[OT] Bästa mokabryggare?

Lejon

Aktiv medlem
[OT] Bästa mokabryggare?
Blev nyss med induktionshäll vilket för med sig den negativa effekten att de mokabryggare i aluminium vi har ej går att använda.
Vi har en (Bialetti?) i rostfritt som funkar men botten på den blir lite rund när den blir varm så den är inte heller bra.
Vad är bästa mokabryggaren som inte är i aluminium och som har en stabil botten som inte blir ojämn av värme?
Behöver åtminstone en liten (4 koppar) och en lite större (6-8koppar).
Vad ska jag köpa och varför?

Bilagor

• IMG_5084.jpeg
    IMG_5084.jpeg
    930.4 KB · Besök: 197
Senast ändrad:
[OT] Bästa mokabryggare?
Jag har Bialettbryggare, 4, 6 resp 10 koppar och de fungerar utmärkt på induktionshäll allihopa.
Är du säker på att du har en Bialietti? Desigen ser inte riktigt ut som de jag har. Om botten har blivit rund beror det förmodligen på att du har kört den på för hög värme på en vanlig spis. Man bör undvika att köra sin moccabryggare på spisens maxeffekt.

[OT] Bästa mokabryggare?
Jag har Bialettbryggare, 4, 6 resp 10 koppar och de fungerar utmärkt på induktionshäll allihopa.
Är du säker på att du har en Bialietti? Desigen ser inte riktigt ut som de jag har. Om botten har blivit rund beror det förmodligen på att du har kört den på för hög värme på en vanlig spis. Man bör undvika att köra sin moccabryggare på spisens maxeffekt.
Nej minns ej märket faktiskt, det var nåt italienskt från nån pretto-kaffeaffär i alla fall... Jo den har körts för varm en massa gånger, så är det. Svårt att ha ogjort bara.
Har exakt en sån. Den funkar ju och används nu men det tar så lång tid bara jämfört med om man kan köra direkt på induktionshällen.

[OT] Bästa mokabryggare?
Beroende på hur känsligt man är finns det elektriska lösningen (man borde sänka gasen på spisen när vattnet börja koka, det går inte på elektriska versionen, men är också svårt med elspis, kanske funkar det på induktion). DeLonghi har elektriska mokkabryggare.

[OT] Bästa mokabryggare?
Jag kör en 6-koppars ”New Venus” till morgonkaffet. Bialetti och för induktion.
1731263714822.jpeg

Dock inte helt nöjd, volymen är mindre (6-koppar) än de traditionella Bialettiorna så det blir lite trixande med att värma en skvätt vatten på eftervärmen i övre delen.
Locket blir dessutom väldigt varmt. Vet inte om den finns större i Sverige men kanske i mer civiliserade samhällen?
Har även plattan men det tar en jävla tid med en gammal mokakokare jämförelsevis.

[OT] Bästa mokabryggare?
Visa bilaga 737567

Dock inte helt nöjd, volymen är mindre än de traditionella Bialettiorna så det blir lite trixande med att värma en skvätt vatten på eftervärmen i övre delen.
Locket blir dessutom väldigt varmt. Vet inte om den finns större i Sverige men kanske i mer civiliserade samhällen?
Har även plattan men det tar en jävla tid jämförelsevis.

Att använda en 6-koppars moka låtar dock riktigt ociviliserad. Eller är ni med 6 hemma?

(Mer än 6-koppars verkar inte finnas)

[OT] Bästa mokabryggare?
Att använda en 6-koppars moka låtar dock riktigt ociviliserad. Eller är ni med 6 hemma?

(Mer än 6-koppars verkar inte finnas)
Nä, vi är 2 och jag är den enda som dricker mocka. Mocka är inte espresso och en sexkoppars är absolut minimum att vakna upp med!
Händer jag kör två dubbelespresso+en americano från espressoapparaten i muggen om det är brått.
Annars får man inte hår på bröstet.

[OT] Bästa mokabryggare?
Nä, vi är 2 och jag är den enda som dricker mocka. Mocka är inte espresso och en sexkoppars är absolut minimum att vakna upp med!
Händer jag kör två dubbelespresso+en americano från espressoapparaten i muggen om det är brått.
Annars får man inte hår på bröstet.

Det är rätt vanligt att nederländare, som är såklart ociviliserade, använder en 12-koppar på campingen. En italienare drickar max 2 koppar.

[OT] Bästa mokabryggare?
Visa bilaga 737567

Dock inte helt nöjd, volymen är mindre (6-koppar) än de traditionella Bialettiorna så det blir lite trixande med att värma en skvätt vatten på eftervärmen i övre delen.
Har även plattan men det tar en jävla tid med en gammal mokakokare jämförelsevis.
Tål den att glömmas på plattan tills den glöder utan att tappa formen? Det är nödvändigt i min familj!

