[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Jag önskar att jag bodde mindre lyhört d.v.s där jag kunde "kräma på" fritt. Då hade ett par Bowers and Wilkins i stor storlek varit min favorit tillsammans med en potent förstärkare. Jag lyssnar musik mer än jag kollar på film.

B&W!
Har ett par sådana högtalare sen 25 år sen minst, och jäklar vad bra ljud det är i dom!

s-l1600.jpg

Senast ändrad:
Japp, den nya appen är det vi pratar om här. Som togs fram när hörlurarna lanserades. Som INTE går att kontrollera via appen 😂
Ok, så man ska inte vara så ledsen över att man har 3st "gamla" amp,s som gör att man inte får möjligheten att prova på Sonos S2 appen då alltså.:LOL:

Jag råkade bli hänvisad från spotify in i den nya appen på telefonen och då tänkte jag testa om jag fick in en amp o en play1 in i "nya" appen, det resulterade att jag har suttit hela dagen för att få play1 till att bli en S1 produkt igen. Bra jobbat av Sonos med 2 väldigt buggiga appar. (y):unsure:

Jag tycker att S2 har fått synk-problem den senaste tiden. Mest när man startar så har den blivit sämre på att spela i alla högtalare. Men det löser sig oftast inom typ 20 sekunder.

Fast det är väl så att sonos-appen inte är s2 längre utan har ersatts av en som bara heter Sonos (igen) och det är den appen som är haveriet? S1 är nästa version av gamla sonos-appen och nya sonos-appen är nästa version av s2. Bara för att det inte ska vara så krångligt, typ… ;-)

Fast det är väl så att sonos-appen inte är s2 längre utan har ersatts av en som bara heter Sonos (igen) och det är den appen som är haveriet? S1 är nästa version av gamla sonos-appen och nya sonos-appen är nästa version av s2. Bara för att det inte ska vara så krångligt, typ… ;-)

Jo typ så är det. Sonos bytte namn till S1 och S2 bytte namn till Sonos.

B&W!
Har ett par sådana högtalare sen 25 år sen minst, och jäklar vad bra ljud det är i dom!

Visa bilaga 743834
Började med hemmabio, sålde och körde Sonos men när det blev hus blev det först ett par stativare och sen flyglarna som frun kallar dom. Låter magiskt även på låg volym.
17348983976677285926565565712033.jpg

Beställde en demolyssning på B&W 803 D4, hela familjen satt och njöt av ljudet. Det kändes precis som om sången och instrumenten (akustisk) stod och spelade framför oss.
Drömbubblan sprack fort när tanken på grannarna infann sig i kombination med priset som ändå inte ens är hälften av vad flaggskeppet kostar. Längta får man väl trots att det inte blir sant?

1000009038.jpg

Beställde en demolyssning på B&W 803 D4, hela familjen satt och njöt av ljudet. Det kändes precis som om sången och instrumenten (akustisk) stod och spelade framför oss.
Drömbubblan sprack fort när tanken på grannarna infann sig i kombination med priset som ändå inte ens är hälften av vad flaggskeppet kostar. Längta får man väl trots att det inte blir sant?

Visa bilaga 743997
Gött att ställa in en anläggning för typ 500k i en lägenhet ;)

Visa bilaga 743997
Beställ en lyssning vid Ingvar Öhman i Täby så kan jag nog garantera en mera aha upplevelse än vad du gjorde med B&W.

Oskyldig fråga, varför stativ när golvhögtalare ofta levererar bättre?
Två anledningar, den första, största och viktigaste
  1. WAF
  2. Pris
Även om ljudet från pi60 är helt fantastiskt kostar de en hel del (>51kSEK)
och piP ~1/3-del av det
Och har man hört vad piP kan prestera, dels i vanliga rum men ffa hemma hos Ingvar, vet man att man får mkt välljud för pengarna.

