[OT] Alpinskidor för liten peng?

Har varit där flera gånger, kollade på den lägenheten senast i går. Så nej inte osannolikt.

Liftkort? Som i majoritet med alla andra skidorter.
Svindyrt alltså. Och hur ser det ut med tillgång till en sexbäddarslägenhet under vecka sju för 5000 kronor?

Polen är en roulette spel med väder och förhållanden. Norge är dyrt svenska kronan fortfarande.
Nej, Norge är inte längre särskilt dyrt. Faktum är att vår resa hade blivit än dyrare i Sverige, för motsvarande skidort.

Vi kommer liksom inte undan att det är jättesummor för skidåkning. Tur att jag kör raka skidor och ylletröja istället för moderna grejer - slipper kostnaden för det i alla fall. 👌🏻

Ingen aning. Skulle aldrig åka på semester när danskarna har sportlov. (Och då bor jag oxå i Danmark)
Exakt. Men jag har inget val. Det finns de som kan trixa med olika veckor, ta semester när de vill, men jag (och många andra med barn i skolan) hör inte till dem.

Men finns i Funäs för 11000. Ingen aning om det är ski in och ut men men…
Betalade nog 15 000 i Hafjell tror jag. Så det låter ju betydligt billigare. 👌🏻

Men återigen, det ändrar inte på det faktum att det blivit snordyrt med skidåkning. Vilket jag tycker är synd. Igen.

Har tittat på Zakopane. Också lurat på Tjeckien.
Zakopane har en mikroklimat så det kan vara kallare där. Samma på den Slovakiska sidan. Vet ej dock om det är bra skidåkning. Som Åre - Zakopane är jätte overhypad och pampigt på vissa ställen. Slovakien är dock en mindre utvecklad land. Polen är rätt Europeiskt. Tjecker har starkare åsikter om Slovakien än Polacker 😇

Inte hela sanningen. För 15 år sedan var det relativt överkomligt med ski in/ski out. Nu gräver det enorma hål i plånboken. Jag har iofs aldrig bott så, inte när jag åkte med mina föräldrar och inte själv eller med egen familj, men självklart har jag koll på vad det har kostat. Vi ville testa i år och ge ungarna en upplevelse, så vi arbetade extra, sparade som fan etc etc.

32 000 kronor för boende och liftkort i Hafjell en vecka över nyår. Bokade i juni och fick ”bra” pris. Vi tar med all mat själva, kör dit i egen bil, använder inte skidskola.

Det är således fruktansvärt dyrt jämfört med andra typer av semester. Vill nog sträcka mig till att påstå att om det sker på regelbunden basis, är den typen av skidsemester ett nöje för övre medelklass och överklass.
Vi snackade lite hastigt om Tjeckien nu i dagarna, sambon nämnde ngt om 15.000 för boende och liftkort för tre i en vecka. Oklart vilken nivå det var på såväl ort som boende. Vad gäller matutbud så nöjer jag mig gott och väl med kött och potatis, hittar man nånstans där det inte blir mer exotiskt än så så har man nog hittat rätt.

Vi snackade lite hastigt om Tjeckien nu i dagarna, sambon nämnde ngt om 15.000 för boende och liftkort för tre i en vecka. Oklart vilken nivå det var på såväl ort som boende. Vad gäller matutbud så nöjer jag mig gott och väl med kött och potatis, hittar man nånstans där det inte blir mer exotiskt än så så har man nog hittat rätt.
Slovakien brukar erbjuda rätt bra mat och dryck till rätt bra pris OM man gillar fett :)

Att citera en episk kort film: vi älskar fläsk och öl, helst ihop! Inget för antidemokrater 😅

Har en kille på jobbet som är en gammal duktig alpinåkare som har fått valla och slipa mina nya skidor. Vad kostar sånt på kvitto?

Tänkte vilken storlek på flaskan han ska få för
Tack för hjälpen.

Har en kille på jobbet som är en gammal duktig alpinåkare som har fått valla och slipa mina nya skidor. Vad kostar sånt på kvitto?

Tänkte vilken storlek på flaskan han ska få för
Tack för hjälpen.
500-800kr tror jag. Betalade 500 innan Covid och hörde 500 för barnskidor nu förutsatt inget stort ska lagas. Du kan väl nörda in dig på vinkel på kanterna och be om särskilda vinkelmått - om du vill betala mer :)

Militärtält, ett lass ved och toppturer. Billigt. Svårt att få med resten av familjen, kanske...
Luxury!

When we went skiing with our father to Fort William in 1970s, we were living in a lake! And every evening our father would come back from the slopes, beat us and eat the fish we would catch and we were lucky if he allowed us to take a short run down the road on one broken ski!

You tell it to kids these days, and they wouldn’t believe you!

*Monty Python analogi

Luxury!

When we went skiing with our father to Fort William in 1970s, we were living in a lake! And every evening our father would come back from the slopes, beat us and eat the fish we would catch and we were lucky if he allowed us to take a short run down the road on one broken ski!

You tell it to kids these days, and they wouldn’t believe you!

*Monty Python analogi
Right.. I used to get up in the morning at night at half-past-ten at night, half an hour before I went to bed, Eat a lump of freezing cold poison, work 28 hours a day at mill, and pay da mill owner to let us work there. And when I went home our dad used to murder us in cold blood, each night, and dance about on our graves, singing hallelujah.

När det gäller barnskidor ska nan njuta av andrahandsmarknad så länge man. Skidor under 150cm samt pjäxor under 23 går för löjligt små pengar

Vi spenderar max 25k för allt inkl. Bilandet/ Stuga 7nätter, liftkort 4 dagar. Hade vi varit mindre pretentiösa skulle vi stänga det inom 20k.

Allt är relativt. Om en kollega kommer och frågar: vill börja med MTB, skickar jag honom/henne 2-4förlsag på Happy K&S. De betalar 15-25k för riktigt bra beggad hoj (Stumpy eller Capra) sen 5k för däck, pedaler, hjälm och skydd. Sen: åk till vallåsen/ Ulricehamn 2-4ggr inna du sticker till Åre. Eller åk aldrig ditt.

Det typiska alternativen: köper Trek Fuel EX 6 för 35k på rea, skithjul, skitdäck, SRAM SX, åker till Åre, det regnar i 4 av 6 dagar, stökigt som fan, hyr ut en DH hoj för 900kr, ehh…

Skidor: går till XXL köper kompositskidor till barnen för 3k, som kostar 200kr på Blocket, 6500 för stora skidor för sig själv, lika mycket för alldeles för hårda pjäxor, 10k för hjälmar, åker till en Skistar lgh i Sälen, tvungen att köpa liftkort för varje dag, skidskola, äter och drycker hälften av skipasset.

Ju, det blir dyrt att inte ha koll mellan man håller på rn av dem dyraste familjeaktiviteter som finns
Jag har köpt nya skidor till barnen hela deras liv. Alltid på rea, ofta i slutet av säsongen. Båda döttrarna använder dom innan det är dags att sälja dom vidare. Ingen stor förlust skulle jag säga.

Nu är dottern 163 och större än sin mamma så jag räknar med att hon kan ha dessa skidor tills hon flyttar hemifrån. En semester i Åre kostade som en mindre köksrenovering redan för 20 år sedan när jag jobbade där, det var ett argument varför vi skulle ge gästerna bra service.

Right.. I used to get up in the morning at night at half-past-ten at night, half an hour before I went to bed, Eat a lump of freezing cold poison, work 28 hours a day at mill, and pay da mill owner to let us work there. And when I went home our dad used to murder us in cold blood, each night, and dance about on our graves, singing hallelujah.
När jag var ung, vi brukade gå från Göteborg till Stöten! Vi gjorde vara skidor av plankor i Karlstad, vallade med ister. Vid Sunne mamma blev påtrampad av en älg, Vi bodde 6 pers i två mans tält. Danskar kissade på tältens blixtlås så den frös! Vi hade mycket mer roligt då!

Jag har köpt nya skidor till barnen hela deras liv. Alltid på rea, ofta i slutet av säsongen. Båda döttrarna använder dom innan det är dags att sälja dom vidare. Ingen stor förlust skulle jag säga.

Nu är dottern 163 och större än sin mamma så jag räknar med att hon kan ha dessa skidor tills hon flyttar hemifrån. En semester i Åre kostade som en mindre köksrenovering redan för 20 år sedan när jag jobbade där, det var ett argument varför vi skulle ge gästerna bra service.
Jag har altid haft en „söt tand” för fin utrustning ovasett vikken sport, men aldrig har haft pengar för att köpa allt nytt. För en kort period köpte jag finaste nya cykelprylar som resulterade med en Santacruz på 11kg kolfober allt möjligt. Allt strullade oavsett. Nuförtiden köper jag allt begagnad, kan meka en del. Vi köpte 4 par längdskidor, pjäxor, stavar på loppis, andrahandsbutiker, Sellpy, Tradera för max 2k allt ihop.

Jag dömer inte, uppskattar att det finns folk som köper nytt. Men egentligen kan man få tag på grejer billigare än det kostar att hyra. Riktigt fina grejer. Typ näst bästa om man pratar inte racing grejer som är ändå oanvändbara på skidsemestern.

Som på happy köp/sälj: du kan få det du vill för en fraktion av priset i butiken - men man ska vänta 1-3 månader med pengar i handen, redå att köpa, inte vara för petig - Sen ta hand om de begagnade grejer.

Skidåkning är generellt svindyrt, speciellt i Sverige och säkert alperna också. Åker vi till lokala backarna i Järvsö eller Hassela kostar en dag 1300-1600:- för två vuxna och två barn bara i liftkort. Åre tar 650:-/dag eller liknande och äter du lunch i backen kostar det 1000:- för fyra st.

Italien var billigare på iaf maten i vintras, liftkort 49 euro/dag. Men då var vädret och snöläget katastrof +18 en dag på 3000möh när vi åkte över till Frankrike (i januari).

Italien var billigare på iaf maten i vintras, liftkort 49 euro/dag. Men då var vädret och snöläget katastrof +18 en dag på 3000möh när vi åkte över till Frankrike (i januari).
Ja, det är bara att vänja sig vid tanken på att Alperna inom en halv generation mer eller mindre kommer att ha försvunnit som alpin skidåkningsregion. Glaciärerna smälter i rekordtakt.

Fruktansvärt sorgligt.

Jag har altid haft en „söt tand” för fin utrustning ovasett vikken sport, men aldrig har haft pengar för att köpa allt nytt. För en kort period köpte jag finaste nya cykelprylar som resulterade med en Santacruz på 11kg kolfober allt möjligt. Allt strullade oavsett. Nuförtiden köper jag allt begagnad, kan meka en del. Vi köpte 4 par längdskidor, pjäxor, stavar på loppis, andrahandsbutiker, Sellpy, Tradera för max 2k allt ihop.

Jag dömer inte, uppskattar att det finns folk som köper nytt. Men egentligen kan man få tag på grejer billigare än det kostar att hyra. Riktigt fina grejer. Typ näst bästa om man pratar inte racing grejer som är ändå oanvändbara på skidsemestern.

Som på happy köp/sälj: du kan få det du vill för en fraktion av priset i butiken - men man ska vänta 1-3 månader med pengar i handen, redå att köpa, inte vara för petig - Sen ta hand om de begagnade grejer.
Visst är det så, finns fin utrustning begagnat. Jag har tills i år åkt på skidor jag köpte beg för kanske 6-7 år sedan. Mina skidor innan dom var också beg (flera par), fram tills nu i år då har jag köpt nya från sportconrad. Sist jag köpte nya jobbade jag i skidskolan i Åre och fick köpa till 50% via arbetsgivaren. Så jag är inte främmande för beg utrustning 👍

Ja, det är bara att vänja sig vid tanken på att Alperna inom en halv generation mer eller mindre kommer att ha försvunnit som alpin skidåkningsregion. Glaciärerna smälter i rekordtakt.

Fruktansvärt sorgligt.
Ja det är nog tyvärr så. Något som kommer göra svenska fjällen än dyrare när turisterna följer efter snön.

Yep, tråkigt. Alpinskidåkning är inte prisvärt längre, bara att lägga ned, för dyrt. I've had my fun, been ca 20 times in Les trois vallees, men nu är det nog slut. Samma med SkiSkitStar. Trist ! 😡

Skidåkning är generellt svindyrt, speciellt i Sverige och säkert alperna också. Åker vi till lokala backarna i Järvsö eller Hassela kostar en dag 1300-1600:- för två vuxna och två barn bara i liftkort. Åre tar 650:-/dag eller liknande och äter du lunch i backen kostar det 1000:- för fyra st.

Skistar har löjlig upplägg på liftkort. Köper man 6 dagar direkt får man inte ens 1 dag gratis. Portes Du Soleil Frankrike/ Schveiz - efter 4 dagar åkte man helgen gratis.

Norge blev billigare med mat. God och stor-ish Pizza i relativt pampiga Skigarden i Hemsedal 200kr. Vi köpte 2 och sen varmchoklad. Alla mätta och glads. Kostade mindre än lunch på MAX i Strömstad.

Skistar har löjlig upplägg på liftkort. Köper man 6 dagar direkt får man inte ens 1 dag gratis. Portes Du Soleil Frankrike/ Schveiz - efter 4 dagar åkte man helgen gratis.

Norge blev billigare med mat. God och stor-ish Pizza i relativt pampiga Skigarden i Hemsedal 200kr. Vi köpte 2 och sen varmchoklad. Alla mätta och glads. Kostade mindre än lunch på MAX i Strömstad.
Beror väl på hur du ser det. Veckorten är 6-8 dagar.
Jämförde Idre och sälen tidigare idag faktiskt och liftkort var marginell skillnad.

Ett par kollegor jobbade åt Skistar, arkitektur/ inredning. Det var fascinerande att de pratade om alla investeringar hur kommer det att spegla sig i försäljning av liftkort. Super schysst kund men det var bissart ibland att prata flera miljarders investeringar i fastighetautveckling mellan snacket altid hamnade på liftkort som valuta 😅

Yes, för bara några år sen kunde man boka en vecka i Val Thorens för ca 10k. Nu kostar det det dubbla. Nästan samma prisutveckling hos SkiShitStar, så nu får dom behålla det trista Åre & Sälen för sig själva ! Whump !!

Edit. Bäst vore nog om alla bojkottar SkiShitStar några år, så att dom skärper sig !!

Senast ändrad:
Det var väl Sälenstjärnan som köpte Åre AB och sen bytte namn till SkiStar? Så minns jag det i alla fall, men gamla minnen brukar ju sällan stämma.
Du minns rätt.

Det var väl Sälenstjärnan som köpte Åre AB och sen bytte namn till SkiStar? Så minns jag det i alla fall, men gamla minnen brukar ju sällan stämma.
Mycket möjligt att det var så, jag hade Åre AB på mitt första arbetsgivarintyg och Skistar på mitt andra. Man bytte väl namn på bolaget 2001 om man läser på ooms länk.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp