Hur stora är oddsen att jag kommer förolyckas i vinter med min cykel?

Micketp

Medlem
Hej! Jag har en cykel från 2015 av märket Chappelli, vet inte vad det är för sorts cykel (vanlig?), men jag bifogar bild. Jag har hittills bara cyklat med den sporadiskt under sommarmånaderna och under flera år stod den parkerad i ett förråd. Men i år har jag cykelpendlat till jobb sedan våren och vill försöka fortsätta genom vintern. På min sambos inrådan vill jag se om jag kan få det att funka med cykeln jag har, innan jag sprätter pengar på en trendig gravelcykel, eller nåt. Därför har jag försökt läsa på här på forumet som förberedelse, och får känslan av att min cykel har flertalet minus för vintercykling. Så mina frågor är: hur risky kommer det vara att cykla med denna cykel när temperaturen går ner och det börjar bli vinterväglag? Vad kan jag göra för att förbereda cykeln? Borde jag ställa cykeln hemma vissa dagar, och isåfall vilka sorts dagar? Borde jag bara köpa en ny(begagnad) cykel?

ska lista de egenskaper min cykel har som jag får intrycket av är negativa för vintercykling:
- fälgbromsar
- (på grund av bromsarna) begränsat däckutrymme (max 30-32mm?) och dåliga förutsättningar för långa stänkskärmar (tror jag)
- navväxlar - cykeln har 3-växlad sturmey-archer vilket det verkar som kan ha problem vid kyla men också bra eftersom det inte är exponerat för t ex vägsalt?
- smalt rakt styre

Min pendling är 2*10km, från Bagarmossen i Stockholms söderort till centrala Stockholm.

Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_3442.jpeg
    IMG_3442.jpeg
    1.1 MB · Besök: 449
Precis, utan stänkskärmar orkar man inte pendla regelbundet vintertid. Det är inte trevligt att bli blöt och smutsig varje morgon och varje eftermiddag…
Belysning är givet, vinterdäck är bra men kanske inte helt nödvändigt om du inte är livrädd för att kanske vurpa någon gång. Jag gissar att det är sopsaltat större delen av din väg? Då behöver man inte vinterdäck nödvändigtvis.

De här stänkskärmarna lär kunna monteras även om du kör med så stora däck, eller nästan iaf, som får plats.
Du kommer att dö av lunginflammation eller hemorrojder utan!

Cykeln liknar min sommarpendlare. Skärmarna är bra att har inte bara för att inte blir blöt själva men också för att skydda bromsarna. Jag kan inte får in skärmar under mina bromsar men du har kanske just tillräckligt utrymme. Jag körde en dag när det var sopsaltat (dumt) och efter det blev alla ståldelarna på mina bromsarna rostiga.

Min pendling är 2*10km, från Bagarmossen i Stockholms söderort till centrala Stockholm.
Som andra redan har skrivit:
Skärmar och bra ljus
Håller du dig till de sopsaltade cykelbanorna (Sockenv o Nynäsv) så borde det gå bra utan dubbdäck.

<REDIGERAT>

Ytterligare en sak
I Bagarmossen finns det ju ett cykelkök där kan du (förhoppningsvis) få mer konkret hjälp

Senast ändrad:
De här stänkskärmarna lär kunna monteras även om du kör med så stora däck, eller nästan iaf, som får plats.
Du kommer att dö av lunginflammation eller hemorrojder utan!
Jag kikade på dessa men trodde det var kört eftersom det står att de passar däck 20-25mm. Jag beställde istället hem SKS Raceblade Pro XL, men stagen som man ska fästa i ramen var för korta :(, så jag ska cykla bort till butiken och lämna tillbaka dem och se om några andra passar.

Bilagor

• IMG_3699.jpeg
    IMG_3699.jpeg
    1.1 MB · Besök: 152
Som andra redan har skrivit:
Skärmar och bra ljus
Håller du dig till de sopsaltade cykelbanorna (Sockenv o Nynäsv) så borde det gå bra utan dubbdäck.