Två anledningar, den första, största och viktigaste
  1. WAF
  2. Pris
Även om ljudet från pi60 är helt fantastiskt kostar de en hel del (>51kSEK)
och piP ~1/3-del av det
Och har man hört vad piP kan prestera, dels i vanliga rum men ffa hemma hos Ingvar, vet man att man får mkt välljud för pengarna.
Wife Acceptance Factor?🤣

Jösses! och jag som tyckte det sved ordentligt i plånboken när jag köpta mina B&W för ca. 6000:- för 25 år se'n.
Men jag är väldigt nöjd med ljudet i dom fortfarande.

Oskyldig fråga, varför stativ när golvhögtalare ofta levererar bättre?

Man kan köpa en "finare" högtalare för samma pris.
Basfrekvenser är extremt beroende av rummet och det är viktigt att kunna välja optimal placering som sällan eller aldrig är där man vill ha sina fronthögtalare. Jag klipper mina rejäla golvare vid 80hz och använder 2 subwoofers som är placerade så att jag minimerar stående vågor.

Jösses! och jag som tyckte det sved ordentligt i plånboken när jag köpta mina B&W för ca. 6000:- för 25 år se'n.
Det motsv knappt 10kSEK idag, justerat efter inflation
Åtminstone enl https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

Nu blir det ju lätt fel om man jmf enbart pris, men ändå
Flera av Ino-högtalarna finns som byggsats och utan låda och då kostar piP strax över 6k SEK och pi60 29.500 SEK

Men jag är väldigt nöjd med ljudet i dom fortfarande.
Det är ju viktigare än priset!

Radio Luxemburg ligger på 208 meter.
Låg menar du väl? Enl info är det ~33 år sedan de slutade sända på MW
"Radio Luxembourg - Radio 208, lades ned 29 december 1991 klockan 03.59.59, men återstartade sina sändningar 2007 dygnet runt med den nya digitala sändningstekniken DRM, på olika mellanvågsfrekvenser och på Internet."
Nuförtiden behövs det därför förstås en app!

"Radio Luxembourg - Radio 208, lades ned 29 december 1991 klockan 03.59.59, men återstartade sina sändningar 2007 dygnet runt med den nya digitala sändningstekniken DRM, på olika mellanvågsfrekvenser och på Internet."
Usch så modernt då! Då var det kanske i förrgår jag lyssnade senast.

En sån räcker långt. Den har både lånh- mellan- och kortvågsband!
Visa bilaga 744037

Radio Luxemburg ligger på 208 meter.
Jag minns på 60-talet när jag var liten knodd, drömde mig bort vid alla ortnamn som fanns att se. Ett av namnen fastnade hårt i medvetandet, Hilversum. Utan en aning om var det låg kändes det som någon sorts magiskt ställe ur en sagobok.

2019 cyklade jag från Amsterdam med sikte på Tyskland och på eftermiddagen fick jag syn på en vägskylt med namnet Hilversum.
Euforin var total, kollade gps:en och såg att det inte var dit jag skulle. Jag tror det stod 40km typ, den här missar jag inte tänkte jag och svängde höger. Väl inne i det inte så magiska Hilversum så blev det en pizza och en sejdel öl och ny rutt mot nordost.

Nu vet jag var Hilversum ligger och har barndomens minne avcheckat i min lista över orter att besöka, inget märkvärdigt men ett roligt minne som alltid dyker upp när jag ser en gammal radioapparat.

Det motsv knappt 10kSEK idag, justerat efter inflation
Åtminstone enl https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

Nu blir det ju lätt fel om man jmf enbart pris, men ändå
Flera av Ino-högtalarna finns som byggsats och utan låda och då kostar piP strax över 6k SEK och pi60 29.500 SEK

Det är ju viktigare än priset!

Ett par pi60 hade inte varit fel! Mkt bra ljud för pengarna.

