Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Det har rapporterats om bötfällning tidigare i tråden... Jag har dock cyklat genom en eller två gånger 🤐... En gång tog jag taxi till PdM från Arguineguin pga ett cykellopp som blockerade vägen till Puerto Rico . Taxi är inte speciellt dyrt.

Jag vet inte om man behöver boka. De gånger jag har sett båten har den inte varit full.

Det handlar inte bara om att undvika böter i de där tunnlarna, se till att ha en bra lampa så att bilisterna ser dig.

Tunnlarna och motorvägen uppe i nordost får man cykla i och på. Inte så trevligt på nordsidan dock. Och ja, lampa är ett måste!

20231119_124305~2.JPG

Lite kasst att de inte snabbt kan göra en liten provisorisk cb mellan Mogan-Taurito.
Fast som ytis borde man väl inte klaga, bara vara glad att man får vara där.

Lite kasst att de inte snabbt kan göra en liten provisorisk cb mellan Mogan-Taurito.
Fast som ytis borde man väl inte klaga, bara vara glad att man får vara där.
Nedanstående skrevs i Canariajournalen augusti 2022. Det är det färskaste jag vet.
Umulig å sikre mot skred

Et stupbratt område over vei GC-500 mellom Puerto de Mogán og Taurito sørvest på Gran Canaria, hvor to steinras ødela veien i 2017, har imidlertid vist seg umulig å rassikre, ifølge myndighetene.

Veien er fortsatt stengt, og planer om å bygge tunnel forbi raspunktet er lagt frem. Det er imidlertid foreløpig ukjent når byggingen av tunnelen vil starte.

Gran Canarias kommisjon for kulturarv godkjente tunnelplanene i mai i år.

Hur funkar det att åka båt förbi med cykel?
Var går båtarna ifrån och var lägger de till?
Hur ofta går de och vad kostar det?
Hur lång tid tar det?
Så många frågor…😇

Tunnlarna och motorvägen uppe i nordost får man cykla i och på. Inte så trevligt på nordsidan dock. Och ja, lampa är ett måste!

Visa bilaga 735963
Tycker bilden är intressant
Tittar man noga på ljustavlan så står det ”varning för cyklister” redan innan er grupp kommit fram till tunneln. Måste vara sensorer som känner av. Väl inne i den tvåfiliga tunneln så hänvisas bilisterna till vänstra filen. Svalt o skönt i tunneln och man känner sig som en kung när klungan man surfar i har en egen fil.

Tycker bilden är intressant
Tittar man noga på ljustavlan så står det ”varning för cyklister” redan innan er grupp kommit fram till tunneln. Måste vara sensorer som känner av. Väl inne i den tvåfiliga tunneln så hänvisas bilisterna till vänstra filen. Svalt o skönt i tunneln och man känner sig som en kung när klungan man surfar i har en egen fil.

Ja, trevlig lösning! 😀

Och på västra sidan är både motorväg och tunnlar bra. Men sen efter ett tag blir det för mycket trafik för att det ska vara kul...

Nästa gång siktar jag på att korsa ön från nordväst till syd i stället 🤔

Hur lång tid tar det?
Så många frågor…😇
Har aldrig åkt båten. Alltid kört över Soria och Testbacken ner till Puerto de Mogan.
Tror mig ändå veta att man kan ta båt både ifrån Arguineguin och Puerto Rico. Borde inte vara svårt att hitta. Följ strandpromenaderna bara och fråga er fram.
Gissar på 7€. Någon kanske vet bättre än mig.

Ja, trevlig lösning! 😀

Och på västra sidan är både motorväg och tunnlar bra. Men sen efter ett tag blir det för mycket trafik för att det ska vara kul...

Nästa gång siktar jag på att korsa ön från nordväst till syd i stället 🤔
Du menar Agaete i nordväst.
Finns några riktigt fina klättringar ifrån det hållet mot Tejeda, Artenara, eller Moja osv. Många alternativ. HELDAGSTUR som kräver tidig start för vanliga entusiaster som dig.

Hur lång tid tar det?
Så många frågor…😇

Färjan går från den inre hamnen, inte den yttre piren, och gör ett antal uppehåll på vägen mot Arguineguín. Jag tror att vi betalade 10 euro för hela sträckan, det är en vacker tur och efter att cyklat där otaliga gånger kan det vara kul att se det från sjön.

Senast ändrad:
Ser ut som att Free Motion har öppnat uthyrning i Bahia Feliz. Öppet ett par timmar förmiddag och eftermiddag.
Heter Monte Feliz.

