Gaffelservice utan nya packningar?

Gillar att serva själv men kan tycka att en del servicekit är väl dyra. Min fundering är om vad man offrar om man gör fullservice med rengöring, nytt fett och olja men behåller o-ringar?

Någon som har erfarenhet av det?

Vore intressant att höra er erfarenheter och åsikter!

Skrapringarna byter jag inte så ofta ( skf) men skumrimgarna byter jag varje gång, köper 20pack, crushwashers kan gå att återanvända nån gång iallafall. Gör fullservice varannan gång och underbensservice den andra 🙂

Gillar att serva själv men kan tycka att en del servicekit är väl dyra. Min fundering är om vad man offrar om man gör fullservice med rengöring, nytt fett och olja men behåller o-ringar?

Någon som har erfarenhet av det?

Vore intressant att höra er erfarenheter och åsikter!
Moderna wipers (t.ex. Fox/RS original SKF) är väldigt bra och håller ofta två säsonger om du bara sköter nederbenservice med jämna mellanrum.

Kan starkt rekommendera att byta skumringar vid varje service dock. De är inte dyra, Fox säljer inte sina lösa men det finns från andra märken.

Är det verkligen vettigt att inte byta wipers i förebyggande syfte.... man vill ju inte få in damm i gaffeln.
Att man inspekterar övriga o-ringar inne i gaffeln och bara byter de som ser slitna ut kan jag förstå dock.

Kapar tråden lite. Finns det tips på fler life-hacks avseende service? Jag har för tillfället 3 luftgafflar från rockshox samt 1 dämpare i familjen, Med lite större barn och ev upgraderingar så har jag i värsta fall 5 gafflar o 2-3 bakdämpare att serva årligen... Har ett storpack skumringar 35mm (men hittar inga 32mm som storpack) och har även fastställt att alla gafflar har samma olja.

Kapar tråden lite. Finns det tips på fler life-hacks avseende service? Jag har för tillfället 3 luftgafflar från rockshox samt 1 dämpare i familjen, Med lite större barn och ev upgraderingar så har jag i värsta fall 5 gafflar o 2-3 bakdämpare att serva årligen... Har ett storpack skumringar 35mm (men hittar inga 32mm som storpack) och har även fastställt att alla gafflar har samma olja.
Cykelkraft säljer styckvis a 9 spänn.

Tillbaka
Topp