Vintercykling - Vad kör ni för gear?

Den här jackan! Castelli Perfetto RoS. Tror det är den bästa investering jag gjort i något cykelplagg. Så extremt nöjd med den. Funkar utmärkt från 10 grader ner till -10, minst. Förstås beroende på vad har mer. Sitter utmärkt. Vindtät, och hyfsat regntålig, utan att man blir för blöt inifrån. Går öppna extra ventilation på sidorna vid behov.
Det enda minuset är bakfickorna som kanske kunde varit lite bättre. Lite grunda och samtidigt lite för "slappa".

Bilagor

• Foto 2025-01-06 20 33 06.jpg
    Foto 2025-01-06 20 33 06.jpg
    535.5 KB · Besök: 79
Beskrivningen var så klockren på min egen Castelli-jacka: Håller en torr, funkar i olika temperaturer, stora öppningar till ryggfickorna etc. Öh, nu är jag väl konstigt skapt...Är din aningen trång över armarna också?

Beskrivningen var så klockren på min egen Castelli-jacka: Håller en torr, funkar i olika temperaturer, stora öppningar till ryggfickorna etc. Öh, nu är jag väl konstigt skapt...Är din aningen trång över armarna också?
Lider av samma problem jag med. Köpte tyvärr (dock inte RoS) och skickade inte tillbaks i tid. För trång över armarna för det den ska gå att använda.

Har använt Pearl Izumi Summit Amfib Winter pants, enligt beskrivningen för vintercykling med "softshell fabric for wind and water protection". De håller inte måttet, framsidan är för genomsläpplig och klarar varken vind eller regn, mera lämpade för höst och vår och passformen är inte bra, köpte min vanliga storlek och de är säkert två nummer för stora i midjan.

Men har nu beställt två nya par under mellandagsrean, ett par Shimano vinterbibs och ett par Vaude-byxor som skall klara regn, hoppas de funkar bättre.

Jackor har jag två Gore Bike Wear softshell med Windstopper som jag är mycket nöjd med, både funktion och passform, sitter perfekt.

Vantar/handskar har jag denna säsongen stickade Lovikka tumvantar i ull ihop med överdragsvantar i vindtyg, så jäkla nöjd med dem, fryser inte det minsta oavsett hur kallt det är. Sån skillnad mot cykelhandskar för vinterbruk..

Senast ändrad:
Beskrivningen var så klockren på min egen Castelli-jacka
nu är jag väl konstigt skapt...Är din aningen trång över armarna också?
Lider av samma problem jag med. Köpte tyvärr (dock inte RoS) och skickade inte tillbaks i tid. För trång över armarna för det den ska gå att använda.
Kollar man jackor på Castellis hemsida kan man där sortera på passform("Fit")
Förhoppningsvis sitter "Regular" lösare än "Race" och kanske även "Tailored",
men jag har inte ngn egen erfarenhet av ngn sådan jmf.

Har använt Pearl Izumi Summit Amfib Winter pants, enligt beskrivningen för vintercykling med "softshell fabric for wind and water protection". De håller inte måttet,
Den gamla amfib modellen med lycra "hängslen" under hålfoten fungerade utmärkt som vinterbyxor. Nya modellen utan hålfotstyg var tydligt sämre med tunnare tyg enklare design och tajtare fit.

Minus tjugoen idag. Perfekt underlag åt tassarna. Övertaggad draghund som behövde ut. Jag har tre återstående problemområden på kroppen: nästippen som ideligen vill frysa bort (Efter överdrivet utförsåka), koppelhanden som inte får nog cirkulation, och nyligen ett skrev som frystorkat. (Svidkliar som om man skulle ha varit ute på annat äventyr.. )
Lite ytterligare samkörning, så blir det en antenn för kopplet och jag får tillbaka handen till styret. Skrevet förärades med en egen toppluva så skön idag.

Men: Vad finns det för smidiga kycklingnäbbar att att hänga under slalomglasögonen? Vill gärna ha kvar resterna av min brokiga näsa!