[OT] Bästa mokabryggare?
Bialetti Kitty 10 koppars. Rostfri och funkar utmärkt med induktion. Blir 2 muggar kaffe. Har använt den i många år utan några problem. Aldrig glömt den på plattan för kaffet blir inte gott då så man får lyssna och plocka av den precis i rätt ögonblick.

[OT] Bästa mokabryggare?
Jag har ett halvt dussin baby-bialettior stående - dock inte för induktion, vi hade gas förr - och tro mig, jag vet vad jag behöver.
Tar numera med mig en gammal bialetti på resor och glömmer att ta med hem igen. Ibland står de kvar vid återbesök så nån glädje sprider de väl.
Frågan var väl vad man skall ha om man bytt till induktionshäll. Då skall man byta till Bialetti Moka Induction.

[OT] Bästa mokabryggare?
Frågan var väl vad man skall ha om man bytt till induktionshäll. Då skall man byta till Bialetti Moka Induction.
Det är bästa lösningen. Alternativet är en lös induktionsplatta men det kostar på om man är otålig.
Sen finns det andra märken ån Bialetti såklart men vem vågar chansa?

[OT] Bästa mokabryggare?
Kör bialetti och de nya rostfria verkar ha lite kortare rör så de går inte torra lika fort som alu-bryggarna gjorde. Min erfarenhet är att packningen ryker lååångt innan de blir buckliga :D (och ja, jag menar verkligen ryker)

[OT] Bästa mokabryggare?
Bialetti Venus finns som 10 koppars. Jag har en 6 koppars som används ofta.
2 koppars Venus funkar inte på induktion enligt Bialetti, därför har jag en 2 koppars Moka Induction som används när vi inte är två som ska dela. Den är toppen.

Venus är snygg med sin släta rostfria yta, men locket känns lite mindre gediget pga det slappa gångjärnet som gör att det skramlar lite. (går säkert att klämma till lite lagom mha en tång/polygrip (kandidat till Dagens fulmek-tråden) men det har inte blivit av).

[OT] Bästa mokabryggare?
Har en gammal 4 koppars Baletti som åker fram när SAECOn behöver service. Då går den på vår gamla glashäll. För lite styrka brukar jag hålla ner på vattenmängden. Då blir det rackarns fin moka.

[OT] Bästa mokabryggare?
Kollade på en Bialetti lokal butik. Kändes dyrt med drygt 1000kr så jag snålade och köpte en med likartad form från Amazon för 300kr inkl frakt. Verkar bra än så länge, hoppas den håller i längden.

Bilagor

• IMG_5121.jpeg
    IMG_5121.jpeg
    724.7 KB · Besök: 60
Senast ändrad:
[OT] Bästa mokabryggare?
9barista.
Hettar upp vattnet så till den milda grad att trycket uppgår till 9 bar. Därefter kyls det av på väg mot kaffet, vilket i slutändan resulterar i en bra bryggtemperatur.
Svindyr men verkar vara riktigt jäkla bra.

[OT] Bästa mokabryggare?
9barista.
Hettar upp vattnet så till den milda grad att trycket uppgår till 9 bar. Därefter kyls det av på väg mot kaffet, vilket i slutändan resulterar i en bra bryggtemperatur.
Svindyr men verkar vara riktigt jäkla bra.

Jag har av någon outgrundlig anledning fått upp den i mitt flöde också. En imponerande produkt ser det ut som! Men 345 Euro känns mycket…

[OT] Bästa mokabryggare?
BEEM från Amazon fortsätter funka bra. Köpte just en mindre Bialetti också som funkar precis lika bra. Har också hunnit införskaffa en 10-koppars från Amazon (märke Natudeco) som var riktigt skräp. För tunn botten som blir rund direkt det börjar värma lite. Köp inte den!

Bilagor

• IMG_5448.webp
    IMG_5448.webp
    194 KB · Besök: 59
[OT] Bästa mokabryggare?
Blir den jätterund eller bara lite? Med induktion är det ju ingen katastrof om den inte är helt platt, värmen genereras ju i botten på kärlet.

[OT] Bästa mokabryggare?
Med induktion är det ju lätt att bränna på väldigt mycket effekt också, tror inte någon av våra stekpannor är helt plana. Hällen är dessutom "smart" och tar med värmeinställningen om man flyttar en kastrull till en annan del av hällen. Min fru kokade varm choklad till nån skolutflykt här om veckan, och flyttade kastrullen till andra halvan av hällen. Det blev väldigt bränt :-)

Tillbaka
Topp