Sadelstolpe, upplösningstillstånd

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
kcnc-stolpe i bridge club-ram, tre år gamla, stolpen har börjat lösas upp ovanför insticket, och i slitsen, men inte där aluminiumet och stålet legat an mot varandra. stolpen satt inte fast i ramen. antar att det är galvanisk korrosion?

20241206_230059.jpg

det var rätt så djupt, kanske en millimeter eller mer, när jag skrapade bort mjölet med kniv.

det är även en likadan fläck på en dt-endcap.
20241206_230136.jpg

hur ska jag undvika detta i framtiden?

Anal magnetism?

Eller mer sannolikt, salt i kombination med olika metaller. Metallfri monteringspasta och vanligt fett kan kanske skapa tillfälliga barriärer men bör hållas efter regelbundet.

Aluminium pasta men finns lite nackdelen på sadel stålpe glider lite stolpen ner i gupp blir dra åt hårt åt gäng problem hållet tyvärr.

Jag tänker "neråt", att något kommit uppifrån och runnit ner. Först och mest på sadelstolpen och några droppar på veven. Måste vara rätt starka grejor. En olyckshändelse eller sabotage?
Om du låter bli att ha svavelsyrepatroner i ryggfickorna slipper du nog framtida problem...

Har kladdat nere i ram rör lämnade En tum fäste uppe montering så den inte glider ner sadeln stolpe är annars vax på cykel motverka yttre oxidation i ramen är det skydds vax behandling motverka kondens rosten.

Allt gift, som behövs, vad åbelangar korrossion är grundämnet Syre. Dvs nr: 8, i det periodiska systemet.
Detta bryter över tid ner allt, inkluderat våra egna kroppar. Har någon i kostsammanhang hört talas om Antioxidanter?!
Metaller, som ligger högt upp i den periodiska skalan, är många gånger extremt motståndskraftiga, ex Platina, Guld, Rhodium, palladium, mfl. Då dessa oftast är syreresistenta vid normala temp.
Hit hör emellertid inte de båda kontrahenterna Aluminium och Järn.

man kan också se till att det finns något som hellre offrar sig än aluminium, t ex zink.

det hjälper väl inte i detta fall, men på en av mina sänkstolpar som är utsatt för sprut, har jag trätt över en kasserad cykelslang.

Tillbaka
Topp