Minus tjugoen idag. Perfekt underlag åt tassarna. Övertaggad draghund som behövde ut. Jag har tre återstående problemområden på kroppen: nästippen som ideligen vill frysa bort (Efter överdrivet utförsåka), koppelhanden som inte får nog cirkulation, och nyligen ett skrev som frystorkat. (Svidkliar som om man skulle ha varit ute på annat äventyr.. )
Lite ytterligare samkörning, så blir det en antenn för kopplet och jag får tillbaka handen till styret. Skrevet förärades med en egen toppluva så skön idag.

Men: Vad finns det för smidiga kycklingnäbbar att att hänga under slalomglasögonen? Vill gärna ha kvar resterna av min brokiga näsa!
Kan det inte funka med en sån där strut som mcordonnanserna använde förut….

Det svåraste med pendlingen är ju som skrivet tidigare underlaget om det har kommit mycket snö (Stockholm) och de inte hunnit få bort den gamla ordentligt, temperaturmässigt så är pendlingen enkel , relativt kort tid , i mitt fall som längst kanske en timme å lite till , det är mycket svårare om man är ute en längre tur på helgerna.
Självklart spelar temperaturen roll oxå så som @Brakastruten skrev minus 21 är riktigt kallt,
det kallaste jag pendlat är -19 men då jobbade jag i stan å hade kanske 35-40 minuters cykling .
Förr i tiden när jag bodde i Högdalen å jobbade i jakan då var det värre då fick jag räkna två timmar i vid dålig väderlek , dåligt med cykelbanor, man frös oftare och var det riktigt kallt fick man ta pendeln, en av de värsta gångerna jag minns var det bara runt nollan men blötsnö , igensatta växlar och
v bromsar gjorde att man ifrågasatte vad fn man höll på med😜.
Jag envisades då oxå med SPD som inte är så bra i sträng kyla , att ha en stålbit inne skon som sitter fast i frusen pedal är inte det bästa för att hålla kylan borta, övergick dock till plattisar helt på vintern efter det .

det kallaste jag cykelpendlat i stockholm var 26 minus, på åttiotalet. då var ändå cykel bland det driftssäkraste. hade bara 7 km till jobbet den tiden, så inget större hjältedåd.

kör numera spd vintern igenom. vid måttlig kyla skor av modellen giro alpineduro, mer uttalad kyla shimano mt90. kalla fötter inte varit ett problem, mer uppmärksamhet har fingrarna krävt

Det svåraste med pendlingen är ju som skrivet tidigare underlaget om det har kommit mycket snö (Stockholm) och de inte hunnit få bort den gamla ordentligt, temperaturmässigt så är pendlingen enkel , relativt kort tid , i mitt fall som längst kanske en timme å lite till , det är mycket svårare om man är ute en längre tur på helgerna.
Självklart spelar temperaturen roll oxå så som @Brakastruten skrev minus 21 är riktigt kallt,
det kallaste jag pendlat är -19 men då jobbade jag i stan å hade kanske 35-40 minuters cykling .
Förr i tiden när jag bodde i Högdalen å jobbade i jakan då var det värre då fick jag räkna två timmar i vid dålig väderlek , dåligt med cykelbanor, man frös oftare och var det riktigt kallt fick man ta pendeln, en av de värsta gångerna jag minns var det bara runt nollan men blötsnö , igensatta växlar och
v bromsar gjorde att man ifrågasatte vad fn man höll på med😜.
Jag envisades då oxå med SPD som inte är så bra i sträng kyla , att ha en stålbit inne skon som sitter fast i frusen pedal är inte det bästa för att hålla kylan borta, övergick dock till plattisar helt på vintern efter det .
Jag kör med mina vanliga kängor på SPD-pedalerna. Men här nere är iofs vintern kort och nyckfull

Har fått respekt för kylan, med åren. Dumcyklat i minus 34 med igenfrysta ögonlock, och inte blivit av med kondensen ur kläderna. Då blir man så lagom kaxig på hemvägen, när även baknavet slutar fungera p.g.a. stelnat fett. Batteritiden blir snabbt obefintlig för belysningen. Om man inte har dynamo.

