[OT] Spelkonsoll till familjen

Här går bara just dance. Kirby forgotten land och animal crossing köpta för många pengar förra julen gick inte alls.
Mario cart var bättre på wii --- eller om time moved on

Det är fortnite, roblox och minecraft som gäller idag

Edit. Av dem klarar jag bara fortnite och det spelar jag på switch med grabben. Han på PC.

jag funderade på att köpa en rog ally och köra Switch emulator, men övergav tanken för jag spelar inte tillräckligt mycket på Ps5 för att skaffa ytterligare en konsol.
Hemma har jag en Ps5 på tv i vardagsrummet och en ps4 i barnens rum med datorskärm.
Är enklare och blir nästan lite bättre att ställa ut skärmen när multiplay ska spelas än splitscreen, många spel stödjer knappt det längre.
När nya PS vr2 kom tänkte jag black friday fynda och spara till julklapp, men det blev inte billigt nog. Nästa gång kanske..

jag funderade på att köpa en rog ally och köra Switch emulator, men övergav tanken för jag spelar inte tillräckligt mycket på Ps5 för att skaffa ytterligare en konsol.
Hemma har jag en Ps5 på tv i vardagsrummet och en ps4 i barnens rum med datorskärm.
Är enklare och blir nästan lite bättre att ställa ut skärmen när multiplay ska spelas än splitscreen, många spel stödjer knappt det längre.
När nya PS vr2 kom tänkte jag black friday fynda och spara till julklapp, men det blev inte billigt nog. Nästa gång kanske..
Det känns ändå som att splitscreen gjort lite av en comeback, även om det fortfarande hör till undantagen. Jag och sambon har kört en del Borderlands 3 på xboxen och det gör sig riktigt bra t ex. Men det är svårt att lista ut vilka spel som faktiskt finns och gör sig bra och inte och jag hade inte skaffat en xbox om jag inte hade velat spela på den ensam också.

It Takes Two rekommenderas varmt oavsett plattform, det är två spelare varken mer eller mindre som gäller. Mycket kul och varierande plattformspussel.

Men min bild är ändå att för att spela ihop och särskilt med barn är det nog ändå Switch som gäller. Jag köpte egentligen min bara för att spela Zelda på men t ex Mario Party är ju rätt underhållande det med.

Verkar vara ”coolare” med PC så fort de kommer i mellanstadiet märkte jag två år efter inköpet av Ps-5 ?
Det står mest och samlar damm…

Alla gaming influencers (streamers) kör ju pc, då är det viktigt att vara lika ball. Ivf är det så med min grabb.. Löst tangentbord och mus gör fortnite lite bättre för honom även om tjatet om PC är starkt..

Jag har lite svårt att hänga med. Ville köpa en snorbillig beggad xbox men det verkar som man inte ens får one s för vad en ps4 kostar.
One utan s - är det inte stenålder?

Vill av oklara anledningar inte ha PS men det kanske är det smarta valet? Var ligger den mot xbox och switch?
Syftet är bättre fart på Fortnite än på switch

Jag har lite svårt att hänga med. Ville köpa en snorbillig beggad xbox men det verkar som man inte ens får one s för vad en ps4 kostar.
One utan s - är det inte stenålder?

Vill av oklara anledningar inte ha PS men det kanske är det smarta valet? Var ligger den mot xbox och switch?
Syftet är bättre fart på Fortnite än på switch

Allt är mycket bättre än en Switch, som redan använde daterade hardware när den kam på marknaden och har en små powerbudget. Fortnite funkar dock förvånansvärt bra på en Switch. Min son fick en Xbox Series S i år och på flyttar Fortnite, såklart, mycket bättre.

Själva är jag nöjd grafiken i Rocket League är mcyket bättre (inte förvånansvärt). Det gör det enklare att snabb bedöma situationer. Rocket League är riktigt roligt att spela tillsammans med sonen 2x2.

PS: det nu att jag beställde en Series S på rätt moment, priset har gått upp.

Allt är mycket bättre än en Switch, som redan använde daterade hardware när den kam på marknaden och har en små powerbudget. Fortnite funkar dock förvånansvärt bra på en Switch. Min son fick en Xbox Series S i år och på flyttar Fortnite, såklart, mycket bättre.

Själva är jag nöjd grafiken i Rocket League är mcyket bättre (inte förvånansvärt). Det gör det enklare att snabb bedöma situationer. Rocket League är riktigt roligt att spela tillsammans med sonen 2x2.

PS: det nu att jag beställde en Series S på rätt moment, priset har gått upp.
Ja, det fungerar överraskande bra på switch och ganska/väldigt gamla datorer. Vi spelar på switch och 2 pc. Blir lite sugen på nåt bättre men svårt att motivera mer än fickpengar. En ps4 kostar 500-1500 men jag gillar xbox kontrollen och vi har flera såna redan.

Det är kanske inte lönt att köpa sämre än series s men då är frågan hur mycket bättre än ps4 den är?

Barnen är lite trötta på fortnite. Jobbigt, roblox och minecraft klarar jag inte

Ja, det fungerar överraskande bra på switch och ganska/väldigt gamla datorer. Vi spelar på switch och 2 pc. Blir lite sugen på nåt bättre men svårt att motivera mer än fickpengar. En ps4 kostar 500-1500 men jag gillar xbox kontrollen och vi har flera såna redan.

Det är kanske inte lönt att köpa sämre än series s men då är frågan hur mycket bättre än ps4 den är?

En riktigt bra sak med Series S är snabba SDen och att den startar spel inom några sekunder. Och kontroller är klart bättre än vid Switch, framförallt med mina stora händer. Sen är det framförallt tillgång till spel som är viktigt. Om man inte vil spela de nyaste spel i 4K räcker även en konsol från förra generationen.

Barnen är lite trötta på fortnite. Jobbigt, roblox och minecraft klarar jag inte

Min son spelade roblox och minecraft för några år sen. Nu är det Fortnite som gäller.

PS: Unravel 2 är riktigt roligt in två!

Små barn och tjejerna verkar inte gilla innevarande säsong pga bilarna. Till skillnad från många andra fortnite moment klarar jag av den biten och mejar ner barn, ungdomar och noobs i mängder...

Begagnad speldator är en djungel. Min 11-åring tömde sitt bankkonto på 2000 kr och för det fick han en i5-8400 med 4GB RTX1050, 256GB M2 SSD och 8GB RAM, brutal skillnad mot den gamla avlagda bärbara datorn han spelade på innan. Tror det var ett hyggligt köp iaf. Ska eventuellt smyga in mera RAM, det kostar inte många kronor. Sen borde jag dra en nätverkskabel till uttaget i hans rum också.

Senast ändrad:
Begagnad speldator är en djungel. Min 11-åring tömde sitt bankkonto på 2000 kr och för det fick han en i5-8400 med 2GB RTX1050, 256GB M2 SSD och 8GB RAM, brutal skillnad mot den gamla avlagda bärbara datorn han spelade på innan. Tror det var ett hyggligt köp iaf. Ska eventuellt smyga in mera RAM, det kostar inte många kronor. Sen borde jag dra en nätverkskabel till uttaget i hans rum också.

Det låter bra. Många 4--7xxx fortfarande och det är nog bra om man kan få en 8xxx eller bättre. Jag funderar på att uppgradera om det kommer nåt på black-friday men det är mycket äldre än 8xxxx (och skänkt på skänkes så den har gjort ett bra jobb)

Ok, PS5 beställt, rabatterad fyndvara på Netonnet. Dottern är Avatar-tokig så det spelet beställdes beggat för 250:-, och jag har själv inte spelat sedan Halo1 kom på Xbox så jag köpte begversioner av Witcher 3 och Uncharted-samlingen (PS4) med för kaffepengar.

Så nu får Zwift få tummen ut och släppa plattformen på PS5 så jag äntligen kan få köra högupplöst Watopia!

Ok, PS5 beställt, rabatterad fyndvara på Netonnet. Dottern är Avatar-tokig så det spelet beställdes beggat för 250:-, och jag har själv inte spelat sedan Halo1 kom på Xbox så jag köpte begversioner av Witcher 3 och Uncharted-samlingen (PS4) med för kaffepengar.

Så nu får Zwift få tummen ut och släppa plattformen på PS5 så jag äntligen kan få köra högupplöst Watopia!
Horizon serien är fantastisk. Även DLCs håller riktigt hög klass.

Problemet med xbox är tramset med MS id. Jag vill för fan inte vara påloggad med min personliga id. Annars är det bra värde i en beggad One S

Horizon serien är fantastisk. Även DLCs håller riktigt hög klass.
Det blir väl att hugga dem med så småningom.. jag ogillar egentligen allt som är DLC och digitalt då jag gillar att kunna köpa och sälja begagnade spel, samtidigt som det egentligen inte finns något med fysisk media som inte borde gå att lösa handels/licensmässigt med digitala dito - kollektivtrafikbolagen har ju lyckats lösa ett sätt att låna ut biljetter digitalt utan att det fuskas så nog fanken borde den gamingaktör som kan erbjuda motsvarande köp- och säljtransaktioner för digital egendom kunna dra en del publik.

Men: finns det några gamla (dvs typ 250 kr för beg) spel på PS5 man borde ha på priolistan? Onlinespelande är inte så intressant, däremot splitscreen/simultan multiplayer.

Problemet med xbox är tramset med MS id. Jag vill för fan inte vara påloggad med min personliga id. Annars är det bra värde i en beggad One S
Det behöver du inte vara. Logga in med ditt id, ställ in xboxen som din hemmaxbox och logga sedan ut- Nu kan vem som helst logga in på den och alla dina köp finns tillgängliga.

Det behöver du inte vara. Logga in med ditt id, ställ in xboxen som din hemmaxbox och logga sedan ut- Nu kan vem som helst logga in på den och alla dina köp finns tillgängliga.
Ja, jag anade nåt sånt, men då hade jag behövt knyta mitt fortnite till ett annat ms id för att komma in i fortnite, eller kan jag starta spel utan att logga in med ms när ms id väl är knutet till epic kontot?

Tänkte jag skulle testa med barnens konto men har inte kommit så långt

Om man inte loggar på xbox så måste jag ändå knyta fortnite user till ms konto och logga på med ms när jag startar spelet?
Dessutom är användaren nog sen påloggad på boxen men vet inte om det är begränsat.

Det finns två problem. Det ska inte vara för jobbigt att starta spelet men utan att riskera säkerheten för annat än spel.

Någon som orkar förklara

Möjligen kan jag skapa extra ms konto som bara används för att spela. Är det nödvändigt?

Sorry. Men spelet är riktigt kul. Jag och sonen har spelat igenom det ett par gånger
Vi har bara kört en kväll än så länge, då båda gärna lägger några timmar åt gången. I helgen fortsätter vi.

Fick hem Sackboy i veckan som jag tänkte köra med dottern. Själv håller jag på att spela igenom samtliga Uncharted-spel som numera finns för en spottstyver. Bring it on, vinter!

Jag är föredetta biten gamer. Nu är det 15 år sedan som jag la ner min CS-karriär (blev nästan proffs?!) men jag har en 3-åring och en snart 2-åring som jag längtar efter att få spela lite Switch med. Super Mario verkar bara bli bättre och bättre och likaså Super Mario Kart.
I hushållet finns en moddad Wii som inte är inkopplad, ska väl tilläggas.

Det är väl nått år kvar, kanske.. :)

Jag är föredetta biten gamer. Nu är det 15 år sedan som jag la ner min CS-karriär (blev nästan proffs?!) men jag har en 3-åring och en snart 2-åring som jag längtar efter att få spela lite Switch med. Super Mario verkar bara bli bättre och bättre och likaså Super Mario Kart.

Mario Kart på original-SNES lirade vi splitscreen en bit in på 2000-talet, i synnerhet Ghost Valley 1-banan. Större teveapparater var dock inte direkt smickrande för SNES-spelen så ett Wii eller bättre är nog att rekommendera.

Letar själv efter ett bra kart-spel som funkar splitscreen till PS, har någon tips?

Roblox och minecraft går tyngre än Switch. i alla fall med mina barn.
Minns ej exakt när de började.

Sen kommer du att bli hjälte i Fortnite om några år. T.o.m mina blygsamma skills går hem hos barnen.

Äldsta barnet är 6år. Funderar på att introducera minecraft, eller annat. Switch känns ju portabelt och dyrt, pc känns lite knas, äldre konsol hade jag inte lyckats att tänka ut. PS4 eller Xbox One S alltså?

Äldsta barnet är 6år. Funderar på att introducera minecraft, eller annat. Switch känns ju portabelt och dyrt, pc känns lite knas, äldre konsol hade jag inte lyckats att tänka ut. PS4 eller Xbox One S alltså?
Min dotter självlärde sig Roblox och Minecraft på en gammal iPad när hon var i den åldern. Just de spelen verkar vara så pedagogiskt uppbygda att plattforn nog inte spelar någon roll.

Sen kommer du att bli hjälte i Fortnite om några år. T.o.m mina blygsamma skills går hem hos barnen.
Javisst. Jag har kört en del Fortnite med brorsonen och hans polare samt polarens grabbar och voice chatten i sig är ju underhållande nog. HAH ;D

Jag kommer införa obligatorisk aim map-träning varje dag. Aim är everything.

Driving (at) home for Christmas..

IMG_7690.jpeg

Intressant att se hur man funkar som konsolspelare nu som gubbe. Köpt på mig de billiga spelen med högst betyg på PS4 bla a. Uncharted-spelen slukar jag, och The Last of Us vore likaså om jag inte lovat dottern att vi skall spela tillsammans och hon är inte lika entusiastisk. Witcher 3 lade jag ner ganska direkt, orkar inte med allt pillande med armour, kitta vapnen, samla örter, trollformler och annat skit (och då är jag ändå gammal DoD-, CoC- och Kult-spelare), God of War håller hittills men är även där på gränsen vad gäller att maxa vapen mm. Verkar som att jag behöver linjära spel, då jag blir förvirrad av för många val (Witcher), hade hoppats älska Red Dead Redemption 2 lika mycket som alla på internet men är rädd att en för öppen värld bara ger mig beslutsångest.

Tillbaka
Topp