Cykeltransportväska för SJ-tåg

HåkanHäggström

Aktiv medlem
Känner någon till en cykeltransportväska som är tillräckligt liten för att få tas med på SJ-tåg? Max storlek är 140x85x30 cm. Alla jag har kollat på är för stora (Thule, EVOC, Aerocomfort, Scicon, PRO, m fl). Bara några cm, men regler är regler säger den nitiske konduktören och så får man inte åka med trots köpt biljett. Hittade iofs nu en billig med dåliga recensioner på 24.se https://www.24.se/fordon/cykeltillb...MIvYCEqoDViQMVBwqiAx1w0zyrEAQYDiABEgI2t_D_BwE
Finns det någon annan, lite sjystare?

Jag har inget svar på din fråga. Men så här ser det ut när man trots allt lyckas smuggla med sig en Thule Roundtrip MTB på X2000.

20240712_140520.JPG

Känner någon till en cykeltransportväska som är tillräckligt liten för att få tas med på SJ-tåg? Max storlek är 140x85x30 cm. Alla jag har kollat på är för stora (Thule, EVOC, Aerocomfort, Scicon, PRO, m fl). Bara några cm, men regler är regler säger den nitiske konduktören och så får man inte åka med trots köpt biljett. Hittade iofs nu en billig med dåliga recensioner på 24.se https://www.24.se/fordon/cykeltillb...MIvYCEqoDViQMVBwqiAx1w0zyrEAQYDiABEgI2t_D_BwE
Finns det någon annan, lite sjystare?

För tågresa är väl den typen av "fodral" perfekt. Behövs inte en massa extra skydd som när man flyger.

Tar minimalt med plats på hyllan hemma, är billig och minimerar utsläpp från tillverkning.

Googla på Rinko bag så får du säkert fler bra träffar.

För tågresa är väl den typen av "fodral" perfekt. Behövs inte en massa extra skydd som när man flyger.

Tar minimalt med plats på hyllan hemma, är billig och minimerar utsläpp från tillverkning.

Googla på Rinko bag så får du säkert fler bra träffar.
Tack, jag hittade en som ser lite bättre ut. Det får nog bli en soft bag av nåt slag

Någonstans läste jag en rekommendation på en viltsäck som "rinko bag"

Typ:

Någon som testat?
Ingen jätteskillnad på den och min rinkopåse, kanske att den är svårare att komprimera. Verkan även sakna bärrem med avlastning där cykeln lyfts med bärremmen och själva påsen är ett draperi som döljer och skyddar icke anhöriga från att smutsas ner av velocipeden.

BW:s cykelväska brukar väl rekommenderas?

Jag har en enkel gammal säck från Cinelli, den gör jobbet och blir stor som en sovsäck i nedpackat skick.

Jag har åkt med min Evoc. Funkar bra det också. Tips om var man kan ställa väskan finns i den stora cykel på tåg tråden.

Någonstans läste jag en rekommendation på en viltsäck som "rinko bag"

Typ:

Någon som testat?
Funkar fint, jag har åkt tåg på det viset några ggr. Underlättar om man har ett par bitar rörisolering för att skydda mot skav. En spännrem fäster man i ramen så är det lätt att hänga hela paketet över axeln. Plockar man av gaffeln också tar det ännu mindre plats men det har jag aldrig orkat bry mig om.

IMG_8353.jpeg
IMG_8352.jpeg

IMG_8351.jpeg

Tack för tipsen. Det verkar gå bra med lite för stora väskor, men feg som jag är tror jag att jag satsar på en mjuk väska inom storleksgränserna. Inte lika stabil, men man får hålla koll och vara lite försiktig.

En mjuk väska passar även bra i en bil, min från Rose fungerade utmärkt i bagagen på en kombi när vi besökte Norrland i samband med Storuman gravel. 350 mil i bil och cykeln i tryggt förvar, elva dagar i gangsterstäder likt Norrköping, Strängnäs, Sundsvall, Piteå, Mora och inte minst Vilhelmina.

Tillbaka
Topp