittade en uppgift om att batteriet utlovas att klarar ned till -10 C.
And any worries over winter rides have been laid to rest with the Di2 battery having a working range down to -10°C (and up to 50°C, should you ever find yourself in such a place).

Köpråd pendlarcykel
Jag hittade en uppgift om att batteriet utlovas att klarar ned till -10 C.

Ok, kanske kan funka (y) men att man bör ta en annan hoj eller annat transportmedel kallare dagar men jag är ändå lätt "skeptisk" till Di2 eller SRAMs motsvarighet för just "året runt pendlare" men det går säkert att googla det hela. Det är nog bra med skärmar dock för att hålla drivlinan någorlunda ren vid tex snöfall.

Sedan att vi ändå inte är så många som pendlar året runt är en helt annan sak. 🙃

Senast ändrad:
Köpråd pendlarcykel
Kul, tack för diskussionen! Det landade på en pelago stavanger, efter diskussion med flera som höll med om geometrin och cykeln i övrigt. Det kommer inte att vara den snabbaste cykeln, men en skön passform och med möjlighet för äventyr.

Lås kommer jag att ha möjlighet till i garage inomhus, och jag har beställt marknadens bästa för vinkelslipsäkerhet. Det kommer jag att ha stationärt fast på jobbet. Utöver det kommer jag ha ett vikbart lås från abus med hög säkerhet.

Budget gick lite över 30k, men fan, vad det kommer ge kondis att cykla, så det blir värt det. ;-) För de som är rädda för stöldrisk så täcker hemförsäkringen cykeln med självrisk på 25%, där 100% täcks första 6 mån, sedan 95% och så vidare. Jag tror att jag kommer att teckna en självriskelimineringsförsäkring. Det släcker en del av ångest för stöldrisken.

Eftersom jag kommer att cykla så mycket under första perioden så har jag resonerat att gratis service första året, garanti och försäkring ger mycket för de pengarna jag betalar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp