Lätt alternativ till Specialized Crux?

Marten D

Aktiv medlem
Finns det någon lätt gruscykel eller ram som kan vara ett alternativ till Specialized Crux, med likvärdig eller bättre prestanda? Det vill säga under 850 grams ramvikt. Någon Kina-ram?

1730043977383.png

Senast ändrad:
Min från Kina kom in på 1050gram(edit kanske va 1100gram?).. strl 56 mattsvart.
Men då tar den bara 40mm däck och räknas kanske knapp som gravel .

Finns iofs fler ramar och kommer nya då och då så det kanske ändå går att hitta lättare nu mera .

Riktigt sjuk vikt på crux där .. det visste jag inte .
Men 800gram är det verkligen uppvägd vikt ? Lite väl på grammet för det ?

Svar i tråden 'Allmän tråd kring Carbonda CFR 696 (gravel) (eller andra kinagravelcyklar)' https://happyride.se/forum/threads/...r-andra-kinagravelcyklar.3684483/post-4549181

Senast ändrad:
Redan 2022 vägde tidningen Tour en S-Works Crux i strl 56 till 800g

Specialized S-Works Crux

Gewicht Rahmen/Gabel/Steuerlager* 800/431/148 Gramm

Men i det länkade testet är det ingen av de andra sex som väger under 1.000g

PS: flera, ovanliga, fel av Tour i review av Cannondale SuperSix Evo SE. De skriver att bara MTB vevpartier passar på vevlagret, som är fel. Jag monterade en icke-Cannondale symmetrisk gravel vevparti (bra uppmärkt är dock större q-factor, jag visste, tyvärr, inte om det när jag köpte). Och de skriver att Cannondale AI kedjestag behöver assymmetriska hjul med speciella nav. Ekringen av hjul till AI är mer symmetriska, men fälgen och navänd är inte centrerade. Speciella nav är helt fel, det är vanliga nav på AI hjul.

Den nya S-Works är en bra bit under 800 till och med. Sjukt hur man fått till den så. Till och med icke S-Works är runt 800 med sina 820-840g.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp