DT 370 problem efter ratchet-konvertering

radarminnet

Aktiv medlem
Jag har ett bakhjul med DT 370-nav där bodyn börjat glappa och jag tänkte att det var dags att byta och uppgradera till ratchet. Sagt och gjort, hjulet lämnades in för konvertering och hämtades ut igår. Allt känns bra när hjulet är löst, men vid montering i ramen är det uppenbart att något inte är som det ska. Bromsskivan går med nöd och näppe in i oket, hela navet känns liksom förskjutet i sidled, och om jag drar åt axeln minsta lilla så nyper navet. Har inte ens testat att dra hela vägen till angivet moment, bara axeln dras åt minsta lilla så slutar kassetten att frihjula. Har någon en idé om vad som kan vara fel? Kan verkstan ha missat något när navet monterats, eller kan själva bodyn vara defekt?

Låter lite skumt att bromssidan skall bli påverkad när man byter body. Den sidan skall inte ha bytt mått (inte bodysidan heller egentligen).
Någon bild på hur det ser ut efter bytet?
Sitter ändhylsorna på plats på båda sidor?

Förtydligande: Hjulet och cykeln är återinlämnade på verkstaden. Jag var mest nyfiken på om någon hade haft ett liknande problem eller någon aning om vad det kunde vara, för jag blev så förbryllad över felet. Min första tanke var att ändhylsorna på något sätt monterats fel, med tanke på att bromssidan påverkats, men jag har svårt att fatta varför det skulle få själva frihjulsmekanismen att nypa när man drar åt axeln.

Ändhylsorna ska vara samma som innan bytet, så det känns orimligt att det ska ha blivit någon förskjutning där, särskilt på bromssidan. Både innan och efter kassetten monterades såg och kändes allting normalt på navet: bodyn glappar inte, kassetten glappar inte, ändhylsorna känns normala och allt snurrar som det ska.

Fick svar från verkstaden nu. Enligt DT är det fel kit som monterats. Det finns två kit för ratchetuppgradering för Shimano MS med normal alu-body:

HXYXXX00N3770S: SERVICE KIT RATCHET LN W. FB MTB SHIMANO MICRO SPLINE ALUMINUM

HXYXXX00N7685S: SERVICE KIT RAT LN W. FB MTB SHIMANO MICRO SPLINE ALUMINUM 36

Eftersom jag ogärna ville gå ner i POE så valde jag 36T-kitet, men nu påstår DT att det inte passar navet. Jag trodde ratchetringarna var fritt utbytbara i det här systemet? Finns det någon som har koll? Går det öht inte att köra ratchet med mer än 18T i ett 370-nav? Vilket nav passar isf det där kitet till? Jag är helt förbryllad.

Fick svar från verkstaden nu. Enligt DT är det fel kit som monterats. Det finns två kit för ratchetuppgradering för Shimano MS med normal alu-body:

HXYXXX00N3770S: SERVICE KIT RATCHET LN W. FB MTB SHIMANO MICRO SPLINE ALUMINUM

HXYXXX00N7685S: SERVICE KIT RAT LN W. FB MTB SHIMANO MICRO SPLINE ALUMINUM 36

Eftersom jag ogärna ville gå ner i POE så valde jag 36T-kitet, men nu påstår DT att det inte passar navet. Jag trodde ratchetringarna var fritt utbytbara i det här systemet? Finns det någon som har koll? Går det öht inte att köra ratchet med mer än 18T i ett 370-nav? Vilket nav passar isf det där kitet till? Jag är helt förbryllad.

Konstigt det är. Sista bodyn är klart lite längre än första, men jag hittar ingen information om på vilket nav de skulle passa, förutom 370.

Det finns bara en typ av gammal ratchet infästning (och nya EXT och DEG), så 36t och 54t ratchet passar.

Konstigt det är. Sista bodyn är klart lite längre än första, men jag hittar ingen information om på vilket nav de skulle passa, förutom 370.
Vilka bilder tittar du på?

googlar jag på artikelnumret för den med 18t så visar de två första träffarna (Bikeshop och bike24) bilder på olika bodys. Svårt att dra några slutsatser utan att ha tillgång till rätt info från Dt Swiss.

Om DT säger att de endast har ett konverteringskit med 18t för ditt nav så innebär det väl att du behöver köpa 36t ratchet separat (utöver rätt konverteringskit), eller tänker jag fel?

Om DT säger att de endast har ett konverteringskit med 18t för ditt nav så innebär det väl att du behöver köpa 36t ratchet separat (utöver rätt konverteringskit), eller tänker jag fel?
Jo, det låter ju rimligt, men jag trodde bara att 36T-kitet var precis det fast i ett paket. Det verkar inte gå att öht få reda på vilket nav som 36T-kitet faktiskt passar till.

https://www.bike24.com/p2811302.html står det att det är för 370 och att det är ”36T version”.

1727090477258.png

Vilka bilder tittar du på?

googlar jag på artikelnumret för den med 18t så visar de två första träffarna (Bikeshop och bike24) bilder på olika bodys. Svårt att dra några slutsatser utan att ha tillgång till rätt info från Dt Swiss.

Jag tittade på Bike24.

Jag förstår inte varför det skulle finnas olika body till 370. Sen är det konstigt att det inte finns någon skillnad i specs, förutom tänderna på ratchet, hos olika butiker. Kits verkar inte finnas på dtswiss.com.

https://www.performancebike.com/dt-swiss-ratchet-ln-freehub-body-upgrade-kit-hxyxxx00n7685s/p1343924 står det t.ex. såhär om 36T-kitet:

Features:
  • Ratchet LN upgrade Kit for DT Swiss 3-pawl hubs
  • Includes: Shimano Microspline freehub body, star ratchet internals, DT Swiss special grease
Specifications:
  • Compatibility: DT Swiss 3-Pawl Hubs
Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas olika 3-pawl 370-nav?

Det finns lvg och MTB versioner av de flesta nav, som ofta kräver olika body. Det skulle kunna vara skillnaden.

Fick nu ett nytt svar från lbs, som alltså pratat med DT:
”LN kitten är inte kompatibla med högre än 18T som dem kommer med.
Ddem "finare" DT350 och DT240 naven går att byta på till högre tandade ratchetringar.”

Det här går ju tvärt emot det som @Klorofylltalibanen skrev tidigare. Eller finns det en ny version av 370-naven som har ratchet från start?

Fick nu ett nytt svar från lbs, som alltså pratat med DT:
”LN kitten är inte kompatibla med högre än 18T som dem kommer med.
Ddem "finare" DT350 och DT240 naven går att byta på till högre tandade ratchetringar.”

Det här går ju tvärt emot det som @Klorofylltalibanen skrev tidigare. Eller finns det en ny version av 370-naven som har ratchet från start?

Jag förstår inte hur en 350 nav kan vara kompatibel med båda 18t och 36t ratchet men 370 bara med samma 18t men inte med samma 36t ratchet.

Ja, nya 370 har ratchet. Jag trodde att det är samma konstruktion som gamla, konverterade 370, men kanske inte då.

På nätet hittar jag många som har konverterat en 370 nav till ratchet och 54t på en gång.

Enda jag skulle kunna tänka mig är att det finns en (subtil) skillnad mellan gamla och nya 370 nav och man behöver en kit till gamla versionen. Men då borde man kunna byta till 36t eller 54t ratchet.

Den finns säkert, men efter misären i den tråden vågar jag inte längre säga något om det.

Jag har funderat att byta till ratchet på min frus MTB. Men den används så lite nuförtiden att det inte är värt pengarna och jobbet.
Jag vill egentligen ha dt350 men det skiljer så lite mellan ram och hel cykel....

Verkar dåligt specat och Google Verkar mutat att ge mig svenska skit-shoppar.

MTB cassette mount for all compatible hubs and wheels from 3-pawl to Ratchet LN system.

ändå bra att det passar compatible. Det blir nog att maila runt. Kan också testa att sälja hjulen såklart
Eller, gud förbjude köra 12s

Jag gissar ändå:

Ja, jag tror det men de listar inte spline 1900.

Känns dumt att köpa ram för 4000 om cykel kostar 9800. Får se om de vill ge mig ram för 2000.

Antingen har svenska DT fel när de säger till verkstaden att det inte går att köra mer än 18T i uppgraderade nav, eller så är webben full av felaktig information. T.ex. https://www.wheelworks.co.nz/dt-swiss-ln-upgrade/ där de beskriver i detalj:

”If you have one of the 3-pawl DT Swiss hubs like the 370 one of the best upgrades you can make is replacing the 3-pawl internals with the amazing star-ratchet internals from the 350 and 240.

These LN kits are everything needed to do this upgrade: A new ratchet ring, set of star ratchets and a new freehub body.”

”The LN kits include a set of 18-tooth ratchet rings. Want to upgrade to 54 teeth for better engagement? These are sold individually and you’ll need TWO of them”

Från DT Swiss egna sida (länk sist i inlägg):
"Ratchet LN uses the same inner parts as the freehub Ratchet System. The difference lies in the freehub system seal, placed on the freehub body."

Alltså: Funkar 18T så funkar 24T, 36T och 54T ratchets (parvis med samma antal tänder så klart). Gäller gamla ratchet systemet som används i 350 och i 370 med ratchet body.

Från DT Swiss egna sida (länk sist i inlägg):
"Ratchet LN uses the same inner parts as the freehub Ratchet System. The difference lies in the freehub system seal, placed on the freehub body."

Alltså: Funkar 18T så funkar 24T, 36T och 54T ratchets (parvis med samma antal tänder så klart). Gäller gamla ratchet systemet som används i 350 och i 370 med ratchet body.

Fast det där beskriver väl de nya 370-naven som kommer med Ratchet LN från fabrik? Men det är fortfarande obegripligt varför det inte skulle funka med högre än 18T i ratchet-uppgraderade nav.

Det allt kokar ner till är väl om ett nav som uppgraderats till Ratchet LN är identiskt med ett som kommer med det från fabrik. Är delarna i kitet samma grejer som sitter på de nya naven?

Fast det där beskriver väl de nya 370-naven som kommer med Ratchet LN från fabrik? Men det är fortfarande obegripligt varför det inte skulle funka med högre än 18T i ratchet-uppgraderade nav.
Kan det vara så att navet tillverkas med lite vidare toleranser när det ska sitta pawls i? Ju fler tänder på ratchet-ringarna, desto viktigare bör det vara att allt linjerar ordentligt så det inte slinter.

Jag tror det enda nya med Ratchet LN freehub är bodyn, resten är samma som på 350. Kan finnas olika längd på body, men varför skulle DT krångla till det så?

Om nu ens bodyn är ny, förutom att de skrivit Ratchet LN text på en 350 body och satt en 370 tätning på den. Möjligtvis har de förbättrat tätningen?

Det gjordes uppgradering till ratchet innan Ratchet LN fanns, de bara köpte en ratchet body med ratchet inner parts och flyttade över 370 packningen så här:

Är monteringen rätt på ditt nav? Vad händer om man till exempel missar att stoppa i brickan under ratchet-ringen i navet eller sätter i en 370 distanshylsa? Värt att kolla upp monteringen kanske?

Tillbaka
Topp