Tour of Sweden?

Tour of Sweden?
Är det avstängda vägar som gäller ? Måste vara ett gigantiskt jobb att få till. Och sen en massa sura typer som överklagar såklart.
Inga bergspass, bara tråkig skog & åker och trista Svenska små hålor, högst en el 2 Svenska cyklister som kan komma topp 20. Ingen publik som orkar kolla.

Kan bli bra !

Tour of Sweden?
Får man med stora internationella sponsorer och fett mediapådrag kan det bli riktigt bra. Man ur huse och massor av ungdomar som börjar med landsvägscykling. Låter toppen för cykelsporten i Sverige. Har väntat länge på detta.

Tour of Sweden?
Jag gillar att de ska börja som U23 i återstarten. Tror det är viktigast med ett bra arrangemang för stall och cyklister. Ett par kommuner vill ju satsa pengar så då duger det väl inte med de överklagaden som annars är legio. Bilistverket tar väl 10-15 lax per omskyltning förvisso.

Tour of Sweden?
Tidigare internationella lopp har ju inte gått så bra, trots lokal uppbackning. Vårgårda gick väl i putten, samma med Tour of Uppsala, Skandis har inte riktigt återhämtat sig efter pandemin. Kanske är det mer support fr SCF här, men det återstår väl att se.

Tour of Sweden?
Är det avstängda vägar som gäller ? Måste vara ett gigantiskt jobb att få till. Och sen en massa sura typer som överklagar såklart.
Inga bergspass, bara tråkig skog & åker och trista Svenska små hålor, högst en el 2 Svenska cyklister som kan komma topp 20. Ingen publik som orkar kolla.

Kan bli bra !
Ja, var publiken ska komma ifrån är väl den stora frågan. Intresset i Sverige är ju närmast noll. Vårgårda hade väl en del publik och sändes även i TV, men det var väl högsta UCI-nivå på det loppet. Andra lopp på mer jämförbar nivå har ju inte direkt lockat nån publik, och då har de ändå gått i betydligt mer tätbefolkade Mälardalen.

Tour of Sweden?
Tror dom får hoppa på "flugan" gravellopp om dom vill marknadsföra Småland som fin natur mm .. Där har Sverige något som sticker ut från många andra delar av Europa.
"Tour of Sweden" eller "Sverige. det går åt skogen"
6dagars med uci poäng från by till by.

Tour of Sweden?
Var inne på samma spår här, men en nackdel är att gravel nog för allmänheten är ännu mer obskyrt än lvg vilket gör det svårare att nå igenom i mainstreammedia, vilket jag gissar är en förutsättning för att det ska bli ett lopp som blir livskraftigt på sikt.

Tour of Sweden?
Jag kanske är färgad av att mitt eget intresse för landsväg dalat ordentligt de senaste åren, men min känsla är att det är likadant för många tyvärr. Uppslutningen på tävlingar är klen och den svenska toppen är rätt långt från världselit. Dock har vi ju lite fler U23or som presterar bra. Har dock lite svårt att se att ett U23-lopp längs en relativt glesbefolkad sträcka mellan två mindre städer ska locka några större publikskaror eller stort mediaintresse. Men hoppas jag har fel!
Annars är det nog större chans att få till bra gravellopp i landet. Borde kunna locka många deltagare men medialt intresse i större skala tvivlar jag på i det fallet också tyvärr.

Tour of Sweden?
Var inne på samma spår här, men en nackdel är att gravel nog för allmänheten är ännu mer obskyrt än lvg vilket gör det svårare att nå igenom i mainstreammedia, vilket jag gissar är en förutsättning för att det ska bli ett lopp som blir livskraftigt på sikt.
Tror det kvittar på den fronten 0×100 är också noll ;) ända chansen att nå svensk media är iaf nån svensk skid eller skridsko stjärna ställer upp .
Om man däremot hittar en sponsor som bidrar med några millar till prisbordet vilket är småpotatis i lvg sammanhang har man däremot snart lockat gräddan av gravelcyklisterna och på några år skapat det mest prestigefyllda gravelloppet i världen. Går du sen vägen att tillåta ålderskategorier och motionärer kan det trilla några tusen gästnätter till kommunerna ..Och kanske en notis i nederländska tidningar ..
Men men, det är iofs något helt annat än en dröm om en proffstävling ala' tour the Sweden

Senast ändrad:
Tour of Sweden?
Tour of Sweden?
Finns ju många anledningar var pessimistisk om man vill.. Men jag säger ändå fan vad kul! Härligt om någon vågar göra ett nytt försök. Men håller med om att det nog smart starta upp med U23. Trots osäkerheten vad den "klassen" är på väg nu när UCI inne på att den måste ändras. Nog troligt den kommer finnas kvar vart fall i nån form

Tour of Sweden?
Jag tror man måste fundera på vad Sverige har att ta med sig till festen. Långa slakmotor på icke avstängda asfaltvägar. Eller jättefina grusvägar, skogsbilvägar, single track etc. Man skulle till och med kanske kunna göra något ganska stadsnära gravellopp som kanske skulle kunna locka publik. Jag hoppas jag har fel, men jag har svårt att se att lvg-lopp här kommer att dra mycket folk.

