Som denna tråd utvecklats är det svårt att låta bli att citera denna reflektion av Fredrik Falk:
“
Kalkyler i ett baksäte
När vi åker taxi i den vackra skymningen längs E4 Uppsalavägen söderut, via Eugeniatunneln, Essingeleden och sedan E4/E20 Södertäljevägen reflekterar jag en stund över det fåniga påståendet att cyklister är den trafikantgrupp som begår i särklass flest trafikbrott per capita.
Hela sträckan är 3- alternativt 4-filig i vardera riktningen och, med något undantag, hastighetsbegränsad till 70 eller 80 kilometer i timmen. Flödet är snabbt och tätt i båda riktningarna. Tempot uppskattar jag till ca 60 bilar i minuten i alla filer i vardera riktningen, dvs 120 sammanlagt.
Jag konstaterar att samtliga bilister bryter mot hastighetsbegränsningen. Samtliga. Vår taxi i vänsterfilen kör konstant minst 20 km/tim för fort, med korta undantag för inhopp i filen till höger för att släppa fram någon som kör 30 km/tim eller mer för fort. Med vägledning av hur flödena i filerna avancerar relativt varandra uppskattar jag att bilisterna i övriga filer kör 15 eller 10 km/tim för fort.
Så alltså, vid varje punkt på hela sträckan om ca två mil begås 7.200 (120 x 60) trafikbrott per timme med ett bötesbelopp på mellan 1.500 och 2.800 kronor.
Lägg därtill brottet "för kort avstånd till framförvarande fordon" (bötesbelopp: 2.000 kronor) så är vi uppe i 14.400 trafikbrott per timme vid varje punkt på sträckan.
Lägg därtill motsvarande brottslighet vid infarter och genomfarter i hela Sverige så är vi uppe i mer än 100.000 trafikbrott per timme. Och då har jag inte räknat med alla tusentals fall av rattfyllor, mobilanvändning, rödljuskörningar och korsande av heldragen linje. En apa kan räkna ut att vi då är på väg upp mot en miljon trafikbrott per timme.
Jag nämner inte ovanstående för att moralisera. Även jag råkar ofta bryta mot hastighetsbegränsningar när jag kör bil på landsvägar, huvudleder och motorvägar. Den där kvällen på E4 skulle jag sannolikt legat i filen som som körde 10 km/tim för fort. Jag nämner det bara för att illustrera att de som utnämner cyklister till trafikens brottslingar par excellence inte har en susning om vad de pratar om.
Till saken bidrar naturligtvis att det är svårare att bryta mot lagen som cyklist än som bilist. Hastighetsöverträdelser förekommer knappt, och en regel om för kort avstånd till framförvarande cyklist existerar inte.”
Samt denna:
“Ovanligt mycket gnäll i trådarna nu om cyklisters bristande laglydnad.
Minns när jag åkte taxi för en tid sedan, och chauffören direkt hävde ur sig någonting om "jxvla cyklister som struntar i trafikregler", så roade jag mig med att notera alla trafikbrott han själv begick under den ganska korta färden. Vad jag minns var det fler än 40 stycken, typ fibbla med mobilen, köra för fort, för kort avstånd, gasa mot gult, strunta i blinkers, rulla förbi stoppskylt, köra över heldragen linje, strunta i svängningsregeln, strunta i högerregeln mot cyklist, inte lämna företräde vid övergångsställe och en del annat. Vissa brott upprepades - avstånd & hastighet t ex mer än hälften av gångerna.
Förmodligen inbillade han sig att han körde exemplariskt och laglydigt trots att han skulle fått tiotusentals i böter om han fällts för allt (gasa mot gult kostar 3000, för kort avstånd upp till 2000 t ex). Det är mitt intryck att de flesta bilister som klagar på cyklisters laglydnad har noll koll på hur många trafikbrott som de själva begår.
Men jag sa inget, jag är inte sån.”