Komma tillbaka efter ljumskbråck

Johan_e

Medlem
Hallå!
Direkt man passerar 40 så tycker kroppen att det är dags att signalera det. Jag har åkt på ljumskbråck som behöver opereras pga att det smärtar. Har inte kunnat cykla på över en månad men snart är det dags för operation.
Det jag nu funderar på är hur pass lång tid comebacken tar efter operation. Det kommer bli en öppen operation och med nät. Jag cyklar stig, downhill i bikeparks och bygger kondition på gruscykeln och jag hoppas kunna fortsätta med allt efter jag opererat mig.
Ni som genomgått operation för ljumskbråck, hur lång tid tog återhämtningen? när var ni tillbaka i sadeln? Någon som har ett bra rehabupplägg?
Tacksam för de svar jag kan få.
Allt gott!

Efter 40? Jag fick ljumskbråck som sextonåring. Det tog tre månader innan jag fick träna fullt, vill jag minnas. Inte för att jag tränade dåförtiden, men i alla fall.

Också opererats men var nog 10år sen så minns inte supernoga. Men ett par månaders lugn o ro vill jag minnas att det rekommenderades…

Jag opererades förra fredagen (typ en vecka sen) men det var inte en öppen operation så läketiden är nog inte jämförbar. Jag har kunnat promenera efter 4 dagar och ska kunna träna som vanligt efter två veckor.

Ok
Jag opererades förra fredagen (typ en vecka sen) men det var inte en öppen operation så läketiden är nog inte jämförbar. Jag har kunnat promenera efter 4 dagar och ska kunna träna som vanligt efter två veckor.
Ok, tack för infon. Mycket ont efteråt eller? Jag hade gärna gjort titthål men det var inte valbart tyvärr.

Nu var det 20 år sedan jag gjorde min men minns jag var hemma från jobbet en knapp vecka. Undvek sedan trappor i en vecka sen måste det gått över snabbt för det är de enda minnena jag har. 20 år senare har jag inte haft några problem. Öppen operation med nät.

Nu var det 20 år sedan jag gjorde min men minns jag var hemma från jobbet en knapp vecka. Undvek sedan trappor i en vecka sen måste det gått över snabbt för det är de enda minnena jag har. 20 år senare har jag inte haft några problem. Öppen operation med nät.
Tack för infon, det var upplyftande att höra. De flesta verkar göra titthål nuförtiden och då tänker jag att det blir en lättare konvalescens. Då hoppas jag på en upplevelse likande din.

Ok

Ok, tack för infon. Mycket ont efteråt eller? Jag hade gärna gjort titthål men det var inte valbart tyvärr.
Aha, det var ju synd, tror det är enklare läkning efter titthål.

Jag hade rejält ont i magmusklerna första 2 dagarna, fick rulla ur säng/soffa, gick inte att använda musklera till att sätta sig upp och sov inte speciellt mycket på nätterna. Men det gick över rätt snabbt, har bara provat lyfta nån lättare grej men känner av det litegrann då, så jag tror inte jag ska styrketräna på ett tag. Min läkare verkar tycka att om det inte gör ont så är det bara att köra på med träning.

Aha, det var ju synd, tror det är enklare läkning efter titthål.

Jag hade rejält ont i magmusklerna första 2 dagarna, fick rulla ur säng/soffa, gick inte att använda musklera till att sätta sig upp och sov inte speciellt mycket på nätterna. Men det gick över rätt snabbt, har bara provat lyfta nån lättare grej men känner av det litegrann då, så jag tror inte jag ska styrketräna på ett tag. Min läkare verkar tycka att om det inte gör ont så är det bara att köra på med träning.
Ok, det lät jobbigt, skönt att det börjar bli bättre. Som jag har det nu så är det omöjligt att styrketräna eller löpa. Lätta cykling går helt ok, så jag hoppas att det blir bättre med operation även om man får avvakta nån/några månader med att komma igång ordentligt igen.

13 år sedan, öppen med nät, bägge sidorna med några månaders mellanrum. Var iofs innan jag började cykla mer seriöst, men löpträningen fick vila några veckor innan det smögs igång igen. Körde efter principen att gör det inte ont så funkar det. Inte haft några problem sedan dess.

13 år sedan, öppen med nät, bägge sidorna med några månaders mellanrum. Var iofs innan jag började cykla mer seriöst, men löpträningen fick vila några veckor innan det smögs igång igen. Körde efter principen att gör det inte ont så funkar det. Inte haft några problem sedan dess.
Ok, känns skönt att det är lågsäsong när det kommer till cyklingen. Får smyga igång med gym och löpning allt eftersom och se vad man klarar av. Var mest orolig över att man skulle bli sjukskriven en längre tid och inte kunna vara aktiv på något sätt i flera månader. Men verkar på svaren som att de flesta kunnat ta promenader efter några veckor och sedan börja springa smått. Tunga lyft på gymmet får nog vänta verkar det som.

Öppen operation med nät för 20-25 år sedan. Åkte hem samma dag från sjukhuset. Fick med mig några starka värktabletter (distalgesic) som jag inte tog mer än en av eftersom jag tyckte att jag blev för groggy, och så jäkla ont gjorde det inte heller. Det räckte med alvedon.
Låg nog mest till sängs första dygnet men sedan tog jag mig ut och gick korta promenader från dag 2. Bara ett par hundra meter först, och sedan ökande. Det mjukade upp kroppen och sårområdet med de korta promenaderna.
Sjukskriven men inte så länge att jag behövde blanda in F-kassan. Kunde sedan börja jobba, men fick undvika tunga lyft i början.

Jag vill minnas att det gick att cykla lugnt ganska snart efter op. Antagligen ugnefär samtidigt som jag började jobba igen.

Om du är känslig kan du sluta att läsa nu!

Brorsan opererade sig för några år sen med nät och åkte hem samma dag.
Redan dagen efter kände han att ngt var fel och sen ett par dagar med kräkningar mm för att tillslut ha riktigt hög feber och kräkas avföring.
Klåparna hade lyckats sy fast tarmen i antingen såret eller nätet eller bägge☹️

Åkte in akut och blev omopererad.

Ok, känns skönt att det är lågsäsong när det kommer till cyklingen. Får smyga igång med gym och löpning allt eftersom och se vad man klarar av. Var mest orolig över att man skulle bli sjukskriven en längre tid och inte kunna vara aktiv på något sätt i flera månader. Men verkar på svaren som att de flesta kunnat ta promenader efter några veckor och sedan börja springa smått. Tunga lyft på gymmet får nog vänta verkar det som.
Kanske inte att rekommendera, men jag körde mc till jobbet dagen efter (eller om det möjligen var en dag emellan). När man väl lyckats få benet över sadeln så gjorde det mindre ont än att köra bil.
Annars var väl det mest intressanta att studera färgskiftningarna när blodet från OP så att säga rörde sig enligt gravitationens lagar under några dagar :-)

Har gjort två på vänster sida runt 10-15 år sedan. Första öppen utan nät, andra gången tillhål med nät. Kände mig extremt rastlös, troligen av medicineringen så jag gick hem direkt efter att jag lyckats klämma ut några droppar kiss på uppvaket. Åkte hem med tunnelbana och promenerade nån kilometer första gången, andra gången bodde jag närmare sjukhuset så det vara bara kanske en kilometer. Tror jag käkade Citodon i några dagar men minns inte att jag hade speciellt ont så slutade med det rätt så snabbt. Öppna hade en lite längre konvalescens, tror jag tog det lite lugnare i några veckor. Sen senaste op så får stickande smärtor i ljumsken när jag gör plankan eller liknande men tarmarna ploppar inte ut så jag har inte brytt mig så mycket om det, jag har antagit att det är normalt.

Har gjort två på vänster sida runt 10-15 år sedan. Första öppen utan nät, andra gången tillhål med nät. Kände mig extremt rastlös, troligen av medicineringen så jag gick hem direkt efter att jag lyckats klämma ut några droppar kiss på uppvaket. Åkte hem med tunnelbana och promenerade nån kilometer första gången, andra gången bodde jag närmare sjukhuset så det vara bara kanske en kilometer. Tror jag käkade Citodon i några dagar men minns inte att jag hade speciellt ont så slutade med det rätt så snabbt. Öppna hade en lite längre konvalescens, tror jag tog det lite lugnare i några veckor. Sen senaste op så får stickande smärtor i ljumsken när jag gör plankan eller liknande men tarmarna ploppar inte ut så jag har inte brytt mig så mycket om det, jag har antagit att det är normalt.
Ok, tack för infon.

Kanske inte att rekommendera, men jag körde mc till jobbet dagen efter (eller om det möjligen var en dag emellan). När man väl lyckats få benet över sadeln så gjorde det mindre ont än att köra bil.
Annars var väl det mest intressanta att studera färgskiftningarna när blodet från OP så att säga rörde sig enligt gravitationens lagar under några dagar :-)
Ojdå, bra att veta så man slipper få en chock.

Opererade ljumskbråck på båda sidor förra våren med titthål. Ett hål i naveln och ett på varje sida av naveln ca 12 cm ifrån. Var hemma från jobbet en vecka och började cykla efter två. Det ena hålet vid sidan av naveln läkte långsamt pga ett stygn som löste upp sig lite dåligt men det var inget stort problem. Ska tillägga att jag kunde cykla helt utan smärtor innan bråcken blev åtgärdade.

Tack för infon, det var upplyftande att höra. De flesta verkar göra titthål nuförtiden och då tänker jag att det blir en lättare konvalescens. Då hoppas jag på en upplevelse likande din.
Tänk på att baja inte är lätt efter diverse mediciner . Fixa gärna något som underlättar de . Eller ge fan i morfinet de slår ut tarmarna .

Hallå!
Direkt man passerar 40 så tycker kroppen att det är dags att signalera det. Jag har åkt på ljumskbråck som behöver opereras pga att det smärtar. Har inte kunnat cykla på över en månad men snart är det dags för operation.
Det jag nu funderar på är hur pass lång tid comebacken tar efter operation. Det kommer bli en öppen operation och med nät. Jag cyklar stig, downhill i bikeparks och bygger kondition på gruscykeln och jag hoppas kunna fortsätta med allt efter jag opererat mig.
Ni som genomgått operation för ljumskbråck, hur lång tid tog återhämtningen? när var ni tillbaka i sadeln? Någon som har ett bra rehabupplägg?
Tacksam för de svar jag kan få.
Allt gott!
Opererad precis med snitt !!
Medicinerna slår ut tarmarna så köp gärna något som gör de lättare att skita efter operationen.. fick ta i ordentligt för att kunna skita . Var stenhård i magen mådde skit .
Fick ut de tillslut men vet inte om de dom precis lagat klarade sig ? hoppas de !!

Opererade med snitt, utan nät för 20 år sen. In på morgonen, hem på eftermiddagen. Fick några starka smärtstillande. Var 20 år, nyförälskad och viril. Vilade 2 dagar, sen med smärtstillande i kroppen körde 45 mil till kärleken. Allt som allt sjukskriven 3 månader. Var igång ganska fort med promenader och kärleksrelaterade aktiviteter. Nös däremot inte på 2 veckor, andades ut dem istället.
Sen lugnt och stilla tillbaka till jobb och träning. Smärtan var ju det sa ifrån när man överansträngde sig. Särskilt i jobbet, industrijobb.

Gjorde en op för typ 30 år sedan, sjukskriven ca 14 dagar, inga problem med att komma igång efter, däremot så nös jag dagen efter op och det kan jag inte rekommendera, gjorde ont satan ocj låg i fosterställning nån timme efter...

Kul att se att tråden lever. Som uppdatering så gjorde jag ena ljumsken i slutet av november 2022. Kunde promenera samma dag och efter tre dagar var den värsta smärtan borta. Kunde träna/cykla som vanligt efter 14 dagar. Gjorde andra ljumsken i juli 2023 med samma återhämtning. Titthål båda gångerna.

Typ 5 år sedan, ena ljumsken, nät. Inte ont efteråt, kändes bara lite. Skulle lägga mig och slumra i TV-soffan. Började hicka, hickade hela natten. Försökte alla knep, men kunde inte sluta. Gjorde lika ont för varje hickning. Hickar aldrig annars, förutom någon enstaka nån gång.

Verkar vara standard att man ska ta det lugnt 14 dagar.

Gjorde en op med titthål på ena sidan för 6 dagar sedan och efter 3 dagar kunde jag cykla lite försiktigt till jobbet (3 km). Väntar dock någon vecka till innan jag ger mig på trainern igen och får väl trappa upp så smått därifrån.

Gjorde snitt med nät höger sida för 10 dagar sen, börjar kännas helt återställd nu, funderar på att prova på ett lätt löp och efter det åter till rullisar och gym. Men det var fasiken svårt att gå och röra sig dagarna i anslutning till OP, var ej sjukskriven en minut, har ett flexibelt arbete utan tunga moment :-)

Hej alla ljumskbråck-kompisar,

Dags för mig att lägga mig under kniven också, vet ej om det är öppet eller titthål. Min fundering: Jag läser överallt att man ska ta det lugnt efter operationen och undvika tunga lyft… vad innebär tunga lyft? Jag har en dotter på knappa 11 kilo och jag ser det som en omöjlighet att inte lyfta henne ur sängen, upp/ner för trappan eller i/ur bilen på två veckor… någon dag kanske går men längre än så känns det som det blir lite ohållbart.

Vad säger ni som har gjort operationen, vad borde jag vänta mig i avseende lyft av småbarn eller ej?

Dags för mig att lägga mig under kniven också, vet ej om det är öppet eller titthål. Min fundering: Jag läser överallt att man ska ta det lugnt efter operationen och undvika tunga lyft… vad innebär tunga lyft? Jag har en dotter på knappa 11 kilo och jag ser det som en omöjlighet att inte lyfta henne ur sängen, upp/ner för trappan eller i/ur bilen på två veckor… någon dag kanske går men längre än så känns det som det blir lite ohållbart.

Vad säger ni som har gjort operationen, vad borde jag vänta mig i avseende lyft av småbarn eller ej?
Längesedan jag gjorde mitt och inte titthål. Som jag minns det var första och andra dygnet jobbigt. Hosta/skratta/nysa gjorde vansinnigt ont :-) Sen gick det över hyfsat snabbt, hade inga barn då men gissar att jag absolut inte hade lyft något alls första dagarna men efter en vecka ok om man tar det lugnt

Min yngsta kan ha varit i den storleken när jag blev opererad. Kommer inte ihåg nåt speciellt. Käkade inget annat smärtstillande än Alvedon så det var rätt självreglerande vad som gick och inte gick att lyfta de första dagarna ;-)

Längesedan jag gjorde mitt och inte titthål. Som jag minns det var första och andra dygnet jobbigt. Hosta/skratta/nysa gjorde vansinnigt ont :-) Sen gick det över hyfsat snabbt, hade inga barn då men gissar att jag absolut inte hade lyft något alls första dagarna men efter en vecka ok om man tar det lugnt
Min yngsta kan ha varit i den storleken när jag blev opererad. Kommer inte ihåg nåt speciellt. Käkade inget annat smärtstillande än Alvedon så det var rätt självreglerande vad som gick och inte gick att lyfta de första dagarna ;-)
Tack för era svar! Blir väl så att jag får testa helt enkelt och lär väl märka vad som går och inte går - självreglerande som ani skrev 😊 Ska försöka återkoppla sen om någon annan stackare ska göra samma operation och undrar något liknade.