Tour of Sweden?
Precis. Kanske någon 15-day gravel tour, varje dag 15 mil mest grusväg och något lite asfalt. Grillfest och supa och gogo-girls och rockband vid varje målgång ! ( Sorry )

Tour of Sweden?
Jag tror man måste fundera på vad Sverige har att ta med sig till festen. Långa slakmotor på icke avstängda asfaltvägar. Eller jättefina grusvägar, skogsbilvägar, single track etc. Man skulle till och med kanske kunna göra något ganska stadsnära gravellopp som kanske skulle kunna locka publik. Jag hoppas jag har fel, men jag har svårt att se att lvg-lopp här kommer att dra mycket folk.
Men Gimorakan vore väl något? Då kommer nog WorldTour-lagen att stå på rad för att få ställa upp!

Tror generellt att om man ska få folk i större skaror till cykellopp i Sverige måste det i dagsläget vara stadsnära och att det finns något "dragplåster". Och då menar jag inte UAE:s eller Vismas "b-lag", som förvisso är duktiga cyklister i bra lag, men lika kända för allmänheten som Sven Karlsson i Nordhultaryd.

Tour of Sweden?
Grundproblemet med publik i Sverige är att så många inte gör nåt längre. Hela föreningsrörelsen är på väg att dö ut och med det intresset för alla sporter.

Kvittar om det är häst, dart, bilsport, MX / enduro, downhill, bilbana, orientering eller pilbåge.
Få intresserade som funktionärer och arrangerar saker och gud bevare mig om någon som sysslar med något vill låna en bit gräs eller väg att göra det på. Tänk om jag vill köra där just exakt då.

Förutom fotboll då.

Får detta ut folk att titta blir jag väldigt glad och imponerad.

Tour of Sweden?
Men Gimorakan vore väl något? Då kommer nog WorldTour-lagen att stå på rad för att få ställa upp!

Tror generellt att om man ska få folk i större skaror till cykellopp i Sverige måste det i dagsläget vara stadsnära och att det finns något "dragplåster". Och då menar jag inte UAE:s eller Vismas "b-lag", som förvisso är duktiga cyklister i bra lag, men lika kända för allmänheten som Sven Karlsson i Nordhultaryd.
Uppsala körde ju länge Skandisloppet i princip mitt i stan, men de enda år det var ordentligt med publik var de få år som det samarrangerades med Uppsala Bike Weekend, dvs ett motionslopp som drog hit 2-3000 någorlunda cykelintresserade.
Annars var det mest närmast sörjande, eller folk som råkade gå förbi och undrade vad det var för spektakel som pågick.
Så dragplåstret måste vara nåt alldeles speciellt, och jag har ärligt talat svårt att se vad/vem det skulle vara. Du kan ju t.ex. gå ut på stan och fråga hundra personer om de vet vem Tadej Pogacar är. Jag gissar att det är färre än tio som svarar ja.

Tour of Sweden?
Uppsala körde ju länge Skandisloppet i princip mitt i stan, men de enda år det var ordentligt med publik var de få år som det samarrangerades med Uppsala Bike Weekend, dvs ett motionslopp som drog hit 2-3000 någorlunda cykelintresserade.
Annars var det mest närmast sörjande, eller folk som råkade gå förbi och undrade vad det var för spektakel som pågick.
Så dragplåstret måste vara nåt alldeles speciellt, och jag har ärligt talat svårt att se vad/vem det skulle vara. Du kan ju t.ex. gå ut på stan och fråga hundra personer om de vet vem Tadej Pogacar är. Jag gissar att det är färre än tio som svarar ja.
Precis. Min användning av citationstecken runt dragplåster var för att markera att jag tolkar det som något som drar folk och att detta något inte behöver vara någon deltagare i loppet.

Sannolikheten att få hit Pogacar är nog f.ö. inte större än att det aktuella loppet får World Tour-status. Eller m.a.o., kommer inte att inträffa.

Tour of Sweden?
Kan man få ut publik på skidtävlingar i Ulricehamn, så tror jag inte alls det är omojligt att få folk att kolla på detta mellan Karlskrona och Kalmar.
Men intresset för skidor hos genomsnittlig svensk är betydligt högre än för cykel.
Att titta på skidåkning på en skidstadion är en betydligt bättre publikupplevelse än att titta på ett etapplopp på cykel tycker jag.
(Fan, jag låter som en surgubbe, tur att det inte är mina åsikter som avgör detta.)

Tour of Sweden?
Surgubbe var ordet! Men tror ni inte detta kunde bli nått de boende i byarna på vägen skulle gå ut att kolla på?
När det "händer" nått så att säga. Det tror jag, men jag kanske är för optimistisk här...

Tour of Sweden?
Är cx lopp på Täby park i helgen med 60-70 utlänningar som jagar uci poäng + lika många cx gubbar som kör motionsklasserna .
Betydligt bättre publikupplevelse är lvg lopp ..
Gissar att det räcker för publikräknaren om han använder sina fingrar på ena handen .
Och då bor det betydligt fler i Täby med omnejd än i radom stad ute i landet + ett förmodligen högre cykelintresse med många rika elitpendlare.
Edit Och nej, jag kommer kanske inte heller åka dit fast min brorson är ett stort svenskhopp i tävling ...

Senast ändrad:
Tour of Sweden?
Många negativa här inne. Låter som tidig höstdepression. Sluta böla! Cykeltävlingar i Sverige av rang är kul. Grustävlingar i Sverige av rang är superkul och ligger kanske ännu mer rätt i tiden, och där vi verkligen har något att visa upp och med modern drönarteknik kan följas på ett intressant sätt, något som skulle göra sig bra på TV.

Senast ändrad:
Tour of Sweden?
Många negativa här inne. Låter som tidig höstdepression. Sluta böla! Cykeltävlingar i Sverige av rang är kul. Grustävlingar i Sverige av rang är superkul och ligger kanske ännu mer i tiden, och där vi verkligen har något att visa upp och med modern drönarteknik kan följas på ett intressant sätt, något som skulle göra sig bra på TV.
Jag tror att det är få här inne som skulle vara ledsna om det blev en succé. Däremot är det väl tyvärr rätt mkt som rent objektivt talar emot, t.ex. (som nämnts) det faktum att Vårgårda försvann. Och där var det ju i alla fall vissa år riktigt bra startfält.

Tour of Sweden?
Men ska vi verkligen inte kunna ha ett etapplopp här då?
Det tror och hoppas jag stenhårt på.
Vårgårda var väl rätt lyckat ändå, tills ekonomin brast. Fast det var väl inget etapplopp, men ändå...

Senast ändrad:
Tour of Sweden?
Happyrides forum - "Det är för lite cykellopp i Sverige och samhället är emot oss cyklister!"
SCF - Vill starta upp ett storlopp igen och satsa på att öka cykelintresset i Sverige.
Happyrides forum - "Det kommer aldrig gå, och det blir bara skit av alltihop, ingen vill se på cykel, förändring är skrämmande!!"
Hur fan vill vi ha det här egentligen?

Från deltagande i klassikerlopp och engagemang i svensk ridsport vill jag starkt motsätta mig 1. Att svenskar inte går ut och hejar på när det går lopp förbi deras hem 2. att det inte finns folk som ställer upp som funktionärer.

Nu är jag ingen inbiten cyklist och följer inte cykelsport, men jag ser bara positivt på att förbund försöker etablera stora internationella tävlingar i Sverige.

Tour of Sweden?
Happyrides forum - "Det är för lite cykellopp i Sverige och samhället är emot oss cyklister!"
SCF - Vill starta upp ett storlopp igen och satsa på att öka cykelintresset i Sverige.
Happyrides forum - "Det kommer aldrig gå, och det blir bara skit av alltihop, ingen vill se på cykel, förändring är skrämmande!!"
Hur fan vill vi ha det här egentligen?

Från deltagande i klassikerlopp och engagemang i svensk ridsport vill jag starkt motsätta mig 1. Att svenskar inte går ut och hejar på när det går lopp förbi deras hem 2. att det inte finns folk som ställer upp som funktionärer.

Nu är jag ingen inbiten cyklist och följer inte cykelsport, men jag ser bara positivt på att förbund försöker etablera stora internationella tävlingar i Sverige.
Precis så!
Det måste ju gå att få igång nått sånt här igen, hatten av för de som försöker.

