[½OT?] Cykelvan - Visa din och diverse

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag tänker att det på ett forum som happy fullt med händiga och driftiga människor är fler som på ett eller annat sätt har anpassat en bil eller van för sin hobby, men som det bara dyker upp enstaka skymtar av ibland.

Samtidigt är nästan alla camper-van-communitys på nätet i övrigt helt befriande från specifika nördfrågor så som var ska kompressorn monteras och hur pusslar man bäst in N+1 cyklar i bilen?

Särskilt nyfiken är jag på om någon lyckats med konststycket 2 personer och 2-4 cyklar i en lite mindre bil av något slag.

4 mtb ser tight ut?
1736634273302.jpeg

Vad är mindre?

Vi möte ett tysk par i Åre i 2023 som hade en perfekt organiserad camper-van (med t.ex. 3D-printade hjälmhållare). Tyvärr bara plats för fyra cyklar bak och de kunda bara har en dirt/pumpcykel inne i bilen. Jag har glömt var kompressorn monterades.

2025-01-11-23-22-17-365.jpg

Jag får väl också vara först ut då med mitt eget bygge som under visst tidspress (semestern var planerad osv) skruvades ihop maj-juni förra året. Lite mindre justeringar ska göras i vår men på det stora hela funkade det mesta som tänkt.

Sovplats för 2 (en 3:e <170 cm går att bädda in) och plats för 4 cyklar med utrustning, tog oss 500 mil runt Alperna i somras utan större missöden (utom att tankmätaren visst inte går att lita på i bergen, 1/4-tank betyder ibland 0/4-tank).

P6010145_2k.jpg

IMG_5429.JPG
IMG_5425.JPG
IMG_4639.JPG
IMG_5423.jpg
IMG_5424.jpg

Vad är mindre?

Vi möte ett tysk par i Åre i 2023 som hade en perfekt organiserad camper-van (med t.ex. 3D-printade hjälmhållare). Tyvärr bara plats för fyra cyklar bak och de kunda bara har en dirt/pumpcykel inne i bilen. Jag har glömt var kompressorn monterades.

Visa bilaga 747216
Det bygget såg en smula mer tyskt - eller professionellt -ut än mitt eget :D

Men ser också ut att vara en stor bil (Transit?).

Det bygget såg en smula mer tyskt - eller professionellt -ut än mitt eget :D

Men ser också ut att vara en stor bil (Transit?).

Jag minns inte märket, meb ljus matchar Transit. Jag tror dock inte att den är mycket större än din.

Tysken ser ut att lyckats bra men man ser inte riktigt hur.

När de inte cyklade nerför berget eller på pumptracken visade de bilen till andra cyklister ;)

Jag trodde att de sovande ovanpå cykelutrymmet, men ser nu att det är trångt där.

Tysken ser ut att lyckats bra men man ser inte riktigt hur.

Jag har beställt T-spår och fått svarvade fästen för olika axlar specialgjorda av en kompis som ska monteras på samma sätt för lite större flexibilitet i vilken ordning cyklarna står.

Men den slutsatsen jag själv drog - att en mindre bil än en hög MWB-Sprinter eller motsvarande inte rymmer sovplatser och cyklar - verkar bekräftas av internet i stort. Ändå nyfiken på om någon lyckats göra ett utvändigt mindre bygge med cykel i åtanke :)

Jag har beställt T-spår och fått svarvade fästen för olika axlar specialgjorda av en kompis som ska monteras på samma sätt för lite större flexibilitet i vilken ordning cyklarna står.

Men den slutsatsen jag själv drog - att en mindre bil än en hög MWB-Sprinter eller motsvarande inte rymmer sovplatser och cyklar - verkar bekräftas av internet i stort. Ändå nyfiken på om någon lyckats göra ett utvändigt mindre bygge med cykel i åtanke :)
Mindre än din eller samma med 2 cyklar till?
Enda man kan göra utöver att sätta dem omlott utan hjul som ovan måste ju vara att vrida styre. Jag har inte sett något out of the box.

Jag brottas själv med tanken att köra med släp på semestern.
När jag fortfarande trodde att jag skulle testa lite parker utan barn så funderade jag på att tvärtom montera ner i takbox.

Många får plats med hylla bakom sängen, över cyklar. Då är den kanske längre än din?

Denna är extremt kompakt lastad
1736670003038.jpeg

Om man ändå måste ta av framhjulet och har en hylla på glidskenor, skulle inte cyklarna gå in på bredden istället för längden?

Mindre än din eller samma med 2 cyklar till?
Enda man kan göra utöver att sätta dem omlott utan hjul som ovan måste ju vara att vrida styre. Jag har inte sett något out of the box.

Jag brottas själv med tanken att köra med släp på semestern.
När jag fortfarande trodde att jag skulle testa lite parker utan barn så funderade jag på att tvärtom montera ner i takbox.
Taktält på V70:n var också en tanke, ryms ju lätt två cyklar i den. Släp i Alperna är inget som direkt lockar även om det bevisligen går utmärkt eftersom alla guidefirmor gör det.

Alltså min fundering är om någon lyckats få ihop något liknande i en mindre bil. Nu har jag ju redan en men tanken finns ändå där om ekipaget går att krympa på något meningsfullt sätt.

När vi skulle byta bil skulle det vara bra att har en som rymmer 3 eller 4 cyklar och 3 personer. Och helst också elbil. Enda som jag har hittat som kankse funkar är en ID.Buzz, men jag köper hellre ingen VW.

Buzz ser väldigt liten ut från utsidan.

Det finns några extremt stora elbilar bla nån ford men det känns väldigt märkligt.

Om man bara kör till hotell med cykelrum så är det rationella väl att ha cyklarna på utsidan och då är vi full circle till vilka ställ till 200 knyck.

Buzz ser väldigt liten ut från utsidan.

Det finns några extremt stora elbilar bla nån ford men det känns väldigt märkligt.

Om man bara kör till hotell med cykelrum så är det rationella väl att ha cyklarna på utsidan och då är vi full circle till vilka ställ till 200 knyck.

När man kör till alperna tar man kankse nattfärje eller/och en hotel emellan som inte har cykelrum.

Med illa dold stolthet presenterar jag mitt bygge:
Kravspecen var: ska funka som vardagsbil för 4 pers (=5,4m lång) sov och matplats för 4. Dusch o toa inuti. Plats för två cyklar inne i garaget.

Allt uppfyllt men bekvämligheten när man är fyra som bor i den är Trångt och krångligt! När man är själv eller 2 funkar det men allt funkar bara om man är "atletisk" och det visade sig vara oväntat oskönt att ha kök utomhus.
En dubbelsäng över garaget, en på expansionsbeslag vid duschen och en på golvet under bordet. En portapotti står på golvet i duschen.
Kompressorn för supen står i garaget, till cykeln används handkraft.
Byggt på en boxer som var 8-sitsig från början och därför medgav bekväma stolar även bak :)
Jag är sjukt nöjd men skulle jag göra om det skulle jag ordna lite större duschutrymme och möjlighet till spis inne.

Finns för påseende i Linköping.

Bilagor

• IMG_20240705_201932_183.webp
    IMG_20240705_201932_183.webp
    224.2 KB · Besök: 252
  • IMG_20240629_115617598.jpg
    IMG_20240629_115617598.jpg
    809.7 KB · Besök: 257
  • IMG_20240705_192751592.jpg
    IMG_20240705_192751592.jpg
    521.6 KB · Besök: 245
  • IMG_20240705_192320463.jpg
    IMG_20240705_192320463.jpg
    579.5 KB · Besök: 246
  • IMG_20240705_192302577.jpg
    IMG_20240705_192302577.jpg
    372.9 KB · Besök: 236
  • IMG_20240705_191555142.jpg
    IMG_20240705_191555142.jpg
    663.2 KB · Besök: 240
  • IMG_20240705_142959927.jpg
    IMG_20240705_142959927.jpg
    1.1 MB · Besök: 249
Med illa dold stolthet presenterar jag mitt bygge:
Kravspecen var: ska funka som vardagsbil för 4 pers (=5,4m lång) sov och matplats för 4. Dusch o toa inuti. Plats för två cyklar inne i garaget.

Allt uppfyllt men bekvämligheten när man är fyra som bor i den är Trångt och krångligt! När man är själv eller 2 funkar det men allt funkar bara om man är "atletisk" och det visade sig vara oväntat oskönt att ha kök utomhus.
En dubbelsäng över garaget, en på expansionsbeslag vid duschen och en på golvet under bordet. En portapotti står på golvet i duschen.
Kompressorn för supen står i garaget, till cykeln används handkraft.
Byggt på en boxer som var 8-sitsig från början och därför medgav bekväma stolar även bak :)
Jag är sjukt nöjd men skulle jag göra om det skulle jag ordna lite större duschutrymme och möjlighet till spis inne.

Finns för påseende i Linköping.
Mycket snyggt bygge!

Jag övervägde att köpa en sån kortare Ducato-klon först för att få något lite kortare och med möjlighet att sova tvärs bilen bak, men efter att ha provkörd en Citra i den prisklassen jag var intresserad av (<70) konstaterade jag snabbt att jag aldrig skulle orka köra den någonstans 🙄.

Vi har duschen ute istället, och inte någon toa (än). Dvs väldigt mycket byggt för sommarbruk.

Mycket snyggt bygge!

Jag övervägde att köpa en sån kortare Ducato-klon först för att få något lite kortare och med möjlighet att sova tvärs bilen bak, men efter att ha provkörd en Citra i den prisklassen jag var intresserad av (<70) konstaterade jag snabbt att jag aldrig skulle orka köra den någonstans 🙄.

Vi har duschen ute istället, och inte någon toa (än). Dvs väldigt mycket byggt för sommarbruk.et där är nog väldigt smart. Man kan ju lätt göra ett duschutrymme mellan bakdörrarna ute och en portapotti kan man ju ha unyder ett skåp och ta fram när det behövs (ingen annan vill ju vara i bilen endå när den används).
Tackar.

Det låter väldigt klokt det du säger. Dusch kan man ju lätt ordna ute, även draperi. Portapotti kan man ju stuva undan varsom och ta fram när den behövs (ingen annan vill ju vara bilen när den används endå). Det skulle frigöra rätt mycket utrymme.

Kul att fundera på utveckling, nu vill jag ju börja på en ny 🙈😃

hatar bilar av hela mitt hjärta, men om ni verkligen måste så rekommenderar jag en riktigt liten bil. ett par campingstolar, sen är det klart. tvättlapp och liten balja är minst lika effektivt som dusch för att bli ren.
P8010103.JPG

det är oerhört mycket lättare att putta en liten bil ur fastkörningar och dylikt, till den grad att en kan köra fast lite på skoj.
PA270031.JPG

vilket innebär att terrängkörning blir mindre ångestladdat, vilket öppnar upp för bättre lägerplatser.
PA020109 (kopia).JPG

köket riggas upp utomhus, liggunderlag som vindskydd och kylväskan som stol. på taket får det plats fyra cyklar, även om vi hade snowboards. en riktigt prasslig presenning över låsta cyklar på taket på natten, så skulle jag inte oroa mig för tjuvar, men självklart ska grejerna och bilen se sunkiga och skitiga ut också för att verka mindre intressanta. och det är ingen jädra husbilutställning, bilen ska vara ett billigt och realistiskt medel för att på enklast möjliga sätt fly meningslösheten och främlingskapet i lönearbetet, för de som (inte ännu) fattat att det räcker med en cykel.
PB090002.JPG

hatar bilar av hela mitt hjärta, men om ni verkligen måste så rekommenderar jag en riktigt liten bil. ett par campingstolar, sen är det klart. tvättlapp och liten balja är minst lika effektivt som dusch för att bli ren.
Visa bilaga 747487

det är oerhört mycket lättare att putta en liten bil ur fastkörningar och dylikt, till den grad att en kan köra fast lite på skoj.
Visa bilaga 747485

vilket innebär att terrängkörning blir mindre ångestladdat, vilket öppnar upp för bättre lägerplatser.
Visa bilaga 747486

köket riggas upp utomhus, liggunderlag som vindskydd och kylväskan som stol. på taket får det plats fyra cyklar, även om vi hade snowboards. en riktigt prasslig presenning över låsta cyklar på taket på natten, så skulle jag inte oroa mig för tjuvar, men självklart ska grejerna och bilen se sunkiga och skitiga ut också för att verka mindre intressanta. och det är ingen jädra husbilutställning, bilen ska vara ett billigt och realistiskt medel för att på enklast möjliga sätt fly meningslösheten och främlingskapet i lönearbetet, för de som (inte ännu) fattat att det räcker med en cykel.
Visa bilaga 747483
Nu är ju inte terrängkörning tillåtet. Men det är väl inte så noga med lagar för anarkister.

Tillbaka
Topp