VARNING för bedragare på Köp och sälj

Hur låg? Plockar du ut lönen? Lånar till lägenheten av kompisar?

Kanske inte så låg. Men vi har haft en bankfilial som inte visste hur man skulle överföra pengar för att köpa en lägenhet, även om de var informerad flera veckor innan (mäklaren ringde en annan filial efter en halvtimme). Och var bank har länge påstod att det var min frus fel att mycket pengarna försvann från var konto till online spel och musiksidor i VK och USA (som min fru såklart aldrig hade besökt) och att de inte kunna stoppa det. Det krävdes hot med var advokat (som vi inte har) för att stoppa det och får tillbaka pengarna. Riktigt trist ...

Svenska bankerna försöker aktiv att förhindra kunder från att betala av bolån. Att betala av hela bolånet är kanske inte populärt i Sverige, men det är det i resten av världen. Det är inte bara dåligt för individuella kund, som såklart betalar mer till banken, med också för hela Sverige som har högre risk med höga lån.

Sen hade en bank mycket dubiösa investeringar i Baltikum och tyckte att det var helt ok.

Jodå! Alldeles säkert...
Kan Briefa att jag är ursvensk. Om nu detta betyder något?
Skulle aldrig sälja ut mitt land. Ej hellre min hustru!
Saliga äro de saktmodiga, ty de skola höra himmelriket till.

Är ateist och vegetarian, (sen 45år). Men ibland kan Bibelcitat faktiskt vara riktigt kul.

Fråga; Vad har nu frågan om BankID att göra med Ryssland. Det finns "Hackers" över hela jordklotet. Ibland med statlig legitimering. förvånar detta någon?
Till alla BankID fans. Är ni lika stoiskt troende om 5 år?

Hade din relation med din bank förändrats om du hade haft högt förtroende för den? Det låter som du fortfarande har kvar samma bank, trots dessa incidenter?

Problemet är att andra svenska banker inte verkar vara bättre, jag har frågat folk. Tyvärr är Sverige inte med i euron, annars skulle jag använda min nederländska bank som är mycket bättre på alla sätt.

EDIT: ja min relation har förändrats. Jag har nu blockerat mitt kort för onlineköp, som är lite jobbigt. Och jag kontrollerar ofta om det finns konstiga betalningar (som är nästan omöjligt för att det inte finns en bra omskrivning och ingen kontonr).

Att en e-legitimation ligger hos bankerna och privata aktörer är lite märkligt kan tyckas då en "fysisk" legitimation ligger hos polis och myndigheter. Men förr utfärdade ju också bank och post fysiska ID-kort så vitt jag minns, det gör de inte längre. Jag skulle nog kunna propsa på att bank-id och freja-id helt borde ligga i statens händer (polismyndighet eller skattemyndighet) och inte hos privata aktörer.

Men säkerheten i bank-id som sådan är hög, den största risken ligger i vad bank-id ger tillgång till, dvs att man kommer åt det mesta idag. Att däremot ta över någon annans bank-id är nog nästan helt beroende av någon typ av "social" hacking/bedrägeri eller fysiskt (våld, hot om våld). Att tekniskt hacka någons bankid är rätt långsökt

Ja, att lösa lånet var fan inte lätt. Gick inte att göra i internetbanken, krävdes några omkopplingar när jag ringde, det gick inte att lägga upp en dag det skulle ske, utan var tvunget ske på studs när man ringde.

Vad har nu frågan om BankID att göra med Ryssland. Det finns "Hackers" över hela jordklotet. Ibland med statlig legitimering. förvånar detta någon?
Till alla BankID fans. Är ni lika stoiskt troende om 5 år?
Berätta gärna var problemet med Bank-id ligger och vad du tycker är ett bättre alternativ?

