Vilket verktyg för att lossa frikrans, Shimano?

xzyeed

Aktiv medlem
Hej!
Har köpt en begagnad Motobecane trainer. Jag undrar om jag skulle kunna byt ut den sexdelade frikransen som sitter på nu, för att få bättre utväxling. Men först måste jag få bort kransen som sitter på nu. Efter en tvätt visade det sig att det sitter en Shimano-krans på, som det står Shimano 600 på. Vad behöver jag för verktyg för att lossa på denna? Den har två "skåror"/prongs. Jag har prövat att googla lite och har fått uppfattningen att det inte funkar med en sån vanlig Suntour-avdragare som också har två skåror, att de inte är riktigt kompatibla. Är det någon som vet vad man ska ha för verktyg, och är det svårt att få tag på?
Om jag väl får av kransen, vad kan det vara för gänga på den, finns det någon risk att den är franskgängad, har Shimano gjort sådana?
1730715152062.png

Jag kan inte bidra med någon kunskap när det gäller svar på dina frågor, men jag måste fråga: vad är det för antal tänder på kransarna på den där? Det ser som att alla lika stora typ! 🙂 Något annat än dagens massiva kassetter med 10-52 tänder...

Ännu mer bevis att allt inte var bättre förr. Mitt kassettverktyg funkar till Shimano HG body, SRAM XD och XDR body och till luftfjädrar på Rockshox gafflar. Vi fick nyligen en dirtjumper med BMX frihjul. Jag har nu tre frihjul och två verktyg och bara två kombinationer passar. Som tur, och slump, är det med frihjulet som var sliten och detta som vi ville byta till. Det är en ren djungel och det verkar vara omöjligt att veta på förhand vad som passar och vad inte.

2024-11-04-13-27-33-436.jpg

Ännu mer bevis att allt inte var bättre förr. Mitt kassettverktyg funkar till Shimano HG body, SRAM XD och XDR body och till luftfjädrar på Rockshox gafflar. Vi fick nyligen en dirtjumper med BMX frihjul. Jag har nu tre frihjul och två verktyg och bara två kombinationer passar. Som tur, och slump, är det med frihjulet som var sliten och detta som vi ville byta till. Det är en ren djungel och det verkar vara omöjligt att veta på förhand vad som passar och vad inte.

Visa bilaga 736510
Det finns en avdragare som bara kallas ”BMX”. Jag har den också.. 🤦🏼‍♂️

Visa bilaga 736510
För samma anledning (massa inkompatibla frikransavdragare) var jag tvungen att montera ett annat frihjul på flipflopnavets andra sida när det första frihjulet hade blivit slitet. Jag hade bara en typ 4-spetsavdragare på mig, men det slitna frihjulet krävde en annan typ för att lossas. Då cyklade jag med två frihjul hängande på baknavets båda sidor tills själva hjulet blev slitet och jag slängde det.

Senast ändrad:
Men det är en frikrans och ingen kassett jag postade bild på, eller? Det här är rätt nytt för mig tyvärr så har inte hunnit sätta mig in så mycket.

Men det är en frikrans och ingen kassett jag postade bild på, eller? Det här är rätt nytt för mig tyvärr så har inte hunnit sätta mig in så mycket.
Det ser ut som en frikrans, men det är lurigt att avgöra på bild. Snurra på dreven. Roterar fästet (där du sätter avdragaren) är det en frikrans, men är fästet still samtidigt som dreven roterar, är det en kassett.

Edit: Jag är en idiot. Det är förstås tvärtom. Frikranskroppen sitter fast, kassettbodyn roterar. Hade otur när jag tänkte. :ROFLMAO:

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror att du ska skruva loss minsta drevet med en kedjepiska och hålla emot med en annan kedjepiska på något av de andra dreven.

Om du äger en vinkelslip och en gammal hylsa som är tillräckligt stor som du känner att du kan offra, så kan du slipa ner hylsan och spara två piggar som passar exakt i skårorna.

Det finns (fanns) rätt många frihjulsavdragare som var specifika.
Hos franska VAR tillverkas de fortfarande.
Går man in på de enskilda avdragarna går det att få fram måtten så att det kanske går att modifiera en befintlig?
QR-axeln används som mothåll vid demontage!
Tack, jag det kanske man får göra i värsta fall. Ska rota noga i cykelkökets låda nästa gång jag hinner dit. Typiskt att man fått tag på en så krånglig frikrans.

Är det någon som vet om det finns Shimano 600-frikransar med fransk gänga eller något annat obskyrt, eller vågar man hoppas på att det är "vanlig" gänga på den? För jag tänkte köpa en ny frikrans med lite lägre utväxling på, det är som sagt rätt tungtrampat även på lägsta växeln som det är nu.

Tack, jag det kanske man får göra i värsta fall. Ska rota noga i cykelkökets låda nästa gång jag hinner dit. Typiskt att man fått tag på en så krånglig frikrans.

Är det någon som vet om det finns Shimano 600-frikransar med fransk gänga eller något annat obskyrt, eller vågar man hoppas på att det är "vanlig" gänga på den? För jag tänkte köpa en ny frikrans med lite lägre utväxling på, det är som sagt rätt tungtrampat även på lägsta växeln som det är nu.
Läs @Atakua s länk ovan.
Sannolikheten är ändå rätt stor att du har en "standard"-ISO/BSA gänga om inte hjulet är jetegamalt och med tanke på att det sitter Shimano.

Om du inte orkar fixa rätt verktyg så plocka isär frikansen och använd sen skruvstäd eller rörtång för att få bort den inre delen. Du sabbar frikransen, men det gör kanske inget. Dessutom funkar den metoden bra om det sitter riktigt jävligt fast och även det rätta verktyget hade gått bet.

Om du inte orkar fixa rätt verktyg så plocka isär frikansen och använd sen skruvstäd eller rörtång för att få bort den inre delen. Du sabbar frikransen, men det gör kanske inget. Dessutom funkar den metoden bra om det sitter riktigt jävligt fast och även det rätta verktyget hade gått bet.
Ja det är en sista utväg så klart. Men vore trist eftersom det egentligen inte är något fel på den.

Det (enda) trevliga med frikrans på hjul är att man kan sätta verktyget i ett skruvstäd och sen drar med båda händerna på däcket.

Senast ändrad:
Om den som skruvade på frikransen och glömde att fetta in gängorna kan den såklart sitta nåt överjävligt men med mod, mannakraft, krypolja och jävla anamma samt rätt verktyg går ju det mesta att lösa.
Krypolja har jag aldrig ägt, har du någon speciell sort att rekommendera?

Om du inte får tag på rätt avdragare, kan du montera ut axeln ur navet och sedan använda en tjock plåtbit monterad i ett skruvstäd enl. Berks anvisning. Men det brukar fordra att man hänger sig med överkroppen på hjulet för att pressa det ned mot "avdragaren". En plåtbit av någon hårdare stålsort brukar kunna behövas, en gammal skrotad fil av större modell är t ex utmärkt.

Kapad hylsa som N. Blomqvist föreslår och därefter använda en mutterknackare, är säkert också mycket effektivt. Det har jag dock aldrig testat.

verkar inte vara ett bra alternativ här men för andra lås har jag slipad av lämpligt med tänder på Shimanos mångtandade version

Tillbaka
Topp