[Pendling] Dubbdäck eller inte på vintern

Carl

Aktiv medlem
Förra året vinterpendlade jag till jobbet på vanliga city-däck (28"), vilket funkade bra utan missöden. Nu hade jag tänkt göra det lättare för mig genom att skaffa dubbdäck, men samtidigt bor jag i Linköping och upplever att det sällan är hårt packad snö eller is, vilket väl dubbdäck är bäst på. Hade det ofta varit blankis hade jag knappt kunnat cykla tex förra året. Det är oftast hyffsat plogat och inte så kallt. Jag tänker mig att mjuka grovmönstrade däck kan vara bättre för mitt ändamål.

- Finns det någon annan här som valt bort dubbdäck och kör mjukt och grovmönstrat istället?
- Hur är dubbdäcken, är det inte så mycket sämre grepp på asfalt som man kan tro? Dvs jag överanalyserar och ska köpa dubbdäck iaf?
- Finns det dedikerade cykel-vinterdäck utan dubb?

Senast ändrad:
Jag kör odubbat i Stockholm. Bor så att jag cyklar på sopsaltade cykelbanor majoriteten av mina 17 km till kontoret. De första 1-2km ut genom bostadsområdet till huvudcykelleden kan ibland vara lite kniviga men har gått bra såhär långt. Har också ett par vägbyggen längs min sträcka där det inte saltas och hade vissa dagar önskat dubb där. Vissa dagar tar jag det mycket varligt och cyklar sakta till jobbet.

Här är det ca 2-3 dagar om året som jag inser att jag hade behövt ha dubbdäck. De dagarna tar jag antingen lådcykeln som har dubb, åker buss eller jobbar hemma. Jag undrar hur kaxig man är de dagarna även med dubb?

Men jag förstår att mitt val är riskabelt och att en dag kommer jag ligga där med ett brutet nyckelben då jag blir helt överaskad av en fläck svartis under snön.

Kör 2.25 continental raceking nu på vintern. Är dom däcken snabbare än ett smalare dubbat? det vete katten.

Fulldubbat fram o bak vid snö o is, byter cykel till odubbat om snön eller isen smälter.
Ramlat för många ggr för leka med odubbat vid vinterföre
Plats, norra/västra stockholm

Ja, det finns dedikerade vinterdäck utan dubb.
Förutom på blankis och i viss mån svartis är det lika bra eller bättre än dubbdäck:
De rullar bättre (Conti) eller har bättre grepp på allt utom ren is (Stargrip), rullar tystare, får inga punkor av att dubben äter sig genom däcken.

Det är väl en gammal sanning från däck innan 2018 eller något att dubben äter sig in i däcket?

Bor också i Linköping, och sätter med vemod på dubbdäcken varje senhöst. När det här paret är slut lutar det nog åt att våga mig på ett par dubbfria vinterdäck istället.

Bor du nära någon av de många sopsaltade vägarna, och inte har för avsikt att dra ut på sliriga vägar utanför stan, skulle jag säga att valet är ganska lätt. Dubbdäck är ju säkra och trygga, men gör cyklingen än mer miserabel på vintern.

Jag har kört dom senaste vintrarna utan dubb (Stockholm) och istället valt grövre mönstrade graveldäck för vintern. I snö är det inga konstigheter med lite planerade körning. Är snarare de dagar/vintrar när det inte är så mycket snö och svartisen lurar en som jag tycker är farligt.

Jag tycker absolut man klarar sig utan dubb om man tänker sig för, är nog svartisen som kommer ta en den dagen det ser snabbt och blött ut men frusit där man minst anar det.

I år har jag faktiskt satt på ett dubb fram.

Jag blev väldigt förvånad när det var ordentligt blött på asfalten och 2-3+, när jag plötsligt låg på asfalten och hade ont.. ja, isen kan vara lömsk ?
Sedan dess kör jag conti med ganska få dubb i. Bästa kompromissen för mig i Mälardalen.

Jag satte på mina grovmönstrade Schwalbe "Smart Sam" i går, fram och bak. Jag behöver något för slask och mjuk snö snarare än is. Jag vet inte alls om de är meningen att använda i snö eller vinter överhuvudtaget, men jag tar mig fram bra på lös och halv-packad snö och i slask. Is är lömskt - undviker jag så mycket det går.
schwalbe-smart.jpg

Dubb fram är en no-brainer. Misär-känslan är begränsad och förhindrar effektivt annan misär.
Bak är svårare eftersom misären under själva cyklandet blir mer påtaglig. Brukar åka på när jag fått leda cykeln i några måttligt branta motlut.

dubbdäckcykeln tas fram när den behövs. vilket framförallt är när det är påfrusen spårig f d slask. inte så många dagar om året.

dubb är också en livräddare om man kör mycket på vanlig bilväg, där det gärna uppstår förrädiskt sidolutande is i kanten av de breda hjulspår bilarna ger upphov till.

när det är sagt kör jag vintern igenom nästan alltid dubbfritt

kör man utan dubb är ett visst mönster av värde, men mycket viktigare på släta isiga partier är gummits mjuka och greppiga karaktär. det är också en stor fördel om däcken är tillräckligt mjuka i stommen för att kunna köras med ett lite lägre tryck utan sirapskänsla uppstår. som en bonus rullar det på så mycket bättre i det grova grus som läggs ut.

nästan så det inte märks:)

ps. bra lampor är en viktig framgångsfaktor om man skall övervintra utan dubb.

Senast ändrad:
Dubbat fram och bak, känner inte att det är lönt att göra det "roligare" på vintern. Ser det som extra träning istället. Pendlar i GBG.

Behöver man inte skölja cykeln från alla saltrester om man pendlar på detta viset?
Beror helt på hur den förvaras. Jag har cykeln inomhus hemma och i uppvärmt garage på jobbet. Inte tvättat hojen på ett år säkert, och inte ens drivlinan är rostig.

Edit: Sen har jag (givetvis) heltäckande skärmar, så det hamnar knappt nåt saltmög på drivlinan eller resten av hojen ändå.

Beror helt på hur den förvaras. Jag har cykeln inomhus hemma och i uppvärmt garage på jobbet. Inte tvättat hojen på ett år säkert, och inte ens drivlinan är rostig.

Edit: Sen har jag (givetvis) heltäckande skärmar, så det hamnar knappt nåt saltmög på drivlinan eller resten av hojen ändå.
Uppvärmt garage på jobbet är lyx!

Om den står utomhus på jobbet då? Det är nämligen så för mig.

Jag hade nog hellre haft cykeln i minusgrader om jag kunnat välja. Men iofs bara när det faktiskt är minus på riktigt. Gött att slippa rinnande smält.

så självklart. man slipper slita ut dubbdäcken i förtid och slipper deras rullmotstånd i onödan.

Senast ändrad:
ice spiker pro. standard för mtb-bruk.

rullar helt ok på asfalt, särskilt på bred fälg. men synd att slita ut dem på det underlaget.

finns i fällbar version med lättare och spetsade dubbar.

man bör tillägga att de släpper dubb i stor utsträckning, det säljs dessbättre reservdubbar med verktyg för rimliga pengar.

och väsnas på asfalt något helt oerhört.

men annars är de bara bäst.

ice spiker pro. standard för mtb-bruk.

rullar helt ok på asfalt, särskilt på bred fälg. men synd att slita ut dem på det underlaget.

finns i fällbar version med lättare och spetsade dubbar.
Vad menas med "fällbar version"?

Addendum:

Ahh, jag kallar dem "vikbara". Jag hittade en bra video som beskriver skillnaden mellan Performance och Evolution, "icke fällbara" vs. "fällbara". Visserligen på finska men funkar även med undertexter på engelska om man har lättare för det språket.

Senast ändrad:
Bäst är, som vanligt, flera cyklar med olika däck på. :) Jag har mest Nokiadäck (W296, WXC300 och W240) och de har släppt två dubbar sammanlagt. Har även Schwalbe Winter (köpta beggade, knappt använda, med "gjutskägget" kvar) som släppt fler dubb (på inte många mil alls). De rullar iofs bra, men har inte nog bra grepp. Och jag vill ha grepp. Ice Spiker Pro har jag inte testat. De ser greppiga ut. Trist om de tappar dubb, dock.

med ice spiker pro kan man köra som vore det sommarunderlag. men för de flesta av oss skjuter de klart över målet när det gäller pendling.

skulle därvidlag använda dem bara de värsta snökaos-dagarna.

Tack för mycket bra information. Jag är själv i en situation där jag behöver bestämma hur jag ska gå vidare för att fullfölja vinterpendlandet efter en vurpa på blankis i Malmö någon vecka innan jul (det gick bra under omständigheterna). Jag inser att jag behöver ha ett alternativ till mina Sawtooth dom dagar det är halt. Efter att ha läst tråden så lutar det åt ett extra hjul med dubbdäck. Det är iaf där jag börjar.

Tror ni detta "räcker" som dubbdäck eller hur ska man resonera?

Tack för mycket bra information. Jag är själv i en situation där jag behöver bestämma hur jag ska gå vidare för att fullfölja vinterpendlandet efter en vurpa på blankis i Malmö någon vecka innan jul (det gick bra under omständigheterna). Jag inser att jag behöver ha ett alternativ till mina Sawtooth dom dagar det är halt. Efter att ha läst tråden så lutar det åt ett extra hjul med dubbdäck. Det är iaf där jag börjar.

Tror ni detta "räcker" som dubbdäck eller hur ska man resonera?

Det är nog det vanligaste däcket bland folk som vintercyklar på cx/gravelhojar. Ev i kombination med 120 dubbars bak för lite bättre rull.

Senast ändrad:
Jag tycker https://bikable.se/reservdelar/dack/dubbdack/continental-dubbdack-contact-spike-37x622-240-dubb?
är ett bättre pendlardäck (än marathon winter) på alla vis. (obs, bilderna visar 120 versionen). Finns även som 42 mm om du har plats under stänkorna.

Ice Spiker Pro är inget pendlardäck, och helvete vad det väsnas på barmark. Hörs på 50 m när det kommer nån på dem.
Ja, har också bytt till conti. 240 dubb fram och 120 bak. Man tappar bara 2 km/h på asfalt i plusgrader jämfört med odubbat märkte jag i mellandagarna. 😆

Ja, har också bytt till conti. 240 dubb fram och 120 bak. Man tappar bara 2 km/h jämfört med odubbat märkte jag i mellandagarna. 😆
Det är ett väldigt bra betyg med tanke på hur tunga MW alltid känts.

Jag kör Contis dubbfria och de har funkat bra hittills, men om straffet plötsligt är så litet med dubb kanske det är värt att överväga igen.

Tillbaka
Topp