Frictionshifters/barendshifters

ipkis

Aktiv medlem
Halloj!

Har en fråga till alla experter här på forumet :)

Jag kikar på sk frictionshifters/barendshifters och har sett att det går att få dem ”steglösa” så att de passar allt från 1x12 till 3x9

Dock när jag googlar så får jag fram att de flesta har index så att de ska vara till 2x10 eller liknande.

Hur funkar det egentligen?

Frictionshifter ≠ barendshifter, därav förvirringen. Vissa barendshifters är indexlösa, andra indexerade. Vissa går att bygga om till den variant man önskar.

Bättre att hålla sig till svenskan här, vad? Det är trots allt huvudspråk i Sverige.

Bar-end shifters (inte barendshifters) heter styrändsreglage på svenska. De finns med eller utan indexering. De indexerade kan ibland ställas om till friktion.

Friction shifters (inte frictionshifters) heter friktionsreglage på svenska. Det är en teknik i reglaget, inte ett reglage som sitter på ett visst ställe.

Ett tillägg kan vara att även om friktionsreglage funkar med det mesta så blir funktionen lite olika beroende på utväxlingen i reglaget.Jag har ett reglage som kan köras i friktionsläge eller i indexerat läge, och som är avsett för tiodelad kassett. Jag kör det i friktionsläge med sjudelad kassett och bakväxel för sexdelat. Reglaget har rätt hög utväxling (drar mycket vajer i förhållande till hur mycket jag rör reglaget), vilket innebär att det krävs väldigt lite rörelse för att växla.
Mycket mindre rörelse än om jag hade haft ett reglage avsett för sjudelad kassett.

Fördelen är att det känns sportigt att kunna växla massor av växlar med en ganska liten tumrörelse, nackdelen är att det är lite känsligt.

Edit: bör så klart skriva att jag kör med sjudelad bakväxel också, det är ju det som är relevant.

Senast ändrad:
Ett tillägg kan vara att även om friktionsreglage funkar med det mesta så blir funktionen lite olika beroende på utväxlingen i reglaget.Jag har ett reglage som kan köras i friktionsläge eller i indexerat läge, och som är avsett för tiodelad kassett. Jag kör det i friktionsläge med sjudelad kassett. Reglaget har rätt hög utväxling (drar mycket vajer i förhållande till hur mycket jag rör reglaget), vilket innebär att det krävs väldigt lite rörelse för att växla.
Mycket mindre rörelse än om jag hade haft ett reglage avsett för sjudelad kassett.

Fördelen är att det känns sportigt att kunna växla massor av växlar med en ganska liten tumrörelse, nackdelen är att det är lite känsligt.

Gamla Shimano bakväxel har hög pull ratio: 1,7, dvs baxväxeln rör sig 1,7 mm för varje 1.0 mm av vajer. 11-delat och 12-delat har mycket lägre ratio: 1,1 och 1,0. Så där blir reglaget mindre känslig. Jag vet dock inte om reglaget då skulle drar tillräckligt mycket vajer.

Gamla Shimano bakväxel har hög pull ratio: 1,7, dvs baxväxeln rör sig 1,7 mm för varje 1.0 mm av vajer. 11-delat och 12-delat har mycket lägre ratio: 1,1 och 1,0. Så där blir reglaget mindre känslig. Jag vet dock inte om reglaget då skulle drar tillräckligt mycket vajer.
Glömde skriva att jag kör med bakväxel för sexdelat också, det är ju så klart det som gör att jag får så mycket växelrörelse för varje millimeter reglagerörelse.

Glömde skriva att jag kör med bakväxel för sexdelat också, det är ju så klart det som gör att jag får så mycket växelrörelse för varje millimeter reglagerörelse.

På Shimano har 6- till 10-delade bakväxel samma pull ratio: 1,7. Bara nya Tiagra och GRX har samma som 11-delat: 1,4.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp