Bib Långa Vinter

Benny G

Aktiv medlem
Bib Långa Vinter
Hej på er idag!
Tänkte fråga om era egna upplevelser med BIB SHorts långa, för vinter, regn och rusk.
Vilka har ni?
Mitt användande av långa cykelbyxor för vinter kommer att ske vid från cirka -5 c till + 5c. Mer regn och rusk än redig Kirunavinter, så att säga =)
Har även Gore regn & vindbyxa som är perfekt mot regnet.
Cyklar turer på några dagar och tältar, annars hemmavid så mer 2-3gr i veckan 1 timmes cyklingar för motion.
Har någon testat dessa?

Tackar på förhand=)

Bib Långa Vinter
Jag har ett antal i olika tjocklekar för diverse temperaturer, Pearl Izumi, Rapha, Craft. De senare med nån sorts vindtyg på framsidan.
Används alltid med korta bibs under.

Bib Långa Vinter
Har också ett antal i olika tjocklek; Rapha, Gore, Castelli, Assos men till skillnad från Pfaff är alla mina med pad så behövs inga korta bibs under. Cyklar Malmö Lund i princip alla väder.

Bib Långa Vinter
Föredrar utan padding. Så kan använda med korta cykelbyxor under.

Har endast ett par Pearl Izumi Select Escape Thermal (på mig just nu rentav härhemma, då inte hade några ombytesbyxor efter kom hem med blöta byxor). De är inte jättevarma, men tycker de duger bra även när kryper under -10 om har bra långa strumpor och knävärmare. Är det riktigt kallt brukar jag köra fantomen style med ett par kalsonger utanpå de korta. Så de har hittills funkat bra i alla väder

Senast ändrad:
Bib Långa Vinter
Craft med vindtät framsida har jag
d9e44c83299e4255893b38ae070a93d3

Säljs nu av Craft för 910 SEK

Bib Långa Vinter
Jag föredrar också långa utan pad. När det blir kallt är det skönt med dubbla byxor. De bästa jag har är Craft tights för längdskidåkning men tyvärr utan hängslen. De flesta av mina cykeltights är för smala över mina lår och för tunna för svensk vinter.

Bib Långa Vinter
Så de Assos som finns i startmeddelandet, de är ju rätt dyra...så at säga, men motsvarar de priset, alltså deras kvalitet?
Tror att mina Assos är ett par GT (lite för snål för att lägga pengarna på GTO.....), men de gillar jag skarpt. Sköna och räcker utan vidare vid ett gäng (typ ensiffrigt) minusgrader.

Bib Långa Vinter
Jag föredrar också långa utan pad. När det blir kallt är det skönt med dubbla byxor. De bästa jag har är Craft tights för längdskidåkning men tyvärr utan hängslen. De flesta av mina cykeltights är för smala över mina lår och för tunna för svensk vinter.
Jag använder också tights för längdskidåkning över stoppade kortbyxor när det blir lite kallare. Har klämt dit helt vanliga hängslen så de ska hålla sig på plats och det funkar bra.
Runt nollan ett par långa sportful bibs som heter något med gravel.

Bib Långa Vinter
Tack för er erfarenhet och kunskap.
Tänker att en lösning, kanske vore, förvånansvärt nog, att fortsätta med egna kombinationer, ex. cykelbyxor korta, gamla avlagda joggingtights och cykelregnbyxor utanpå.
Trodde först att dyraste Assos måste väl vara allra bäst.
=)=)

Bib Långa Vinter
Tänkte precis föreslå det, korta bibs med löpartights över. Blir det kallare tar jag ett par fodrade löpartights. Tycker det fungerar bra för mig på mina, i jämförelsevis, korta pass.
Blir det ännu kallare alternativt regn stannar jag inne och sätter mig på spinningcykeln. Eller vilar upp mig i soffan. Så ta mitt förslag för vad det är.

Bib Långa Vinter
Tack för er erfarenhet och kunskap.
Tänker att en lösning, kanske vore, förvånansvärt nog, att fortsätta med egna kombinationer, ex. cykelbyxor korta, gamla avlagda joggingtights och cykelregnbyxor utanpå.
Crafts vindtäta långa bibs tipsade jag om redan i #8
Kollar man runt på siten säljer de även vindtäta längdåkningstights för endast 600 SEK
Men bara i begränsade strl
eller kanske de här för 700 SEK

Bib Långa Vinter
Vad finns med vattentät/-avvisande front? Har ett par Craft som hängt med i snart 10 år, och de står emot vätan i en timme eller så. Vore bra med ett par nya som håller torrt i ett par timmar och som inte är helt utnötta.

Bib Långa Vinter
Jag har ett par Castelli i Nanoflex som fungerar ganska bra i höst/vårväder, men i mitt tycke lite för kalla under nollan. Står emot lätt regn, men är inte spöregn. Har kört i -10 grader C med långkallingar under. Inte lika elastiska som sommar-bibs

Bib Långa Vinter
Under 0:an kör jag Castelli Polare 3.
0 - 15 grader använder jag Castelli Sorpasso Ros. Båda paren är dyra (!) men jag hitta dem på rea för ett par år sedan, mycket nöjd. Pendlar 25 enkel 2-3 gånger i veckan året om.

Tillbaka
Topp