[OT?] Undvika att tjocka handskar luktar bäver

me.I.am

Aktiv medlem
Funderar på ett par Hestra CZone Mistral Split Mitt, t.ex.:

Men har ett par andra lite tjockare som luktar riktigt surt efter en del användande, dom var billiga så inte hela världen att köpa nytt. Men handskar för ~700:- känns ju sådär att skrota efter en vintersäsong. Svårt att toka dom snabbt efter användning, och går förmodligen inte att tvätta i 90 som behövs för att döda bakterierna.

Så, finns det några trix att hålla bävern borta? Kanske bättre material i dom dyrare som bakterierna inte gillar?
Trix med ättika och liknande funkar inte så bra, har testat det på andra sura klädesplagg/hjälmar, så bättre förslag.

Hur gör ni?

Min upplevelse är att luktar de illa så är de för täta ändå. Men you milage may vary antar jag.

Nja, man kan ju säga så, men vinterhandskar måste ju vara hyfsat täta på vintern vid LVG.
Kanske ska investera i skotorkare, problemet är ju att torka dom snabbt annars.
Eller kanske köpa Bar Mitts istället och kunna ha tunnare/luftigare handskar.

Tja, man kan ju köpa modeller med löstagbar stoppning som tas ur efter användning och går att tvätta separat och att köpa som "reservdel".

Stoppningen på vinterhandskar är ju närmast att betrakta som "slitdel" har jag märkt. Redan efter nån säsong är isoleringsförmågan märkbart degraderad, om man hade klarat att minnas hur handskarna presterade som nya.

Billiga vinterhandskar typ Tegera 295 o liknande betraktar jag numera som ren förbrukningsvara. Släng och köp nytt.

Jag har kört tunn ylle fingervante i dunvantar, aldrig frusit eller svettats märkvärdigt. Däremot svettas jag längs armarna, det kanske är boven i dramat här? Tipset jag fick var sådana tennissvetts-(nytt ord för SAOL)armband för handlederna som förhindrar transpirationsflödet mot handskarna.

Dessa heter Head men jag tror inte dom passar så bra upptill. För inomhustramp så letar jag efter en längre modell.

Håller också med om att tvätta, och sen torka snabbt efter tvätt. Gör susen för skor, knäskydd, handskar och annat som kan börja lukta mustigt. Jag har en liten Thermic-skotork som jag är väldigt nöjd med, bra alternativ om man inte vill ha en stor "riktig" skotork. Dessutom schysst att kunna ha med på resor som bonus.

Dessa skalvantar i hummer-modell och valfri innerdel borde vara mycket lättare att hålla fräscha:

Förut har jag använt Hestra Nimbus Split Mitt, men de är inte tillräckligt slask-/regntäta. Sportful Lobster verkar lovande, men jag har inte köpt dem (än), eftersom jag velat mellan dem och styrmuffar.

Sen kan man ju innan man stoppar händerna i handskarna förebygga och minska problematiken på sikt genom att:

tvätta-händerna.webp

Handsprit, klorin, finns många.

Etanol och klorin påverkar nog materialen i handsken. Jag har fått bort dålig lukt i t-skjortor genom att lägga dem i en 1-2% ättiksbad i 20 minuter.
Annars ska jag nog pröva Virkon nästa gång, men jag kan ju "låna" från jobbet. Tror det går att hitta på apotek eller Granngården.

Etanol och klorin påverkar nog materialen i handsken. Jag har fått bort dålig lukt i t-skjortor genom att lägga dem i en 1-2% ättiksbad i 20 minuter.
Annars ska jag nog pröva Virkon nästa gång, men jag kan ju "låna" från jobbet. Tror det går att hitta på apotek eller Granngården.
Och handsprit innehåller glycerin eller liknande för att återfukta huden. Lär bli kladdigt.

This is the way.

Med bar mitts cyklar man lämpligtvis med någon tunn välventilerad handske. Fukten hamnar därför inne i bar mittsens luftkammare i stället för i en tjock och antagligen vattentät vinterhandske.

Hur är dom att sätta dit/plocka av, smidigt? Har en gravel/touring som jag även cyklar o handlar med, då räcker det gott med vanliga handskar, vill inte ha några Bar Mitts då.

Dessa skalvantar i hummer-modell och valfri innerdel borde vara mycket lättare att hålla fräscha:

Förut har jag använt Hestra Nimbus Split Mitt, men de är inte tillräckligt slask-/regntäta. Sportful Lobster verkar lovande, men jag har inte köpt dem (än), eftersom jag velat mellan dem och styrmuffar.

Blandade ihop det, har tittat på CZone Mistral Split Mitt, är då kanske som Nimbus Split Mitt utan foder, och står mot regn dåligt.
Får kolla dina länkar...

Kollade på apoteket, dom har 2 olika, klorhexidin och väteperoxid. Tänker mig att blanda ut med vatten i en sprayflaska.
Vad säger expertisen om det?

EDIT: Vad är Virkon?

