[OT] Alpinskidor för liten peng?

Är Shift svåra att gå med om skidorna är breda? Jag har Rustler 10 som enda par och det går väldigt bra att gå rando med dem, kort som långt.

Är Shift svåra att gå med om skidorna är breda? Jag har Rustler 10 som enda par och det går väldigt bra att gå rando med dem, kort som långt.
Det har nog inget med shift att göra. Jag har inte gått på bredare än 95 och hört många säga att det är så brett man borde ha.
Tänker att tyngdpunkten kommer långt ut från kanten när man går på skrå?

Ang shift, hur tusan är så breda skidor att gå med? Inga direkt långa turer antar jag?
Det beror nog på om man prioriterar vägen upp eller vägen ner. Sonen har turat hela säsongen i Dolomiterna på sina, men kanske inte hel-/flerdagsturer. Nu i påsk invigde han sitt nya par som är både kortare, smalare och klart lättare. För mig som oftast bara släpar med ett par skidor, så måste det vara något som är bra i pisten och funkar ok uppför och nedför utanför densamma. Därav Rustler 10 med Shift.
Det kändes för övrigt som om varannan åkte på Extrem i Åre nu. Ett riktigt mainstream-märke.

Ok, du menar så. Ja, är det snakk om flerdagsturer eller regelbundet längre än två mil hade jag tänkt att nästan 5 kg per fot är lite jobbigt. Upp till det tycker iaf jag att nedturen blir så enormt mycket bättre med tung utrustning så att det väger upp. Är man i väldigt god form så kan man ha tyngre, och vice versa. Jag gick på tur med en som sprang maraton för Norge och han hade helt sonika köpt de tyngsta Kästle han kunde hitta för att tura med.

Ok, du menar så. Ja, är det snakk om flerdagsturer eller regelbundet längre än två mil hade jag tänkt att nästan 5 kg per fot är lite jobbigt. Upp till det tycker iaf jag att nedturen blir så enormt mycket bättre med tung utrustning så att det väger upp. Är man i väldigt god form så kan man ha tyngre, och vice versa. Jag gick på tur med en som sprang maraton för Norge och han hade helt sonika köpt de tyngsta Kästle han kunde hitta för att tura med.
Jag vill ju helt hålla med dig.
I mina drömmar så går mina få skiddagar ut på att ta skotern till nån orörd bergssida och gå ett par gånger uppåt för episka åk.
Men fullt så roligt jag jag inte i verkligheten 🙂

Men börjar ändå fundera på ett par Shiftisar till. Man förlorar ju inget på det förutom pengar och runtsläpad vikt 😅

Det beror nog på om man prioriterar vägen upp eller vägen ner. Sonen har turat hela säsongen i Dolomiterna på sina, men kanske inte hel-/flerdagsturer. Nu i påsk invigde han sitt nya par som är både kortare, smalare och klart lättare. För mig som oftast bara släpar med ett par skidor, så måste det vara något som är bra i pisten och funkar ok uppför och nedför utanför densamma. Därav Rustler 10 med Shift.
Det kändes för övrigt som om varannan åkte på Extrem i Åre nu. Ett riktigt mainstream-märke.
Haha största överdrivet ever…. (I och för sig ett lokalt märke oxå)

De som startade Extrem är fortfarande ägare av Åre Skidfabrik med lite andra delägare.
Att ta in externa verkar ju iaf varit rätt väg där. Jämför man (utan att veta delägarskap etc.) hur det gick på Tobe så var det ju mindre lyckat.

Nya satsningen från Berntsson verkar dock få bra mottagande så det kanske ordnar sig för honom.

Jag vill ju helt hålla med dig.
I mina drömmar så går mina få skiddagar ut på att ta skotern till nån orörd bergssida och gå ett par gånger uppåt för episka åk.
Men fullt så roligt jag jag inte i verkligheten 🙂

Men börjar ändå fundera på ett par Shiftisar till. Man förlorar ju inget på det förutom pengar och runtsläpad vikt 😅
Jag har kört på ett par Salomon QST med 106mm under foten, och Shift, tycker inte bredden alls är några problem. Har gått heldagsturer och flera dagar i sträck med dem. Som det sägs ovan värderar jag nedfarten så pass mkt att jag är ok med att släpa på lite mer vikt uppför.
Är väl mest när man går på skrå som det märks, men känns som en vanesak, inget man tänker på efter en kvart.

Inte nödvändigtvis "liten" peng men jag ser mig om efter nåt modernare att ersätta mina (minst) 20 år gamla Head med. Mest pist, men ibland lite annat.

Läst och sett positivt om Nordica Steadfast 85 men lyckas inte hitta skillnaden mellan varianterna som heter DC och HR (HR går att hitta lite billigare men hemsidan nämner bara DC). Nån som har koll?

Verkar generellt vara en djungel med mer eller mindre dokumenterade "snikvarianter" av diverse storsäljare hos många märken. Antar att de ofta är tänkta som hyrskidor.

/J
Inser när den här tråden seglade upp att jag inte följde upp min fråga (och jag gillar uppföljningar).

I linje med trådtiteln så blev det plånboken som fick styra och jag slog till på ett par 24 års Armada Declivity 88 C som Sportbittl slumpade med 70 % rea. Ingen riktig aning hur de förhåller sig till Nordica, men duger garanterat till min gubbåkning. Det tog några åk att "ställa om" men sen har de definitivt gjort det roligare att åka. På nåt sätt både stadigare och mer lättsvängda än de antika skidorna de ersatte.
20260220_100925-EDIT.webp

Tillbaka
Topp