En stor eloge till "perzzon", som öppet kan ge uttryck för sin expertis i ämnet BankID!
Tyvärr delar jag inte hans förhoppningar om framtiden för den Svenska valutan "Kronan".
I en allt mer globaliserad värld är jag övertygad om att både den Danska och Svenska valutan, kommer att tvingas uppgå i europeiska ECB!
Fn rasar SEK, emot både Dollarn och Euron. Kan inte skriva varför, för då blir detta inlägg omedelbart borttaget ifrån "Happy", för här råder ordning och reda. Fick ett inlägg raderat, så sent som igår!
Hoppas någon hinner läsa detta...

Men kan du inte konkret beskriva vad säkerhetsbristerna i BankID består i då? Massa flum hjälper ingen. Det är inte politik. Att det cirkulerar kortnummer är något helt annat, det gjorde det även innan BankID ens fanns i fantasivärlden, då letade bedragarna efter slippar och kontoutdrag i soptunnor istället.

Citerar ABBAS schlager: "Money, Money, Money"!
Ställ dig själv frågan: Vad kan du själv göra om du tvingas lämna ifrån dig ditt BankID?
Lovar att hela din värld då kommer störta sammanQ!
Liknelsen "Pompej", kommer i ditt liv inte ligga långt borta!

En stor eloge till "perzzon", som öppet kan ge uttryck för sin expertis i ämnet BankID!
Tyvärr delar jag inte hans förhoppningar om framtiden för den Svenska valutan "Kronan".
I en allt mer globaliserad värld är jag övertygad om att både den Danska och Svenska valutan, kommer att tvingas uppgå i europeiska ECB!
Fn rasar SEK, emot både Dollarn och Euron. Kan inte skriva varför, för då blir detta inlägg omedelbart borttaget ifrån "Happy", för här råder ordning och reda. Fick ett inlägg raderat, så sent som igår!
Hoppas någon hinner läsa detta...
På vilket sätt påverkar svenska kronans depreciering förtroendet för och säkerheten i BankID?

Citerar ABBAS schlager: "Money, Money, Money"!
Ställ dig själv frågan: Vad kan du själv göra om du tvingas lämna ifrån dig ditt BankID?
Lovar att hela din värld då kommer störta sammanQ!
Liknelsen "Pompej", kommer i ditt liv inte ligga långt borta!

Jag var utan bankid nån månad i somras, det är en aning knöligt. Men just banken kunde jag faktiskt logga in på ändå, de har fortfarande möjlighet att köra certifikat + engångskod via sms. Och det gick att hämta certifikatet utan BankID. Men min värld rämnade inte.

Är det inte läge att flytta diskussionen om huruvida utedass på vintern är kalla, BankID är guds gåva eller satans påfund, ABBA är bra, historien om Pompeji och så vidare till en annan tråd så att denna kan få handla om just det den gjorde för någon vecka sedan?

Är det inte läge att flytta diskussionen om huruvida utedass på vintern är kalla, BankID är guds gåva eller satans påfund, ABBA är bra, historien om Pompeji och så vidare till en annan tråd så att denna kan få handla om just det den gjorde för någon vecka sedan?
Jag instämmer. Om inte moderator gör utbrytning så ska jag försöka komma ihåg att raderar jag mitt blajande ikväll.

Edit: Punkterade mina inlägg högre upp på denna sida i tråden.

Senast ändrad:
Att en e-legitimation ligger hos bankerna och privata aktörer är lite märkligt kan tyckas då en "fysisk" legitimation ligger hos polis och myndigheter. Men förr utfärdade ju också bank och post fysiska ID-kort så vitt jag minns, det gör de inte längre. Jag skulle nog kunna propsa på att bank-id och freja-id helt borde ligga i statens händer (polismyndighet eller skattemyndighet) och inte hos privata aktörer.