<REDIGERAT>

Ytterligare en sak
I Bagarmossen finns det ju ett cykelkök där kan du (förhoppningsvis) få mer konkret hjälp
Tack, bra resurs!

Är stödmedlem i cykelköket :)

Jag kikade på dessa men trodde det var kört eftersom det står att de passar däck 20-25mm. Jag beställde istället hem SKS Raceblade Pro XL, men stagen som man ska fästa i ramen var för korta :(, så jag ska cykla bort till butiken och lämna tillbaka dem och se om några andra passar.

Har du dragit ut stagerna?

EDIT: man kan inte bara draf ut (förlänga) stagarna, men också rotera. De passar.

Yes, testat det tyvärr. Framgår inte bra av bilden men stagen närmast i bild är utdragna till max, och snuddar knappt vid ramen, medan de bakom hjulet är i ursprungslängd.

Jag ser ny att rotera inte kommer att hjälpa. Men du kan trycka stagerna uppåt längs skärmen, då borde de passa.

Jag ser ny att rotera inte kommer att hjälpa. Men du kan trycka stagerna uppåt längs skärmen, då borde de passa.
Du är en stjärna!! Jag hade absolut inte lagt märke till att man kunde trycka stagen upp längs skärmen. Det var mer än kundtjänsten på TCM hade koll på också :) tack!

Bilagor

• IMG_3758.jpeg
    IMG_3758.jpeg
    1.1 MB · Besök: 155
Du är en stjärna!! Jag hade absolut inte lagt märke till att man kunde trycka stagen upp längs skärmen. Det var mer än kundtjänsten på TCM hade koll på också :) tack!

Det tog mig också lite tid att förstår.

Det skulle dock vara bra om skärmen skulle går under bakbromsen. Som jag skrev längre upp har min bakbroms blivit förstört av saltvatten.

Det tog mig också lite tid att förstår.

Det skulle dock vara bra om skärmen skulle går under bakbromsen. Som jag skrev längre upp har min bakbroms blivit förstört av saltvatten.
Den här modellen verkar designad för att stanna innan bromsen, men jag ska testa att skjuta in den under bromsen. Annars får jag försöka förlänga den på något sätt. Men även om skärmen går in under bromsen är ju bromsklossarna och ”fingrarna” som håller i dem exponerade — kommer det inte bli förstört i vilket fall?

Den här modellen verkar designad för att stanna innan bromsen, men jag ska testa att skjuta in den under bromsen. Annars får jag försöka förlänga den på något sätt. Men även om skärmen går in under bromsen är ju bromsklossarna och ”fingrarna” som håller i dem exponerade — kommer det inte bli förstört i vilket fall?

Nej, de rostar inte. Fjädrarna och lager borde hallas torra.

Jag skulle inte pendla på vintern i Stockholm utan dubbdäck, skulle säga att det är viktigare jämfört med långa skärmar. 30 mm dubbdäck fungerar tillräckligt bra, så om det funkar är det bara att klämma in dom.

Jag skulle inte pendla på vintern i Stockholm utan dubbdäck, skulle säga att det är viktigare jämfört med långa skärmar. 30 mm dubbdäck fungerar tillräckligt bra, så om det funkar är det bara att klämma in dom.
Jag vinterpendlar utan dubbdäck. Dubbar är inte panacea, de ersätter inte sunt förnuft (d.v.s. när att kliva av cykeln och gå), bra bromsningsteknik och terrängavläsning.
Men dubbarna ger viss extra trygghet, inget tvivel om detta.

Det är spännande att det är så vitt skilda synpunkter på ämnet dubbdäck! Är du team dubbdäck fram och back eller bara fram?

Jag vinterpendlar utan dubbdäck. Dubbar är inte panacea, de ersätter inte sunt förnuft (d.v.s. när att kliva av cykeln och gå), bra bromsningsteknik och terrängavläsning.
Men dubbarna ger viss extra trygghet, inget tvivel om detta.
På tal om broms, då. Har läst lite på forumet om fälgbromsar som fungerar dåligt när temperaturen är under nollan. Hur rädd för detta ska man vara, går det att förebygga på något sätt? Vad är bra bromsningsteknik under de omständigheterna?