Flintskallig vid 30 och ljumskbråck vid 32… tänkte om man hade vetat det för 10 år sedan 😅

@OMolin Lycka till (y)

Hmmm, borde nog inte läsa denna tråd, jag kanske börjar noja mig... 😅 (ju mindre man vet ju bättre, vill ju inte ha för långt träningsuppehåll)

Tror väl bestämt att ljumskbråck är den överlägset vanligaste operationen i världen för män (?) så man kanske inte ska överdramatisera detta, det drabbar jäkligt många, vet att pappa fick det två ggr. Har inte fått tid ännu men inom en månad gissar jag. 54 bast är jag. Mina turer har dock varit lite "speciella" eftersom läkaren på vårdcentralen skrämde slag på mig totalt med div fantasifulla teorier, prover/undersökningar som följd (en lång historia men man fick ju nästan en existentiell kris, jag ska byta vårdcentral LoL). Däremot för läkaren på Sophiahemmet tog det ca 2,5 sekunder att sätta ljumskbråck som diagnos, överdriver något men jäkligt snabbt åtminstone utan ett uns tvivel. (Själv hade jag trott det varit ljumskbråck hela tiden.)

Senast ändrad:

Sådär ja, i tisdags var det 4 veckor sedan ingreppet, blev öppen operation och sånt där nät insatt. När jag träffade läkaren innan operationen frågade jag om hur det var med lyft, vad som var tunga lyft och så vidare. Svaret jag fick var att "det finns en andledningen varför man får åka hem ganska omgående efter operationen, kroppen klarar mer än man tror" samt att lyfta dottern på 11 kg var OK, men jag skulle tänka hur jag lyfte henne och inga hastiga lyft. Jag lyckades dock nästan undvika lyft de första 2-3 veckorna förutom någon enstaka gång. Mina upplevelser var följande:

- Första veckan, ganska ont i operationsområdet, gjorde ont att sätta sig upp och var hemskt att hosta eller nysa. Blev ganska svullen i området med operationsärret så det spände ganska mycket i huden och gick inte att stänga byxor som då fick resåren över operationsområdet.

- Andra veckan, fortsatt jäkligt svullen i operationsområdet men betydligt mycket mindre ont.

- Tredje veckan började svullnaden avta och började kunna ha jeans på mig till och med, med visst obehag.

- Fjärde veckan, känner fortfarande av att jag har opererat mig och någon svullnad finns kvar.

- Nu inne på femte veckan och har börjat träna lätt träna igen med 5-10 min löpning och lätt styrka. Slog golfbollar igår i golfsimulator och idag skottade jag snö.. så nu känns det i operationsområdet igen men kanske är träningsvärk efter ha suttit för mycket still :D

Summan av kardemumman... tog längre tid än väntat för mig att komma tillbaka, inte helt tillbaka än. Skulle nog inte cykla idag utan vänta någon vecka till om det vore säsong. Men än så länge känns det skönt att få bort bråcket. Svullnaden jag nämner ovan är inte där bråcket var utan istället vid operationsärret och det är även där jag är öm idag efter veckans påfrestningar.

Sådär ja, i tisdags var det 4 veckor sedan ingreppet, blev öppen operation och sånt där nät insatt. När jag träffade läkaren innan operationen frågade jag om hur det var med lyft, vad som var tunga lyft och så vidare. Svaret jag fick var att "det finns en andledningen varför man får åka hem ganska omgående efter operationen, kroppen klarar mer än man tror" samt att lyfta dottern på 11 kg var OK, men jag skulle tänka hur jag lyfte henne och inga hastiga lyft. Jag lyckades dock nästan undvika lyft de första 2-3 veckorna förutom någon enstaka gång. Mina upplevelser var följande:

- Första veckan, ganska ont i operationsområdet, gjorde ont att sätta sig upp och var hemskt att hosta eller nysa. Blev ganska svullen i området med operationsärret så det spände ganska mycket i huden och gick inte att stänga byxor som då fick resåren över operationsområdet.

- Andra veckan, fortsatt jäkligt svullen i operationsområdet men betydligt mycket mindre ont.

- Tredje veckan började svullnaden avta och började kunna ha jeans på mig till och med, med visst obehag.

- Fjärde veckan, känner fortfarande av att jag har opererat mig och någon svullnad finns kvar.

- Nu inne på femte veckan och har börjat träna lätt träna igen med 5-10 min löpning och lätt styrka. Slog golfbollar igår i golfsimulator och idag skottade jag snö.. så nu känns det i operationsområdet igen men kanske är träningsvärk efter ha suttit för mycket still :D

Summan av kardemumman... tog längre tid än väntat för mig att komma tillbaka, inte helt tillbaka än. Skulle nog inte cykla idag utan vänta någon vecka till om det vore säsong. Men än så länge känns det skönt att få bort bråcket. Svullnaden jag nämner ovan är inte där bråcket var utan istället vid operationsärret och det är även där jag är öm idag efter veckans påfrestningar.

Fy men tack för utförlig rapport, jag har mitt ingrepp den 19/12 (båda sidor om jag fattade det rätt även om enbart ena sidan är märkbar/synlig), jobbigt med såpass lång rehabtid (hade hoppats på kortare). :confused: Får väl köpa SL kort för första gången på flera år.

Fy men tack för rapport, jag har mitt ingrepp den 19/12 (båda sidor om jag fattade det rätt även om enbart ena sidan är märkbar), jobbigt med såpass lång rehabtid. :confused: Får väl köpa SL kort för första gången på flera år.
Håller tummarna för en snabbare återhämtningstid för dig! Läste på något löpforum om folk som var ute och joggade veckan efter operationen så kan lika gärna vara jag som är vek 😅 Svullnaden vid operationssåret var det stora problemet för mig efter att den initiala smärtan efter operationen försvann efter ca 1 vecka. Min kompis som gjorde operationen för 2 år sedan svällde nästan inget så är väl från person till person.

Tack för en intressant rapport.(y) Gör gärna en uppdatering efter någon, några månader, eller när du känner dig helt återställd, och hoppas det går framåt i rask takt med rehab så du kan återgå till ditt normala.

Jag har ett minimalt ljumskbråck som ej orsakar mycket problem, så därför som jag intresserar mig lite för hur andra upplevt operation och rehab. 🤔

Tack för en intressant rapport.(y) Gör gärna en uppdatering efter någon, några månader, eller när du känner dig helt återställd, och hoppas det går framåt i rask takt med rehab så du kan återgå till ditt normala.

Jag har ett minimalt ljumskbråck som ej orsakar mycket problem, så därför som jag intresserar mig lite för hur andra upplevt operation och rehab. 🤔
Ljumskbråck är ju exceptionellt vanligt och kommer drabba en hel massa män innan man slutligen kolar av. Procenten minns jag inte riktigt men det är åtminstone mer än 25% av alla män som någon gång drabbas, för mig det kan vara ännu fler. Det är väl det överlägset vanligaste kirugiska ingreppet i världen för män om jag inte missförstår.

Ja, lite jobbigt här att man kanske måste hålla upp träningen i ca 5-6 veckor, inte alls enligt plan även om jag förstår att det är personligt. Min farsa hade det på båda sidor, första gången i relativt ung ålder så att jag nu drabbats var väl ingen högoddsare.

Jag hade ett enkelsidigt, öppen op, nät. Jag hade väl lite lagom ont första veckan, ingen direkt svullnad men däremot lite problem med att det blödde lite längre än vad jag räknat med. Tror jag opades på en fredag och jobbade på måndagen (eller möjligen tisdag), med visst obehag och besvär (och kanske mot läkarens ordination).