Men säkerheten i bank-id som sådan är hög, den största risken ligger i vad bank-id ger tillgång till, dvs att man kommer åt det mesta idag. Att däremot ta över någon annans bank-id är nog nästan helt beroende av någon typ av "social" hacking/bedrägeri eller fysiskt (våld, hot om våld). Att tekniskt hacka någons bankid är rätt långsökt
Nja, e-legitimation, godkänns av https://www.digg.se/
Alla av DIGG godkända e-id har bra nivå av säkerhet. Dock sägs/krävs inget av personen som använder det....
Sedan har ju Bank-Id, som är bankernas, egna och bara till för dess(vissa av dem iaf.) kunder.
En Riktig e-legitimation är till för alla medborgare och även tillfälliga medborgare(asylsökande tex.)
Bank-Id är således inte en riktig e-legitimation.

Jodå. Svaret på frågan är du "själv"! Om du utsätts för brott, där du tvingas utlämna ditt BankID. Handlar det inte längre om kontokorten i din plånbok, utan om allting...
Jag kände inte alls till vågen av bedrägerier på frusna utedass. Man lär onekligen så länge man lever 👍🏻
Nej instämmer till 100%. Men hela grejen består ju i att dessa tinar till vårkanten!

Jodå. Svaret på frågan är du "själv"! Om du utsätts för brott, där du tvingas utlämna ditt BankID. Handlar det inte längre om kontokorten i din plånbok, utan om allting...

Nej instämmer till 100%. Men hela grejen består ju i att dessa tinar till vårkanten!
@Koltrasten Om du vill fortsätta diskutera BankID och dylikt finns nu en separat tråd för det här:

Ja, utgrundliga äro Herrens Vägnar!
Även om det alltid är 1 Son. 1 Fader. 1 Herre. Eller ibland 1 Helig "Ande". Aldrig att en kvinna nämns i sammanhanget, om det inte handlar om "Jungfrufödsel". Dvs befruktning utan mannens deltagande!

Vad har då detta med dagens BankID att göra? Jo precis exakt samma sak som under 1930 talets Börskrascher.
När förtroendet för bankerna krackelerar, kommer tilltron i komb, med bankernas likviditet att rasa.
Det räcker att gå tillbaka till 1990 talet i Sverige, då regeringen tvingades att gå in och rädda bankerna. Med bla uttagsgarantier. Har alla glömt detta? Jag vill absolut inte sprida några konspirationsteorier.
Små valutor som den Danska och den Svenska, kommer dock alltid att vara sårbara. Detta vare sig man vill eller inte!

Min personliga åsikt är att vi bör ingå i ECB, samarbetet. Ta del av en gemensam valuta. Där vi har EU bakom oss som garant. Detta för att stärka vår framtida ekonomiska trygghet.
Frågan återstår då återigen om vi "TROR" på det Svenska banksystemets förmåga att hantera kommande ekonomiska kriser. Visst stod många i kö och "TRODDE" på bankerna. Men när det sen "Sket" sig, plockades snabbt miljardbelopp ut ifrån Svenska konton. Har för mig att uttagsgarantin var 100.000SEK. Men kan ha fel.

Hsh kostade bankernas utlåningskarusell, skattebelarna 100talsMiljarder. Vad skulle då 1 "BankID sys varit värt!
Förmodligen nada. Men det går fort att glömma. Nu verkar förtroendet för bankerna vara återupprättat.
Men märk väl att det bara är dom som "TROR".

Ja, utgrundliga äro Herrens Vägnar!
Även om det alltid är 1 Son. 1 Fader. 1 Herre. Eller ibland 1 Helig "Ande". Aldrig att en kvinna nämns i sammanhanget, om det inte handlar om "Jungfrufödsel". Dvs befruktning utan mannens deltagande!

Vad har då detta med dagens BankID att göra? Jo precis exakt samma sak som under 1930 talets Börskrascher.
När förtroendet för bankerna krackelerar, kommer tilltron i komb, med bankernas likviditet att rasa.
Det räcker att gå tillbaka till 1990 talet i Sverige, då regeringen tvingades att gå in och rädda bankerna. Med bla uttagsgarantier. Har alla glömt detta? Jag vill absolut inte sprida några konspirationsteorier.
Små valutor som den Danska och den Svenska, kommer dock alltid att vara sårbara. Detta vare sig man vill eller inte!

