Köpråd: komfortracer

Bunkan

Medlem
Hej! Ny medlem här med ett par frågor bara kring val av cykel.
Jag är en hyfsat risig motionär som upptäckte cyklingen för 3-4 år sen. kör i dag på en bättre begagnad Scott med aluminiumram men siktar mot att köpa en ny med kolfiberram, komfort.

Den jag har siktat in mig på är en Canyon CF endurance, men frågan är om jag ska ha mekanisk grupp eller elektronisk? Vad väljer man? Skiljer ju ändå typ 10 000 i inköp? Plus en annan sadelstolpe i den dyrare om jag fattat rätt? Är elektroniska växlar overkill? eller är det lika bra att ta det när jag ändå köper nytt?
Jag har aldrig kört med elväxlar så det är lite därför jag frågar.

CF 7:https://www.canyon.com/sv-se/landsv.../3707.html?dwvar_3707_pv_rahmenfarbe=R076_P08
CF8DI2: https://www.canyon.com/sv-se/landsvaegscyklar/komfortracers/endurace/cf/endurace-cf-8-di2/3709.html?dwvar_3709_pv_rahmenfarbe=BK/BK

Om mig: Glad motionär som helst trampar på i solsken, mekar inget alls pga har tummarna mitt i handflatan osv. Cyklar främst ensam och har ofta ett tempo kring 27km/h på tretimmarsrundor.

Tar tacksamt emot input här ;-)

Senast ändrad:
Ursäkta en möjligen lite näsvis, tyken fråga, men vilket svar vill du ha?

Det kommer finnas människor här som råder dig till att köpa elväxlar. Vill du innerst inne ha elväxlar? Då tycker jag att du ska köpa det.

Det kommer att finnas andra som råder dig att köpa mekaniska växlar. Tycker du innerst inne att elväxlar är lite onödigt och dyrt? Då tycker jag att du ska köpa mekaniska växlar.

Inget av systemen kommer att kräva något underhåll utöver tvätt och smörjning av kedja.

Ursäkta en möjligen lite näsvis, tyken fråga, men vilket svar vill du ha?

Det kommer finnas människor här som råder dig till att köpa elväxlar. Vill du innerst inne ha elväxlar? Då tycker jag att du ska köpa det.

Det kommer att finnas andra som råder dig att köpa mekaniska växlar. Tycker du innerst inne att elväxlar är lite onödigt och dyrt? Då tycker jag att du ska köpa mekaniska växlar.
Hej, bra input! Det jag glömde skriva var att jag aldrig kört med elväxlar, så jag tänkte bara se om det gick att få olika perspektiv.
Jag redigerar in det i frågan, tack!

Hej, bra input! Det jag glömde skriva var att jag aldrig kört med elväxlar, så jag tänkte bara se om det gick att få olika perspektiv.
Jag blir själv lite förvånad över att jag skriver det här, men hade jag varit du hade jag nog gått på elväxelspåret. Kan vara roligt att ha något som är så modernt som möjligt, när du ändå ska köpa nytt.

Själv tycker jag att moderna, mekaniska grupper växlar perfekt, men då är jag en snobb och kör Dura-Ace på två av mina racers.

Lycka till!

Jag blir själv lite förvånad över att jag skriver det här, men hade jag varit du hade jag nog gått på elväxelspåret. Kan vara roligt att ha något som är så modernt som möjligt, när du ändå ska köpa nytt.

Själv tycker jag att moderna, mekaniska grupper växlar perfekt, men då är jag en snobb och kör Dura-Ace på två av mina racers.

Lycka till!
Haha! Ja vi får se var jag landar, men stort tack så här långt!

Frun köpte just en CF Endurace med SRAMs elektriska växlar inkl. komfortsadelstolpen.
Hon ångrar inte en sekund valet av elektriska växlar och säger nu att jag skall byta till elektriska växlar på hennes andra cyklar också.

Senast ändrad:
Från köpte just en CF Endurace med SRAMs elektriska växlar inkl. komfortsadelstolpen.
Hon ångrar inte en sekund valet av elektriska växlar och säger nu att jag skall byta till elektriska växlar på hennes andra cyklar också.
Det låter dyrt. Byt fru, säger jag!

Jag har elektroniska på min landsvägscykel och mekaniska på min gravel. Systemen fungerar perfekt men jag har haft strul med de elektroniska, min lokala butik förhandlade så bra med Shimano att de tog det på goodwill. Skälet till att jag köpte mekaniska till graveln var att jag ser en större risk att krasch och ha sönder den.
På landsvägscykeln växlar jag mer än nödvändigt bara för att det är skoj. Eftersom de mekaniska fungerar så bra som de gör är jag osäker på om elektroniska verkligen är värt pengarna. Kommer dock köpa elektroniska nästa gång på en fincykel. En pendelcykel med stöldrisk är dock en annan sak, då blir det mekaniska.

Varför det? Hon förtjänar allt som hon vill ha.
Men du förtjänar det ännu mer. 😉

Tänk om du skulle sätta elväxlar på alla dina cyklar istället!

Men: Har ni råd att göra båda, då kan det vara läge att behålla både fru och cyklar.

Talar av erfarenhet.

Senast redigerad av en moderator:
Ser inte ut att va helintregrerade vajrar men ändå så dom går ner genom styrlagret .... den dan du vill byta styrlager eller växelvajerhölje kommer du sakna elväxlar. Även om bromsslangarna också går ner där så blir det trångt o pillit med 4 slangar/höljen ner i styrlagret ..
Men mekar du inte själv eller äger cykeln så länge kvittar det nästan..

Elväxlar är ju gratis jämfört med att byta fru... Lägg en extra grupp på hyllan.

Jag har elväxlar, 105. Trivs bra med dem men ogillar att de ska laddas. De slutar liksom växla rätt vad det är ... 😅 Det gör inte mekaniska.

Skulle tro att de växlar precis hur bra som helst, särskilt om man använder lite av prisskillnaden till att gå på en finare grupp (vilket nog egentligen inte behövs).

Så i slutändan är det som redan skrivits. Vad vill du ha, vad säger plånboken, vad väljer du bort om du maxar budgeten.

Kan det vara så att du har större nytta av att uppgradera hjulen, istället för att få en app och ett batteri... Eller är det bergigt, och vikten är central? Det finns ju mycket förutom el och mekanik 😀

Hoppas du hittar rätt!

Håller med övriga, el är gött men inte nödvändigt på något vis. (Jag har en tio år gammal ultegra di2 grupp.)
Vet inte om jag skulle köpa el igen eller en finare mekanisk som dura ace. Båda har sin charm och sina för- och nackdelar .

Canyons parallellogram-sadelstolpe skulle jag inte vilja vara utan däremot, den är riktigt bra. Värd att uppgradera till om du väljer alternativet med mekaniska växlar.

Skickar in en fråga för er som kört el, hur funkar det att växla till lättare växel i backe när man har glömt att göra det i tid, får man samma KLONK?

Har gjort någon 'dum' nedväxling ibland och det var inget som elen rättade till... Om det är lika vet jag inte, men det är att undvika i den mån det går Även med 105 Di2 😀

Skärmavbild 2024-10-09 kl. 19.43.33.png

Skärmavbild 2024-10-09 kl. 19.44.17.png

38599-30199-2499=5901 SEK extra för det elektriska.

För en "glad solskensmotionär som kör 3h rundor med 27 km/h snitt" så tvivlar jag man känner nån större skillnad på Canyon och Rose. https://bikerumor.com/rose-reveal-al-modern-affordable-alloy-road-bike/
Jag tvivlar också på att denne solskensmotionär känner nån större skillnad på 105 och Ultegra Di2. Reveal är i stora delar en uppdaterad pro sl och har liksom den svårslagna 10 storlekar att välja på. Det är mkt ovanligt i branschen.

Eftersom Rose också är en stor nätbutik för cykeldelar, till skillnad från Canyon, så kan allting som sitter på deras ramar, normalt också köpas som reservdelar om olyckan skulle vara framme. Detsamma kan inte sägas om Canyon, om jag har förstått saken rätt.

För en "glad solskensmotionär som kör 3h rundor med 27 km/h snitt" så tvivlar jag man känner nån större skillnad på Canyon och Rose. https://bikerumor.com/rose-reveal-al-modern-affordable-alloy-road-bike/
Jag tvivlar också på att denne solskensmotionär känner nån större skillnad på 105 och Ultegra Di2. Reveal är i stora delar en uppdaterad pro sl och har liksom den svårslagna 10 storlekar att välja på. Det är mkt ovanligt i branschen.