Jag minns på 60-talet när jag var liten knodd, drömde mig bort vid alla ortnamn som fanns att se. Ett av namnen fastnade hårt i medvetandet, Hilversum. Utan en aning om var det låg kändes det som någon sorts magiskt ställe ur en sagobok.

2019 cyklade jag från Amsterdam med sikte på Tyskland och på eftermiddagen fick jag syn på en vägskylt med namnet Hilversum.
Euforin var total, kollade gps:en och såg att det inte var dit jag skulle. Jag tror det stod 40km typ, den här missar jag inte tänkte jag och svängde höger. Väl inne i det inte så magiska Hilversum så blev det en pizza och en sejdel öl och ny rutt mot nordost.

Nu vet jag var Hilversum ligger och har barndomens minne avcheckat i min lista över orter att besöka, inget märkvärdigt men ett roligt minne som alltid dyker upp när jag ser en gammal radioapparat.
Jag nöjde mig med Hörby...
Där har jag sedermera kört ringvägen runt...

Hilversum! Luxemburg! The Killer! Elvis! Fats! John Lee! Muddy!

Jag tog Biltema dator högtalare 2:1 komplettera med två diskant satelliter ger bra ljud bild. Men basen är lite för mager snärtig burk hammare en 3 tum högtalare på golvet borde varit minst dubbelt 6 tum eller lie mer annars mycket ljud ur så lite format. Har bas på golvet mellan diskant på mellan höjd och diskant högst upp går hänga på skruv skalle i väggen är bar decimeter kub stora har en jvc DVD recorder multi system standard med upplåst frekvens fång stod varning i instruktionerna i boken risk för över knäcka av förstärkare ☺️ bättre samples än de bästa cd frekvens upp låst testades mot Philips marantz cd blir mer perfekt i klassisk musik morsat och betoven.

W
Jag tog Biltema dator högtalare 2:1 komplettera med två diskant satelliter ger bra ljud bild. Men basen är lite för mager snärtig burk hammare en 3 tum högtalare på golvet borde varit minst dubbelt 6 tum eller lie mer annars mycket ljud ur så lite format. Har bas på golvet mellan diskant på mellan höjd och diskant högst upp går hänga på skruv skalle i väggen är bar decimeter kub stora har en jvc DVD recorder multi system standard med upplåst frekvens fång stod varning i instruktionerna i boken risk för över knäcka av förstärkare ☺️ bättre samples än de bästa cd frekvens upp låst testades mot Philips marantz cd blir mer perfekt i klassisk musik morsat och betoven.
Testa en musiker som heter Anna Lepwood hon spelar kyrkorgel så får du se hur ditt biltema funkar.😆

I vår lägenhet och budget är det en ren stereoanläggning (2.0) som gäller, även om basmoduler i 2.2 kan ge bättre resultat. Att gå från piP på stativ till trevägs golvhögtalare gav ett tydligt bättre ljud på ungefär samma golvyta och marginellt större visuellt utrymme. piP är fascinerande i att de kan prestera sådan djup bas - förvisso endast vid måttliga nivåer - men ofta är andra högtalare ett bättre val om en är beredd att betala lite mer, typ 20-35 långsjalar.

I vår lägenhet och budget är det en ren stereoanläggning (2.0) som gäller, även om basmoduler i 2.2 kan ge bättre resultat. Att gå från piP på stativ till trevägs golvhögtalare gav ett tydligt bättre ljud på ungefär samma golvyta och marginellt större visuellt utrymme. piP är fascinerande i att de kan prestera sådan djup bas - förvisso endast vid måttliga nivåer - men ofta är andra högtalare ett bättre val om en är beredd att betala lite mer, typ 20-35 långsjalar.
Hobby projektet som faktiskt .io gjorde för 10-12 år sedan så gick pK lägre i basen än vad pip gör men pip gick lite högre i diskant registret och bägge modellerna skall ha en dämpmatta bakom.För att riktigt blomma ut.

