[OT] Hur länge kan man lagra öl, och det fortfarande smakar bra eller kanske bättre?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
[OT] Hur länge kan man lagra öl, och det fortfarande smakar bra eller kanske bättre?
(Bryter ut frågan från annan tråd.)
Hur känsligt är öl för lagring "längre än bäst-före-datum"?
Verkar finnas uppgifter om att vissa typer av öl med fördel kan förädlas eller vara minst lika bra, långt efter bäst-före-datum. Är det så enkelt att desto högre alkoholhalt, desto längre lagring?

Bakgrunden till min fråga är att jag dricker för lite öl i förhållande till hur mycket jag köper. Varje gång jag är på systemet av helt andra anledningar än öl, så tar jag ett varv förbi öl-hyllorna och liksom köper något jag är nyfiken på. Detta har resulterat i att helgens inventering påvisade omkring ett 30-40-tal flaskor med utgånget datum.

Jag är nyfiken på praktiska erfarenheter i första hand, så hur är det med erfarenheten hos er alla öl-pimplande sluskar här i forumet?

Jag är ingen expert, men borde det inte ha nått att göra med hur lufttät förpackningen är?

en bryggare jag kände sa halvt på skämt att klass 1 håller en månad, klass 2 två månader, ock klass 3 tre månader.

vet inte om jag håller med, men öl på burk tycker jag tappar sitt flyktiga aah efter typ ett halvår efter produktiondatum. glasflaskat öl håller sig bättre, utom veteöl.

gammalt öl smakar som gammalt te, ganska dött.

det finns säkert undantag....

Det beror på...
Ett kraftigare öl, typ ale, ipa, porter, eller stout-typ kan funka väldigt bra att lagra. Särskilt om det är lite mer alkohol.

Lättöl funkar alltså inte. Sällan öl på burk funkar, jag har för mig att det blir lite aluminiumsmak på ölen då.

Jag fick ett tiotal kartonger nu i höst med öl som skummar lite väl mycket och gått i retur från systembolaget av en släkting som har ett mindre bryggeri, den 3,5%-ölen var när jag fick den nästan två år efter bäst före och den har varit helt ok att dricka. Förvaras mörkt och gärna svalt.

Senast ändrad:
Jag fick ett tiotal kartonger nu i höst med öl som skummar lite väl mycket och gått i retur från systembolaget av en släkting som har ett mindre bryggeri, den 3,5%-ölen var när jag fick den två år efter bäst före och den har varit helt ok att dricka. Förvaras mörkt och gärna svalt.
Son sagt, det beror på:-) Det där låter ju som ett kvalitetsöl, ett sånt funkar nog helt klart bättre än ett Norrlands guld ;-)

Systembolaget har en bra sida om att lagra öl:

"lagringstiderna ligger från ett år upp till tio år, ibland upp till 20 år."

Senast ändrad:
Tja, "det beror på", som med vin, inte all vin som blir bättre av lagring, eller ens ska lagras.
Vanlig lager funkar nog efter "bäst för datum" om den lagrats svalt och mörkt. Ju kallare desto längre i regel.
Öl med högre alkoholstyrka klarar sig generellt bättre.

Sen har vi öl som med fördel kan drickas efter "bäst före" eller "bäst efter datum" som man kan tolka det. ;)
Givetvis en smaksak där också, äldsta ölen jag druckit var en Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Imperial Dark från 2001, klart njutbar men själv hade jag öppnat den tidigare. =)

Sen om jag fattat det rätt så tjänar humlestinna öl som IPA och NEIPA på att drickas så färska som möjligt om man vill ha ut det mesta av dom men det lämnar jag till de som dricker sånt. =)

Verkar finnas uppgifter om att vissa typer av öl med fördel kan förädlas eller vara minst lika bra, långt efter bäst-före-datum. Är det så enkelt att desto högre alkoholhalt, desto längre lagring?

Bakgrunden till min fråga är att jag dricker för lite öl i förhållande till hur mycket jag köper. Varje gång jag är på systemet av helt andra anledningar än öl, så tar jag ett varv förbi öl-hyllorna och liksom köper något jag är nyfiken på. Detta har resulterat i att helgens inventering påvisade omkring ett 30-40-tal flaskor med utgånget datum.

Jag är nyfiken på praktiska erfarenheter i första hand, så hur är det med erfarenheten hos er alla öl-pimplande sluskar här i forumet?

Aluminiumburk har en sprayad hinna på sig som bryts ned, det går rätt fort efter "bäst före"-datum på de flesta varianterna innan det släpper ut aluminiumsmak i drycken. Ofarligt men smakar rätt kasst.

Glasflaska funkar bättre!

Aluminiumburk har en sprayad hinna på sig som bryts ned, det går rätt fort efter "bäst före"-datum på de flesta varianterna innan det släpper ut aluminiumsmak i drycken. Ofarligt men smakar rätt kasst.

Glasflaska funkar bättre!
aluminiumburkar släpper också ut kolsyran.

lagra inte.
Det är en myt. Öl i aluminiumburkar håller längre än i flaska. Burken är tätare än kapsylen på glasflaskan vilket minskar oxidation och burken släpper inte in solljus som är rena döden för öl. Genomskinliga flaskor är sämst, bruna bäst.
Öl som kan lagras är dock oftast/alltid på flaska för att få den utveckling av ölen som önskas, dvs en viss oxidation genom syreinsläpp via kork/kapsyl.

Humlig öl ska drickas så fort det går. Den funkar också bäst på aluminiumburk eftersom ljus är dåligt för humlesmaken.

Bryggare brukar rent generellt föredra burk, även små bryggerier.

@TBone kan säkert pitcha in mera professionella kunskaper.

Exakt så gick det till när mitt ölförråd uppstod. Du får göra som jag: skaffa bra hyllor, sortera ölet och för bok över innehavet så att du vet vad du har och inte och om det är något som borde drickas snarast.

Moderna opastöriserade och ofiltrerade ipor tappar stinget snabbt, bör drickas så färska som möjligt. (Alternativt om de är odrickbart beska från början och måste vila ett halvår först, se min Down Under nyligen.) Över huvud taget tror jag att att humlebeskan går ner över tid för öl som lagras.

I övrigt får du prova dig fram. Du lär knappast förstöra ölet om det går över bäst före några år även om det skulle ha varit godare färskare. Förvara mörkt och svalt bara och stående. Jag har några flaskor Westmalle Extra från 2021 kvar vilket absolut inte är ett öl att lagra (ljust och 4,8 %) men förutom att det har blivit grumligt så är det fortfarande helt okej.

(Jag är alltså glad amatör utan några som helst teoretiska kunskaper, jag köper öl lite på måfå men håller noga koll på vad jag har druckit.)

(Tillägg: Här framstår jag förmodligen som reply guy och mansplainer eftersom allt jag skrev redan stod på Systembolaget-länken ovan. Där har man för att man inte läser hela tråden innan man svarar.)

Det är en myt. Öl i aluminiumburkar håller längre än i flaska. Burken är tätare än kapsylen på glasflaskan vilket minskar oxidation och burken släpper inte in solljus som är rena döden för öl. Genomskinliga flaskor är sämst, bruna bäst.
Öl som kan lagras är dock oftast/alltid på flaska för att få den utveckling av ölen som önskas, dvs en viss oxidation genom syreinsläpp via kork/kapsyl.
Som jag skrev, det som blir dåligt är hinnan mellan dryck och aluminium.

Jag har också hört att humlejuicerna (dvs ipa och liknande mög) tappar stinget ganska snabbt.
Nybryggd ipa tappar rätt märkbart på bara några veckor och ska drickas så färskt som möjligt, fast jag gillar faktiskt när de lugnar ner sig lite.

Sorterar man in ipa under "mög" kan en anledning vara att man bara fått smaka gamla trötta, något som tyvärr är rätt vanligt.

Som jag skrev, det är en myt.
Du får gärna motbevisa mig.

Det finns så klart allehanda sensationella källor på nätet som pratar om polymer/socker/resin lager i aluminumburkarna men även många trovärdiga.

Om du påstår att det är en myt så skulle jag gärna vilja veta men då krävs även en källa.
Här har du ett gäng källor som jag finner rimligt trovärdiga som påstår att det finns en liner i aluminiumburkarna.

Jag är även fullt förstående i att aluminium är rätt långt ner i den galvaniska hierarkin och således känslig för fria joner, så som i syror.

Får revidera antalet till runt 50. Och gissning om att drygt 30 av dem inte är IPA eller ljus lager, som väl kanske bara är att kassera om jag tolkar tråden så här långt.
IMG_2161.jpeg

De lackas väl?
Jag ska till burkfabriken nästa vecka så ska fråga.
Jag är typ hundra på att de lackas. Men någon annan kommer med "Det är en myt" men ingen källa. Så jag ställer mig nog kvar i zonen "De måste lackas".
Får revidera antalet till runt 50. Och gissning om att drygt 30 av dem inte är IPA eller ljus lager, som väl kanske bara är att kassera om jag tolkar tråden så här långt.
Visa bilaga 742097
Nej fan, smaka på flaskorna är det är dags!

Grön, ingen fara, gul bör funka lagra, röd, skulle börja med dom (om jag var du, själv hade jag nog vaskat. ;), resten ser jag inte vad det är. :)

1733813855806.png

Jag hade druckit Bitburgern direkt och vaskat resten. :)

Kanske döljer sig en Zlato där bak då hade den åkt i kylskåpet den med.

Fast det betyder inte att lacken löses upp.

För många år sedan råkade jag ut för ett gäng plattor Coca-Cola som svettades. Vid reklamation svarade de att de hade en batch där lackeringen gått fel.

Huruvida lacken löses upp är nog även en fråga om livsmedelklassning. Om den löses ut får den absolut inte vara hälsovådlig.

Såvitt jag känner till så garanterar producenterna av burkarna generellt sett 12 månader utan att linern i burken påverkas nämnvärt. Det innebär som vanligt inte att det händer något dramatiskt efter den tiden, bara att tillverkarna inte vill ta på sig det juridiska ansvaret. Ungefär på samma sätt som man som producent av livsmedel sätter ett bäst-före-datum.

Du får gärna motbevisa mig.

Det finns så klart allehanda sensationella källor på nätet som pratar om polymer/socker/resin lager i aluminumburkarna men även många trovärdiga.

Om du påstår att det är en myt så skulle jag gärna vilja veta men då krävs även en källa.
Här har du ett gäng källor som jag finner rimligt trovärdiga som påstår att det finns en liner i aluminiumburkarna.

Jag är även fullt förstående i att aluminium är rätt långt ner i den galvaniska hierarkin och således känslig för fria joner, så som i syror.
Jag kanske var otydlig men jag menade INTE att burkarna INTE har en liner eller lackas på insidan. Jag menade att det är en myt att linern/ lacken blir dålig med tiden i ölburkar, vilket verkar vara, om man läser dina länkar, ett problem som har med innehållets pH-värde att göra. Desto surare dryck desto kortare hållbarhets tid. Öl har normalt ett pH-värde på 4,0-4,5 jämfört med Cola och energidrycker som ligger på 1,5-3,3, dvs de är ungefär 10 till 1000 gånger surare än öl (logaritmisk skala).

Visa bilaga 742097

som väl kanske bara är att kassera

Vänta för fan! Var bor du?
Har druckit ett år FÖR gamla öl och överlevt, så jag tycker det är synd att bara kassera!

Senast ändrad:
Visa bilaga 742097
Du får väl testa? Den ena efter den andra.
Blir du rejält på lyran efter den trettionde var det inge' fel på dom 🍻
När du återhämtat dig kan du meddela resultatet här.

som väl kanske bara är att kassera

Vänta för fan! Var bor du?
Har druckit ett år FÖR gamla öl och överlevt, så jag tycker det är synd att bara kassera!
Haha, Du är välkommen förbi Skövde, men jag antar att rutinen blir att öppna och testa, smakar det illa så dricker jag helt enkelt inte. Så risken är väl då att du får häva i dig avslagen dryck i odrägliga mängder…..själv är jag sedan länge framme i livet där det jag inte gråter över spilld öl.

Du får väl testa? Den ena efter den andra.
Blir du rejält på lyran efter den trettionde var det inge' fel på dom 🍻
När du återhämtat dig kan du meddela resultatet här.
Jag praktiserade för första gången på länge något liknande i fredags, men med nyinköpt öl (och annat). Kan bara konstatera att rekorderlig fylla ger svåra följder under ett par dagar numer. Så det blir nog lite mer utdraget tempo för att testa igenom, annars kommer det ta eoner av tid innan jag klarar av att rapportera.

har i min erfarenhet lätt kunnat konstatera att det där inte stämmer. öl mår definitivt inte bra av att lagras på aluburk någon längre tid. det kan förstås skilja på olika kvaliteer på burkar och kapsyler, så helt linjärt är det som vanligt inte.

men alu håller kolsyran bättre än pet, som turligt nog inte just används till öl. kolsyrat vatten är ju gärna heldött vid utgångsdatum.

flaskans färg saknar relevans om man förvarar ölet mörkt och kallt.

som framförts i tråden är vissa öl mer känsliga för lagring än andra. det kan till och med vara fördelaktigt i vissa fall, men allmänt sett undviker jag att lagra någon längre tid. men helt nytappat brukar inte heller vara bra.

tittar alltid på datumet när jag köper öl. och kaffe.

Det finns gott om öl som är väldigt bra att lagra, men inte ljus lager och IPA. Lagringsvänlig öl är typiskt tappad på glasflaska, det kanske finns ett samband.

Systembolaget har förresten bedömt lagringspotentialen hos några öl: sök på lagras och välj dryckeskategori. Observera att eftersom detta är en fritextsökning så blir det även träffar på öl där ordet "lagras" finns med i beskrivningen. Tyvärr verkar det inte gå att söka på fras ("kan lagras"). Jag tror dessutom att det finns ett antal öl där bryggeriet anger på etiketten att ölet kan lagras men där Systembolaget inte anger detta i registret.

1733905827835.png

Burkarna lackas invändigt, mest för att burken ska bli tät och sen för att det inte ska ta smak. Aluminiumen är egentligen mest där för att man ska ha något att hålla i.
Man skickar sen en ström igenom för att se hur tät lacken är.

Systembolaget har förresten bedömt lagringspotentialen hos några öl: sök på lagras och välj dryckeskategori. Observera att eftersom detta är en fritextsökning så blir det även träffar på öl där ordet "lagras" finns med i beskrivningen. Tyvärr verkar det inte gå att söka på fras ("kan lagras"). Jag tror dessutom att det finns ett antal öl där bryggeriet anger på etiketten att ölet kan lagras men där Systembolaget inte anger detta i registret.

Visa bilaga 742284

Apropå lagring så har jag några stouter där bryggeriet bara har angett tappdatum, inte bäst före. Jag antar att det ska tolkas som att ölet kan stå mer än fem år. Kutym verkar annars vara att bäst före ligger fem år efter tappning (för kvadrupel, imperial stout och liknande mörka, alhoholstarka öl).

Har nog ett gäng suröl som börjar närma sig 20års sträcket, i alla fall 15. Fördel med att spara suröl är att jag inte gillar dom. 😝

Tillbaka
Topp