Jacka att cykla med under vintern

scott730plus

Aktiv medlem
Tänkte uppgradera jackan i år som jag cyklar under höst/vinter med... Har ett bra underställ och ett bra mellanlager men är nu på jakt efter en bra jacka.
Kollade på endura mt500 men finns bara svarta modellen vart jag än kollar så måste bredda mina sökningar. (gillar lite färg i kläderna)

Så kom jag in Gorejackorna vilket förstås är snygga men tunna? men det är väl så att yttersta lagret bara ska stoppa vind å regn om jag fattat rätt?

Jag cyklar emtb så kommer bli väldigt blandat cykling... Så jag är alltså inte ALLTID en sån där hardcore som ligger och pressar på och får upp värmen. Ibland vill jag bara ut och njuta och lyssna lite podd också.

Har ni några bra förslag åt mig?

Fick en Craft som funkar bra. Materialet är kanske aningen stelt, men hellre det än att man är stelfrusen.
Ansikte /och hals/, händer och fötter är förstås minst lika viktigare...

Eftersom jag fick den är jag inte säker på modellen. Den liknar den här en del:
https://bikable.se/cykelklader/jackor-vindvastar/craft-route-cykeljacka-gragul Bra halsskydd i alla fall.

Smärre halsbrytande tillägg inom klamrar.

Senast ändrad:
Tänkte uppgradera jackan i år som jag cyklar under höst/vinter med... Har ett bra underställ och ett bra mellanlager men är nu på jakt efter en bra jacka.
Kollade på endura mt500 men finns bara svarta modellen vart jag än kollar så måste bredda mina sökningar. (gillar lite färg i kläderna)

Så kom jag in Gorejackorna vilket förstås är snygga men tunna? men det är väl så att yttersta lagret bara ska stoppa vind å regn om jag fattat rätt?

Jag cyklar emtb så kommer bli väldigt blandat cykling... Så jag är alltså inte ALLTID en sån där hardcore som ligger och pressar på och får upp värmen. Ibland vill jag bara ut och njuta och lyssna lite podd också.

Har ni några bra förslag åt mig?
Om storleken passar ligger det två Sigr Gotlandsleden på K&S just nu.

Jag har kört med en skaljacka (softshell) från Rogelli. Den är så bra att jag kommer försöka laga den om den pajar. Har haft den i många år.

Jag är väldigt nöjd men min Gore Lupra. Tekniskt sett en vindjacka men där membranet är så är den även ganska vattentät. Kanske inte det du letar efter om du kör elhoj men vill du ha något som man inte blir dösvettig i men som ändå klarar skurar är den utmärkt. Funkar även perfekt med ett mellanlager under. Observera att storleken är ganska liten dock. L motsvarar en M (jag har L och skulle nog egentligen ha XL, har vanligtvis L på jackor). Det står i jackan att en EU L är US M så jag tror att det är där det krånglar till sig.

Hur som helst så hade Gorewear generellt varit väldigt högt på min lista om jag hade kompletterat med någon mer jacka. Dem har ju både Endure och Spinshift där den sistnämnda även ska vara bättre för miljön än de äldre Gore-Tex jackorna.

Med de öländska vindförhållandena är reservkläder nästan ett måste. ...Men det brukar jämna ut sig: I motvinden har man för litet på sig, och i medvinden för mycket, hihi.

Tillbaka
Topp