Tveksamt om kundunderlaget kommer att räcka. Möjligt att även de som bor i San Agustin kan se fördelar att ta buss Nr 1 eller 66 för att hämta cykel där. Blir ju inte så långt att gå från busshållplatsen till butiken.

I alla fall bra att veta för alla att det 4h/dag (utom lördag) kan finnas reservdelar att köpa där också.

Är nere på ön 13-20 december, är någon på plats och vill ha sällskap så säg till.

Jag ska försöka ordna en shuttle från syd till norr för att klättra rakt över ön, för att spara lite tid/transportsträcka.

Är du på plats @Paul D

Är nere på ön 13-20 december, är någon på plats och vill ha sällskap så säg till.

Jag ska försöka ordna en shuttle från syd till norr för att klättra rakt över ön, för att spara lite tid/transportsträcka.

Är du på plats @Paul D
Nej tyvärr.

Startar man tidigt och inte står still för mycket så hinner man cykla söder till norr och tillbaka. Jag har beskrivit mitt test hör inför Tour de Mont Blanch sommaren 2022. Pico både förmiddag och eftermiddag.

Nej tyvärr.

Startar man tidigt och inte står still för mycket så hinner man cykla söder till norr och tillbaka. Jag har beskrivit mitt test hör inför Tour de Mont Blanch sommaren 2022. Pico både förmiddag och eftermiddag.
Japp har gjort det själv också några vändor men nu har jag mindre tid så tänkte försöka ordna med skjuts till lämplig plats och ta sig hem därifrån 👍👍

Japp har gjort det själv också några vändor men nu har jag mindre tid så tänkte försöka ordna med skjuts till lämplig plats och ta sig hem därifrån 👍👍
Förstår!
Är du ensam kan jag tipsa om buss nr 18 som startar mitt emot Free Motion i Meloneras nära fyren. Avgår arbetsdagar kl 06:25, 08:00 9:30. Ändstation Tejeda och Ayacata är en av hållplatserna. På det viset går du miste om ca 1300 höm och har kommit bra mycket närmare norra sidan.
Skydda känsliga delar av cykelns billiga sida med engångsmaterial som du slänger i papperskorg. Sitter du långt fram i bussen så ser du om det lagts ny asfalt från Ayacata och hem. Sist jag körde ner mot San Bartolome fr Ayacata så var det riktigt dåligt. Finns i så fall bättre alternativ mera österut men det tror jag du har koll på.
Jag som har kontrollbehov skulle svänga förbi startpunkten och fråga någon dag före om det vanligtvis brukar finnas plats för cykel i bagaget.

Orter jag passerat i norr Fontanales, Moya och San Mateo. Tror det mesta är trevligt. Enligt uppgift har det regnat en hel del sista veckan vilket alltid gynnar växtligheten även i söder.
Ser fram emot rapport och bilder.

Förstår!
Är du ensam kan jag tipsa om buss nr 18 som startar mitt emot Free Motion i Meloneras nära fyren. Avgår arbetsdagar kl 06:25, 08:00 9:30. Ändstation Tejeda och Ayacata är en av hållplatserna. På det viset går du miste om ca 1300 höm och har kommit bra mycket närmare norra sidan.
Skydda känsliga delar av cykelns billiga sida med engångsmaterial som du slänger i papperskorg. Sitter du långt fram i bussen så ser du om det lagts ny asfalt från Ayacata och hem. Sist jag körde ner mot San Bartolome fr Ayacata så var det riktigt dåligt. Finns i så fall bättre alternativ mera österut men det tror jag du har koll på.
Jag som har kontrollbehov skulle svänga förbi startpunkten och fråga någon dag före om det vanligtvis brukar finnas plats för cykel i bagaget.

Orter jag passerat i norr Fontanales, Moya och San Mateo. Tror det mesta är trevligt. Enligt uppgift har det regnat en hel del sista veckan vilket alltid gynnar växtligheten även i söder.
Ser fram emot rapport och bilder.
Tackar! Jag vet att det finns uthyrare som shuttlar så jag tänkte boka en sådan, dyrare men då slipper jag krångla.

Vad jag hört så är det ny asfalt från Ayacata till San Bartolome samt från Ayacata upp till Pico, 👍👍

Hänger flera vana charter-resenärer här tänker jag:
Hur är det att få med cykel i cykelväska (Evoc bike bag), problemfritt?
Är det nån som cyklat MTB på kanarieöarna nyligen? Enduro/DH-stuk snarare än XC. Google ger klent med träffar på aktuella sidor, hittat nån men de är inte kontaktbara osv. Har det dött ut pga nya regler eller nåt eller är jag bara dålig på att googla?

Jag har flugit charter med en EVOC, visserligen racer så du får nog kontrollera totalvikten lite mer, men annars inga problem. Med Ving så är min senaste erfarenhet att om du inte erbjuds möjligheten att boka specialbagage så är de platserna slut. Det står dock inte explicit.
Största problemet är transport från flygplats till hotell. Bokar du busstransport så är det inte nödvändigtvis plats för cykeln. Separat transport om ni är flera, eller egen taxi om du är själv med cykel skulle vara min rekommendation. Om du inte hyr bil förstås för att kunna transportera dig runt själv.

Är det nån som cyklat MTB på kanarieöarna nyligen? Enduro/DH-stuk snarare än XC. Google ger klent med träffar på aktuella sidor, hittat nån men de är inte kontaktbara osv. Har det dött ut pga nya regler eller nåt eller är jag bara dålig på att googla?
Har inte varit problem att ta med cykel bara man bokat transport på flyget.
Ibland fullt på charter bussarna. Ibland vill chauffören ha extra betalt.
Buss 66 blir ofta full i bagageutrymmet tycker jag mig sett men ändå försöker vissa få med cykelväskan och lyckas också eftersom de kör samma koncept resa efter resa. För att få plats med cykeln så är det störst chans ju närmare bussens starthållplats man kan stiga på. 66an så är det Faro de Maspalomas som gäller för transport till flyget och Flygplatsen när man anländer. Har sett att när 66an har proppfullt i bagaget så stannar den inte för att plocka upp fler.
Cyklar inte MTB själv men nog ser man ofta MTB -cyklister. Även lokala cyklister. Tycker mig ha sett minst två företag som erbjuder biltransport upp i bergen med specialsläp för cyklar eller cyklar på taket. Life on 2 Wheels och Free Motion. Kostar. Båda har MTB på menyn.
Är övertygad om att Izz Ramadan som driver Bike 10MIL i Playa de Ingles kan ge dig tipps på de bästa rundorna i öknen i söder som troligen grönskar nu när det har regnat en del. Izz råd är gratis.
Tror mig veta att cykelbutiken Seven pro Sport i Doctoral 20km från PdI har ett eget lag/kompisgäng som även kör MTB. Chefen heter John och pratar bra engelska. Du kan ju höra om du får hänga med på deras träning.

Jag och sambon skall stanna en månad nästa gång och tar med egna cyklar så hyra en hel månad blir dyrt. (Lvg). Vi har bokat transfer med zip transfer. Det behövs en minibuss med både väskor och cyklar. Nu skall vi bara till San Agustin så det blir kort resa men den kostade ca 1500kr tor. På flyget kostade det 350kr/cykel och resa, tot 1400kr

Senast ändrad:
Tack! Får kolla lite, inte bestämt om det ens är ditåt jag ska det går ju charter t ex till Mudeira också, eller ens om det blir nåt, men bra att reka lite

Cykla hyrd MTB på nåt seriöst sätt känns bara jobbigt om man inte måste så därav frågan :)

Osäker på om detta postats förut, iså fall får man scrolla förbi.
Nya trafikregler i Spanien från nyår.
(Hämtat från Canariajournalen)

Fordon måste sakta ner till 20 kilometer under hastighetsgränsen när de passerar cyklister, säger den nya förordningen som antagits av det spanska trafikdirektoratet, DGT.

Det innebär att hastigheten till exempel måste sänkas till 70 kilometer i timmen i en 90-zon vid omkörning.

Regeln att hålla ett avstånd på minst 1,5 meter vid förbipasserande cyklister överförs från gällande trafikföreskrifter.

Måste byta fil

På vägar med mer än ett körfält är fordon skyldiga att byta fil helt vid omkörning av cyklister.

En annan nyhet är att avståndet till cyklister för fordon som ligger bakom på stadsgator ska vara minst fem meter.

Totalt hjälmbehov

Det kommer inte att finnas några undantag för användning av hjälm för cyklister nästa år, förutom vid "allvarliga medicinska tillstånd".

Cyklister ska även använda reflexer eller lysande tillbehör när sikten är dålig så att de syns minst 150 meter bort.

Kan cykla mot enkelriktad trafik

Det kommer att vara förbjudet att cykla på trottoarer i tätorter.

På enkelriktade gator med en maxhastighet på 30 kilometer i timmen är det tillåtet att cykla mot färdriktningen.

När det är trafik på gatorna får cyklister passera fordon till höger.

Viktig reform

Trafikdirektoratet har arbetat i tre år med reformen av trafikdirektivet.

Huvudsyftet är att förbättra trafiksäkerheten för de mest utsatta, såsom fotgängare och cyklister.

Ett annat mål är att förbättra rörligheten i trafiken.

För elskotrar är det förbud mot att åka på trottoarer och för motorcyklar blir det tillåtet att åka på axeln när det är trafik i max 30 kilometer i timmen, eller stillastående trafik.

Det talas också om att förbjuda körning i vänster körfält på motorvägar när det är bilkö eller dåligt väder med försämrade körförhållanden.

Detta för att underlätta för utryckningsfordon att ta sig fram.

I sådana fall är omkörning förbjuden.

100-gränsen på asfalterade bivägar med vägskulder på minst 1,5 meter breda och på vägar med minst två körfält i vardera riktningen är också aktuellt.

Fordon måste sakta ner till 20 kilometer under hastighetsgränsen när de passerar cyklister, säger den nya förordningen som antagits av det spanska trafikdirektoratet, DGT.
kommer att bli konstigt på dom platser (i bergen) där hastighetsgränsen redan ligger på 40. Det innebär nerför att inget fordon kan köra om en cyklist och uppför/på platten i princip samma sak om det inte lutar +14%-ish.

Jag har åkt med cykel i mjuk väska och ställ under många år, helt problemfritt.
Såpass ofta att det ör dags för hjulbyte på väskan😁
Norwegian har dessutom sänkt priset till 350:-/en väg för transporten. Jag ser enbart fördelar med att ha egen cykel på resa, då vet man vad man har under sig.
Om MTB vet jag inget.

Norwegian har dessutom sänkt priset till 350:-/en väg för transporten. Jag ser enbart fördelar med att ha egen cykel på resa, då vet man vad man har under sig.
Om MTB vet jag inget.
Jag tänker precis tvärtom. Litar benhårt på att tyskarna är bättre än mig på att serva och pyssla!

Om MTB vet jag inget.
Menar du inte snarare att som du ser det överväger fördelarna med att ta med egen cykel kraftigt?

T.ex. kan ju existensen av en risk att cykelväskan inte kommer med flyget eller att cykeln skadas i transporten anses vara en fördel jämfört med att hyra där just de riskerna inte finns.

Menar du inte snarare att som du ser det överväger fördelarna med att ta med egen cykel kraftigt?

T.ex. kan ju existensen av en risk att cykelväskan inte kommer med flyget eller att cykeln skadas i transporten anses vara en fördel jämfört med att hyra där just de riskerna inte finns.
Nej det menar jag inte.
Men jag är inte heller hängsel- och livremtypen.

Nej det menar jag inte.
Men jag är inte heller hängsel- och livremtypen.
Ta det du med 100% säkerhet vet kommer att inträffa då, nämligen att du kommer att behöva forsla cykeln till och från flygplatsen. Menar du verkligen att det är en fördel att behöva göra det kontra att inte behöva göra det?

Människor värderar saker olika, men att inte kunna tillstå att det finns för- och nackdelar med båda varianterna känns bara skumt.

Ta det du med 100% säkerhet vet kommer att inträffa då, nämligen att du kommer att behöva forsla cykeln till och från flygplatsen. Menar du verkligen att det är en fördel att behöva göra det kontra att inte behöva göra det?

Människor värderar saker olika, men att inte kunna tillstå att det finns för- och nackdelar med båda varianterna känns bara skumt.
Jag menar, i detta fall, att forslandet inte är något problem. Går så bra så på stadsbuss och Öresundståg härifrån till Kastrup samt även på alla de hemska och främmande destinationer jag besökt likadant.
Har man gott om flis kan man naturligtvis värdera sånt på annat sätt men det har inte jag.
Men jag ber ödmjukast om ursäkt om jag uttryckt mig på något kränkande vis, det var inte min avsikt. Sen vet jag ju att du gillar att klyva hår och det står dig också fritt.

För och nackdelar med allt! :D
Brukade ta med egen cykel när jag reste på cykelsemester men i takt med att jag fick mer råd så blev det mer hyra på plats istället. Misstänker att jag värdesätter att hyra på plats. Funderar dock på att börja flyga med cykel igen för att få med min egen cykel. Detta gäller dock inte Gran Can då jag även nästa gång kommer flyga utan cykel.

Tillbaka
Topp