Vintercykling - Vad tar skada?

Jojjzter

Medlem
Hej! Jag har köpt mig en ny Canyon grizl cf 7 AXS eTap. Otroligt nöjd och tänker att jag ska ha dubbla hjul till sommaren och köra gravel och landsväg. Jag fick med skärmar till den och har dom monterade. Nu till min funderingar.

Jag har precis gått med i lokala cykelklubben och dom kör vintercykling på lördagar som jag tycker är väldigt trevligt. Hur skadligt är det för min nya Grizl nu när vägsaltet är här. Vad är det "dyraste" som kan gå sönder och som kan behöva servas efter säsong? Är jag för nojig? Bör jag ta min lite äldre MB31 gravel eller bara tänka att cykeln faktiskt är till för att användas och det går att serva lager till våren?

Jag hade tagit den äldre, vintercykling tar hårt på cykeln. Oavsett cykel så se till att alla gängor är ordentligt infettade med vattenfast fett och i synnerhet gängor av alu, gäller förvisso även för sommarcykling men ännu viktigare på vintern.

Det ska ju vara kul att cykla så ta den cykel du tycker är roligast! Den är till för att användas! På en lördagstur har du dessutom utmärkta möjligheter att spola bort saltet efteråt. Tror att slitaget kommer att öka marginellt jämfört med att cykla sommar.

Som referens cyklar jag hundratals timmar på sopsaltat varje vinter utan att skölja av cykeln. Till våren är kedjan skrot, men det är ju bara att byta. Jag cyklar för övrigt på en stålram och skulle man tro vissa olyckskorpar borde den ha upplösts i rostsmet för länge sedan. Den har patina efter 10 års åretruntcykling, men kommer hålla många år till.

IMG_1562.jpeg

Man ska inte ha racer-racer-däck på vintern, utan något som tål grus och hala vägbanor bättre. Schwalbe Maraton finns i många storlekar.
Kedjan är ju det som särskilt samlar vinterns grus och korn, och fördelar det över hela drivlinan, bakväxel et. al. Så hur du väljer - jag tycker som ovan att du ska - skölj av kedjan dådå.

Vajrar i höljen kan gro fast i fukt och kyla.

Senast ändrad:
Ekernipplar kan bli jobbiga att ha att göra med när de duschats i saltvatten några månader.
True that!

På gamla vinterhärket, saligt i åminnelse, insåg jag snabbt att det enklast löstes genom att köpa en packe ekrar och klippa av/byta när de behövde justeras. Vilket lyckligtvis inte var alltför ofta.

Ingen erfarenhet av saltslask pga bor i skogen. Det jag brukar kika på pendlaren och krossen före vintern är saker som att klingbultar, skruvar som håller växeln i ramen, och annat långt ner har en dutt kopparpasta. Sadelstolpens årliga infettning passar nu också. Pendlaren har sånt där lite billigare styrlager med kulring så tar upp det också och fettar in. Annars är det väl ingenting. Efter vintern så blir det normalt ny kedja och eventuellt kassett, vevlager och vajrar och hölje. Byte/service/kontroll av hjullager är klokt också. Inte så jättedramatiskt alltså, normalt underhåll liksom. Beror lite på hur mycket cyklarna har gått, inte alltid allt på båda.

som många skriver så kan ekrar och nipplarna vara ett problem. Men tänk på att en en blöt grusrunda på sommaren kan slita ner bromsar och drivlinan snabbare är vintercykling.

Tillbaka
Topp