Distanser ovanför och under styrstam

Hej finns säkert hundra trådar om det här redan men orkade inte leta igenom allt

Min fråga är, finns det något max i distanser ovanför och under styrstam? har sänkt styret för att prova om det blir skönare för mig, tänker självklart kapa styre efter va ja tycker är behagligt sen, men kan det hända något om jag kör så här eller är det okej? Det är en allebike majestic fs

Bilagor

• 20250101_220139.jpg
    20250101_220139.jpg
    525.8 KB · Besök: 138
Hej finns säkert hundra trådar om det här redan men orkade inte leta igenom allt

Min fråga är, finns det något max i distanser ovanför och under styrstam? har sänkt styret för att prova om det blir skönare för mig, tänker självklart kapa styre efter va ja tycker är behagligt sen, men kan det hända något om jag kör så här eller är det okej? Det är en allebike majestic fs
Över borde inte spela någon roll. Under finns ett max från tillverkaren men du är inte i närheten av det

Det är vanligt att göra så när man testar. Skadar inte heller att behålla någon distans över så att man har lite marginal om man bytet till en styerstam med annan höjd. En distans skall man alltid ha över så att stammen kan greppa hela vägen ocj så ayt inte topcapen bottnar.

För att förklara lite djupare: distanser ovanpå stammen gör ingenting när allt är monterat och ådragit, man skulle kunna tar bort dessa. Distanser finns där så att man kan ställa i rätt lagerspänning.

Det finns en maxhöjd till distanser under stammen, men jag antar att ingen tillverkare levererar cykeln med en gaffelrör som är så lång att man kan går över gränsen.

För att förklara lite djupare: distanser ovanpå stammen gör ingenting när allt är monterat och ådragit, man skulle kunna tar bort dessa. Distanser finns där så att man kan ställa i rätt lagerspänning.

Det finns en maxhöjd till distanser under stammen, men jag antar att ingen tillverkare levererar cykeln med en gaffelrör som är så lång att man kan går över gränsen.
Men topcapen utgör också ett skydd så att inte styrröret agerar äppelurkärnare vid en olycka

Gaffelröret skall ju vara tillräckligt långt för såväl en XXS- som en XXL-ram, så då kan det vara för långt på XXS-ramen. Levereras gaffeln med ramen, så borde den dock vara anpassad i längd. En lös gaffel kan ha väldigt långt gaffelrör.

Hej. Tack, Den här tråden hjälpte mig mycket. Jag bytte styre, styrstam och toppbricka och fick ett hemskt glapp i gaffeln, jag fattade inte vad jag gjorde för fel. Med eran hjälp så har jag nu en cykel utan glapp och det är jag glad för.

Finns det inga stilpoliser kvar på forumet?? Rätt svar är såklart noll distanser både under och ovan styrstammen.
Dispens kan ges för styrrör i kolfiber där en 2mm distans ovan stammen kan accepteras. ;)

Jag har medvetet behållit distanser ovanför. Vid rando är det mycket praktiskt med en liten ramväska direkt bakom styrstammen. Denna väska nästan kräver ett litet torn ovanför styret för att sitta på plats.

Kan vara jag som varit klantig/haft otur men har inte alltid tyckt att det funkat hundra med tajt över. På lvg har det funkat men för grus/cx har jag nu så att jag inte bottnar även efter att jag dragit åt styrstammen. Alltså det är fortfarande tajt kapat men har en spacer som sticker upp lite mer.

Kan vara jag som varit klantig/haft otur men har inte alltid tyckt att det funkat hundra med tajt över. På lvg har det funkat men för grus/cx har jag nu så att jag inte bottnar även efter att jag dragit åt styrstammen. Alltså det är fortfarande tajt kapat men har en spacer som sticker upp lite mer.

Jag menade inte att man ska ha top-capen direkt ovanpå stammen. Jag har alltid en 5 mm distans ovanpå stammen för att har maximal och uniform klämmkraft.

Finns det inga stilpoliser kvar på forumet?? Rätt svar är såklart noll distanser både under och ovan styrstammen.
Dispens kan ges för styrrör i kolfiber där en 2mm distans ovan stammen kan accepteras. ;)
Jävla plyschstilpolis som kan tänka sig ge dispens för distanser. Men den här trevliga tråden är inte rätt plats för en sådan (iofs mkt viktig) diskussion. ;-)

Tillbaka
Topp