Skivbromsar till 5-åring

Ingengör

Medlem
Skivbromsar till 5-åring
Tjena

Jag funderar på att byta ut minsta grabbens mekaniska skivbromsar på hans Scott scale 20. De är rätt tröga och jag har väl ännu inte gett upp att få dom bättre men jag börjar tröttna.

Vad har ni får tips på bromsar med riktigt kort reach som passar de minsta? Jag har än så länge bara hittat Tektro HD-J285 men vet ej om de fungerar för honom eller hur bra de är.

Hälsningar
Ingengör

Skivbromsar till 5-åring
Maguras MT4/MT5/MT Trail med olika typer spakar går att ha ganska nära styret.

Jag ville skriva det också, men trodde att bromskraften kan vara lite för stor för småbarn. Min son fick sin enda OTB efter han fick en ny cykel med MT4 (med HC handtag) isf Sram Level. Barn vänjer sig dock snart. MT Trail är orimligt billig för vad man får men kanske lite dyr för en barncykel. De kan dock flytta med till flera nya cyklar.

Tyvärr kan man inte längre köpa MT4 med mindre HC handtag. De räcker bra till svensk stig, även för vuxna, och är litte billigare.

Skivbromsar till 5-åring
Tjena

Jag funderar på att byta ut minsta grabbens mekaniska skivbromsar på hans Scott scale 20. De är rätt tröga och jag har väl ännu inte gett upp att få dom bättre men jag börjar tröttna.

Vad har ni får tips på bromsar med riktigt kort reach som passar de minsta? Jag har än så länge bara hittat Tektro HD-J285 men vet ej om de fungerar för honom eller hur bra de är.

Hälsningar
Ingengör
Shimanos bromshandtag med servo wave. Allt annat är rätt kasst för små händer

Skivbromsar till 5-åring
Shimano Deore (och rimligtvis även uppåt) upplever jag har funkat ganska bra. Då får man snabbt bort ovanan att använda alla fingrar för att bromsa. Shimanos enklaste funkar om man har brett nog styre...

2-åringen har Guide RE på sin balanscykel. Funkar ganska bra det med. Men lite lång reach för så små händer.

Skivbromsar till 5-åring
MT4 låter intressant. De får hänga med till en annan hoj sen isf.

MT4 finns dock nuförtiden tyvärr bara med för långa spakar och inte längre med fina, korta HC spakarna. MT4 räcker, säkert till barn. Men jag ser nu är MT Trail är faktiskt lite billigare än MT4. Helt overkill, men riktigt bra bromsar!

EDIT: MT Trail finns på rea hos tysken då och då. Jag köpte min sista (reserv)set för 105 euro.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp