Ny stiginspirerad hardtail på rea

Polka

Medlem
Min dotter som är 11 år, typ 155 cm och ganska lätt har vuxit ur sin Trek i storlek xs. Den var dessutom väldigt enkel redan när den köptes för typ 3 år sedan. Urkass dämpare fram bland annat.
Hon cyklar bara 1 gång i veckan och siktar inte på att tävla, det är mest för att det är kul att hänga med kompisarna, att träna och att utmana sig själv på stigarna. Det är roligare ju mer tekniskt det blir påstår hon. Men tävla lär hon alltså inte göra. Med det sagt villhöver hon trots allt en lagom stor cykel som inte begränsar henne. Tänkte jag skulle fynda på black friday rean men har svårt att hitta en hardtail som är mer stig än xc. En heldämpad blir blir för dyrt, satsar hellre på en bra hardtail. Budget kanske runt 15k. Krav: vettig geometri för ändamålet, prisvärda komponenter, bra dämpare och dropper post (ok att eftermontera men då ska det ändå rymmas i budgeten).
Några tips på fynd?

Hej,

en sån här (Dartmoor primal byggde jag precis ihop till sonen.
Jag köpte alltså en ram och lösa komponenter.

Jag hade sänkstolpe, vevparti, handtag och ett bakhjul sen innan. Men med en fin pike-gaffel och bra komponenter generellt blev cykeln klar för ca.9000kr.
Det blev 100% bra 🙂
Den kommer användas till mtb-träning i vår och har börjat användas till dirtåkning.

Säger bara, om du har komponenter, så köp t.ex. en sån här ram från trailtoys så kommer du få en bra cykel.

Tack för alla tips! Blev en beställning från Rosé. Tyvärr tog paypal typ 1700 i växlingsavgift vilket jag upptäckte för sent. Jävla tjuvar. Sista gången jag använde paypal. Men hon kommer bli superglad för nya cykeln! 🙏

Ja det var ju surt. Jag är ingen fan av Klarna men just för utlandsköp så använder jag det då de har noll påslag.

Oavsett PayPal eller kreditkort så ska man alltid betala i lokalvalute. Lätt att glömma med PayPal dock
Borde jag verkligen ha kollat, gick lite snabbt när jag beställde. Har räknat, visade sig att priset i sek på Rose webbsida inte är rimligt, vet inte vad de använder för växelkurs, men den borde varit drygt 1000kr dyrare i sek om man följer aktuell växelkurs. Paypal hade sedan ett påslag om runt 600. Men skit samma, cykeln känns ändå skapligt prisvärd.

Borde jag verkligen ha kollat, gick lite snabbt när jag beställde. Har räknat, visade sig att priset i sek på Rose webbsida inte är rimligt, vet inte vad de använder för växelkurs, men den borde varit drygt 1000kr dyrare i sek om man följer aktuell växelkurs. Paypal hade sedan ett påslag om runt 600. Men skit samma, cykeln känns ändå skapligt prisvärd.
Ok, har börjat se svenska priser på bike-discount också när jag googlar. Ytterligare en sak att akta sig för.

Ja, kan man är det nog lika bra att glömma och gå vidare

Tack för alla tips! Blev en beställning från Rosé. Tyvärr tog paypal typ 1700 i växlingsavgift vilket jag upptäckte för sent. Jävla tjuvar. Sista gången jag använde paypal. Men hon kommer bli superglad för nya cykeln! 🙏

Jag förstår inte vad som hände. Priserna på rosebikes.se är i svenska kronor. Jag skulle tänka att man då betalar i kronor och att man som kund har ingenting med euros att göra. Det gick så när jag beställde his Rose på våren (med utan PayPal).

Overigens är priserna hos Rose nu lägre i kronor än i euro med nuvärande växelkursen, även när man inte tar med högre svenska momsen! Med skillnaden i moms inräknat är priset av en Bonero 2 8% lägre i kroner än i euro.

EDIT: Eller betalar man kanske i euro isf kronor hos Rose när man väljer PayPal? De 8% prisskillnaden är nära vad du listar. I så fall skulle det inte vara PayPals fel, men att du tappar fördelen med nuvarande växelkursen jämfört med när Rose sätte priset i kronor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp