El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.

El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Och som vanligt ser du inte din egen del i det hela?
Jag förklarar bara vad lagen säger, sen kan ni tycka vad ni vill om det, det är fakta och inte baserat på känslor och eget tyckande.

Med detta så lämnar jag tråden.
Jag har framfört fakta, så jag vinner inget mer på att debattera om varför lagen är skriven som den är.

Jag har ingenting emot att diskutera varför man tycker som man gör.
Jag respekterar allas åsikt, även om jag inte delar den och kan bli onödigt het ibland, jag vet det och det ber jag om ursäkt för.
Men att framföra felaktiga fakta och in absurdum hävda att just den faktan är rätt, är bara trist… 🫤
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
@N.Blomqvist Tips: Eftersom Allemansrätten inte är en lag, utan en sedvänja, är det inte så smart att gasta om riksdag och lagar när det gäller den. Jag tror att du kommer att få en bättre bild om du orkar läsa igenom tråden.

@Pfaff Nu kan du börja räkna inlägg igen. 😀
Kalla den för vad du vill, men den är grundlagsskyddad, och innefattar även elcyklar.

Fan… Nu fick du mig att skriva igen… Hejdå!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag håller med!
Vi slutar handikappanpassa bilar, slutar ta hänsyn till rörelsehindrade vid nybyggnationer av offentliga byggnader, och, ja för fan… vi öppnar några koncentrationsläger också dit vi kan skicka alla som inte fysiskt eller psykiskt kan utföra dom aktiviteter som ”inte är för alla”, så att eliten, ni übermench, kan få trampa omkring ensamma och ostörda.

Jag behöver inte länka någonting alls.
Det är allmän kännedom att det är Riksdagen, och inte Happy eller Naturvårdsverket, som stiftar lagarna.
En elcykel är en cykel i lagen, och får framföras där cyklar får framföras.
Oaktat vad du och dina gelikar anser.

Och var gränsen ska dras är totalt irrelevant eftersom jag inte har någon som helst skyldighet att anpassa min cykling efter vad du och några självutnämnda aktivister anser vara lämpligt.
-Jag har lagen på min sida så länge inte vanliga cyklar och elcyklar delas upp i två olika grupper rent juridiskt, och elcyklar beläggs med särskilda regler angående terrängkörning.

Jag förstår att det kan vara oerhört svårt och jobbigt att behöva inse att man inte får tolka lagen som man vill, -särskilt när man har medhåll av majoriteten på ett internetforum…

Nu bygger du halmgubbar större än julbocken i Gävle. Inget av det har jag påstått eller skrivit, däremot har du skrivit att du har juridiken på din sida och då vill jag veta vad du menar med det påståendet. Är det din egen tolkning, åsikt eller finns det en källa på att myndigheter uppfattar saken likadant som du? Du får tycka vad du vill men din åsikt är inte samma sak som att du har juridiken på din sida.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Nu bygger du halmgubbar större än julbocken i Gävle. Inget av det har jag påstått eller skrivit, däremot har du skrivit att du har juridiken på din sida och då vill jag veta vad du menar med det påståendet. Är det din egen tolkning, åsikt eller finns det en källa på att myndigheter uppfattar saken likadant som du? Du får tycka vad du vill men din åsikt är inte samma sak som att du har juridiken på din sida.
Ok, jag ber om ursäkt för att jag brusade upp, igen…

Lagen likställer en vanlig cykel och en elcykel som håller sig inom gränsen för vad en elcykel får prestera.
Då en sådan elcykel i juridisk mening är likvärdig en cykel utan elmotor gäller samma skyldigheter och rättigheter för både elcykel och vanlig cykel.
-Även terrängkörningslagen.

 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Är inte allemansrätten grundlagsskyddad sedan 1994? 🤔
Med en mening, ja. Däremot står det inte vad den innebär. Expertmyndighet när det gäller allemansrätten är Naturvårdsverket, det är alltså dem man ska lyssna på för att få reda på vad allemansrätten innebär.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Den här myndigheten har uppdrag från regeringen. "Naturvårdsverket är en statlig myndighet för miljöfrågor. Vi arbetar på uppdrag av regeringen" Om myndigheten skulle gå emot det som uppdragsgivaren menar tänker jag att regeringen hade gjort något åt det. Eller du menar att regeringen tycker som du, och därmed juridiken också, men myndigheten som har uppdraget tolkar tvärtemot och att regeringen skiter i det?

https://www.naturvardsverket.se/om-oss/om-naturvardsverket/

"Elcyklar och mindre motoriserade fordon​

Granskad: 11 december 2024
Att köra elcyklar och andra mindre motoriserade fordon i naturen, ingår inte i allemansrätten. Det betyder att du inte får köra dem på stigar och leder eller fritt i terrängen utan lov av markägaren. Ibland behövs dessutom dispens."

 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Med en mening, ja. Däremot står det inte vad den innebär. Expertmyndighet när det gäller allemansrätten är Naturvårdsverket, det är alltså dem man ska lyssna på för att få reda på vad allemansrätten innebär.
Ja, Naturvårdsverket är expertmyndighet.
Men dom kan endast utfärda riktlinjer.
Lagar stiftas i Riksdagen, och så länge elcyklar lyder under samma reglemente som vanliga cyklar och ingen lagändring eller tillägg görs, så är den juridiska tolkningen ganska glasklar.
Sedan kan det absolut vara olämpligt, men inte olagligt.

Edit: Jo, det kan faktiskt vara olagligt att cykla i terräng.
Då allemansrätten kräver att man inte ska störa eller förstöra, och dessutom inte medger kommersiell utövning av densamme så kan jag faktiskt i vissa fall hålla med om att elcyklar inte har rätt att med stöd av allemansrätten vistas i terräng.
Men grundförutsättningen är enligt lagen fortfarande att en vanlig cykel och en elcykel lyder under samma lagar.
 
Senast ändrad:
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Ja, Naturvårdsverket är expertmyndighet.
Men dom kan endast utfärda riktlinjer.
Lagar stiftas i Riksdagen, och så länge elcyklar lyder under samma reglemente som vanliga cyklar och ingen lagändring eller tillägg görs, så är den juridiska tolkningen ganska glasklar.
Sedan kan det absolut vara olämpligt, men inte olagligt.
Ja, vill man pissa på allemansrätten kan man resonera så.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Allemansrätten är som sagt en sedvänja och ej en lag. Så det finns inget straff för att bryta mot den. Däremot kan det leda till andra saker. Exempelvis avskaffad allemansrätt.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tror mer på utnötningsseger i den mån denna fråga kan avgöras. Själv kan jag tänka mig att bidra i tråden när den är på ca 4990 inlägg. Skulle gärna sno pfaff på inlägg #5000.
Jag jämställde nog poäng och utnötning. När @BFS och @ooms kommer igång är det klart på förhand, så att säga.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Yep, två olika synpunkter, och mängder med tvärsäkra personer som argumenterar för varje. Så kommer det fortsätta tills det hamnar i domstol och avgörs där.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag tror mer på utnötningsseger i den mån denna fråga kan avgöras. Själv kan jag tänka mig att bidra i tråden när den är på ca 4990 inlägg. Skulle gärna sno pfaff på inlägg #5000.
Det kommer inte att hända! Om jag blir nödsakat att bevaka tråden, gud förbjuda! kommer jag att skriva politiska inlägg så att tråden stängs på inlägg #4999!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag håller med!
Vi slutar handikappanpassa bilar, slutar ta hänsyn till rörelsehindrade vid nybyggnationer av offentliga byggnader, och, ja för fan… vi öppnar några koncentrationsläger också dit vi kan skicka alla som inte fysiskt eller psykiskt kan utföra dom aktiviteter som ”inte är för alla”, så att eliten, ni übermench, kan få trampa omkring ensamma och ostörda.

Jag behöver inte länka någonting alls.
Det är allmän kännedom att det är Riksdagen, och inte Happy eller Naturvårdsverket, som stiftar lagarna.
En elcykel är en cykel i lagen, och får framföras där cyklar får framföras.
Oaktat vad du och dina gelikar anser.

Och var gränsen ska dras är totalt irrelevant eftersom jag inte har någon som helst skyldighet att anpassa min cykling efter vad du och några självutnämnda aktivister anser vara lämpligt.
-Jag har lagen på min sida så länge inte vanliga cyklar och elcyklar delas upp i två olika grupper rent juridiskt, och elcyklar beläggs med särskilda regler angående terrängkörning.

Jag förstår att det kan vara oerhört svårt och jobbigt att behöva inse att man inte får tolka lagen som man vill, -särskilt när man har medhåll av majoriteten på ett internetforum…
Nu är kanske inte cykla i skogen riktigt jämförbart med det du skriver om (tillgänglighetsanpassning av offentliga byggnader).

Men jag har en annan nyfiken fråga, om din sjukdom straffar dina leder vid belastning, är det verkligen rätt cykel-form att bröta omkring i terräng då? Handleder och andre leder ansträngs ju betydligt mycket mer och ta stryk, jmf om du hade satsat på landsväg eller gravel-cykling (grusväg typ).
För du måste ha ett mindre helvete med handlederna under/efter ett pass i skogen?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
I denna fråga står jag helt enad med Kashmirsocialist, BFS och Luktapåblommorna. Så akta er för att dra igång nåt, ni kommer vara helt chanslösa mot oss 💪
Ja det är synd för annars hade ni ju kunnat fått den här stängd också som dom andra trådarna när ni kastar paj på varandra och förstör den igentliga tråden/frågan, vet inte vem av er som vunnit än …….
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Bäst för diskussionen är ju att blocka och prata OM dem istället för med dem. :)
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Spännande detta. Tråden står och väger. Nu har vi 4100 inlägg för åsikt 1, och 4113 för åsikt 2 !!
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Varken eller, det är ditt personliga bas för att tjafsa på forumet, för det är väl i princip bara i elcykel-bråka-trådar du dyker upp i forumet.
Sorry jag hade ingen aning om att man var tvungen att skriva i många olika trådar. Där får jag helt enkelt bättra mig. Svårt att lära sig alla informella regler i ett forum.
. Jag undrade helt enkelt om jag får cykla med min emtb på specifikt markerade cykelleder i vår natur. Inte då random stig och absolut inte ”fritt” i skogen. Det var bara det. Jag ber om ursäkt igen och hoppas på ngn kunnig inom ämnet.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Sorry jag hade ingen aning om att man var tvungen att skriva i många olika trådar. Där får jag helt enkelt bättra mig. Svårt att lära sig alla informella regler i ett forum.
. Jag undrade helt enkelt om jag får cykla med min emtb på specifikt markerade cykelleder i vår natur. Inte då random stig och absolut inte ”fritt” i skogen. Det var bara det. Jag ber om ursäkt igen och hoppas på ngn kunnig inom ämnet.

Du har väl läst dom 4000 tidigare inläggen ? Naturvårdsverket säger nej, många andra säger ja.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Sorry jag hade ingen aning om att man var tvungen att skriva i många olika trådar. Där får jag helt enkelt bättra mig. Svårt att lära sig alla informella regler i ett forum.
. Jag undrade helt enkelt om jag får cykla med min emtb på specifikt markerade cykelleder i vår natur. Inte då random stig och absolut inte ”fritt” i skogen. Det var bara det. Jag ber om ursäkt igen och hoppas på ngn kunnig inom ämnet.
Trådrubriken säger allt du behöver veta. Om den som anlagt leden inhämtat tillstånd fr markägaren att emtb är ok så är det det, inte annars.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Trådrubriken säger allt du behöver veta. Om den som anlagt leden inhämtat tillstånd fr markägaren att emtb är ok så är det det, inte annars.
Det var allt, tack för svar👍
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Sorry jag hade ingen aning om att man var tvungen att skriva i många olika trådar. Där får jag helt enkelt bättra mig. Svårt att lära sig alla informella regler i ett forum.
. Jag undrade helt enkelt om jag får cykla med min emtb på specifikt markerade cykelleder i vår natur. Inte då random stig och absolut inte ”fritt” i skogen. Det var bara det. Jag ber om ursäkt igen och hoppas på ngn kunnig inom ämnet.
Tyvärr så finns det massor här som anser sig kunniga i ämnet men alla tycker olika😆
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Eftersom tråden går på repeat kan man ju lika gärna bara bakreferera till sina egna inlägg.

 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Sorry jag hade ingen aning om att man var tvungen att skriva i många olika trådar. Där får jag helt enkelt bättra mig. Svårt att lära sig alla informella regler i ett forum.
. Jag undrade helt enkelt om jag får cykla med min emtb på specifikt markerade cykelleder i vår natur. Inte då random stig och absolut inte ”fritt” i skogen. Det var bara det. Jag ber om ursäkt igen och hoppas på ngn kunnig inom ämnet.
Fast du har ju fått svaret ”nej” ett antal gånger i forumet. Så vad är ditt syfte med frågan om det inte är att hälla bensin på en brasa som börjar bli lite tråkig?
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Naturvårdsverket älskar ju att överklaga när andra överklagar deras beslut. Vore det inte lämpligt att vi som kollektiv iscensätter en situation som kan polisanmälas, för att sen låta myndigheter driva detta till sin spets? För var man än står i frågan så kan man omöjligt påstå att det är hundra procent solklart vad som gäller om man försöker förhålla sig neutral.

Vore fantastiskt att få klarhet i detta, men även något att förhålla sig till när det kommer till hur godtyckligt andra regler ska följas.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Naturvårdsverket älskar ju att överklaga när andra överklagar deras beslut. Vore det inte lämpligt att vi som kollektiv iscensätter en situation som kan polisanmälas, för att sen låta myndigheter driva detta till sin spets? För var man än står i frågan så kan man omöjligt påstå att det är hundra procent solklart vad som gäller om man försöker förhålla sig neutral.

Vore fantastiskt att få klarhet i detta, men även något att förhålla sig till när det kommer till hur godtyckligt andra regler ska följas.
Fast det vill ingen eftersom det enda rimliga juridiska utfallet är att all eller ingen cykling kommer att tillåtas i naturen.

Det går inte bevisa vilken typ av cykel som orsakat tex en markskada så vad ska rätten göra?

Enda vinkeln jag kan tänka mig är ett personskadeärende där tex ett försäkringsbolag hävdar att en elcykel är så pass kraftig att den egentligen bör klassas som moped så att de kan skuta över skadeansvaret på tillverkaren. Den känns extremt långsökt för mig men konstigare saker har hänt
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Man ska inte glömma att cykel inte heller med automatik omfattas av allemansrätten, utan även det är en bedömningfråga som Naturvårdsverket ansvarar för.

Frågan om det går att skilja på cykel och el(spark)cykel har redan varit uppe tidigare, och svaret är att det går alldeles utmärkt. Det var ju därför det tidigare var tillåtet att köra elspark i gångfart på trottoaren och det är därför det idag är förbjudet att parkera dem utanför särskilda uppställningsplatser/cykelparkeringar.

Vad gäller att använda elcykel i terräng som handikapphjälpmedel så skulle jag inte oroa mig särskilt mycket. Folk här på forumet har uppenbarligen ingen aning om vad sarkoidos innebär för orken. Stuvarn åkte ju omkring på en el-MTB utan att det blev något rabalder.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag oroar mig inte för att de med funktionsvariation kommer ut i naturen med diverse hjälpmedel. Jag oroar mig för att de utan funktionsvariation använder det som argument för sina egna tillkortakommanden.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
Jag har inte sett någon som har invändningar mot att en elcykel används som ett handikapphjälpmedel. Däremot tycker jag inte att det är ett handikapp att vara i dålig form.

En annan grej som ytterst få ”el-Mtb-i-naturen”-skeptiker tycker är dåligt är att använda elcykel till sin pendling, på cykelvägar och med(eller utan) cykelhjälm.
 
El-cyklar innefattas inte av allemansrätten, enligt Naturvårdsverket.
så här åtta år efter trådstart hade det väl funnits rättsutslag om det som nvv sedan dess säger, var förbjudet med elcyklar i naturen.

det verkar alltså högst tveksamt om det stämmer.

något crescendo av slitna stigar har inte heller med förstås enstaka undantag synts till. snarare är det ett mångdubbelt större problem att de existerande växer igen med förfärande fart.

man kan ju tycka vad man vill om elcyklar och el-mtb, each to his own. har ingen längtan efter en i nuläget, men när mina knän eller annat ger upp, ser jag fram emot att först då kunna äntra en elcykel i skogen utan att bli trakasserad av mötande amatörjurister.
 
Tillbaka
Topp