Ny ägare till Cirrus 3.0 behöver lite pryltips

Otori

Medlem
Hittade denna sida i veckan när jag letade cykeltips och hade testat några Scott och White kring 7-10.000kr, men blev inte helt såld på dessa.

Efter att ha läst igenom ett par trådar här så blev det beställning av en Cirrus 3.0.
Fick hem den i slutet av veckan och småkörde i kvarteret, kändes riktigt trevlig.

Köpte nya pedaler samt monterade stänkskärmar. Sökte lite YT-klipp och lyckades justera in växlarna bra.
Första turen blev igår, ca 2,5 mil.
Riktigt nöjd med köptet och bra mycket trevligare än min gamla Giant Roam som var för stor och inte använts på typ 5-6 år.

Nu till trådens syfte 🙃
Jag tänkte börja cykla till jobbet, vilket är 15km enkel resa på asfalt och grus (Järva-fältet för er som kanske känner till, om det underlättar).

* Vad skulle ni rekommendera som absoluta prylar att ha i hemma samt i beredskap/med sig?

* Finns det bra/bättre potabel cykelpump, eller är det onödig vikt?

* Om man ska byta däck, vilket däck hade ni valt för asfalt och grus?

* Vilken slang är att rekommendera att ha i reserv? Passar den både befintligt däck och det som rekommenderas att byta till?

* Tips på vettigt stöd?

* Ni som fortfarande äger en Specialized Cirrus 3.0, vad har ni bytt / rekommenderar ni att byta?

Stort tack på förhand.

Framgår inte exakt vilken cykel du köpt. Om det jag googlar fram stämmer så har den 32 mm däck, i så fall skulle jag gärna ha lite bredare för grus-cykling (om det får plats). Men jag skulle börja med att köra det som kommer med och se hur det fungerar.

Jag kör Schwalbe Marathon racer 37mm på den cykel jag kör till jobbet (mest asfalt) och på min gruscykel kör jag pirelli cinturato gravel h i 45mm. Båda bra däck för sina specifika användningsområden men inte nödvändigtvis så mycket bättre än alla andra alternativ som finns.

En minipump är bra att ha med, även en extra slang, ett multiverktyg samt verktyg för att kränga av och på däck. Latexhandskar för att meka utan att få fingrarna fulla med olja. Kedjeolja för att hålla kedjan i bra trim. Lampor och reflexer nu när mörkret börjar närma sig. Bra lås av lite kraftigare sort är ju självklart men ingen garanti för att cykeln alltid finns kvar.

Slangar passar ofta ganska stora spann av däck-bredder så förmodligen kan du använda samma slang till dina nuvarande och ev nya däck. Det som är viktigt är att kolla att ventilen är tillräckligt lång för att gå genom fälgen men på en standardcykel ska inte det vara något problem.

Stöd behöver man inte, när man parkerar cykeln låser man fast den genom ramen i ett fast föremål och då behövs inte stödet.

@DanielS
Tack för svar.

Ber om ursäkt om det blev otydligt vilken cykel det gällde.
Det är en Specialized Cirrus 3.0 i storlek L.

Enligt deras websida är däcken deras egna RoadSport 32mm

Då jag har noll koll på cyklar och däck så kändes det lämpligt att regga mig här 😊

Finns det ok asfalt/grus däck i 35mm?
Har ingen koll på vad som är skräp/ok/bra/bäst mellan Biltemas, Julas, Stadiums, XXLs, Bikesters/Cyklotekets sortiment.

@DanielS
Tack för svar.

Ber om ursäkt om det blev otydligt vilken cykel det gällde.
Det är en Specialized Cirrus 3.0 i storlek L.

Enligt deras websida är däcken deras egna RoadSport 32mm

Då jag har noll koll på cyklar och däck så kändes det lämpligt att regga mig här 😊

Finns det ok asfalt/grus däck i 35mm?
Har ingen koll på vad som är skräp/ok/bra/bäst mellan Biltemas, Julas, Stadiums, XXLs, Bikesters/Cyklotekets sortiment.
Pirelli Cinturato Gravel H som jag har på min gravel-cykel finns i 35mm. Funkar bra på grus och asfalt.

Biltema, Jula och kanske också Stadium skulle jag undvika. XXL, Bikester och Cykloteket har generellt bättre grejer men det finns så många varianter så man får prova sig fram eller läsa vad andra skriver om specifika modeller. XXL och cykloteket har jag upplevt som väldigt dyra på däck.

Se t ex:

Tack för det @DanielS

Vad gäller Biltema och Jula så var svaret väntat, tog främst med dem för att förtydliga min låga erfarenhet och kunskap om cykeltillbehör 😊

Är främst förvirrad över alla, för mig, nya begrepp och typer.
När jag köpte cykel sist fanns det typ racer, stadscykel och mtb 😊

Så jag får ta och söka/läsa lite bättre på däck- och slangtyper helt klart.

Sirrus!

* Om man ska byta däck, vilket däck hade ni valt för asfalt och grus?
Varför byta ut helt nya däck på en pendlarcykel? På mina pendlarcyklar börjar jag alltid med däcken som sitter på och hinner de slitas ut innan cykeln blir knyckt så passar jag på att uppgradera dem då.

För sommarhalvåret Panaracer GravelKing Slick/Semi Slick eller Conti (Continental) GP (Grand Prix) 5K (5000) AS (AllSeason) för litet rullmotstånd, låg vikt och bra känsla.

Alternativt Conti CONTACT Urban/SPEED för bättre punkteringsskydd men ändå inte allt för mycket rullmotstånd.

Kolla ovan nämnda Graveldäck tråd!

* Vad skulle ni rekommendera som absoluta prylar att ha i beredskap/med sig?

På dagtid, i tätort, där det regelbundet passerar människor behövs väl egentligen typ ingenting.

Utanför tätort eller dagtid så skulle jag rekommendera åtminstone minipump, slang, däckspakar om däcken som de flesta kräver det, betalmöjlighet (kontanter, Apple Pay, GPay, Samsung Pay eller Garmin Pay är väl oftast enklast), någon form av VoLTE telefon/smarklocka med VoLTE och under de kalla 9 månaderna alufilt eller förstärkningsplagg för oväntat stopp.

Sen kan man också ha punkteringslappar, solution, sandpapper/rasp , CO2 pump, multiverktyg/insexnycklar, kedjeverktyg, kedjelänk, Zip Ties, vävtejp, våtservetter, plasthandskar, första hjälpen, energibar/gel, förstärkningsplagg, plånbok med kontanter, betalkort & kollektivtrafikkort, smarttelefon, powerbank/batteribank, Garmin inReach om smarttelefonen inte har satellitsamtal, reservlampor och en massa annat. Om man vill...

Det finns trådar om det, för inspiration.

Finns det bra/bättre potabel cykelpump, eller är det onödig vikt?
Det finns absolut bra portabla pumpar.
Själv låser jag cykeln och tar en Styr och Ställ eller kollektivtrafik om jag någon gång skulle få punktering under pendlingen, har sällan tid att ställa mig och byta slang under pendlingen.
Men på andra cykelturer utanför tätort så ligger min Lezyne Pocket Drive Mini Pump i sadelväskan. Den har funkat fint för mig. Jag köpte Loaded paketet med CO2 pump och lagningskit i etui på Bikesters utförsäljning i november 2022 för 142,50 kr, så mindre än enbart pumpens ordinarie pris. Jag hade nog inte betalat fullpris för den pumpen. Min Yosemite 27-0507 från Biltema som sitter permanent med ramfäste på en av alla mina cyklar funkar nämligen även den också helt okej än så länge och kostar bara en bråkdel, 49,90kr. Båda har dock små luftkamare, så de tar ordentligt med tid att pumpa. De skruvas också på och av från ventilen, vilket inte funkar med vissa ventilkäglor som då skruvas loss! Helt okej på mina Conti slangar dock.

Spana in en av alla trådar som handlar om minipumpar för mer information!

* Vilken slang är att rekommendera att ha i reserv? Passar den både befintligt däck och det som rekommenderas att byta till?
TPU slangar är små, lätta och billigare än latex. Finns billiga på AliExpress. Köp en som funkar till de dimensioner du kan tänka dig använda på din cykel. ~35-45 eller vad det nu kan vara.

* Tips på vettigt stöd?

Jag har en Lezyne Road Caddy XL Sadelväska som ledigt rymmer Lezyne Pocket Drive Mini Pump, Lezyne Repair Kit med däckspakar, butyl slang, multiverktyg med kedjebrytare, alufilt & Nokia 225 4G knapptelefon.
I ramväska eller ficka hamnar lätt vindjacka, benvärmare om kortbent & smarttelefon med GPay & Västtrafik ToGo.
I ramfäste har jag bygellås på pendlarcyklarna.
Dubbla lampor på styre och sadelstolpe på cyklarna som inte har fast belysning, men borde lägga backup lampor i sadelväskan också...

Senast ändrad:
Mina två pendelcyklar har allt detta som standard.
Sadelväska med reservslang, slanglagning (har fått dubbelpunktering), batterier till lampor, multiverktyg, buntband, kedjelås och tunna handskar.
På cykeln finns två framlampor (en uppladdningsbar med starkt ljus och en svagare med engångsbatterier), två baklampor, billig pump, förlängda skärmar (sök på egolapp) och massor av reflexer.
Inne i stan gäller det att synas och på Järvafältet gäller det att kunna se stenar, gropar mm.

Sirrus!

Varför byta ut helt nya däck på en pendlarcykel? På mina pendlarcyklar börjar jag alltid med däcken som sitter på och hinner de slitas ut innan cykeln blir knyckt så passar jag på att uppgradera dem då.

För sommarhalvåret Panaracer GravelKing Slick/Semi Slick eller Conti (Continental) GP (Grand Prix) 5K (5000) AS (AllSeason) för litet rullmotstånd, låg vikt och bra känsla.

Alternativt Conti CONTACT Urban/SPEED för bättre punkteringsskydd men ändå inte allt för mycket rullmotstånd.

Kolla ovan nämnda Graveldäck tråd!

På dagtid, i tätort, där det regelbundet passerar människor behövs väl egentligen typ ingenting.

Utanför tätort eller dagtid så skulle jag rekommendera åtminstone minipump, slang, däckspakar om däcken som de flesta kräver det, betalmöjlighet (kontanter, Apple Pay, GPay, Samsung Pay eller Garmin Pay är väl oftast enklast), någon form av VoLTE telefon/smarklocka med VoLTE och under de kalla 9 månaderna alufilt eller förstärkningsplagg för oväntat stopp.

Sen kan man också ha punkteringslappar, solution, sandpapper/rasp , CO2 pump, multiverktyg/insexnycklar, kedjeverktyg, kedjelänk, Zip Ties, vävtejp, våtservetter, plasthandskar, första hjälpen, energibar/gel, förstärkningsplagg, plånbok med kontanter, betalkort & kollektivtrafikkort, smarttelefon, powerbank/batteribank, Garmin inReach om smarttelefonen inte har satellitsamtal, reservlampor och en massa annat. Om man vill...

Det finns trådar om det, för inspiration.

Det finns absolut bra portabla pumpar.
Själv låser jag cykeln och tar en Styr och Ställ eller kollektivtrafik om jag någon gång skulle få punktering under pendlingen, har sällan tid att ställa mig och byta slang under pendlingen.
Men på andra cykelturer utanför tätort så ligger min Lezyne Pocket Drive Mini Pump i sadelväskan. Den har funkat fint för mig. Jag köpte Loaded paketet med CO2 pump och lagningskit i etui på Bikesters utförsäljning i november 2022 för 142,50 kr, så mindre än enbart pumpens ordinarie pris. Jag hade nog inte betalat fullpris för den pumpen. Min Yosemite 27-0507 från Biltema som sitter permanent med ramfäste på en av alla mina cyklar funkar nämligen även den också helt okej än så länge och kostar bara en bråkdel, 49,90kr. Båda har dock små luftkamare, så de tar ordentligt med tid att pumpa. De skruvas också på och av från ventilen, vilket inte funkar med vissa ventilkäglor som då skruvas loss! Helt okej på mina Conti slangar dock.

Spana in en av alla trådar som handlar om minipumpar för mer information!

TPU slangar är små, lätta och billigare än latex. Finns billiga på AliExpress. Köp en som funkar till de dimensioner du kan tänka dig använda på din cykel. ~35-45 eller vad det nu kan vara.

Jag har en Lezyne Road Caddy XL Sadelväska som ledigt rymmer Lezyne Pocket Drive Mini Pump, Lezyne Repair Kit med däckspakar, butyl slang, multiverktyg med kedjebrytare, alufilt & Nokia 225 4G knapptelefon.
I ramväska eller ficka hamnar lätt vindjacka, benvärmare om kortbent & smarttelefon med GPay & Västtrafik ToGo.
I ramfäste har jag bygellås på pendlarcyklarna.
Dubbla lampor på styre och sadelstolpe på cyklarna som inte har fast belysning, men borde lägga backup lampor i sadelväskan också...
Stort tack för bra tips och länkar.

Vad gäller frågan om ”varför byta däck” så tänkte jag att det kanske skulle bli något bekvämare samt mindre risk för punktering då viss del av pendlingen blir över Järvafältet mellan Järfälla och Rotebro.

Och då Järvafältet är grus misstänker jag att slicks/semi-slicks går bort.

Jag ska se ta och läsa genom dina länkade trådar 👍🏻

Mina två pendelcyklar har allt detta som standard.
Sadelväska med reservslang, slanglagning (har fått dubbelpunktering), batterier till lampor, multiverktyg, buntband, kedjelås och tunna handskar.
På cykeln finns två framlampor (en uppladdningsbar med starkt ljus och en svagare med engångsbatterier), två baklampor, billig pump, förlängda skärmar (sök på egolapp) och massor av reflexer.
Inne i stan gäller det att synas och på Järvafältet gäller det att kunna se stenar, gropar mm.
Hoppla, det var mycket prylar 😊
Tack för bra tips, framförallt angående se stenar och gropar 👍🏻

Vad gäller frågan om ”varför byta däck” så tänkte jag att det kanske skulle bli något bekvämare samt mindre risk för punktering då viss del av pendlingen blir över Järvafältet mellan Järfälla och Rotebro.

För att ett däckbyte skall minska risken för punktering krävs däck med mer punkteringsskydd. De är styvare och resulterar generellt sett i sämre komfort. Medan däck med tunnare däcksidor ger bättre komfort, men lättare får punktering.

Vad använder du för däcktryck? Onödigt högt däcktryck leder till större risk för punktering och sämre komfort. Testa SILCA Tire Pressure Calculator!

Med bredare däck så kan du använda lägre däcktryck och därmed få bättre komfort. Så om du köper nya däck skulle jag rekommendera bredare.

Jag vet inte vad det är för grus på Järvafältet. Men GravelKing Slick/Semi Slick funkar fint till lättare grusvägar. Mönstret kommer främst till nytta i lera och liknande.

@Eric Hjalmarsson
Tänk att jag trodde det skulle vara enkelt med cykel 🤣

Har faktiskt inte aning om däcktrycket, det är hårt pumpat 😊
Visste inte ens att det kunde påverka så mycket att man bör använda en Pressure Calculator, stort tack för den länken.

Har försökt kolla fler sidor angående reservslang men blir inte klok på alla modeller 😮
Vissa kostar 50kr och vissa 450kr…

Förvirringen är enorm 😆
Men skam den som ger sig!

Har försökt kolla fler sidor angående reservslang men blir inte klok på alla modeller 😮
Betala så nära 50 kr du kan för ett välkänt märke, t ex schwalbe eller continental. Latex-slangar, tubolito och allt vad det heter kan du ta om några år när du nördat ner dig ordentligt.

Denna duger utmärkt till din cykel:

@Eric Hjalmarsson
Tänk att jag trodde det skulle vara enkelt med cykel 🤣
Det blir så krångligt som man gör det. Standardcyklar med navväxel och fotbroms har funkat i årtionden med minimalt med underhåll och lär fungera årtionden framöver så länge som lagren tas om hand. Kanske till och med på samma gamla hållbara däck...

@Eric Hjalmarsson
50kr räcker till schysst slang. Valfri butyl slang från känt varumärke typ Conti eller Schwalbe, i rätt dimension 30/45-622 kanske, ifrån tysken eller på REA hos skandinavisk handlare. Alternativt 2 TPU slangar ifrån AliExpress för strax över femtiolappen styck så att frakten ingår.

Betala så nära 50 kr du kan för ett välkänt märke, t ex schwalbe eller continental. Latex-slangar, tubolito och allt vad det heter kan du ta om några år när du nördat ner dig ordentligt.

Denna duger utmärkt till din cykel:
Just Conti skulle jag undvika om det är med presta-ventil och man använder pump som skruvas på. Ventilkäglan vill gärna följa med ut på dem när man skruvar av pumpen. Annars funkar de lika bra som t ex Schwalbe.

Stort tack för bra tips och länkar.

Jag ska se ta och läsa genom dina länkade trådar 👍🏻

Järvafältets grus är överlag ganska snällt. Du kan testa med befintliga däck. Om du passerar ett svårare parti så sänker du farten. För pendling på blandat underlag av den typ du beskriver tycker jag att
är ett mkt bra däck. Det rullar bra på asfalt och funkar bra på inte alltför tekniskt underlag.

Järvafältets grus är överlag ganska snällt. Du kan testa med befintliga däck. Om du passerar ett svårare parti så sänker du farten. För pendling på blandat underlag av den typ du beskriver tycker jag att
är ett mkt bra däck. Det rullar bra på asfalt och funkar bra på inte alltför tekniskt underlag.
Notera dock att det där däcket har fel dimension. Du har ett däck av storleken som kallas 28 tum om det är smalt och pendlare eller landsvägscykel, 29 tum om det är brett och MTB, 700c om man vill vara fransk eller 622mm om man vill vara tydlig. Länkade däcket är 70-584 där den första siffran står för bredden (70 mm) och den andra är fälgstorleken (i mm) det passar. Du har en fälgstorlek på 622 mm och om däcken som sitter på ligger kring 30mm är det dessutom låg chans att 70mm breda däck passar in i ram och gaffel.

