Gravel som landsvägshoj

Stabby

Aktiv medlem
Gravel som landsvägshoj
Nu till våren har jag bestämt mig för att införskaffa mig en gravel, har varit väldigt mycket fram och tillbaka mellan gravel eller en endurance men valet lutar åt gravel för att kunna åka ut och köra grusvägar också.

Jag vet att många redan kommer skriva "sätt på slicks och kör bara" men är ute efter just rätt cykel dvs geometri så nära en endurance hoj då jag inte är ute efter en aero racer. Budgeten är väl max 30k gärna under, skaffar givetvis 2 hjul grupper oavsett

Ber om ursäkt för längre inlägg men ber verkligen om råd att hitta just rätt cykel som fungerar "best of both worlds"

Gravel som landsvägshoj
Varför inte en endurance / allroad hoj med utrymme för (upp till) 40 mm däck ? På senare tid har ”gravel” mer och mer graviterat mot 90-tals MTB XC samtidigt som landsvägscyklar blivit allt mer grusvägskompatibla se t.ex https://road.cc/buyers-guide/best-allroad-bikes-what-allroad-bike-emerging-category

För egen del tycker jag 32-35 mm funkar alldeles utmärkt för allroad (asfalt och grusvägar) och 40-45 för ”gravel” (+ traktorspår, snällare stigar) men det beror förstås på hur ”gnarly” vägarna är man vill cykla och vad man väger.

Gravel som landsvägshoj
Ska man rulla komfortabelt/riktigt långt på både lvg och grus är däck upp mot 40 mm bredd ganska krispigt.
Så breda däck kan självklart öka komforten, om de är bra
Men samtidigt ökar vikten såpass mkt (jmf med 30-32mm däck) att cykeln riskerar att förlora en hel del av rappheten.
Samma sak med ram o gaffelgeometrin.
Om ram+gaffel är gjorda för riktigt breda, 45-55mm, däck är det även då risk att cykeln förlorar en hel del av rappheten som en "tajtare" ram+gaffel-design kan ge.

Senast ändrad:
Gravel som landsvägshoj
Fundera på om du vill ha skärmar och eller pakethållare då det i så fall underlättar om ramen har vettiga fästen.

Nä inte tänkt på skrämar eller pakethållare. Tanken är att cykeln skall användas som motion månaderna det går. Sen är väl tanken att ställa in den på en typ zwift när vädret är värdelöst

Gravel som landsvägshoj
Nu till våren har jag bestämt mig för att införskaffa mig en gravel, har varit väldigt mycket fram och tillbaka mellan gravel eller en endurance men valet lutar åt gravel för att kunna åka ut och köra grusvägar också.

Jag vet att många redan kommer skriva "sätt på slicks och kör bara" men är ute efter just rätt cykel dvs geometri så nära en endurance hoj då jag inte är ute efter en aero racer. Budgeten är väl max 30k gärna under, skaffar givetvis 2 hjul grupper oavsett

Ber om ursäkt för längre inlägg men ber verkligen om råd att hitta just rätt cykel som fungerar "best of both worlds"
Din fråga är svår att svara på. Ja du kan använda en gravel för både grus och asfalt även med samma däck om de är typ semislick. Ja du kan ha trippla uppsättningar hjul = asfalt, grus o vinter. Allt beror på om du vill ha en comfort-geo eller om du vill tävla mot andras pb:s. Dvs allt kokar ner till geo och där är det klurigt att ge svar när alla kroppar är olika

Gravel som landsvägshoj
Nä inte tänkt på skrämar eller pakethållare. Tanken är att cykeln skall användas som motion månaderna det går. Sen är väl tanken att ställa in den på en typ zwift när vädret är värdelöst
Då är det nog lättast att hitta rätt bland endurance räsers. Dom flesta gravelhojar är ju numera tunga, tråkiga packåsnor med 37 skruvhål för racks eller gammel-xc som NLC skrev.

Gravel som landsvägshoj
Din fråga är svår att svara på. Ja du kan använda en gravel för både grus och asfalt även med samma däck om de är typ semislick. Ja du kan ha trippla uppsättningar hjul = asfalt, grus o vinter. Allt beror på om du vill ha en comfort-geo eller om du vill tävla mot andras pb:s. Dvs allt kokar ner till geo och där är det klurigt att ge svar när alla kroppar är olika
Jag förstår att frågan är svår.

Jag skulle väl säga comfort geo och träna upp min kondition och hälsa. Gärna en där man är relativt upprätt då jag har väldigt otränad rygg för att kunna ligga ner som en vinkelhake

Gravel som landsvägshoj
Jag gick på konceptet i år och köpte en allroad ram (från kina) med plats för 40mm däck och 73° vinklar. Tycker det funkar mycket bra som racegravel 40mm däck och "träningsracer/amatörlvgracer" med 32mm däck .. ganska påkostad iofs med en vikt runt 7.5kg typ 50' .. att tävla lvg med en 9.5kilos 25' gravel med plats för 50mm däck kanske inte är samma ..
Ridley har några nya allroad modeller i bla aluminum som kanske funkar ..?

Gravel som landsvägshoj
Det finns väl rätt fartfyllda gravels från 3T, Cannondale, Canyon, Rose, Trek och andra. Vissa även med progressiva aeroramar. Detta då när olika gravellopp körs närmast i lvg-farter over there.

Gravel som landsvägshoj
Jag köpte en Trek Boone och köpte ett par zipphjul till. Blev en bra kombo tycker jag, lite knepig utväxling pga cx-grupp men med stor klinga fram blev det ändå ok.

Lätt och bekväm sittställning, men rymmer inte större än 40mm däck.

Gravel som landsvägshoj
Giant Defy tar 38mm och ska höra till de kvickare bland endurance-hojar. Kan slå ett slag för Open U.P. också som väl idag får anses vara mer allroad (max 40mm) än gravel. Mycket nöjd med min på de flesta underlag inkl. asfalt.

Gravel som landsvägshoj
Vintern är kanon att träna på tycker jag, man är så mycket inomhus att bara själva utevistelsen blir en positiv upplevelse och sen tillkommer cyklingen :)

Gravel som landsvägshoj
Dom cyklar jag snappat upp med en geometri som passar båda är canyon endurace och Looks gravel cykel. Själv har jag en orbea terra med 2 hjulset. Har justerat in måtten efter en bikefit så geometrin spelar mig inte så stor roll men den är rolig på grus (prio 1) och inte tråkig på landsvägen så jag är nöjd 😊

Gravel som landsvägshoj
Dom cyklar jag snappat upp med en geometri som passar båda är canyon endurace och Looks gravel cykel. Själv har jag en orbea terra med 2 hjulset. Har justerat in måtten efter en bikefit så geometrin spelar mig inte så stor roll men den är rolig på grus (prio 1) och inte tråkig på landsvägen så jag är nöjd 😊
Jag läste i länken i början av tråden då hade nämnt just Terra att den var väldigt bra och var enkel att "roadify" dvs köra landsväg med den
Vilken modell kör du med?

Gravel som landsvägshoj
Vintern är kanon att träna på tycker jag, man är så mycket inomhus att bara själva utevistelsen blir en positiv upplevelse och sen tillkommer cyklingen :)
Absolut kan en utevistelse som t ex där jag bor nu (slå regn och 8+) så funkar utomhus, tänker mest på slasket och 20 cm snö så håller jag mig nog hellre inne 🙈

Gravel som landsvägshoj
Jag läste i länken i början av tråden då hade nämnt just Terra att den var väldigt bra och var enkel att "roadify" dvs köra landsväg med den
Vilken modell kör du med?

Ja hittills har det varit helt enligt förväntningarna och rejält glädjefyllt att ha 2 i 1-setup 😊

Jag köpte den senaste instegsmodellen i kolfiber (samma ram som i länken) , rensade den på komponenter och sålde dessa vidare, och satte in Sram force AXS (43/30). Sen köpte jag 2x likadana hjul från slowbuild som väger in på under 1500g, och så bra däck för respektive gren. Kändes extra bra att satsa på komponenterna när det är 2in1.

Gravel som landsvägshoj
Absolut kan en utevistelse som t ex där jag bor nu (slå regn och 8+) så funkar utomhus, tänker mest på slasket och 20 cm snö så håller jag mig nog hellre inne 🙈
Raining cats and dogs!

När du skriver att du vill ha två olika hjulset, är avsikten att cykla renodlad landsväg i perioder eller är det ett extra hjulset för tävling? Oftast blir det väl både grusväg och asfalt under samma runda?

För vad det kan vara värt: tyckte för några år sedan att 32 mm var mer än tillräckligt för "all road" cykling, inklusive skogsvägar, bytte till 38 mm och älskade det, sen 40 mm och nu den här hösten har jag cyklat nästan bara med en cykel med 55 mm (26") och jag gillar bredden starkt, så mycket att jag planerar att sätta upp en ny cykel med ~50 mm 622-däck för 26" är en aning för små hjul för mig.

Senast ändrad:
Gravel som landsvägshoj
Har en 3T exploro som säkert hade fungerat bra även som racer om man mixtrar lite med utväxlingen pga 1x11.
Annars en Canyon grizl som alltiallo?

Gravel som landsvägshoj
Raining cats and dogs!

När du skriver att du vill ha två olika hjulset, är avsikten att cykla renodlad landsväg i perioder eller är det ett extra hjulset för tävling? Oftast blir det väl både grusväg och asfalt under samma runda?

För vad det kan vara värt: tyckte för några år sedan att 32 mm var mer än tillräckligt för "all road" cykling, inklusive skogsvägar, bytte till 38 mm och älskade det, sen 40 mm och nu den här hösten har jag cyklat nästan bara med en cykel med 55 mm (26") och jag gillar bredden starkt, så mycket att jag planerar att sätta upp en ny cykel med ~50 mm 622-däck för 26" är en aning för små hjul för mig.
Där jag bor så finns det både fina vägar på grus och givetvis asfalt så tänker mig hjul som är mest optimala för förhållanden, kommer ej tävla utan är ju mest motion men klart lite tävlingsskalle har man och pushar sig själv som gammal ishockeyspelare.

Gravel som landsvägshoj
Har en 3T exploro som säkert hade fungerat bra även som racer om man mixtrar lite med utväxlingen pga 1x11.
Annars en Canyon grizl som alltiallo?
Ja en grizl har jag kollat på också, det enda man kanske tänker skillnaden främst om man jämför endurace och grizl så är det väl utväxlingen/antal kuggar på framdrevet för kassetten bak är samma. Men de kanske går med en grizl också även i uppförsbackar och lite fart även på asfalt

Gravel som landsvägshoj
Ja en grizl har jag kollat på också, det enda man kanske tänker skillnaden främst om man jämför endurace och grizl så är det väl utväxlingen/antal kuggar på framdrevet för kassetten bak är samma. Men de kanske går med en grizl också även i uppförsbackar och lite fart även på asfalt
Kassett och framklingor är det väl bara att byta för att få den utväxling som passar?

Gravel som landsvägshoj

Du är redan inne på det själv, dvs geometrin. Det handlar ju inte bara om att hitta en cykel som uppfyller dina kriterier, utan även om att cykelns geometri ska passa just din kropp. Just geometrin kan skilja mycket mellan olika cyklar och storlekar.

Du skriver att du är stel i ryggen, så kanske en bike sizeing innan köp vore vettigt?

Gravel som landsvägshoj
Du är redan inne på det själv, dvs geometrin. Det handlar ju inte bara om att hitta en cykel som uppfyller dina kriterier, utan även om att cykelns geometri ska passa just din kropp. Just geometrin kan skilja mycket mellan olika cyklar och storlekar.

Du skriver att du är stel i ryggen, så kanske en bike sizeing innan köp vore vettigt?
Japp jag funderar starkt på att göra en bike fit innan köp, dock får jag leta efter någon som är nära

Gravel som landsvägshoj
Japp jag funderar starkt på att göra en bike fit innan köp, dock får jag leta efter någon som är nära

Jag skulle vilja hävda att bike sizeing och bike fit inte är samma sak. Den första syftar till ge dig referensmått (vilken typ av geometri) att använda vid val av cykel, den sistnämnda till att optimera den köpta cykeln (i rätt storlek) till din kropp. Sen anses nog bike sizeing ingå som del av begreppet bike fit.

Gravel som landsvägshoj
Jag skulle vilja hävda att bike sizeing och bike fit inte är samma sak. Den första syftar till ge dig referensmått (vilken typ av geometri) att använda vid val av cykel, den sistnämnda till att optimera den köpta cykeln (i rätt storlek) till din kropp. Sen anses nog bike sizeing ingå som del av begreppet bike fit.
Okej då är jag med på noterna, dax att börja leta då!

Gravel som landsvägshoj
Förstår inte riktigt sammanhanget i vad du skriver... men...

Hsh jag har en grizl och en komfortracer vars geometri ligger nära en endurace (dock max 28mm däcksbredd). Jag skulle nog klara mig med att köra grizln som enda cykel, 46/30 fram passar mig som cyklar med hög kadens bättre än 50/34 som jag har på racern.

Med Pirelli Cinturato Gravel H 45mm på graveln skiljer det ungefär 2km/h (27 vs 29km/h) på samma runda under ungefär samma förutsättningar. Med lvg-däck skulle nog skillnaden i hastighet vara försumbar, men skillnaden i känsla är rätt stor, grizln känns betydligt sävligare och allt ligger nog inte i däcken.

Så länge jag har plats för två behåller jag lvg:n, men skulle nog hellre gå på grizl alt grail än endurace om jag bara fick ha en cykel (och vi pratar canyon).

Gravel som landsvägshoj
Förstår inte riktigt sammanhanget i vad du skriver... men...

Hsh jag har en grizl och en komfortracer vars geometri ligger nära en endurace (dock max 28mm däcksbredd). Jag skulle nog klara mig med att köra grizln som enda cykel, 46/30 fram passar mig som cyklar med hög kadens bättre än 50/34 som jag har på racern.

Med Pirelli Cinturato Gravel H 45mm på graveln skiljer det ungefär 2km/h (27 vs 29km/h) på samma runda under ungefär samma förutsättningar. Med lvg-däck skulle nog skillnaden i hastighet vara försumbar, men skillnaden i känsla är rätt stor, grizln känns betydligt sävligare och allt ligger nog inte i däcken.

Så länge jag har plats för två behåller jag lvg:n, men skulle nog hellre gå på grizl alt grail än endurace om jag bara fick ha en cykel (och vi pratar canyon).
Jag förstår att du inte hängde med för det gjorde jag knappt själv så det ber jag om ursäkt för..

Det jag menade var att jag har fått höra från andra håll att 46/30 inte skulle vara något bra utan då är det 50/34 som gäller annars kan det kvitta. Men det verkar som att det inte stämmer och som du förklarar att skillnaden är inte så groteskt stor.

Så du skulle välja en grizl över endurace om du bara fick ha 1, lite det jag har kollat på när jag kollat på just canyon cyklarna i aluminium. Skillnaden i pris är ca 3k så ingen biggie. Lite mer avslappnad geo på endurace kontra grizl men du får ju betydligt större däckutrymme på grizl.

Gravel som landsvägshoj
Jag har en grizl som jag kör med några släta rene herse på 48mm. Av olika anledningar blev jag tvungen att cykla runt den där fåniga sjön i år och velade lite mellan gamla aeroracern från 2011 ish (som jag har 28mm Conti på av bra kvalitet), och grizln så jag körde ett högst vetenskapligt test en kväll innan på en rak 2 milabana ut och hem. Aeroracern kändes rapp som satan och styv som ett spett i jämförelse men det skiljde bara 2 minuter i tid på hela sträckan. Eftersom jag även visste att sällskapet skulle gå lugnt så blev det så att jag cyklade runt sjön på mina 48mm däck, det var mycket folk som skakade på huvudet när dom tittade på min cykel. Ruskigt bekvämt. Skulle jag cykla med hetsigt gäng i 40+ snitt så är grizl fel men i övrigt går det snabbare än man kan tro.

Gravel som landsvägshoj
Det kanske går att byta från 46/30 till 50/34 om du märker att utväxlingen inte räcker till på landsvägsrundorna. Man skall inte välja cykel efter vilken utväxling som sitter på vid köp. Det finns betydligt viktigare egenskaper som är svårare att justera för i efterhand. Jag hade 46/36 när jag lät en CX alternera på landsväg.

Gravel som landsvägshoj
En allroundhoj tycks vara det du är ute efter. Skulle tom gå att använda samma däck till grus och asfalt. Har använt 28mm continental ultra sport på is/grus/asfalt och dom har fungerat prima. Min gravel körs på det värsta av det värsta underlag och därför skulle jag inte använda den som landsvägshoj (pga slitage).

Gravel som landsvägshoj
Jag kör oftast 42mm panaracer gravelking slick på min gravel och så länge som det inte är alltför lerigt tycker jag att det funkar överallt. Kör allt från småstökig stig, skogsbilvägar med grovt underlag, vanligt grus och asfalt. Visst är det en kompromiss, men i mitt fall en rätt väl fungerande sådan. Inget för sub-8 gruppen runt sjön kanske. Det jag egentligen vill ha sagt med det här är väl att en bra gravel funkar till det mesta, jag skulle personligen aldrig fundera på en komfortracer med 28mm däck istället.

Gravel som landsvägshoj
En allroundhoj tycks vara det du är ute efter. Skulle tom gå att använda samma däck till grus och asfalt. Har använt 28mm continental ultra sport på is/grus/asfalt och dom har fungerat prima. Min gravel körs på det värsta av det värsta underlag och därför skulle jag inte använda den som landsvägshoj (pga slitage).
Ja en allround hoj är precis det jag är ute efter kan man säga, bara att man blir så jädrans snurrig i huvudet när man letar efter en modell som passar in. Är ju trots allt nybörjare och första hojen. Nästan värre val än "vad ska jag bli när jag blir stor" 🙈

Tillbaka
Topp