Min personliga åsikt är att vi bör ingå i ECB, samarbetet. Ta del av en gemensam valuta. Där vi har EU bakom oss som garant. Detta för att stärka vår framtida ekonomiska trygghet.
Frågan återstår då återigen om vi "TROR" på det Svenska banksystemets förmåga att hantera kommande ekonomiska kriser. Visst stod många i kö och "TRODDE" på bankerna. Men när det sen "Sket" sig, plockades snabbt miljardbelopp ut ifrån Svenska konton. Har för mig att uttagsgarantin var 100.000SEK. Men kan ha fel.

Hsh kostade bankernas utlåningskarusell, skattebelarna 100talsMiljarder. Vad skulle då 1 "BankID sys varit värt!
Förmodligen nada. Men det går fort att glömma. Nu verkar förtroendet för bankerna vara återupprättat.
Men märk väl att det bara är dom som "TROR".
Det hade varit klädsamt om du åtminstone låtsades läsa vad andra skriver.

Det är precis i detta ögonblick jag tar fram min rutiga termos, slår upp en kopp ljummet kaffe och utbrister: Tänkte inte på det!

Jag trodde koderna var knäckta i EU men 24h eftertanke kan rädda upp det mesta.

Nu har väl det aldrig hänt vad jag vet.

Nja, rummet där EU:s koder förvaras är fullt sedan ett tag, flera koder förvaras i korridoren utanför. Det räcker att vakten går och tar en fika så kan vem som helst knäcka dom koderna.

Vad har då detta med dagens BankID att göra? Jo har man otur och ens kod inte får plats i rummet så ligger man illa till.

För en månad sedan så hittade jag en ramset på Blocket, en Bianchi oltre XR4. Jag och säljaren , en Simon Manias, var överens om att jag skulle betala när frakten var betalt och kartongen var redo att skickas.

Efter mycket fram och tillbaka och löfte om att han skulle skicka kartongen, så kom han alltid upp med en ursäkt, typ att han var sjuk, eller bortrest. En dag så skickade han en skärmdump på en elektronisk frakthandling och bad om pengarna (12 700 SEK), så jag sa att jag skulle betala när han var på postkontoret med fraktsedeln på kartongen. Iaf så Swishade jag 2 700 SEK som deposition, för att visa att jag var seriöst.

Jag sa att jag skulle kunna köra till Kalmar för att hämta kartongen, men det gick inte eftersom han var "bortrest".

Efter ytterligare två veckor (nu en månad) så skickade han en bild på ett postkontor. Inte med kartongen på bilden, utan ett random postkontor för att få mig att swisha honom resten av pengarna. Så jag krävde att han antingen möte upp mig i Kalmar, vilket inte gick eftersom han var (återigen) bortrest, eller att han skickade kartongen senaste på söndag. Till min förvånan så swishade han tillbaka 2350 kr (deposition minus fraktkostnaden som han betalde).

Jag är bara glad att jag fick tillbaka depositionen, men det är skumt att han skickade inte produkten och samtidigt tog inte pengarna och sprang. Jag tror inte att han har en ramset att sälja överhuvudtaget, annars varför vägrar man att möta upp en köpare?! Se upp för en Simon Manias, det är något skumt med honom.

Hej,

Omnämnd förr.

Och det där är ju en affär på Blocket som inte har med Happyride att göra.

Simon är bannad härifrån och kommer förhoppningsvis aldrig in här igen. Senaste gången han var här anade jag oråd och konstaterade att hans flickvän? fick agera kurir på köp & sälj.

Och det där är ju en affär på Blocket som inte har med Happyride att göra.

Simon är bannad härifrån och kommer förhoppningsvis aldrig in här igen. Senaste gången han var här anade jag oråd och konstaterade att hans flickvän? fick agera kurir på köp & sälj.
Lurade han någon? Hade ju annonser här jättelänge som han förnyade, eller tjejen då.

Tillbaka
Topp