[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Nä, det blir bara skit med damloppet också. Är det vallamiss eller dålig form?

Och en nybliven 37årig morsa dominerar!

Nu får ju f-n i mig de svenska tjejerna skärpa sig...

Ingen höjdardag från svensk synvinkel. Slind, Ilar och kanadensiskan hade dock bra fart. Hoppas de får rätsida på materialet (som jag också tror är en faktor).

Hörde en intressant synpunkt, de har för många olika skidor att välja på nuförtiden.
Så chansen att välja fel blir större. Stämmer det?

De (alla stornationer) har ju haft sjukt många skidor att välja på några år. Och lyckats rätt bra med att välja rätt. Att de slutade med fluor gjorde nog alla säkra kort mindre säkra.
Sen har det väl försvunnit en del rutin(erat folk) i vallaboden?

Hörde en intressant synpunkt, de har för många olika skidor att välja på nuförtiden.
Så chansen att välja fel blir större. Stämmer det?
En bra åkare har nog tillgång till 50-100 par skidor, sedan är nog inte alla dessa med på VC, men 20-30 lär det nog finnas i lastbilen. Det finns ju iaf sex grundfören som man även som ambitiös motionär bör ha skidor för, och eliten lär ha lite olika varianter på dem plus att det behövs iaf tre par att vallas upp att välja på inför loppet.
Men det här ska inte vara några problem för ett skickligt och bra organiserat vallateam, framförallt inte med de resurser Sverige har. Men som BFS är inne på har det ju varit lite turbulens och till synes obegripliga beslut sen Svanebo kom in som vallachef, så jag tror problemet ligger där.

Perry Olsson anses väl vara nån slags guru på fästvalla, har jag för mig... Men han kan ju vara bra på skateskidor ändå. Är det fler som bytts ut än han??

Perry Olsson anses väl vara nån slags guru på fästvalla, har jag för mig... Men han kan ju vara bra på skateskidor ändå. Är det fler som bytts ut än han??
Som jag förstått var det minst en till inför denna säsong, och ytterligare ett par inför förra säsongen. Dessutom verkar han ju gå ifrån konceptet med personlig vallare, utan alla vallare förväntas kunna alla åkares skidparker. Fokus verkar vara att vallarna ska kunna komma och gå lite som de vill, inkl han själv som vallachef. Säger sig ju självt att det öppnar upp för mer misstag och felbeslut.

Har det inte varit ett (litet) utbyte av vallare i flera års tid?
Att ändra koncept behöver inte vara fel. Men, att ändra ett VINNANDE koncept...? Varför, liksom?

JaJa, det där känner man ju till från gamla jobbet. När korkade chefer vill att riktiga experter ska kunna ersättas av vem som helst......

Nu är jag orolig...Hälften av tjejerna är sjuka, resten är hemma eller kassa....

Nu är jag också orolig, det Teo just berättade om hur svenska landslaget jobbar med slip och strukturer får en ju att ta sig för pannan.

Edvin Anger!
Har vi äntligen en svensk herråkare som kan hävda sig i toppen?

Anger snabbast idag, 10 s snabbare än Valnes och 14 s snabbare än Schumacher som var raskast efter Anger.

Nu är jag också orolig, det Teo just berättade om hur svenska landslaget jobbar med slip och strukturer får en ju att ta sig för pannan.
Låter ju närmast bisarrt. Är väl en sak att ha egna grejer men då får man ju banne mig se till att dessa är ytterligare alternativ och inte de enda som vissa åkare har tillgång till.

Så gött av Anger, måste vara årets prestation!
Men nu kan man väl säga att Angers distansform ställer en fråga till hans sprintsatsning, eller hur Per Forsberg.

Lite kul att kameramannen (produktionsansvarig?) har tröttnat på Peter Jihdes dånande kroppsspråk och zoomar in experten så Jihde precis försvinner ur bild varje gång han ställt en fråga till experten. Igår Anna-Karin, idag Teodor. Då när han står med en expert och rundar av dagens lopp. Sedan får dom snabbt zooma ut så båda syns när han ställer nästa fråga. När Ojala har tagit det snacket med experten tidigare så har dom inte zoomat in/ut, bägge har synts hela tiden.

Vilka klena typer. Dom som vaknar med lite snuva el irritation i halsen ska ta en stor whiskey, och sen köra vidare !!

Vilka klena typer. Dom som vaknar med lite snuva el irritation i halsen ska ta en stor whiskey, och sen köra vidare !!
Varför inte använda ännu starkare droger så man stänger av alla kroppens varningssignaler om du nu anser att de är klena?

Tycker ändå det är motiverat att klaga lite och vara ironisk. Ett flertal svenska storstjärnor vill inte ens vara med i TdSki, och andra hoppar av om det går dåligt.

Man behöver nog ändra regler och incentives, så att dom är med så mkt som möjligt.

Gunde och Wassberg skulle givetvis ha åkt allt !!

Tycker ändå det är motiverat att klaga lite och vara ironisk. Ett flertal svenska storstjärnor vill inte ens vara med i TdSki, och andra hoppar av om det går dåligt.

Man behöver nog ändra regler och incentives, så att dom är med så mkt som möjligt.

Gunde och Wassberg skulle givetvis ha åkt allt !!
Att kalla tre för flertal är kanske korrekt, men något överdrivet.

Om jag kommer ihåg rätt så var det Frida, Jonna, Emma, Calle. Och sen Johanna och Maja. :sneaky: :cool:

Om jag kommer ihåg rätt så var det Frida, Jonna, Emma, Calle. Och sen Johanna och Maja. :sneaky: :cool:
Johanna och Maja hoppade av pga sjukdom. Det är smart att inte tävla när man är sjuk.

Och Calle prioriterade för en gångs skull att se till att verkligen vara helt ok innan han tävlar igen. Det är också smart. Historien visar tydligt på riskerna med att göra motsatsen.

I Fridas fall har hon haft problem med en fot och kände sig väl inte fullt redo för så intensivt tävlande som TdS innebär. Även det skulle jag säga är rätt smart och även där finns väl exempel på att hon tidigare fått betala för att ha varit lite hetsig att komma igång med tävlandet igen.

Så, två av de sex du nämnde kanske är relevanta fall.

Man kan ju snarare undra vad FIS vill med TdS. Det är ju knappt en tour längre, det tävlas på två platser. Publiktillströmningen är väl ganska skral också, åtminstone hittills. Och inget spektakulärt utöver avslutningsetappen (som de dödade iom masstarten), annars är det bara de gamla vanliga distanserna som körs i VC ändå. Ganska stor skillnad mot hur det var när TdS startade.

Äh, de är ju för klena helt enkelt!
Precis, lätt att säga att man är sjuk, har ont i ryggen, förkyld, om man inte vill tävla --- :cool:

Faktum är att en stor del av de bästa Svenska tjejerna inte är där och tävlar om placeringar. Trist !

Whump. Kom och tänka på Hamilton och andra som körde etapper i TDF med brutna nyckelben !

Tillbaka
Topp