Mitt tips är en pjäxtork-fläkt, fast för handskar. Det får i alla fall mina pjäxor att lukta precis ingenting, går att göra mattermos av när de är slut, så rent är det. Jag har en termic som väl inte hade en så hållbar fläkt, den höll inte toklänge. Men, om du ser till att handskarna torkar direkt efter att du använt dem så tror jag inte de börjar lukta skunk. Fläkt ser också till att blåsa ur unkenhet.

Jag tvättat i 60 grader ..snabbtork o sen i frysen ett par dygn.
Och det är handskar från HM ...
Annars är ju bäver ganska gott ...

Det borde vara samma som för skor. Har stinkbakterierna väl flyttat in är de svåra att bli av med.

Före det så hjälper det att snabbt torka grejjerna efter användning, låt de aldrig ligga fuktiga länge.

Hur är dom att sätta dit/plocka av, smidigt? Har en gravel/touring som jag även cyklar o handlar med, då räcker det gott med vanliga handskar, vill inte ha några Bar Mitts då.
Det kan säkert skilja mellan olika modeller. Mina tar kanske 30 s att plocka av/på. Har dem dock monterade hela vintern.

Nu har jag iofs bara bar mitts på rakt styre, men det tar är lätt att ta av och sätta på. En dragkedja och en Kardborre.

Jag brukar lägga mina handskar i ättika några dagar och sen sköljer jag dom tills ättikadoften är borta.
Sen får dom torka, funkar riktigt bra

Nu har jag iofs bara bar mitts på rakt styre, men det tar är lätt att ta av och sätta på. En dragkedja och en Kardborre.
har på både rakt och bock, tar max 1 minut att flytta mellan cyklar och snabbare att ta av. Magi.

Men testa någon form av skospray kanske? Finns ju massor av varianter. Eller husmorsknep som ättika, bikarbonat, frysa mm. Bikarbonat funkar bäst imho. Bara hälla i och sen dammsuga ur dagen efter. Finns storpack på bästa affären Biltema :).

Kollade på apoteket, dom har 2 olika, klorhexidin och väteperoxid. Tänker mig att blanda ut med vatten i en sprayflaska.
Vad säger expertisen om det?

EDIT: Vad är Virkon?
Väteperoxid är ju blekmedel (hår, tänder, industri) så det är dumt. Klorhexidin dödar bakterier men jag är osäker på om det tar allt. Koncentrationen är förmodligen alltför svag om du blandar det med vatten. Det finns som sårtvätt, men den är väl blandad med etanol.

Virkon är ett veterinärrengöringsmedel som tar bakterier, virus och sporer. Det används också för att rengöra saker som har varit i munnen på människor men som inte kan rengöras med sprit, vanliga rengöringsmedler eller värme (avtryck på tandläkarklinik alltså).

Senast ändrad:
En del saker luktar helt enkelt, ofta redan från början. Oturligt felköp helt enkelt. Hade inte handskarna luktat hade de förmodligen kostat än mer, eller så har deras pris sjunkit sedan upptäckten. Inte helt relevant, men XXL rear viktskivor i "gummi", och gemensamt för dem är att recensenter tycker att de stinker.

Nja, man kan ju säga så, men vinterhandskar måste ju vara hyfsat täta på vintern vid LVG.
Kanske ska investera i skotorkare, problemet är ju att torka dom snabbt annars.
Eller kanske köpa Bar Mitts istället och kunna ha tunnare/luftigare handskar.

Gores Windstopper är utmärkt för vintercykling. Det andas bra (vilket inte Gore-tex gör) och skyddar mot vind. Torkar dessutom ganska snabbt. Kan kompletteras med liner vid behov.

Gores Windstopper är utmärkt för vintercykling. Det andas bra (vilket inte Gore-tex gör) och skyddar mot vind. Torkar dessutom ganska snabbt. Kan kompletteras med liner vid behov.

Hm, är inte så hemma på det där, googlar på Gore Windstopper, får upp Gore-tex. Är Windstopper samma tillverkare som Gore-.tex men annat material?
Och dom har 1 + 3 fingrar, Hestras har 2 + 2, känns som bättre när det är riktigt kallt.

Har du någon länk?

Och storlek, Hestras lobster passar med stl 10, har provat, motsvarar det XL t.ex.?

har på både rakt och bock, tar max 1 minut att flytta mellan cyklar och snabbare att ta av. Magi.

Men testa någon form av skospray kanske? Finns ju massor av varianter. Eller husmorsknep som ättika, bikarbonat, frysa mm. Bikarbonat funkar bäst imho. Bara hälla i och sen dammsuga ur dagen efter. Finns storpack på bästa affären Biltema :).

Låter spännande, men borde vara svårt att få bort all bikarbonat?
Hälla i när dom är torra?
Tar det verkligen död på bakterierna, eller det tar bara bort lukten?

Hm, är inte så hemma på det där, googlar på Gore Windstopper, får upp Gore-tex. Är Windstopper samma tillverkare som Gore-.tex men annat material?
Och dom har 1 + 3 fingrar, Hestras har 2 + 2, känns som bättre när det är riktigt kallt.

Har du någon länk?

Och storlek, Hestras lobster passar med stl 10, har provat, motsvarar det XL t.ex.?

Tillverkaren heter Gore. De ligger bakom membranen Windstopper och Gore-tex som är två membran med olika egenskaper. Jag har använt ett par handskar av märket Kombi som har membranet Gore Windstopper. Det är de bästa vinterhandskar jag har använt, men de faller nästan i bitar efter mycket flitigt användande. Följande har jag själv tänkt att köpa som ersättare, men jag vet så klart inte om de är lika bra som mina Kombi-handskar.

Låter spännande, men borde vara svårt att få bort all bikarbonat?
Hälla i när dom är torra?
Tar det verkligen död på bakterierna, eller det tar bara bort lukten?
Hälla i när de är torra. Mest testat på skor så kanske svårare med handskar. Jag har i skor även sprayat ättika och sen kört på bikarbonat, bubblar härligt då :).

Tillverkaren heter Gore. De ligger bakom membranen Windstopper och Gore-tex som är två membran med olika egenskaper. Jag har använt ett par handskar av märket Kombi som har membranet Gore Windstopper. Det är de bästa vinterhandskar jag har använt, men de faller nästan i bitar efter mycket flitigt användande. Följande har jag själv tänkt att köpa som ersättare, men jag vet så klart inte om de är lika bra som mina Kombi-handskar.

Blev ett par Roeckl med Gore Winstopper från Rose

Har inte testat dom på "riktigt", bara till affärn med någon minusgrad. Verkar bra.
Dock är storleken lite konstig. Köpte ett par Craft 1 + 3 handskar, testade fram o tbx, blev stl 10 där, tummen var för kort i stl 9. På dom känns det lika långt för fingrarna och tummen.

För Roeckl så hade Rose som störst 9,5. Där är fingrarna lite för långa, typ 1 cm medan tummen spänner lite. Så för fingrarna hade det varit bra med stl 9, och för tummen stl 10 - typ.

Och kardborrefästet på ovansidan där det är Windstopper-membran så känns det som att man kan dra sönder materialet om man inte håller emot väldigt noga. Sen om det verkligen skulle gå sönder vet jag inte, och vill inte testa :)

Blev ett par Roeckl med Gore Winstopper från Rose

Har inte testat dom på "riktigt", bara till affärn med någon minusgrad. Verkar bra.
Dock är storleken lite konstig. Köpte ett par Craft 1 + 3 handskar, testade fram o tbx, blev stl 10 där, tummen var för kort i stl 9. På dom känns det lika långt för fingrarna och tummen.

För Roeckl så hade Rose som störst 9,5. Där är fingrarna lite för långa, typ 1 cm medan tummen spänner lite. Så för fingrarna hade det varit bra med stl 9, och för tummen stl 10 - typ.

Och kardborrefästet på ovansidan där det är Windstopper-membran så känns det som att man kan dra sönder materialet om man inte håller emot väldigt noga. Sen om det verkligen skulle gå sönder vet jag inte, och vill inte testa :)
Återkoppla gärna hur du tycker att de har fungerat när du har testat dem på "riktigt".

Återkoppla gärna hur du tycker att de har fungerat när du har testat dem på "riktigt".

Det har "tyvärr" inte varit några minusgrader på någon runda sen jag köpte dom. Det kallaste på en lång runda så låg det och pendlade lite mellan 0 och +2, mot slutet kom solen fram så över +5 typ. Tyckte dom kändes bra.

Som jag skrev så har jag testat dom vid någon minusgrad till affärn (5K), då kändes dom svala. Jag frös inte (vilket jag kan göra i lite billiga handskar även på den korta biten, fryser lätt om fingrarna) men undrade lite hur det då skulle vara vid en lång runda. Men dom kändes ungefär lika svala mellan 0 och +5 på den långa rundan så antar att dom känns lite svala p.g.a. andningen, och det är ju bra.

Dock tror jag inte det är windstopper för tummen, vet inte hur det skulle bli vid lång tur i några minus.

Jag är nöjd.

Det har "tyvärr" inte varit några minusgrader på någon runda sen jag köpte dom. Det kallaste på en lång runda så låg det och pendlade lite mellan 0 och +2, mot slutet kom solen fram så över +5 typ. Tyckte dom kändes bra.

Som jag skrev så har jag testat dom vid någon minusgrad till affärn (5K), då kändes dom svala. Jag frös inte (vilket jag kan göra i lite billiga handskar även på den korta biten, fryser lätt om fingrarna) men undrade lite hur det då skulle vara vid en lång runda. Men dom kändes ungefär lika svala mellan 0 och +5 på den långa rundan så antar att dom känns lite svala p.g.a. andningen, och det är ju bra.

Dock tror jag inte det är windstopper för tummen, vet inte hur det skulle bli vid lång tur i några minus.

Jag är nöjd.

Att det varken känns kallt eller varmt inom ett inte alltför smal temperaturspann är för mig bekräftelsen på en välfungerande handske. Min favorithandskar har fungerat från någon plusgrad ner till -15.

Tillbaka
Topp