Förutom hårdvaran, var lyssnar man på bra kvalitet idag? Deezer har jag sagt upp idag då mina spellistor blir tunnare och tunnare, artisten finns kvar men vissa låtar försvinner.

Exempel: The turning away, Pink Floyd
Acid Rain, Lorne
Oxygene, Jarre
m.fl.

Dessa låtar finns kvar på Spotify men kvaliteten är sämre (ffa i hörlurar).
Har ni några rekommendationer?

W

Testa en musiker som heter Anna Lepwood hon spelar kyrkorgel så får du se hur ditt biltema funkar.😆
Bas ljud bild är helt fel borde ha 8 tum går inte få vettigt med 3 tum sedan var orginal diskant helt fel blev inte bra fören jag monterade dit extra diskant små datorer satelliter små skrik högtalare typ jula från tiden anläggning är Biltema 2002/03 dator högtalare med subwoofer 450w(PMPO) står 50-20.000Hz diskant gick alldrig dit upp i satelliter orginal högtalare men förstärkare levererade korrekt men det hjälper ju inte med fel högtalare.
Men förstärkare har en finnes eko vilket blir kyrksal effekt med så orgeln lär låta korrekt kyrksal i.

Senast ändrad:
Förutom hårdvaran, var lyssnar man på bra kvalitet idag? Deezer har jag sagt upp idag då mina spellistor blir tunnare och tunnare, artisten finns kvar men vissa låtar försvinner.

Acid Rain, Lorne
Oxygene, Jarre
m.fl.

Dessa låtar finns kvar på Spotify men kvaliteten är sämre (ffa i hörlurar).
Har ni några rekommendationer?
Svaret är väl tyvärr CD.. Har köpt en del lossless filer från discogs men det lär väl inte gå med så stora artister.

"On the turning away" finns i Tidal i flera olika versioner

"Acid rain" finns i Tidal i åtminstone tvp versioner
"Oxygene" finns även den i Tidal
Även "m.fl." finns i Tidal :sneaky:

Kolla själv och inte minst: lyssna själv, de erbjuder en provperiod
Sedan kostar det 119 SEK/mån (som Spotify Premium) och då får man bla
"110M+ tracks in lossless, HiRes FLAC, and Dolby Atmos"
Från din lista finns tex åtminstone en version av
"On the turning away" i FLAC 24-bit/96 kHz

Det finns även onlineverktyg för att konvertera åtminstone playlist
från Spotify => Tidal

Men och detta är ett viktigt MEN, det är långtifrån säkert att det på ngn stremingtjänst låter exakt som på din egen CD, särskilt om det är en äldre CD du jmf mot.
Detta skall bero på att det tydligen finns väldigt många olika mastertejper(filer?) som skickas till de olika stremingtjänsterna.
Tyvärr.

"On the turning away" finns i Tidal i flera olika versioner

"Acid rain" finns i Tidal i åtminstone tvp versioner

"Oxygene" finns även den i Tidal

Även "m.fl." finns i Tidal :sneaky:

Kolla själv och inte minst: lyssna själv, de erbjuder en provperiod
Sedan kostar det 119 SEK/mån (som Spotify Premium) och då får man bla
"110M+ tracks in lossless, HiRes FLAC, and Dolby Atmos"
Från din lista finns tex åtminstone en version av
"On the turning away" i FLAC 24-bit/96 kHz

Det finns även onlineverktyg för att konvertera åtminstone playlist
från Spotify => Tidal

Men och detta är ett viktigt MEN, det är långtifrån säkert att det på ngn stremingtjänst låter exakt som på din egen CD, särskilt om det är en äldre CD du jmf mot.
Detta skall bero på att det tydligen finns väldigt många olika mastertejper(filer?) som skickas till de olika stremingtjänsterna.
Tyvärr.

Är tidal bättre än de andra tjänsterna med att behålla konsekvent utbud över tid?

Tillbaka
Topp