Ibland anger cykeltillverkaren rekommenderad maxbredd, annars får man mäta eller googla andra som provat. Skulle gissa att det tar stopp nånstans kring 35-40 mm, och skulle rekommendera så breda (upp till ca 45mm) och fina, mjuka och tyvärr därmed dyra däck som möjligt. Är man punkabenägen har man andra prioriteringar

Slicks är som nämnt tidigare inga problem på grus, dock om det är lerigt eller snö.

Senast ändrad:
Notera dock att det där däcket har fel dimension. Du har ett däck av storleken som kallas 28 tum om det är smalt och pendlare eller landsvägscykel, 29 tum om det är brett och MTB, 700c om man vill vara fransk eller 622mm om man vill vara tydlig. Länkade däcket är 70-584 där den första siffran står för bredden (70 mm) och den andra är fälgstorleken det passar. Du har en fälgstorlek på 622 mm och om däcken som sitter på ligger kring 30mm är det dessutom låg chans att 70mm breda däck passar in i ram och gaffel.
Tack för förtydligande, har dock inte kommit så långt som att kika på däck. Ska jag h bredare däck än 35mm måste jag köpa nya stänkskärmar också, så just det specifika däcket hade jag ändå inte köpt.

Har fullt sjå med att försöka välja cykelslang att ha i reserv 🫣
Ska man ha 32-622, eller är det bättre att välja en 28/40-622?.
Eller är 700 28-45C med 40mm raceventill lämpligare?
Fast det finns ju 32-47/622, med 42mm raceventil?
Eller en slang specad cross och gravel 700x30-38C, med 48mm raceventil?
Och Michelin har ju några Airstop 700x26-32 med 48mm raceventil.
Och då har jag bara tittat på Michelin, Schwalbe och Continental…
🥶

När jag köpte slang sist så gick man in och sa vilken fälgstorlek man hade och fick motfråga om det var mtb eller landsvägscykel. Sedan fick man en billig eller en dyr att välja mellan 😆

Tack för förtydligande, har dock inte kommit så långt som att kika på däck. Ska jag h bredare däck än 35mm måste jag köpa nya stänkskärmar också, så just det specifika däcket hade jag ändå inte köpt.

Har fullt sjå med att försöka välja cykelslang att ha i reserv 🫣
Ska man ha 32-622, eller är det bättre att välja en 28/40-622?.
Eller är 700 28-45C med 40mm raceventill lämpligare?
Fast det finns ju 32-47/622, med 42mm raceventil?
Eller en slang specad cross och gravel 700x30-38C, med 48mm raceventil?
Och Michelin har ju några Airstop 700x26-32 med 48mm raceventil.
Och då har jag bara tittat på Michelin, Schwalbe och Continental…
🥶

När jag köpte slang sist så gick man in och sa vilken fälgstorlek man hade och fick motfråga om det var mtb eller landsvägscykel. Sedan fick man en billig eller en dyr att välja mellan 😆
Alla alternativ du räknar upp kommer att fungera (enda undantaget är om du har racer med högprofil/aero-hjul). Racer/presta-ventil ska du ha.

Notera dock att det där däcket har fel dimension. Du har ett däck av storleken som kallas 28 tum om det är smalt och pendlare eller landsvägscykel, 29 tum om det är brett och MTB, 700c om man vill vara fransk eller 622mm om man vill vara tydlig. Länkade däcket är 70-584 där den första siffran står för bredden (70 mm) och den andra är fälgstorleken (i mm) det passar. Du har en fälgstorlek på 622 mm och om däcken som sitter på ligger kring 30mm är det dessutom låg chans att 70mm breda däck passar in i ram och gaffel.

Ibland anger cykeltillverkaren rekommenderad maxbredd, annars får man mäta eller googla andra som provat. Skulle gissa att det tar stopp nånstans kring 35-40 mm, och skulle rekommendera så breda (upp till ca 45mm) och fina, mjuka och tyvärr därmed dyra däck som möjligt. Är man punkabenägen har man andra prioriteringar

Slicks är som nämnt tidigare inga problem på grus, dock om det är lerigt eller snö.
Bra förtydligande. Jag länkade bara till Schwalbes hemsida och noterade inte att det kom upp ett däck med för TS helt fel dimensioner.

Tillbaka
Topp