Går mullet saktare?

gyttorparn

Aktiv medlem
Går mullet saktare?
Bor nästgårds med en ”bikepark” så har blivit några svängar upp å ner, oftast med en 29 tummare ( 160/150mm) men då och då plockar jag fram mullet hojjen ( torque) å min upplevelse är att med den så åker man nästan å gäspar medans med 29an är fingrarna på bromsarna för att man inte ska dö, nån som vet om det har med hjulstorlekar å göra?

Går mullet saktare?
Magic mary fram å butcher trail bak på 29an å assegai fram å minion dhr2 bak på hockyfrillan, vill nog inte ha sämre fäste men finns det likvärdiga däck med bättre rull i så är jag öppen för förslag 🙂
Assegai är duktigt trögrullat så jag tror att om du till nåt annat så kommer nog skillnaden vara mindre.

Går mullet saktare?
Har man kört full 29 tidigare och går till mullet så känns det som att det går långsammare men kollar man tider så skiljer det minimalt.

Här är en bra artikel som jämför 29 vs mullet och sammanfattar deg tydligt.

Fick trampa mellan hoppen för att inte käjsa typ alla som gick fint häromdagen 🤔 skulle behöva testa nån annan mullethojj å jämföra med 😉

Går mullet saktare?
Precis, det framgår inte vilken den andra är.

Det är ju också lite oklart var jämförelsen görs. Jag är t ex betydligt snabbare nedför diverse jävelskap på min DH fast den knappt rullar när det är platt.

Går mullet saktare?
Precis, det framgår inte vilken den andra är.

Det är ju också lite oklart var jämförelsen görs. Jag är t ex betydligt snabbare nedför diverse jävelskap på min DH fast den knappt rullar när det är platt.
Jämförelsen är på kottaberget, 29an är ett specialbygge åt enduro hållet, är byggda leder med hopp så inget stök nerför, mullet hojjen är skönare att hoppa med men känns som handbromsen ligger i, så frågan var ju typ om alla mullet känns så. Elcykel kommer införskaffas då det inte finns nån lift.

Går mullet saktare?
Citerar

29" !

Men faktiskt en väldigt bra fråga!
Jag ska skaffa cykelparkscykel (hoppas jag) och funderar på mullet. Främst för att jag tror jag blir bättre på att hoppa och jag har ett bra 27,5" bakhjul hemma i reserv. Alltså inte så genomtänkt.
De få gångerna jag motionstävlar i enduro och det ska mätas tid, då har jag min vanliga trevliga endurocykel.

Vad ska man välja till cykelparken ?
Mulåsna, ponny eller storhäst...

Går mullet saktare?
Jämförelsen är på kottaberget, 29an är ett specialbygge åt enduro hållet, är byggda leder med hopp så inget stök nerför, mullet hojjen är skönare att hoppa med men känns som handbromsen ligger i, så frågan var ju typ om alla mullet känns så. Elcykel kommer införskaffas då det inte finns nån lift.
I så fall är svaret att nej det beror inte på hjulstorleken. I en byggd led är däck den enskilt största faktorn. Eller om nåt är trasigt, ett lager som är för hårt spänt eller en broms som ligger på. Men det får vara mycket fel för att kännas så mycket.

Sen kan ju cyklar upplevas olika snabba oavsett objektiv hastighet.

Går mullet saktare?
I så fall är svaret att nej det beror inte på hjulstorleken. I en byggd led är däck den enskilt största faktorn. Eller om nåt är trasigt, ett lager som är för hårt spänt eller en broms som ligger på. Men det får vara mycket fel för att kännas så mycket.

Sen kan ju cyklar upplevas olika snabba oavsett objektiv hastighet.
Ok, inget är trasigt eller ligger på, köpte den förra sommarn men har bara kört typ 10-15 timmar pga att jag blev lite besviken på att den är så trög nerför, enligt klockan så skiljer hastigheten 3km/h på snabbaste stället men det är inte på just det stället skillnaden märks mest. Tur det finns kompisar som lånar ut för en testsväng innan man öppnar plånboken på en dyr hojj 🙂

Går mullet saktare?
Citerar

29" !

Jag ska skaffa cykelparkscykel (hoppas jag) och funderar på mullet. Främst för att jag tror jag blir bättre på att hoppa och jag har ett bra 27,5" bakhjul hemma i reserv. Alltså inte så genomtänkt.
De få gångerna jag motionstävlar i enduro och det ska mätas tid, då har jag min vanliga trevliga endurocykel.

Hockyfrillan är fin å hoppa med, ska testa lite olika framdäck i helgen för att se om det blir mer fart i grejjerna, återkommer efter test om mullet är hiss eller diss ( enligt mej)

Går mullet saktare?
Citerar

29" !

Testade lite i helgen och fick tipset att brassa i en massa luft i hjulen, sagt och gjort så smacka jag i över 2 bar i både fram å bak på mulletbiken (1,3/1,5 innan) resultatet blev att det blev nästan samma fart i hockeyfrillan som den andra, behövde inte trampa imellan hoppen men med lite sämre fäste. Dagen efter så testade jag med 27,5 bak på den andra biken som igentligen är 29” och slutsatsen blev att den gick lite saktare och var precis att jag fixade hoppen utan att trampa, fästet blev mycket sämre bak med så mycket luft i. summan av min helt ovetenskapliga test är att mullet går saktare MEN kurvtagningen är bättre, altså jag hinner med kurvorna utan att bromsa lika mycket som med 29an, så om man skulle stå med tidtagaruret så är det nog ingen skillnad i slutet av sträckan.

Går mullet saktare?
Har du identiska däck med samma casing och gummiblandning? Samma nav?

För det är praktiskt inte möjligt att hjulstorleken gör den skillnaden på rull i en slät hoppled.

Så inte nån annan läser här sen och blir förvirrad om ingen invänder mot det orimliga 😉

Går mullet saktare?
Ja grabbar, ni får tolka det som ni vill, min tolkning är att mullet faktist inte är lika snabb nerför utan att trampa, ja samma nav, 27,5” har mera luft och mindre mönster men rullar iallafall sämre än 29” på samma bike, men tydligen hade jag fel där med …..

Går mullet saktare?
Du behöver jämföra allt lika, ta samma 29 framhjul i mätningarna, om det passar, då får du bort en variabel.
Sen samma 27.5 bak på båda hojjarna. Då kan vi inte gnälla. Samma lufttryck båda gångerna.

En skillnad blir väl att du får lite mer vikt på bakhjulet med 27.5 och motsvarande mindre fram, reachen blir lite kortare. Det är väldigt mycket av rullmotståndet som kommer från bakhjulet, tycker jag mig märka när jag cyklar skog. Fett mönster fram segar ner lite, fett mönster bak, då tar det nästan stopp. Att det skulle göra 3 km/h utför låter mycket kan jag tycka.

Går mullet saktare?
Du behöver jämföra allt lika, ta samma 29 framhjul i mätningarna, om det passar, då får du bort en variabel.
Sen samma 27.5 bak på båda hojjarna. Då kan vi inte gnälla. Samma lufttryck båda gångerna.

En skillnad blir väl att du får lite mer vikt på bakhjulet med 27.5 och motsvarande mindre fram, reachen blir lite kortare. Det är väldigt mycket av rullmotståndet som kommer från bakhjulet, tycker jag mig märka när jag cyklar skog. Fett mönster fram segar ner lite, fett mönster bak, då tar det nästan stopp. Att det skulle göra 3 km/h utför låter mycket kan jag tycka.
Identiska däck på båda hjulen är viktigt också. I alla aspekter utom omkrets identiska.

Går mullet saktare?

Men jag har ju samma framhjul och samma bakhjul, jag skifta ju från cyklarna men ändå hade jag fel 🤷‍♂️

Går mullet saktare?
Men jag har ju samma framhjul och samma bakhjul, jag skifta ju från cyklarna men ändå hade jag fel 🤷‍♂️
Däck. Du erkänner ju själv i början att det inte är samma du jämför. Så det är ju inte samma hjul du jämför. Du jämför ett annat bakhjul med ett annat däck på din endurohoj med 29"-hjul.

Nä, nu ska jag tänka mer på en meme som postades häromdagen och mindre på detta.

Går mullet saktare?
27,5 kommer man upp i fart med fortare alltså det accelerar bättre medans ett 29 accelerar långsammare men det är lättare att hålla farten upp.

Så det förklarar nog endel om man kommer från full 29 och går till mullet och tycker det känns som att det går långsammare är för att med mullet är det inte lika lätt att hålla farten uppe.

När jag gick från 27,5 till full 29 så märkte jag att jag kunde hålla farten upp mycket bättre och fick bromsa på ställen jag inte brukar bromsa på i vanliga fall.

Går mullet saktare?
Däck. Du erkänner ju själv i början att det inte är samma du jämför. Så det är ju inte samma hjul du jämför. Du jämför ett annat bakhjul med ett annat däck på din endurohoj med 29"-hjul.

Nä, nu ska jag tänka mer på en meme som postades häromdagen och mindre på detta.
Jag hade kunna köpt det resonemanget om jag hade haft nått snabbrullat xc däck på 29an , men nu är det ju så att 29 däcket är bredare med minst lika grovt mönster och med mycket mindre luft. Men jag får helt enkelt köpa ett 27,5” /2,6 butcher ( om det finns) och köra med 1,4kg luft och hoppas att farten ökar

Går mullet saktare?

Så, nu har jag testat med likadant däck, altså exakt samma som 29” fast i 27,5”, specialized butcher 2,6, körde hoppleden 8 gånger, började med 29” hjulet 4 gånger, vila lite å sen 4 gånger med 27,5” hjulet ( hade räckt med 1 gång 🙂) och kan konstatera att du hade helt rätt, behövde inte trampa nått med lilla hjulet för att hålla samma fart å ” klara” hoppen, körde med 1,4 bar i 29” och 1,5 bar i 27,5”. Det skiljde 0,8 km/h på snabbaste stället men det var aldrig där problemet låg så det har ingen betydelse i mitt fall. 27,5” är klart roligare att köra då kurvtagningen blir bättre🙂. Tycker att det är konstigt att maxxis däcket som är smalare, med mindre mönster rullar tyngre än butcher däcket som har grymt mycket bättre fäste. Men det viktigaste med det här inlägget är att erkänna att Rattnalle hade rätt och jag fel 🫡

Tillbaka
Topp