Cyklade gjorde jag nog efter ett par-tre veckor, vill jag minnas. Lyfte tungt höll jag nog upp med längre. Snöskottningen låter jag fortfarande frugan ta huvudansvaret för.

Det är några år sedan, minnet är lite luddigt. Men det gick nog lite snabbare för mig att komma igång än för OMolin. Så det är individuellt förstås.

Ljumskbråck är ju exceptionellt vanligt och kommer drabba en hel massa män innan man slutligen kolar av. Procenten minns jag inte riktigt men det är åtminstone mer än 25% av alla män som någon gång drabbas, för mig det kan vara ännu fler. Det är väl det överlägset vanligaste kirugiska ingreppet i världen för män om jag inte missförstår.

Ja, lite jobbigt här att man kanske måste hålla upp träningen i ca 5-6 veckor, inte alls enligt plan även om jag förstår att det är personligt. Min farsa hade det på båda sidor, första gången i relativt ung ålder så att jag nu drabbats var väl ingen högoddsare.
Ja, det stämmer nog att det är väldigt vanligt. En kirurg på sahlgrenska som undersökte mig en gång, sa att endast 80% blir bättre av en operation, 10% oförändrat, 10% sämre. Om det stämmer så tycker jag är rätt dålig statistik för att vara så vanlig operation. Gjorde mig osäker på att göra en operation med så pass små symptom. Någon läkare har dessutom varit tveksam på om det är ett bråck eller om det är något djupare in..

Till alla andra som avger rapporter, så får ni gärna skriva om det är akut ni opereras och hur stora besvär ni hade före operation. Även om ni känner till någon erfaren kirurg i västra götaland som föredrar att operera utan nät.

Ja, det stämmer nog att det är väldigt vanligt. En kirurg på sahlgrenska som undersökte mig en gång, sa att endast 80% blir bättre av en operation, 10% oförändrat, 10% sämre. Om det stämmer så tycker jag är rätt dålig statistik för att vara så vanlig operation. Gjorde mig osäker på att göra en operation med så pass små symptom. Någon läkare har dessutom varit tveksam på om det är ett bråck eller om det är något djupare in..

Till alla andra som avger rapporter, så får ni gärna skriva om det är akut ni opereras och hur stora besvär ni hade före operation. Även om ni känner till någon erfaren kirurg i västra götaland som föredrar att operera utan nät.
Jag har inte fattat om det blir med eller utan nät för mig, Sophiahemmet den 19/12 ("Capio Kirurgkliniken Sophiahemmet" tror jag enheten kallas, något oklart).

Var 16 år när jag opererades för ljumskbråck. Det var en öppen operation och jag fick ett nät. Gjordes på Carlanderska, morsan hade någon sjukförsäkring via jobbet som även innefattade barnen. Minns inte rehabiliteringstiden på dagen, men vet i alla fall att jag försökte slippa att få sjunga på niornas kabaret veckan efter, men den gubben gick inte.

Har hållit bra i 27 år!

Senast redigerad av en moderator:

Det lät konstigt. Jag är på inget sätt någon expert på ljumskbråck, men kanske misstänktes att du hade någon allvarligare/ovanligare variant? Alla jag känner till som gjort operation har nog blivit bra/bättre, har aldrig hört något annat iaf.

Mitt fall var väl inte akut, men det var inte hållbart att gå med det längre. Jag drog nog ut på det över ett år sedan ”det poppade ut” första gången, men på slutet gick det inte att peta in helt längre. Och det gjorde ont. Och det kändes psykiskt som att något värre var på väg att hända, typ nysa ur sig hela tarmpaketet… :-) Jag fick nät och det har inte varit några problem öht, egentligen. Det skavde lite nåt år kanske i vissa lägen, men idag kan jag inte känna/palpera det alls.

Tillbaka
Topp