Hur stora är oddsen att jag kommer förolyckas i vinter med min cykel?
Hej! Jag har en cykel från 2015 av märket Chappelli, vet inte vad det är för sorts cykel (vanlig?), men jag bifogar bild. Jag har hittills bara cyklat med den sporadiskt under sommarmånaderna och under flera år stod den parkerad i ett förråd. Men i år har jag cykelpendlat till jobb sedan våren och vill försöka fortsätta genom vintern. På min sambos inrådan vill jag se om jag kan få det att funka med cykeln jag har, innan jag sprätter pengar på en trendig gravelcykel, eller nåt. Därför har jag försökt läsa på här på forumet som förberedelse, och får känslan av att min cykel har flertalet minus för vintercykling. Så mina frågor är: hur risky kommer det vara att cykla med denna cykel när temperaturen går ner och det börjar bli vinterväglag? Vad kan jag göra för att förbereda cykeln? Borde jag ställa cykeln hemma vissa dagar, och isåfall vilka sorts dagar? Borde jag bara köpa en ny(begagnad) cykel?
ska lista de egenskaper min cykel har som jag får intrycket av är negativa för vintercykling:
- fälgbromsar
- (på grund av bromsarna) begränsat däckutrymme (max 30-32mm?) och dåliga förutsättningar för långa stänkskärmar (tror jag)
- navväxlar - cykeln har 3-växlad sturmey-archer vilket det verkar som kan ha problem vid kyla men också bra eftersom det inte är exponerat för t ex vägsalt?
- smalt rakt styre
Min pendling är 2*10km, från Bagarmossen i Stockholms söderort till centrala Stockholm.
Tack på förhand!
ska lista de egenskaper min cykel har som jag får intrycket av är negativa för vintercykling:
- fälgbromsar
- (på grund av bromsarna) begränsat däckutrymme (max 30-32mm?) och dåliga förutsättningar för långa stänkskärmar (tror jag)
- navväxlar - cykeln har 3-växlad sturmey-archer vilket det verkar som kan ha problem vid kyla men också bra eftersom det inte är exponerat för t ex vägsalt?
- smalt rakt styre
Min pendling är 2*10km, från Bagarmossen i Stockholms söderort till centrala Stockholm.
Tack på förhand!