Har fått respekt för kylan, med åren. Dumcyklat i minus 34 med igenfrysta ögonlock, och inte blivit av med kondensen ur kläderna. Då blir man så lagom kaxig på hemvägen, när även baknavet slutar fungera p.g.a. stelnat fett. Batteritiden blir snabbt obefintlig för belysningen. Om man inte har dynamo.
En annan turfare jag mötte hade gjort en liten väska med powerbank, med innanmäte av en trasig ullvante för sina lysen, den var kul att se. Fulambitiös!

En annan turfare jag mötte hade gjort en liten väska med powerbank, med innanmäte av en trasig ullvante för sina lysen, den var kul att se. Fulambitiös!
Det finns även kombinerade powerbank och handvärmare
904619_20640_01_inspiration_00.jpg

Det finns även kombinerade powerbank och handvärmare
904619_20640_01_inspiration_00.jpg

Är der en slump att inget etablerat märke gör dessa? Känns som marknadsavdelningar kommit på hur man försvarar en isoleringsbrist :D

Nån som provat elvärmda handtag på cykeln?
Amazon har en del
Man har ju det på snöskotrar, kanske ska testa
På de skotrar jag kört så blir det varmt ifrån motorn som går upp i styrstången å ut i handtag/Styret .

Men ja det borde finnas elvärme handtag som går på batteri någersti .
Annars finns läder handskar ?

Skoj om du löste problemet?

Har lekt lite med vindavvisare för händerna. De lindrar absolut, för en stund. Bara man inte tittar på dem! Tjocka lädergrepp var skönt.
I nuläget skulle jag t.o.m. vilja testa en vindavvisare för ansiktet. Typ mc. Då lär det väl sluta med att jag hyvlar av ansiktet istället! Vindavvisare för cykel

Efter ett antal dagar i transport så har jag nu haft Brynje Super Thermo I dryga veckan och är riktigt nöjd, labbar lite fortfarande med det men överlag riktigt nöjd och något jag kommer fortsätta använda.

Kan tänka mig att deras övriga ställ där man har super Thermo innerst medans ytterlagert är merino har sin plats både till cykling och om man ska vara ute till fots på vintern istället för ha 2 separata plagg.

Skulle inte säga att det är lika varmt som bara köra Alpha direct men det andas bättre eller för den delen binder inte lika mycket fukt även om båda plaggen torkar supersnabbt och sen känns materialet som det kan tåla lite mer styrkt än A.D.

Det är min första riktiga pendlarvinter och det är märkligt hur "lite" kläder det behövs när det kylnar till. Främst stänga ute vinden gör ju susen. Rotat lite bland skidkläderna och provat skidstrumpor. Gör stor skillnad för att värma blodet ner i fötterna. Annars så kör jag blott en extra tjocktröja under vindlagret, utöver vantar, mössa och buff förstås. Gränsen är hårfin mellan att frysa och att komma svettig till jobbet...

Det är min första riktiga pendlarvinter och det är märkligt hur "lite" kläder det behövs när det kylnar till. Främst stänga ute vinden gör ju susen. Rotat lite bland skidkläderna och provat skidstrumpor. Gör stor skillnad för att värma blodet ner i fötterna. Annars så kör jag blott en extra tjocktröja under vindlagret, utöver vantar, mössa och buff förstås. Gränsen är hårfin mellan att frysa och att komma svettig till jobbet...
Ja, överlappning av kläder/stänga mellan dem är viktigast. Sedan det man hörde som liten - fötter och huvud gör enorm skillnad.

Den här jackan! Castelli Perfetto RoS. Tror det är den bästa investering jag gjort i något cykelplagg. Så extremt nöjd med den. Funkar utmärkt från 10 grader ner till -10, minst. Förstås beroende på vad har mer. Sitter utmärkt. Vindtät, och hyfsat regntålig, utan att man blir för blöt inifrån. Går öppna extra ventilation på sidorna vid behov.
Det enda minuset är bakfickorna som kanske kunde varit lite bättre. Lite grunda och samtidigt lite för "slappa".
Jag har en sån här perfetto:
... men också en sån här:

Och det finns vissa skillnader trots samma plagg(?). Den grå är varmare och av ett mjukare tyg. Den gröna är snyggare och har enbart två fickor på ryggen. Jag förstår inte riktigt varför det är skillnad faktiskt...

Riktigt bra plagg dock!

Följetongen fortsätter sidvind till ,sida mot hemåt men snart fredag å nästan vårvindar.
Krockade nästan med en annan mötande cyklist i korsningen vid McDonald’s i Årsta , vi tittade båda två på bilarna som laddade in mot korsningen å höll istället på att krocka med varandra 🤪, vi morsade å garvade båda två innan vi rullade vidare.😜
Möjligen kanske du också tittade på fel tråd innan du postade 😉 Men vi garvar o rullar vidare 🙂

Fotmått 30.5cm, vad ska jag ha för vintercykelskor? Bör funka ner till typ -3, vill slippa köra vanliga skorna med skoöverdrag (s-phyre med neoprenöverdrag). Shimanos vintercykelskor har vad jag förstår utgått i större storlekar? Lagom diskriminerande...

Fotmått 30.5cm, vad ska jag ha för vintercykelskor? Bör funka ner till typ -3, vill slippa köra vanliga skorna med skoöverdrag (s-phyre med neoprenöverdrag). Shimanos vintercykelskor har vad jag förstår utgått i större storlekar? Lagom diskriminerande...
S-phyre spd med neopren är precis det jag kör. Funkar rätt bra till -7. Fast jag har bara 1 mil enkel. Därefter blir det kallt. Jag har funderat på att börja köra flats med vanliga skor vintertid då när det är som värst kan vara rätt skönt att inte sitta fast. Sen hatar jag att hålla på med skoöverdragen hela tiden - det är ett moment som jag stör mig på obetydligheten till trots

Testat på xxl och de är så små i storlekarna att även de största är för små... Tyvärr.
Tar XXL hem tillräckligt stora skor då?
Celcius xc gtx och Celsius Arctic xc gtx tillverkas upp till strl 49
Eller vill du kanske inte ha fäste för spd/clipless?

Min erfarenhet är att xc-skorna från NW är normala i längden men något smala, där sommarsko är smalare än vintersko. De som de kallar trail/AM är rymligare i främre delen av skon, normal längd och samma skillnad på sommar-vintersko. De finns inte i lika stora storlekar däremot.

Tar XXL hem tillräckligt stora skor då?
Celcius xc gtx och Celsius Arctic xc gtx tillverkas upp till strl 49
Eller vill du kanske inte ha fäste för spd/clipless?

Min erfarenhet är att xc-skorna från NW är normala i längden men något smala, där sommarsko är smalare än vintersko. De som de kallar trail/AM är rymligare i främre delen av skon, normal längd och samma skillnad på sommar-vintersko. De finns inte i lika stora storlekar däremot.
När jag tänker efter så var det nog 47 jag testade på xxl, så får försöka snoka tag på ett par i 49 och testa. Spd vill jag ha! :)

Jag har schwalbe winter dubbdäck 35mm. Brukar ni köra dem hårda eller lite mjukare? Jag vill minnas att man inte ska ha dem för mjuka för då fungerar inte dubben optimalt? Jag kör typ 45 psi bak och 40-42 fram. Väger väl närmre 78-80 kg med kläder, rygga osv

Jag har schwalbe winter dubbdäck 35mm. Brukar ni köra dem hårda eller lite mjukare? Jag vill minnas att man inte ska ha dem för mjuka för då fungerar inte dubben optimalt? Jag kör typ 45 psi bak och 40-42 fram. Väger väl närmre 78-80 kg med kläder, rygga osv
Nu ”rullar” jag ju på ISP med 2.6tums bredd men jag har oxå lite lägre tryck fram än bak men ganska lågt tryck för bästa grepp och bonusen mycket (bästa😜) rullmotstånd.

Tanken är väl att man ska ha lite mindre luft i för att dubben ska ligga i, man kan pumpa lite hårdare om det är torrt så kommer dubben lite mer ovanför marken.

Tillbaka
Topp