Tour of Sweden?
Surgubbe var ordet! Men tror ni inte detta kunde bli nått de boende i byarna på vägen skulle gå ut att kolla på?
När det "händer" nått så att säga. Det tror jag, men jag kanske är för optimistisk här...
Här i Uppsala har det körts tävlingar på motsvarande UCI-nivå flera år, både varvlopp relativt centralt och ett dametapplopp (som faktiskt båda upplagorna vanns av svenskor - Ida Erngren och Sara Mustonen), och publikintresset för det har varit obefintligt.

Ett exempel på publiktillströmning, det här är GP-loppet i centrala stan, master-start med Emma Johansson, året är 2017 dvs året efter hon tog sitt andra OS-silver.
9DC43DAF-7E37-4985-9D4F-A8FF1816E3D5.jpeg

Senast ändrad:
Tour of Sweden?
Här i Uppsala har det körts tävlingar på motsvarande UCI-nivå flera år, både varvlopp relativt centralt och ett dametapplopp (som faktiskt båda upplagorna vanns av svenskor - Ida Erngren och Sara Mustonen), och publikintresset för det har varit obefintligt.
Var det TV-bevakat? Kändis speaker?

Tour of Sweden?
Var det TV-bevakat? Kändis speaker?
Webbsändning. Vacchi var speaker nåt år, och Adamsson flera år.

Hittade ett par bilder fr sista upplagan av etapploppet också. Start och målområdet strax innan start, man ser även tv-skärmen där publiken kunde följa hela etappen. Sedan en bild utifrån banan. Det bara dräller av publik som ni ser!
F93F58B8-48EB-409F-B5D7-D3B925E6A036.jpeg

E11087D2-A4AF-45F1-908D-9FB8459E83C8.jpeg

Tour of Sweden?
Är cx lopp på Täby park i helgen med 60-70 utlänningar som jagar uci poäng + lika många cx gubbar som kör motionsklasserna .
Betydligt bättre publikupplevelse är lvg lopp ..
Gissar att det räcker för publikräknaren om han använder sina fingrar på ena handen .
Och då bor det betydligt fler i Täby med omnejd än i radom stad ute i landet + ett förmodligen högre cykelintresse med många rika elitpendlare.
Edit Och nej, jag kommer kanske inte heller åka dit fast min brorson är ett stort svenskhopp i tävling ...
Jag kan tänka mig att titta, hittar ingen inbjudan för publik?

Tour of Sweden?
För xc SM gällde ju att om man inte orkade ta reda på det själv så behövde man inte dyka upp. Förbundet hade minsann in tid med en massa promotion o skit.
Kanske är samma här...Vad kan gå fel

Tour of Sweden?
Minns när Postgirot gick på 80-talet, så fick man en hel tidning med alla lagen och åkarna. Intervjuer, cyklarna och allt annat som kunde vara intressant. Vid sista tempo-etappen som avgjordes utanför Skansen i Stockholm, var det mer folk än på Systembolaget innan midsommar. Det var som om halva Stockholm var där för att titta och heja. Jag förvånade mig över att det var så många som var intresserade av cykelsport. Det var i och för sig världsstjärnor på plats. Men ändå.

Om man skruvar fram tiden cirka 40 år... Tänk vad tiden går.

Idag har vi massor av hurtbullar som cyklar Vätternrundan och Cykelvasan. Netflix har visat flera TV-serier om proffscykellag. Dessa har vad jag förstår varit uppskattade även utanför den inbitna skaran. Detta kan naturligtvis toppas av att vi får fram en, eller naturligtvis gärna flera svenska stjärnor. (det händer bevisligen i andra sporter)

Med det sagt, så hoppas jag att med rätt och stor marknadsföring tror jag att ett etapplopp i Sverige kan bli lyckat.

1728465853130.jpeg

Tour of Sweden?
För xc SM gällde ju att om man inte orkade ta reda på det själv så behövde man inte dyka upp. Förbundet hade minsann in tid med en massa promotion o skit.
Kanske är samma här...Vad kan gå fel
Finns den här, där kan man som deltagare ladda ner detaljer från dropbox, ingen info om jag kan parkera eller köpa korv till 9åringen:

Tour of Sweden?

Bilagor

• Screenshot_20241009_115642_OneDrive.jpg
    Screenshot_20241009_115642_OneDrive.jpg
    65.2 KB · Besök: 60
Tour of Sweden?
Wow, nu kommer det strömma publik som laddat ner tävlingsföreskrifterna, hur svårt är det att skriva 2 rader för eventuell publik, speciellt som hela eventet har sponsornamn, finns det deals på fristads?

Tillbaka
Topp