Det är spännande att det är så vitt skilda synpunkter på ämnet dubbdäck! Är du team dubbdäck fram och back eller bara fram?
Både fram och bak. Dubbeldäck rullar dåligt och är lite pissigt, men jag har kört fram och bak i över 10 år och tänker inte sluta. Jag har haft runt 10 km på enpetare året runt och väljer lätt dubbdäck bak och fram.

har min bakbroms blivit förstört av saltvatten.
Ja, att skydda bromsarna mot slask med stänkskärm hjälper förlänga deras liv. Jag lärde mig hur man bygger om dual-pivot bakbroms (skruva isär armarna, rengöra bussningarna, smörja och skruva ihop) efter att min tidigare bakbroms har blivit igensatt med sand och salt och slutade öppna.

På tal om broms, då. Har läst lite på forumet om fälgbromsar som fungerar dåligt när temperaturen är under nollan. Hur rädd för detta ska man vara, går det att förebygga på något sätt? Vad är bra bromsningsteknik under de omständigheterna?
Jag har också pendlat 10 år med fälgbroms och tycker det är ok. Det är större skillnad i regn jämfört med effekten av temperatur. Bromstekniken går ut på att släppa bromsen innan hjulen låser sig, men om det är blött och du har en kass fälgbroms är låsta hjul inte ett problem :D

Jag sällar mig också till skaran som tycker dubbdäck är bra. Har det själv på min n och frugans cykel. Men bara fram, där gör det mest nytta och är enklast att få på.

Dubbdäck ger bättre fäste på is - inget snack om det. Men är det nödvändigt? Jag skulle inte säga det även om jag de senaste 15 åren växlat lite mellan dubbat fram och dubbfritt bak, heldubbat fram och bak eller dubbfria vinterdäck både fram och bak.
Men om du kör till största delen på sopsaltat underlag kanske det inte är helt nödvändigt med vinterdäck alls? Eller bara fram - det ger ju den stora säkerhetsvinsten.

Har läst lite på forumet om fälgbromsar som fungerar dåligt när temperaturen är under nollan
Jag har inte märkt någon skillnad mellan fälg- och skivbromsar (både mekaniska) i minusgrader. Blöta bromsar fungerar sämre än torra, men det beror inte på temperaturen, och själva bromsaktionen torkar ytorna rätt snabbt. Dåligt underhållna bromsar kan svika, men som tidigare beror det inte på bromstypen. Fälgar är i och för sig ju bara stora skivor.

Om vi pratar mekaniska mot hydrauliska bromsar då finns det nyanser. Jag har haft en bromskabel frysa p.g.a. vatten som har krupit sig in i höljet, vilket inte förekommer med slutna hydrauliska linjer. Därför ser jag till att smörja/byta ut kablar och höljen varje år, och försöker undvika spruta vatten in i höljen under tvätt.

P.S. Minusgraderna innebär egentligen torrare förhållanden (flytande vatten har allt frusit) vilket är bra för bromsar. Det är ±0°C som är värst för cykling.

Senast ändrad:

Dubbdäck är vidriga att cykla på men är det enda som ger tillräckligt med grepp på isigt underlag. Därför skiljer sig synpunkterna. Dubbdäck är bra att undvika om det går. När din pendlingsväg nästan bara är på större cykelbanor så går det kanske utan. Jag använde dubb för mer än tio år sedan men har inte kännt behövet längre. Jag har dock ramlat några gånger på svartis.

Fälgbroms fungerar bara dåligt när det är mycket blött eller vid nysnö som packas ihop precis vid bromsarna.

Oddsen för att du skall förolyckas i vinter är väldigt höga, oavsett vilken cykel du har, givet att du inte kör väldigt oförsiktigt.
Kör på vad du har och fundera senare på vad som skall uppgraderas.

Men om du kör till största delen på sopsaltat underlag kanske det inte är helt nödvändigt med vinterdäck alls?
Det är exakt min resonemang — trots att man alltid klagar, sopsaltas cykelbanor hyfsat bra i Stockholm med omnejden. Läget blir nog värre mot vinterns slut (jag gissar att många lager gammal is har ackumulerats under de gångna vintermånaderna), men annars kör man knappast någon gång på blank is gömd under snö.

Men vår mörka årstid lär ingen på norra halvklotet undkomma. Inte ens i framtiden! Är det någon som protesterar?
Menar du "protestera mot vintermörkret"? I så fall, de som drabbas hårdast fattar kanske ett av de följande besluten:
1. Flytta till någonstans där det inte är lika mörkt, åtminstone för några värsta månader.
2. [Självcensurerades då det har blivit alltför mörkt i stämningen]

Förlänger kan man göra med ett par billiga Biltema-skärmar som skärs av i passande längder och popnitas på plats.

Dubbdäck är som så mycket annat en form av försäkring. Det är ingen garanti att man inte trillar på röven, men sannolikheten minskar väsentligt. Premien betalar man i form av sämre rull och det där förbannade dubbrasslet som man blir så less på att man bara vill kasta dubbdäcken i soptunnan när våren kommer. Var och en gör sin egen bedömning om man tycker att det är värt att betala premien, det är därför du får så olika svar.

Jag tillhör dubbfalangen och jag kör både fram och bak. Även om 95% av min pendlingsväg är sopsaltad. För sopsaltad, det är den oftast. Tills den någon morgon inte är det, eftersom någon inte orkade, inte fick betalt för eller ansåg det som sitt jobb att just denna morgon se till att cyklisterna på den här sträckan skulle få sopsaltat. Så funkar det iallafall i Stockholm. YMMV.

Cykla på, men ha större marginaler i allt än sommartid.

Minst lika viktigt som cykeln är kläderna. Det är en ganska fin balans att hålla sig lagom tempererad när vinterkyla och kroppsvärme stångas mot varandra.

Större delen av min pendlingsväg är sopsaltad, men jag bekänner mig ändå till team dubb. Jag tycker att det är skönt att slippa fundera och analysera underlaget hela tiden. Jag bara cyklar på oavsett väder.

Jag är def team dubb men man klarar sig väldigt långt på framhjul med dubb.
Vissa säger att de kan avgöra på morgonen om det behövs eller inte och välja cykel utifrån det. Men den fingertoppskänslan har jag uppenbart inte.

Senast ändrad:
Jag cykelpendlar året om, i alla väder. Liknande sträcka som du. Vanligen dubbdäck fram på vintern.

Vill lyfta ett varningens finger för Bagarmossen! Under en period utgick jag därifrån. 2-3 av mina kanske 5 det-där-kunde-gått-riktigt-illa-situationer har inträffat där. Väginfrastukturen är mer eller mindre intakt sedan förorten byggdes (1950-talet?) och naturligtvis inte det minsta anpassad för cyklister. Stora partier får man trängas på trånga bilvägar med höga trottoarkanter.

Ett råd i all välmening: Ställ cykeln (med eller utan dubb) första dagarna efter att temperaturen krupit under nollan så att sopsaltningen åtminstone har hunnit komma igång. Bagarmossen och närliggande kvarter är inte högt prioriterade i det hänseendet.

På vintern består utmaningen i att ta sig helskinnad till Nynäsvägen, däriifrån är det vanligen lugnt. (Och omvänt på vägen hem sen igen...)

Ställa cykeln hemma, som du nämner, kan du väl överväga att göra sådana dagar, då du känner dig ganska säker på att det kommer vara glashalt stora delar av sträckan, eller mycket snö som inte hunnit bli bortskottad.

För att minska risken för olyckor i övrigt, så är det ju bra att anpassa farten, lite åt det säkra hållet(dvs. mycket saktare) och kliva och leda cykeln om det verkar extra osäkert.

Va fan! Sätt på dubbdäck och cykla varje dag. Jag minns två dagar under 10 år där det inte gick. Då var det snösmocka i november som inte blev plogad. Annars är det bara att mala fram på dubbdäcken. 10 km i Stockholm är snabbare i total misärcykling jämfört med att åka kollektivt.

Tillbaka
Topp