Eftersom Rose också är en stor nätbutik för cykeldelar, till skillnad från Canyon, så kan allting som sitter på deras ramar, normalt också köpas som reservdelar om olyckan skulle vara framme. Detsamma kan inte sägas om Canyon, om jag har förstått saken rätt.
Tack för tips jonja! Anledningen till att jag snöat in på Canyon är att jag upplevde mig sitta väldigt bra på den, men kanske ska kika på Rose också? Bra med nya tankar, tack! mvh solskenscyklisten med klent tempo

På Endurace så är det väl just ramspecifika saker som måste beställas från Canyon? Samma bör väl gälla även på Rose?

En liten rättning. Jo, du känner garanterat skillnad på en mekanisk och en elektrisk grupp, det är en stor skillnad i känsla. Även om man jämför tex mekanisk DA mot elektrisk 105. Det man kan diskutera är hur stor skillnad det egentligen är i funktion. Ärligt talat finns det för och nackdelar med båda.

Personligen har jag svårt att se att jag byter tillbaka till mekaniskt på landsväg. På Mtb är det inte alls osannolikt däremot.

Ett annat ställningstagande är SRAM vs Shimano. Mekaniska, mest en skillnad i känsla. Elektriska, en större skillnad i montering och batterihantering. Jag föredrar klart SRAM där.

Jag var hos Canyon i maj och provcyklade lite.
Provade både Ultegra Di2 och SRAM AXS rival. Fastnade direkt för SRAM pga enkelheten,växla upp på höger och ner på vänster.
Det blev en CF 7 AXS och sitter otroligt skönt. Sambon som har artros i fingrarna blev helt frälst i elektriska växlarna och beställde en hon också men den har inte dykt upp ännu.

Ser inte ut att va helintregrerade vajrar men ändå så dom går ner genom styrlagret .... den dan du vill byta styrlager eller växelvajerhölje kommer du sakna elväxlar. Även om bromsslangarna också går ner där så blir det trångt o pillit med 4 slangar/höljen ner i styrlagret ..
Men mekar du inte själv eller äger cykeln så länge kvittar det nästan..

Hur tänker du? Är det svårmeckat för en privatperson så är det svårt även för en verkstad, dvs kostar mycket.

Vajer- och bromslangsdragning genom styrlagret är ett gissel. Förr eller senare borde även beg köparna komma till den slutsatsen.

Jag tvivlar också på att denne solskensmotionär känner nån större skillnad på 105 och Ultegra Di2.
En liten rättning. Jo, du känner garanterat skillnad på en mekanisk och en elektrisk grupp, det är en stor skillnad i känsla.
Jag menade skillnad på 105 och Ultegra elektronik versioner.
En liten rättning. Jo, du känner skillnad på växlingarna hos elektriska 105 och likaså 12-delade elektriska Ultegra och Dura Ace
Men det beror på kedja och kassett, dvs skillnaden mellan "vanliga" Hyperglide och "nya" Hyperglide+, och ja: den är märkbar!
Men skillnaden är inte stor, enl mig, och det går förstås att byta kassett och kedja till HG+, de är helt kompatibla.

Senast ändrad:
Jag var hos Canyon i maj och provcyklade lite.
Provade både Ultegra Di2 och SRAM AXS rival. Fastnade direkt för SRAM pga enkelheten,växla upp på höger och ner på vänster.
Det blev en CF 7 AXS och sitter otroligt skönt. Sambon som har artros i fingrarna blev helt frälst i elektriska växlarna och beställde en hon också men den har inte dykt upp ännu.
Växlingen kan man dock också ställa hejvilt och efter egna preferenser hos Di2, så det ska inte vara det som avgör.

2024 är di2 iaf bara kabel mellan batteri och växel medans reglagen är bt..

Jo men du har kabel där det är som jobbigast, "hjärnan" i bakväxeln som är mest utsatt och batteriet oåtkomligt.

Jämfört med allt trådlöst, batterier som är enkla att ta av och ladda respektive har man flera cyklar med axs kan man låna batterier av de andra om man vill ha fler med sig på riktigt långa turer eller glömt ladda, individuella komponenter du kan blanda fritt inom ekosystemet, smidig blåtandsapp för inställningar och firmware update.... the list goes on.
Vill man plötsligt bygga gravel eller monstercross utväxling, bara para med en gx axs bakväxel. Friheten är total.

Effektmätare är det väldigt få som kör med "gruppspecifik" så det är rätt irrelevant, men just där har Sram gjort bort sig.

Tillbaka
Topp